Sidor: 1, 2
Myosotis
CITAT (ängsvädd @ 04-10-2009, 16:52) *
Om transporterna skedde med miljövänliga bränslen så skulle det vara en klar fördel. Vi får hoppas att alla transporter blir miljövänliga snarast.

Det finns inga miljövänliga bränslen, bara mer eller mindre skadliga. Bensin släpper ut minst växthusgaser om man inte bara ser till det som kommer ur avgasröret utan helheten. Det går åt mycket energi till att framställa drivmedel.
ängsvädd
CITAT (Myosotis @ 05-10-2009, 20:44) *
Det finns inga miljövänliga bränslen, bara mer eller mindre skadliga. Bensin släpper ut minst växthusgaser om man inte bara ser till det som kommer ur avgasröret utan helheten. Det går åt mycket energi till att framställa drivmedel.

Men i så fall menar jag moderna miljövänliga drivmedel - gas som utvinns ur sopor exvis. I framtiden bör vi väl iaf ha utvecklat miljövänliga drivmedel som inte är energikrävande att framställa hoppas jag.
Meriona
Jag inbillar mig att konsumtionssamhället är lika fördärvligt som bränsleproduktionens miljöeffekter. VARFÖR måste folk ägna varenda lördag-söndag åt att shoppa nya kläder som de redan har garderoben fulla av, nya TV-apparater för att den gamla är en tum för liten osv.... Onödig konsumtion suger tycker jag.
Gillan
CITAT (Biggan_ @ 05-10-2009, 12:48) *
Jag har tappat inspirationen helt för matlagning sedan jag blev ensam. Innan lagade jag nästan all mat från grunden, men hur kul är det att laga mat till bara sej själv! Nu gör jag lite köttfärssåser, soppor och grytor som jag delar upp i portioner och har i frysen. Rotmos brukar jag också göra och frysa ner. De färdigrätter jag smakat är knappt ätbara, undantaget pizza som går an att äta. Fast då gör jag hellre själv en snabb pizza på hönökaka eller liknande. Något som jag använder mycket är djupfrysta färdiga grönsaksblandningar, gott att fräsa upp till en köttbit istället för potatis, eller koka upp som tillbehör. Egentligen tar det inte lång tid att ta färska grönsaker istället, men det är behändigt att ta den lilla mängden man äter ur den djupfrysta påsen och man slipper skala och skära. Det låter dumt när det är så små mängder som går åt men det är behändigt att ha till hands i frysen. Numera planerar jag inte mina måltider utan jag tar vad jag har, och vad jag är sugen på. Ibland händer det att jag inte äter någon middag alls och då kan det bli risgrynsgröt istället för lagad mat, och risgrynsgröten köper jag färdig. Det gör jag också med bruna bönor som jag inte äter så ofta.

Hoppas verkligen att du inte missförstod mig nu Biggan! För du veeet att maten jag fick hos dig var mer än god wub.gif .......... kompiskram.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Meriona @ 05-10-2009, 21:19) *
Jag inbillar mig att konsumtionssamhället är lika fördärvligt som bränsleproduktionens miljöeffekter. VARFÖR måste folk ägna varenda lördag-söndag åt att shoppa nya kläder som de redan har garderoben fulla av, nya TV-apparater för att den gamla är en tum för liten osv.... Onödig konsumtion suger tycker jag.

Måste hålla med dig om att det finns en för hög onödig konsumtion
Biggan_
CITAT (Gillan @ 05-10-2009, 22:20) *
Hoppas verkligen att du inte missförstod mig nu Biggan! För du veeet att maten jag fick hos dig var mer än god wub.gif .......... kompiskram.gif

Inte missförstod jag dej! kompiskram.gif
Hmmm...det var ju inte franska köket precis! giggle.gif Men Stinas örtkyckling var bra att ta till när timmarna var dyrbara och jag hade jobbat helgen.
Däremot så kan jag tycka att frukosten blev väldigt egendomlig! rotfl.gif Hur egendomlig upptäckte jag inte förrän jag vaknat ordentligt och då var du redan på väg hem! smiley_small_hug.gif
Motti
Jag lagar helst mat av råvaror gärna närproducerat om det finns att få tag i ,det här med kravmärkt är jag lite kluven till särskillt när det gäller köttet eftersom om de djuren blir sjuka tar det längre tid innan de blir behandlade (stog att läsa om i tidningar)därför att tex antibiotika sitter kvar köttet de får inte slaktas eller ätas på tre månader efter en sådan behandling.Men jag väljer helst svenskt kött när jag handlar.Vi köper i stort set aldrig färdiglagat här, någon enstaka gång har det slunkit ner en fryst pizza i vagnen eller bläckfiskpinnar.Sen blir det en del viltkött också under jaktsäsongen.Tycker färdigmaten är för proccesad och i regel så proccesad att näringen är näst in till obefintlig.Men men det finns ju situatuioner då man köper färdigmat när det är tidsbrist köksrenovering osv.
Anma
Orkar inte läsa alla inlägg, men svarar på frågan: Alla tre gör jag. Köper närproducerat, kravmärkt och färdiglagat. Lite hur det passar för dagen.
Gita
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-10-2009, 22:39) *
Måste hålla med dig om att det finns en för hög onödig konsumtion

Ja framför allt skräpkonsumtion.Visst bör man prioritera kvalité framför kvantitet som exempel hellre en dyr,skräddad kavaj framför fem trasor från H&M. Jag tycker att kvalitet som håller är ett utmärkt sätt att spara på jordens resurser.
Gita
Huggorm
CITAT (Motti @ 06-10-2009, 16:28) *
Vi köper i stort set aldrig färdiglagat här, någon enstaka gång har det slunkit ner en fryst pizza i vagnen eller bläckfiskpinnar.

Bläckfiskpinnar lät spännande, hittar man sådant i den vanliga matvarubutiken?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 06-10-2009, 20:52) *
Bläckfiskpinnar lät spännande, hittar man sådant i den vanliga matvarubutiken?

Det verkar finnas lite överallt på Willys, hemköp mmm

Här är en annons från januari - se sidan 5:

http://www.hemkop.se/oliver_upload/upl1686...208s%20webb.pdf
Motti
Gillar man Bläckfisk så är Bläckfiskpinnar supergott med färsk citron på !jag köper mina på Willys.
Aqvakul
CITAT (Motti @ 06-10-2009, 21:24) *
Gillar man Bläckfisk så är Bläckfiskpinnar supergott med färsk citron på !jag köper mina på Willys.

måste testa...
Platinum
CITAT (Aqvakul @ 06-10-2009, 22:44) *
måste testa...

Bläckfisken gör sig bättre i havet, det är som att äta gummisnoddar...inget tuggmotstånd. Yeak, jag tycker inte om bläckfisk, ungefär som lökringar från Max men ännu mer smaklösa och ännu mer läskig konsistens,
ängsvädd
Friterad bläckfisk - calamares - är jättegott tycker jag biggrin.gif
Red Top
Är bläckfisk närodlat? confused.gif
Aqvakul
CITAT (Red Top @ 07-10-2009, 11:33) *

knappast...

Anma
CITAT (Red Top @ 07-10-2009, 11:33) *

Om man är vid medelhavet till exempel är det det. rolleyes.gif
Bettis
CITAT (Anma @ 07-10-2009, 12:21) *
Om man är vid medelhavet till exempel är det det. rolleyes.gif

rotfl.gif rotfl.gif
Piccante
http://www.alltommat.se/ekologiskt/eko-odl...n-andra-1.27663
Ekotomater är nyttigare.
Jan Lindgren
Hej!
Visst är bläckfiskar närodlade. De finns vid västkusten.
MVH
Jan Lindgren
andersen
CITAT (Jan Lindgren @ 07-10-2009, 18:43) *
Hej!
Visst är bläckfiskar närodlade. De finns vid västkusten.
MVH
Jan Lindgren

Fast inte odlar man bläckfisk på västkusten?

Jag tycker om torkad bläckfisk som grillas i ca1min på varje sida, det blir ingen rolig doft men smakar gott det gör det.
Aqvakul
Angående närproducerat så kollar jag numera alltid på fiskförpakningarna att det är förpackat i Norden. Här äts ingen fisk som varit i Asien och vänt!
Gillan
CITAT (Biggan_ @ 06-10-2009, 13:52) *
Inte missförstod jag dej! kompiskram.gif
Hmmm...det var ju inte franska köket precis! giggle.gif Men Stinas örtkyckling var bra att ta till när timmarna var dyrbara och jag hade jobbat helgen. (Hör du du! Vår middag var perfekt! Skulle vi slösat tid med onödigt jobb när vi hade så lite tid? Näää du! )

Däremot så kan jag tycka att frukosten blev väldigt egendomlig! rotfl.gif Hur egendomlig upptäckte jag inte förrän jag vaknat ordentligt och då var du redan på väg hem! smiley_small_hug.gif

Men nu blir jag nyfiken???

Förlåt att jag inte sett vad du har skrivit, men jag har inte en aning om vad du ev har i åtanke, men jag känner att det börjar dra i varenda skrattmuskel.....................vad har jag missat?, min frukost var perpekt..................vad var det som felades hos dig...................... rotfl.gif rotfl.gif ............som inte felades hos mig ......Nu kommer inte Dealer att kunna sova inatt! Han måste lyssna på mitt fniss laugh.gif laugh.gif ..............arma krake angel_not.gif
Chamomille
CITAT (Gillan @ 08-10-2009, 01:06) *

Förlåt att jag inte sett vad du har skrivit, men jag har inte en aning om vad du ev har i åtanke, men jag känner att det börjar dra i varenda skrattmuskel.....................vad har jag missat?, min frukost var perpekt..................vad var det som felades hos dig...................... rotfl.gif rotfl.gif ............som inte felades hos mig ......Nu kommer inte Dealer att kunna sova inatt! Han måste lyssna på mitt fniss laugh.gif laugh.gif ..............arma krake angel_not.gif

Tsss... Hihi...
Tur att jag sitter i vardagsrummet, annars hade nog sambon gått ut och lagt sig under ett äppelträd och sovit laugh.gif
Gillan
CITAT (Chamomille @ 08-10-2009, 01:14) *
Tsss... Hihi...
Tur att jag sitter i vardagsrummet, annars hade nog sambon gått ut och lagt sig under ett äppelträd och sovit laugh.gif

rotfl.gif rotfl.gif , skulle nog Dealer också gjort om det inte vorit så kallt.....................så jag försöker fnissa tysst ( men det är inte lätt ) giggle.gif
Chamomille
CITAT (Gillan @ 08-10-2009, 01:24) *
rotfl.gif rotfl.gif , skulle nog Dealer också gjort om det inte vorit så kallt.....................så jag försöker fnissa tysst ( men det är inte lätt ) giggle.gif

Ja, man kan knip-fnissa... pssss... rotfl.gif
Biggan_
CITAT (Gillan @ 08-10-2009, 01:06) *

Perfekt frukost?? giggle.gif Jag hade planerat en härlig frukost med grovmacka med ägg o kaviar, varma solrosbullar och vallmofrallor, olika köttpålägg och ostar, yoghurt med musli, juise och härligt nybryggt kaffe! Vad fick du för frukost? Jag blev så förvirrad så jag tog en knäckemacka ohmy.gif OBS! jag äter aldrig knäckemackor på morgonen! Nästa gång väcker du mej innan du står färdig med resväskan va? kompiskram.gif
Fera
Äter helst sådant som vi odlat sjäv.

Har tidigare odlat lite grönsaker till försäljning, då var vi anslutna till Krav.

Det var mycket motstånd mot krav då.
"Folk" frågade om vi var ute på nättterna och sprutade! Vi fick också veta av en dam att någon 10 mil från oss som vi aldrig hade hört talas om talade om för henne att vi sprutade våra grönsaker.
Att inte spruta mot ogräs betyder inte att man inte rensar bort ogräs. Med hacka, hand, maskin eller flammar.
Det förekom att vissa odlare, konventionella, visade osputat/orensat med orden "så här ser det ut med Krav."
Eller bilder på konstgödslat åker kontra ogödslat.

Meningen med att gödla vid Krav-odling eko-odling är ju inte att gödlsa med lättupptagen gödsel utan att tillföra jorden näring som växerna kan ta upp. Låter som odklyveri, men om man tänker efter ser man skilnaden.

Visst fannas en regel att man kunde få dispans att spruta. Men är man "riktig" Krav odlare, har man ingenlust till det. Det får gå åt skogen.

Att få dispans var inte lätt, som jag förstod, måste det vara något mycket allvarligt skäl.
Då fanns det ingen som fått dispans.

Att det fortfarande är dyrare med ek.grönsaker beror antagligen på flera faktorer.
Mer risker tex.
Mekaniskt rensat tar mer tid än att spruta, fast man slipper kostnaden för giftet.
svårare att sälja, man har kanske inte så stora partier - konkurera med import.
Sedan lägger ju handeln på ganska mycket , lite mer till odlaren växer ju ganska mycket innan konsumenten får det.

På djurfronten kommer jag inte ihåg riktigt hur det var. Reglerna ändras ju.
Ett tag fanns det Krav eller Eu-eko. Eu-eko var det stick kontoll från Länstyrelsen. För Krav var det obligatorisk kontroll från Krav + stick kontroll från Länstyrelsen.
Eu-eko djur fick inte komma ut till konsument som ekoloskt.

Men visst har Krav gjort mycket för att den ekoloiska marknaden skulle komma igång.
Krav har också blivit mycket stora. När vi var med var det bara kanske 20 odlare från vårat län som var godkända. Varav kanske 15 var odlare med mycket liten försäljning, inte stort större än husbehovsodlare.

Klockan är mycket och jag är trött, men jag funderar om det var någon som gjord en underlig skillnad på Ekologisk odling och Krav?
Har man ekologisk odling kan man efter karens ansluta sig till Krav.

Inte kan det vara bra att äta mat som är besprutad, färger och aromer i och mycket välsaltad.
Inte är det kul att maten och övriga varor skall åka härs och tvärs innan den når konsumenten.

Helst äter vi våran egen mat, MEN vi köper en hel del bröd, lite halvfabrikat (+ ost mm.)och även en och annan färdigrätt.

Natti eller god morgon välj själv!
officinalis
Jag tycker det är mer korrekt att säga KRAV-odling istället för ekologisk odling.
Ifall man ska skörda så blir det svårt att få till ett lokalt slutet ekosystem och kretslopp ifall man ska skörda varje säsong och dessutom skeppa iväg skörden till övriga landet.
Mindre gårdar där näring/energi cirkulerar kring i gården och byn är nog mer vad jag vill kalla ekologiskt.
Rationell produktion som det sker idag kanske aldrig kan bli helt ekologiskt, eller?
Myosotis
Jag blev jätteförbannad i morse. Hade köpt ägg i en liten gårdsbutik/handelsträdgård. De har ekologiskt odlade äpplen, morötter osv., kravmärkt mjöl osv, även de impoterade grejorna som citroner ska vara ekologiska. Jag har handlat där förr och det verkar seriöst och välsorterat. Äggen stod i flak och man köpte dem i lösvikt, jag köpte ett helt flak, det går åt nu när jag har besök, och mina egna höns värper inte nu. Jag frågade särskilt om det var från frigående höns utomhus som hade det bra, hon sa javisst, de är från en gård i närheten. Äggen är kraftigt bruna och jag såg inte att det var stämplar på dem förrän i morse - de är stämplade med 2 (frigående inomhus)!!! ranting.gif Det anser jag är värre än (inredda) burar, riktigt hemskt djurplågeri. Stackars höns, och nu har jag köpt såna ägg sick.gif Jag har god lust att gå tillbaka dit och kasta dem på henne. Är kanske inget av det andra i butiken ekologiskt heller? Är det bara en stor bluff alltihop?! crying.gif Jag borde ha varit mer misstänksam.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 12-10-2009, 13:08) *
Jag blev jätteförbannad i morse. Hade köpt ägg i en liten gårdsbutik/handelsträdgård. De har ekologiskt odlade äpplen, morötter osv., kravmärkt mjöl osv, även de impoterade grejorna som citroner ska vara ekologiska. Jag har handlat där förr och det verkar seriöst och välsorterat. Äggen stod i flak och man köpte dem i lösvikt, jag köpte ett helt flak, det går åt nu när jag har besök, och mina egna höns värper inte nu. Jag frågade särskilt om det var från frigående höns utomhus som hade det bra, hon sa javisst, de är från en gård i närheten. Äggen är kraftigt bruna och jag såg inte att det var stämplar på dem förrän i morse - de är stämplade med 2 (frigående inomhus)!!! ranting.gif Det anser jag är värre än (inredda) burar, riktigt hemskt djurplågeri. Stackars höns, och nu har jag köpt såna ägg sick.gif Jag har god lust att gå tillbaka dit och kasta dem på henne. Är kanske inget av det andra i butiken ekologiskt heller? Är det bara en stor bluff alltihop?! crying.gif Jag borde ha varit mer misstänksam.

Jag tycker absolut att du ska lämna tillbaks äggen och säga vad du tycker. Som du säger, förtroendet får sig en rejäl törn....
aanderss
jag gillar närodlat
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 12-10-2009, 13:24) *
Jag tycker absolut att du ska lämna tillbaks äggen och säga vad du tycker. Som du säger, förtroendet får sig en rejäl törn....

Jag ska klaga nästa gång jag kommer dit, men det ligger inte så nära så äggen hinner jag kanske inte lämna tillbaka. Jag som trodde jag hade hittat ett bra ställe att köpa ägg på!
Meriona
Fyyyy vilket lurendrejeri! sick.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon