Monarda
I torsdags anlände rugosorna från Rosenposten och jag blev verkligen positivt överraskad vilka kraftiga plantor det var. Souvenir de Philémon Cochet var dock slut och jag fick i stället 2 st Blanc Double de Coubert vilket var otur för sådana har jag redan. Får väl skylla mig själv, jag hade ju kryssat i att det var ok att skicka likvärdiga.

Ett himla jobb var det att gräva bort 4 stora Maxima och rensa bort alla syrenrötter som letat sig in. Nu har jag satt ner en rotspärr av plåt längs kanten och hoppas att det hjälper. Komposten har jag inte rört på tre år så där fanns en hel del att hämta och blanda upp med. Hittade även en del lökar som överlevt där och nu fick komma i jorden igen. Ingen aning vad det är, men det blir ju spännande till våren. Och så fick alla aklejor flytta tillbaka som stått i pallkragar sedan augusti när jag började med detta och ett par rejäla plantor av digitalis som jag sådde i våras.

Så nu är det bara att vänta på våren och Roseraie de l'Hay, New Century, Wild Edric och Martin Frobischer. Utanför bild finns också en Ritausma. Dom två skrangliga "Coubertarna" får väl bli nerklippta till våren. Några Clematisar är också planterade: Maria Cornelia, I am Red Robin och Alba Luxurians.

[attachment=42789:PA040673a.jpg]

Ezereht
Vilken mysig "promenadhörna" smile.gif Det kommer bli jättefint! Jag måste erkänna jag redan längtar till nästa sommar. Hoppas jag kan jobba lite mindre så jag hinner "arbeta" i trädgården mer biggrin.gif
Kajsa
Ja visst var det kraftiga rugosa rosor man fick, har just grävt ner sju st från Rosenposten. Det kommer nog bli vackert i din gång, du får fota i sommar. Var du trött på Alba rosorna ? Wild Edric är sååå underbar.
Thé
Jag fick också rosor från Rosenposten igår, fast jag hade skrivit att jag ville ha dem i slutet av oktober. Nå ja, tur i oturen skyndade vi på lite extra med pergolabygget, så nu är det bara en massa gräs som ska bort... Har ställt dem i vatten så länge.
Ezereht
Kajsa blev det några nypon på din wild edric?
Kajsa
Nej, jag har nog inte sett några, kollar i LÅG där står inget heller om nypon.
Monarda
CITAT (Kajsa @ 05-10-2009, 22:09) *
Ja visst var det kraftiga rugosa rosor man fick, har just grävt ner sju st från Rosenposten. Det kommer nog bli vackert i din gång, du får fota i sommar. Var du trött på Alba rosorna ? Wild Edric är sååå underbar.

Egentligen var jag inte trött på Maxima i sig, dom blommade ju överdådigt. Men dom fick väldigt kraftig rost två år på raken och då ledsnade jag. Jag hoppas och tror att rugosorna klarar sig från sådant.
Kajsa
Rosrost tycks sitta i generna på Alba rosorna, har också haft problem med det. Rugosa rosorna är friskare så tydligt denna sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon