verdeverde
HEj!
Jag är galen i marmelader...och nu stod jag på kolonin med massor av omogna tomater. Bli glad eller lessen? Bli glad!!Jag letar upp ett marmeladrecept. Här kommer coops.... citronen möter tomaterna på ett suveränt sätt
1 kg gröna tomater
2 borstade citroner
1 dl vatten
7 dl socker
1 msk ingefärspulver
några (stjärnanisar detta har jag lagt till. plockas ur efter koket)
1. Skölj och borsta citroner och skär dom i mindre bitar. SKär tomaterna i bitar eller tunna klyftor.
2. Koka med vattnet i 20-30 min under lock då blir det saftigare
3 Dra av värmen lägg i socker och koka utan lock kraftigt 10-15 min. Passa att det inte blir för segt och kolaaktigt. Du ser när den är färdig. häll upp på rena burkar.
Aklejruta
Hej, hej!
Så bra med detta recept. Det låter väldigt gott. Jag har också massor av gröna tomater. Men min man tror att de kan vara giftiga. Jämför gröna potatisbär. Någon som vet?
Gillan
Gröna syltade tomater är ett välbeprövat gammalt recept, så varför inte marmelad tummenupp.gif . Giftiga är de absolut inte!

Synd att jag inte visste om ett så ganska lätt recept på marmelad innan jag gjorde mina insyltade tomater som jag inte ens tror jag kommer att tycka om, men man får nya tips hela tiden och tack för ditt Verde tummenupp.gif
smuleborg
Också vi har massor av gröna tomater, inget bra tomatår hos oss i alla fall. Tack för receptet verdeverde smile.gif. Känns jättegott!

Förutsätter att marmeladen ska förvaras i kylskåp, hållbarhetstiden i oöppnade (förslutna efter konstens alla regler) burkar?
Chamomille
CITAT (Gillan @ 08-10-2009, 14:38) *
Gröna syltade tomater är ett välbeprövat gammalt recept, så varför inte marmelad tummenupp.gif . Giftiga är de absolut inte!

Synd att jag inte visste om ett så ganska lätt recept på marmelad innan jag gjorde mina insyltade tomater som jag inte ens tror jag kommer att tycka om, men man får nya tips hela tiden och tack för ditt Verde tummenupp.gif

Som jag inte ens tror jag kommer tycka om..... rotfl.gif Jag har ungefär samma tanke så jag lägger inte in några tomater. Däremot gjorde jag marmelad häromdagen. På gröna tomater alltså. Mums. Fantastiskt gott till en Brieskiva yes.gif
Gillan
CITAT (Chamomille @ 08-10-2009, 18:38) *
Som jag inte ens tror jag kommer tycka om..... rotfl.gif Jag har ungefär samma tanke så jag lägger inte in några tomater. Däremot gjorde jag marmelad häromdagen. På gröna tomater alltså. Mums. Fantastiskt gott till en Brieskiva yes.gif

Ja, ja, ja, för x antal år sedan så gjorde jag faktiskt " inlagda gröna tomater på ett fantastiskt gammaldags recept" Men då höll jag på att bli tokig innan jag var klar sweatingbullets.gif ........det tog ju flera veckor innan man ens var klar med "själva" inläggningen ohmy.gif , sen skulle man vänta en månad eller två innan man kunde provsmaka...................alltså hallå..............hemlagat i all ära, men det finns gränser även för mig angel_not.gif

I år gjorde jag på ett alldeles nytt sätt.................. och det doftar inte ens som det ska! Det kanske är jättebra, men jag känner på mig att jag kommer att ge bort det giggle.gif ..............är det nån som vill ha? laugh.gif
Aklejruta
Jag skall absolut göra den här marmeladen. Jag gillar också marmelader jättemycket. Behöver man blanda i konserveringsmedel om man skall spara den över vintern?
Anja Danmark
Hvis tomaterne er meget umodne, indeholder de Solanin, som jo er giftigt.

Jeg ved ikke, hvor stort problemet er - er der nogen af jer, der har en idé om det?

Jeg har nemlig også en masse grønne tomater, som jeg skal have brugt, og marmeladen lyder spændende!

mvh
Anja
MariaS
Jag har ätit grön tomatmarmelad sen jag var barn och inte har det tagit död på mig ännu! Ska koka ny omgång, så snart frosten varit framme och tagit de som är kvar!
blomkronan
Går det bra att använda gröna "FRYSTA" tomater??? (frostfrusna)
Mina planter står utomhus fortfarande med tomaterna på... tänkte plocka av allt i morgon.
MariaS
CITAT (blomkronan @ 08-10-2009, 23:59) *
Mina planter står utomhus fortfarande med tomaterna på... tänkte plocka av allt i morgon.

Ja det är de jag brukar använda, de är lite lättare att skala och hacka.
blomkronan
tummenupp.gif Då blir det till att koka marmelad i helgen.
Gillan
CITAT (blomkronan @ 08-10-2009, 23:59) *

Jag skulle i alla fall testa så länge tomaterna " där ute" ser ut att må bra tummenupp.gif
Grå
Borstade citroner - mindre bitar. Med skal och allt eller?
MariaS
Skala citronen tunnt och skär bort det vita ner till citronköttet (det är det som är beskt), strimla sen skalet och lägg det i koket.
Grå
Tack!
Myosotis
Här kommer mina recept en gång till. Gott till ris. yes.gif

Marmelad

1,5 kg gröna tomater
500 g lök
2 msk salt
3,75 dl vinäger
500 g socker
1 tsk ingefära
1 tsk cayennepeppar
1 msk curry
1 msk mjöl

Hacka löken, skär tomaterna i små bitar, blanda, strö salt över och låt stå över natt. Pressa ut vätskan. Tillsätt vinäger och socker och koka i 45 minuter. Rör ut mjölet och kryddorna i lite vatten, blanda i och låt koka 10 minuter till. Häll upp i glasburkar.

Chutney

1 kg gröna tomater
350 g lök
100 g dadlar
350 g socker
2,5 dl vinäger
½ msk mjöl
1 msk senap
1 tsk curry
2 tsk cayennepeppar
1 tsk gurkmeja
1 tsk ingefära

Hacka löken, skär tomaterna i små bitar, blanda, strö rikligt med salt över och låt stå över natten. Pressa ut vätskan. Tillsätt vinäger, socker och hackade dadlar och koka i 35 minuter. Rör ut mjölet och kryddorna i lite vatten, blanda i och låt koka under omrörning 10 minuter till. Häll upp i glasburkar.
gronaanna12
har kokat en s ats chutney med tomater och citron

det smakar gott nu undrar jag om ni har något tips om vad man kan använda det till

kötträtter eller ?---- tar gärna emot tips

gronaanna 12
Chamomille
Ett litet tips.. Jag skalade inte mina tomater, utan körde allt i mixern när marmeladen var klar. Blev jättebra smile.gif Mums....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon