|
Gunilla T
17-10-2009, 12:44
Såklart vi inte skall ha kameror i skogen och inget annat skrot heller.
Jag förstår inte detdär med att nyttja tekniken vid jakt. Är det inte just spänningen jägaren söker...? Inte är det billigt kött iaf för jakt är väl en dyr hobby?
"Fair play" vid jakt borde väl öka spänningen och inte att med teknikens hjälp överlista djuren ?
mollys_matte
17-10-2009, 19:51
CITAT (ängsvädd @ 17-10-2009, 13:18)  Det är en stor skillnad på människan och rovdjuren - rovdjuren tar de sjuka och svaga - männsikan kan skjuta de bästa o friskaste djuren  Det är inte bra för bytesdjursstammarna. Här har du en väldigt bra poäng och sätter fingret på vad jag avskyr med jakt på ex rovdjur.
Jan Lindgren
17-10-2009, 21:22
Hej! Det bör vara helt tillåtet att sätta upp kameror i sin egen skog, naturligtvis ska det finnas en skylt. Om jag vill studera något vilt djur så är kameran ett utmärkt hjälpmedel. Djuren tar ingen skada av att bli fotograferade. Däremot så kan människor bli skadade om de blir filmade i intima situationer och bilderna dyker upp på nätet. Att ha en kamera på en utfodringsplats för vildsvin är ett bra sätt att undvika skador på djuren vid jakt. Ser man på bilderna att suggorna har små kultingar så jagar man inte gris. De som inte gillar jakt eller kameror i skogen kan lämpligen köpa egen mark. Har man inte råd själv så finns möjligheten att göra det tillsammans med andra människor. Jag jagar inte själv men äter gärna viltkött. MVH Jan Lindgren
Ord och ord !ingen verkar ha någon uppfattning vad som gäller jakt !vissa verkar leva i någom slags JÄKLA luftbubbla ! Så blir det om man aldrig lev nära naturen !Det går inte tunelbana i skogen.-
Orkidétjuven
18-10-2009, 03:42
CITAT (Motti @ 18-10-2009, 01:10)  Ord och ord !ingen verkar ha någon uppfattning vad som gäller jakt !vissa verkar leva i någom slags JÄKLA luftbubbla ! Så blir det om man aldrig lev nära naturen !Det går inte tunelbana i skogen.- ??? Vad är din poäng? (Det går iaf tunnelbana till västra skogen utanför sthlm  ) Jag vet vad det innebär. Jag är uppvuxen i skogen med både farfar, far och syster som jägare. Men jag vet vad jag tycker är rätt!
Oavsett viss jakts nödvändighet och oavsett att dödandet ibland har avsikter att vara av godo, t.ex. för att skjuta av sjuka djur eller hålla stammen nere, så mår jag alltid dåligt vid jakttider ... varför ... ju för att vi människor gör det av NÖJE!
CITAT (Jan Lindgren @ 17-10-2009, 22:22)  Att ha en kamera på en utfodringsplats för vildsvin är ett bra sätt att undvika skador på djuren vid jakt. Ser man på bilderna att suggorna har små kultingar så jagar man inte gris. Konstigt resonemang om det nu är så att vildsvin är inplanterade och måste jagas på alla möjliga och omöjliga sätt med kameror och värmesökande missiler eftersom de nu "ställer till" med så oerhört stora skador? Ta suggan och kultingarna först så är ni av med skiten och kan plocka ner kamerorna och låta skogen vara som den är.
Gunilla T
18-10-2009, 08:14
CITAT (Motti @ 18-10-2009, 01:10)  Ord och ord !ingen verkar ha någon uppfattning vad som gäller jakt !vissa verkar leva i någom slags JÄKLA luftbubbla ! Så blir det om man aldrig lev nära naturen !Det går inte tunelbana i skogen.- Jag förstår inte eller din poäng...? Mera skräp som inte bör finnas i vår natur.... http://sydsvenskan.se/vetenskap/miljo/arti...odar-ornar.html
Meriona
18-10-2009, 08:29
CITAT (Gunilla T @ 18-10-2009, 09:14)  Jag förstår inte eller din poäng...? Mera skräp som inte bör finnas i vår natur.... http://sydsvenskan.se/vetenskap/miljo/arti...odar-ornar.htmlNu var det nåt fel på din länk Gunilla, men jag gissar att det var om havsörnarna som dödas av jägarnas blyhagel i bytena? Bedrövligt och en stor j-a skam. Kan inte förstå att blyammunition får säljas överhuvudtaget? I övrigt tycker jag att det vore välkommet med kameror i varenda skogsbryn så kanske man kan sätta dit de jäklarna som dumpar trädgårdsavfall.
*Stintan*
18-10-2009, 12:13
CITAT (Motti @ 18-10-2009, 01:10)  Ord och ord !ingen verkar ha någon uppfattning vad som gäller jakt !vissa verkar leva i någom slags JÄKLA luftbubbla ! Så blir det om man aldrig lev nära naturen !Det går inte tunelbana i skogen.- Hur står det till?
sparvuggla
18-10-2009, 13:21
Som allmän information.... Varför har vi överhuvudtaget vildsvin i Sverige idag? Jo, för att jägarna har planterat in det enbart för jakt. Samtidigt som dom hatar varg, lo, järv osv. Är det så roligt att skjuta ihjäl skogens djur???
mollys_matte
18-10-2009, 15:59
CITAT (Grå @ 18-10-2009, 08:05)  Konstigt resonemang om det nu är så att vildsvin är inplanterade och måste jagas på alla möjliga och omöjliga sätt med kameror och värmesökande missiler eftersom de nu "ställer till" med så oerhört stora skador? Ta suggan och kultingarna först så är ni av med skiten och kan plocka ner kamerorna och låta skogen vara som den är. Man skjuter inte suggor, utan galtar eller kultingar. Och ser man att en sugga har kultingar så skjuter man den absolut inte! Kultingarna kan vara gömda i närheten så¨du inte ser dem under jakten. Och kultingar som förlorat sin sugga har ingen koll. För de följer suggan och gör som hon gör, är hon borta så rusar de runt hipp som happ och det blir ännu större risk för viltolyckor och att de går in i trädgårdar för de har ingen som uppfostrar dem. Vildsvinen är väldigt uppmärksamma och skygga, om du skjuter en gris vid en åtelplats tar det oftast minst 1 vecka innan de kommer tillbaka till åtel. Så att skjuta av ett gäng kultingar kan ju då ta runt 2 månader. Om de ens kommer tillbaka till åteln!
CITAT (mollys_matte @ 18-10-2009, 16:59)  Så att skjuta av ett gäng kultingar kan ju då ta runt 2 månader. Om de ens kommer tillbaka till åteln! Nej, förhoppningsvis kommer de aldrig någonsin mer tillbaka, för i annat fall bör jägaren fundera över vad han sysslar med.
Orkidétjuven
23-10-2009, 06:10
När vi ändå diskuterade lite rovdjur och så läste jag just det här. http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.26285...a-till-vargjaktJag vet inte, men hur många vargar finns det i Sverige idag typ?
Jag menar att många har inte en aning om hur det fungerar ute i verkliga livet när det gäller jakt !en del är statsbor och har så gott som aldrig varit ute på landet ,det finns barn i storstäder som aldrig set en ko eller varit i närheten av det verkliga livet där man dödar och slaktar och äter,det finns dom som tror att kött bara hamnar på ICA i en plastförpackning !ja bara så rätt upp och ner.Jag har levt nära naturen hela mitt liv min släkt består mestadels av Jägare och fiskare vi är mer eller mindre uppvuxna på vilt slakt nötslakt gris slakt och fisk,för oss faller det sig naturligt att för att få äta kött måste man döda och slakt har aldrig varit någon konstigt alls utan helt naturligt.Att det finns vuxna människor än i dag som inte fattar vart köttet kommer i från är för mig helt otroligt!Nu menar jag inte att ni här inte har koll  !Det här är en sak man kan diskutera ihjäl sig om  Men faktum är att många vill äta kött både nöt gris och vilt !men ingen vill veta vart det kommer ifrån !då blir det väldigt hemskt att få veta sanningen om var vi får kött ifrån.
Orkidétjuven
28-10-2009, 00:15
Efter at ha surfat runt lite på jaktjournalesn hemsida, så halkade jag in på Rovdjurskampanjen 2009-2010. Vad är det för påhitt?
Den 1 augusti startar för sjunde året i rad Jaktjournalens Rovdjurskampanj. Alla jägare som fångar eller skjuter räv, grävling, mård, mink, skata mås eller nötskrika kan delta. Reglerna är enkla och som deltagare är du med i Sveriges största jaktlag med viltvårdare. Alla som deltar får ett diplom och du har även chansen att bli medlem i 1 000-klubben samt att vinna fina priser som lottas ut.
Du kan skicka in dina rapporter via Internet på blanketten här undertill. Om du inte skickar med någon bild, komihåg att lämna namn och telefonnummer på en person som kan intyga din fångst. Rödräv 80p Mård 80p Grävling 60p Mink, Iller 60p Kråka, måsfågel, skata, nötskrika 7p/s
Vad är det för slags dumheter att skjuta djur som nötskrika? Kråkor och skrattmås minskar i antal runt om i landet. Då är väl inte detta rätt sätt att vända på trenden? Inget av detta är ju ngt man heller äter, eller tar tillvara på. Nej, nu har jag helt tappat förtroende för jägare. Jävla lektuga.
Läs också gärna på jaktjournalens forum Robsoft. Då är det lätt att inse att vi inte har nått speciellt långt i vår kulturella utveckling, utan att vi i stort sett fortfarande befinner oss på stenåldern. http://forum.robsoft.nu/
Myosotis
28-10-2009, 18:59
CITAT (Orkidétjuven @ 28-10-2009, 00:15)  Kråka, måsfågel, skata, nötskrika 7p/s
"Kulor, Krut och Älgar"  Nej det är inget att skratta åt. Känns mer som perverst uttryck för lustbetingat dödande. Härlig makt med precisa skjutvapen och tillfredställse när bytet faller tungt mot marken. Obs jag är inte emot jakt men de som bara ger sig ut för att skjuta ngn gång per år har jag inte mkt "naturrespekt" för.
Myosotis
28-10-2009, 20:07
VARFÖR skjuter man nötskrikor?!!! Jag blir bara argare och argare ju längre jag tänker på det.
Meriona
28-10-2009, 21:10
CITAT (Myosotis @ 28-10-2009, 20:07)  VARFÖR skjuter man nötskrikor?!!! Jag blir bara argare och argare ju längre jag tänker på det.  Varför skjuter man kråkor och skator då, de som gör mig så glad varje gång de spatserar förbi i min väg? Eller gräsänder som jag alltid haft en barndomsdröm om att ha tama? Vad är det för människor som får en kick av att döda? Jag blir bara lessen...
Margith
28-10-2009, 21:16
Kråkfåglar och nötskrikor skjuts därför att de ökar explosionsartat i antal OCH de är ruskigt duktiga på att äta fågelägg och fågelungar. Att skjuta dem handlar alltså inte om att få en kick av att döda, utan i stället om att värna om artrikedomen i Sverige.
Meriona
28-10-2009, 21:22
Vem står bakom den sammanställningen, inte SNF iallafall....
Biggan_
29-10-2009, 01:50
Orkidétjuven
29-10-2009, 05:54
Om nu vildsvinen utgör en icke inhemsk art så ska de bort. Inga inplanteringar för jakt osv.... Det är alltid sånt som inplanteringar för jakt osv som skapar problem med nya introducerade djur som gör stor skada på den naturliga floran och faunan. Här har vi ( nya zeeland då) både problem med hjort, vildsvin, vildgetter, som äter och förstör ovärdelig flora och en del fauna. Jätteormbunken Marattia salicina är en av dem som utrotningshotad pga av vildsvin. De äter upp mer av växten på en natt än vad den hinner växa på 5 år.
Jag kollade in jaktforumet och jag är mållös. Dumheter. Och hittade en hel del trådar om folk som råkade skadeskjuta bla ett rådjur som sen försvann för han inte visste vad han skulle ha för ammunition och en annan hade samma problem och kunde inte fånga in en and han skjutit för den simmade iväg.
CITAT (Margith @ 28-10-2009, 22:16)  Kråkfåglar och nötskrikor skjuts därför att de ökar explosionsartat i antal OCH de är ruskigt duktiga på att äta fågelägg och fågelungar. Att skjuta dem handlar alltså inte om att få en kick av att döda, utan i stället om att värna om artrikedomen i Sverige. Det blir inte fler arter för att människor går in och försöker ändra sammansättningen av antalet djur. Kråkfåglarna har en viktig uppgift att "mobba" rovfåglar, och hjälper på så sätt förmodligen fler djur än vad de dödar, men å andra sidan vill ju jägarna skjuta rovfåglarna också! - Det blir ju bara så tyst och ensamt när de till sist dödat allt som rör sig.
CITAT (Biggan_ @ 29-10-2009, 01:50)  Ja, men om det ändå ska ges tillstånd att sätta upp skiten i skogarna för dem som vill "forska" så går det snart till att det är tillåtet för jägarna också - dvs privatpersoner. Så om jag vill jaga ekorrar med slangbella så kan jag sätta upp ett hundratal kameror? Nej, just det, det går ju inte för då blir det ju tjuvjakt... http://www.sr.se/varmland/nyheter/artikel....artikel=2531384
Alltså...
... jag vet inte om jag gör det men jag har god lust att regga mig på jägarforumet och skriva en inbjudan till dem:
"Hejsan gubbar! När ni har tröttnat på att låtsas vara macho, för det kan ju inte vara så spännande i längden, så är ni välkomna till hönshuset.ecommunity.se och diskutera jakt, djur och natur på en lite mer jordnära nivå tillsammans med oss andra damer. Vi kan behöva lite manligt tyckande eftersom våra diskussioner mest rör sig kring ostytsning och saftkokning. Ha det så gott så ses vi!"
Myosotis
29-10-2009, 10:12
CITAT (Margith @ 28-10-2009, 21:16)  Kråkfåglar och nötskrikor skjuts därför att de ökar explosionsartat i antal OCH de är ruskigt duktiga på att äta fågelägg och fågelungar. Att skjuta dem handlar alltså inte om att få en kick av att döda, utan i stället om att värna om artrikedomen i Sverige.  Det var det dummaste jag har hört på länge.
sparvuggla
29-10-2009, 14:44
CITAT (Margith @ 28-10-2009, 21:16)  Kråkfåglar och nötskrikor skjuts därför att de ökar explosionsartat i antal OCH de är ruskigt duktiga på att äta fågelägg och fågelungar. Att skjuta dem handlar alltså inte om att få en kick av att döda, utan i stället om att värna om artrikedomen i Sverige. Det var det mest idiotiska jag också hört. Artrikedomen ökar inte med skjutandet. Jägarna vet väl inte vad naturens balans betyder.
Margith
29-10-2009, 15:12
Men nu får ni väl ändå ge er! Värna betyder skydda eller försvara, men ordet kanske var för svårt för er  . Jag har aldrig försökt att säga att artrikedomen skulle öka genom avskjutning, däremot att vi kanske kan hjälpa till med att bibehålla den artrikedom vi har. Eftersom kråkfåglarna ökar i antal, medan våra vanligaste småfåglar minskar i antal tycker jag att det finns fog för att tillåta jakt på kråkfåglar. Sen kan jag ärligt erkänna att det var bara häromveckan som jag fick lära mig att även nötskrikan gillar ägg och fågelungar. Det jag alltså förespråkar är att vi ska skydda och försvara våra småfåglar, alltså den artrikedom vi har, och att kråkfåglar äter ägg och fågelungar vet väl varenda människa? Men mitt ställningstagande kanske hänger ihop med att jag inte anser jägare vara överviktiga gubbar som springer runt i skogen och leker Rambo och sen är jag väldigt förtjust i småfåglarna som bor i mina fågelholkar och i min trädgård Så, ja, jag är inte speciellt förtjust i ekorrar heller
Orkidétjuven
29-10-2009, 20:42
Sist jag hörde så minskade även kråkor. Det är därför jag är väldigt förvånad. Det samma gäller skrattmås.
Jag tror inte en avskjutning fungerar för att behålla en artrikedom. Vi kommer kanske istället få problem med för många individer i en art som istället får sjukdomar som sprids värre genom populationerna är överbefolkade. Hur ligger det till med grönfinkarna?
Margith. Vad är din källa när du säger att kråkfåglarna ökar i antal? Jag skulle gärna vilja läsa den.
Min mening så ska man inte lägga sig i naturens balans. Kråkfåglar och andra rovfåglar har en plats i systemet med. Småfåglar lägger dessutom flera kullar per säsong, så jag tror inte de är särskilt utsatta. Ekorren är nog en större bov i dramat och när det gäller holkhäckande fåglar så kan han ta sig in där med. Hackspettar äter ju fågelungar och ägg. SKa vi börja skjuta dem då med?
Katter är ju till ochmed bättre att ha avskjutning på. De äter ju både småfåglar, men också ödlor och små grodor och de är ju fridlysta och de minskar definitivt i antal. Folk skaffar katt till höger och vänster och har dem ute utan att fästa en tanke på hur hårt de går på smådjurs livet. Våran gamla katt rensade hela våran skogstomt under en 5 års tid.
sparvuggla
30-10-2009, 14:38
Det är precis som du skriver orkidetjuven. Naturen sköter sig bäst utan människans inblandning. Ang. katter, så räddar det många fåglars liv om katten har en liten pingla runt halsen. Detta som ett litet tips bara.
Gunilla T
30-10-2009, 16:26
Jag blir ledsen när jag läser sånt är...att småfåglarna minskar har med stor sannolikhet samband med mänskliga aktiviteter. Våra flyttfåglar minskar pga klimatförändringar, öknarna brer ut sig och det blir allt svårare för fåglarna att klara av flygturen ....våren kommer tidigare och t.ex svart flugsnappare måste ställa om sin biologiska klocka där borta i Afrika för att det skall finnas mat till ungarna.
Stararna minskar, antagligen pga förändrade metoder i jordbruket. Stränderna vid våra vatten byggas ut...
Att skjuta kråkfåglar är nog ingen bra idé alls - medför säkert mer skada än nytta, som oftast när människan ingriper. Alla har sin uppgift i vårt ekosystem, det är så naturen fungerar. Djur söker sig till platser där det finns mat, skydd och möjlighet att fortplanta sig. Tar man bort något dyker det upp nya eftersom det finns lediga revir och tillräckligt med föda.
Att vi aldrig lär oss....
Myosotis
30-10-2009, 17:38
"I välfungerande, artrika ekosystem är många fågelarter talrikare än de skulle ha varit om det inte funnits några rovdjur som jagade dem. Samtidigt med det försvagade bytet avlägsnar rovdjuren de härdar av parasiter, virus eller bakterier som annars skulle spridas till nya individer. Utan rovdjurens gallringseffekt skulle infekterade fåglar leva längre och hinna smitta allt fler av sina friska artfränder. Det är det som kallas balans i naturen." ("I fåglarnas värld", Magnus Ullman 2008)
Och på tal om katter (samma källa): "I en engelsk undersökning visade det sig att de flesta småfåglar som fångades av katter var angripna av en invärtes parasit eller sjukdom - majoriteten så allvarligt att de kanske ändå skulle ha dött inom några dagar."
Orkidétjuven
30-10-2009, 21:08
Jo, katter är ju rovdjur så de fyller en viss funktion med. De gallrar ju ut fåglar som är yngre eller sjuka. Jag menar bara att de går dock hårt fram ändå. Här står katter direkt ansvariga för flera arters utdöd, oftast handlar det om mindre öar med endemiska arter. Men det visar bara vad för skada de gör-
Sedan en läskig historia jag fått höra här med och som flera säkert har hört med. Hur många flyttfåglar skjuts över medelhavs området för att bli mat. Jag har en italiensk kompis här som berättar hur de varje år skjuter småfåglar oavsett art som de sedan flår, lindar in i folie med kryddor (mest mynta) och grillar och äter hel, med ben och allt. Vissa äter även fötter och näbb. Har de fest så grillar de ibland kanske 150-200 småfåglar. NU är det förbjudet på vissa ställen och resturanger får inte längre sälja småfågel. Dock är det fortfarande för dem tillåtet att laga småfåglarna om man tar med dem till resturangen för att få de tillagade.
Bettson
31-10-2009, 22:09
Vi har nog också varit olagliga i sommar och satt upp en åtelkamera vid en foderplats.
Den information vi fick var att det fanns två suggor och fyra kultingar.
Sedan försvann en sugga och så småningom den andra också. Vad som hänt föräldradjuren vet vi inte.
Trots att vi båda är jägare och skjuter ett och annat djur så har vi ändå empati för kultingarna. Vi har försökt hjälpa dessa moderlösa stackare hela sommaren. Inte för att vi förväntar oss skjutbart kött till hösten utan för att vi lider med stackarna som förmodligen har svultit.
Det är först nu som vi har hört att åtelkameran skulle vara olaglig så vi har tagit ner den. Vi får förlita oss till trubbigare instrument för att se hur dessa kultingar har det.
Vildsvinsförvaltning går annars ut på att man skiljer på foderplats och åtelplats.Begreppen är förvirrande eftersom man kallar kameran för åtelkamera. Men egentligen är det en foderplatskamera.
Vid foderplatsen skall djuren nämligen vara HELT fredade och säkra. Man använder foderplatsen för att locka svinen från åkrar och grödor man inte vill ha förstörda genom att fordra dem.
En åtel däremot är en foderplats som är tillfällig och man lägger den gärna intill grödor man vill skydda. Man lockar vildsvinen dit och gör ett sk urvalskytte. Dvs man sitter i en koja och tar väldigt god tid på sig att välja ut rätt djur. Allt med tanke på att man inte skall skjuta föräldradjuren för kultingarna vilket är djurplågeri. En åtelkamera fyller inte någon funktion där alls. Man får sitta länge och vänta på att djuren skall komma. I regel så återvänder djuren aldrig till en plats där man skjutit utan åtelplatsen är förbrukad för detta året i alla fall om man avlossat skott.
Tilläggas kan att bland de jägare vi känner så är regeln att var noga med att du inte skjuter ett moderdjur. Gör du det får du ta konsekvenserna själv. Åtminstone om kultingarna är för små för att klara en tillskottsutfordring. Då får man ta ut semester, kompledigt sluta jobba eller vad farao som helst. Kultingarna skall avlivas för att slippa lida. Punkt.
Jag tycker att det är så intressant att se skillnaden mellan vad jägare sägs tycka, tänk och göra i den här tråden, och vad de uttrycker på sitt eget forum. Samma tendenser som rasister och kvinnohatare. De flesta har lärt sig hur man uttrycker sig politisk korrekt i fikarum och inför tv-kameror, men tittar du in där de kan vara anonyma och med sina egna... burr!
Jag kan på sätt och vis tycka att det är bättre att de står för att de tycker om att jaga, vara ute i naturen och träffa ett rörligt föremål, och att en hel del försöker göra det med minsta möjliga påverkan på kvaliteten hos djuren, tex genom att studera flocken. Men de kan ALDRIG komma i närheten av naturens eget förfinade system för att åstadkomma balans. Snömos.
Det enda egentliga argumentet mot rovdjur är att de inte vill ha dom där dom bor. Det finns många människor som tycker sånt om allt möjligt, avgiftningskliniker för narkomaner, järnvägar, vindkraft, dagis, lila hus. Det är därför det inte upp till den enskilda personen som känner sig drabbad att avgöra det, för då skulle samhället aldrig fungera.
Läste en rolig argumentation på det där forumet om varför vargen måste jagas hårt. De ökar så explosionsartat så att de skulle vara fler än bytet och då skulle de inte ha något att äta!! Förutom att detta är fullständigt omöjligt, så är det rätt kul att han tyckte synd om vargarna som då skulle svälta. Undrar om han försökt övertyga kärringen sin med det argumentet? Tror dessa jägare verkligen på sig själva när de tycker att de behövs för att kontrollera populationer? Ska de börja skjuta lämmlar också? Myror? dessa populationer ser verkligen oorganiserade ut. Och så många de är!
Grå, skriv lite mer. Du är verkligen asrolig, jag skulle köpa den tidning som tog in dina kåserier!
CITAT (Lavin @ 30-11-2009, 14:47)  Grå, skriv lite mer. Du är verkligen asrolig, jag skulle köpa den tidning som tog in dina kåserier! Tack för beröm, jag ska genast börja stalka kvällstidningarna och kräva att de tar in mina kåserier för att öka försäljningen  I övrigt har jag fått "vissa indikationer" från flertalet aktiva odlaiter att det är alldeles lagom som det är, snudd på för mycket, så jag håller mig här på tallrikskanten så länge
Jag är viltvårdare och jägare.
Kunskapsnivån hos många tyckare här är i mitt tycke för låg. Jag är absolut ingen expert på något område men ska försöka förmedla min syn på det hela.
Åtelkamera i skogen. För att vara säker på vad det är för djur man har på markerna brukar man då och då inventera marken. När det gäller älgen så inventeras dessa med hjälp av helikopter när/om marken är snötäkt. Dovhjort och kronhjort räknas under brunsten då alla djuren samlas på en liten yta... man räknar och kontrollerar hur många av olika kön och om det är vuxna eller årsdjur. Rådjur inventeras genom att man räknar spillningshögar innom vissa områden på marken. Dom här inventeringarna tar ganska lång tid att göra och kostar en slant att utföra. I dom här fallen är det meningslöst att använda åtelkamera vid inventeringen.
När det gäller vildsvin kommer allt i en annan dager. Vildsvinet utrotades i Sverige under 1700-talet och återinfördes som hägnat vilt på 1940-talet. Under 1970-talet förekom det rymningar från sådana hägn och 1987 fanns det en hjord på 100 djur i Södermanland. Samma år beslutade Sveriges riksdag att vildsvinet är en naturlig del av den svenska faunan. Dock tror man att vildsvinet är lika gammalt som människan i Sverige, bl.a. så har vildsvinsben från stenåldern hittats och man tror att människan i Sverige en gång tog sina svin som blev tamsvin genom fångst av vildsvin. Numera finns det gott om vildsvin i stora delar Götaland och Svealand. Dalälven kan historiskt ses som en nordgräns för arten. Enligt olika bedömare fanns det 2006 mellan 50 000 och 80 000 vildsvin i Sverige.
Vildsvinet är lovligt att skjuta året runt förutom perioden mellan den 15 februari och 15 april då endast årskultingar är lovliga, detta på grund av att de flesta suggor föder då. Viktigt att notera är att kultingförande sugga alltid är fredad året runt, på grund av att kultingarna inte klarar sig utan suggans ledarskap, utan ofta svälter ihjäl om modern förolyckas.
Enligt en utredning från Naturvårdsverket så bör vildsvinen jagas hårdare. Detta har stött på debatt då flera anser det oetiskt att jaga med belysning, fällor och övriga hjälpmedel som föreslås. Jakt med fast belysning är tillåten sedan februari 2009 och har välkomnats av många eftersom det medger en bättre möjlighet att identifiera vilket djur som ska skjutas.
För att vi jägare ska kunna skjuta rätt djur vill vi ju självklart veta vad det är för djur som rör sig kring dom åtlarna vi har. Vi är inte intresserade av att se en svamp eller bärplockande individ som petar sig i näsan i våra kameror... Det folkliga stödet för uppsättande av åtelkamerorna är i alla fall stort om man ser till Svensk Jakts webbomröstning. 96 procent av svaren i omröstningen säger att jägarna ska få använda åtelkameror. Knappt fyra procent svarade nej.
Kråkor och måsar förökar sig ohämmat... det här beror på det sätt som människan lever. Har du någon gång åkt förbi en soptipp så förstår du varför kråkorna och måsarna ökar så otroligt i antal. Kolla vid en rastplats utmed någon av våra svenska vägar... fåglarna hittar fet föda som inte alls är naturlig och dom sprider ut soporna ganska duktigt. Under skördetiden förflyttar sig fåglarna för att äta av spilld säd, när djuren kommer i så enormt stora antal skiter dom även gigantiskt mycket vilket allt som oftast hamnar i vår blivande föda vilket ju inte är speciellt trevligt.
Våra småfåglar drabbas av det ändrade jordbruket vi har nu. För bara 20 år sedan såg jordbruket helt annorlunda ut med flera gärden i träda och fler betesvallar med långt mycket fler tamdjur i hagarna. Med fler betesdjur i hagarna blir det mer blommor och insekter som fåglarna behöver för att överleva.
Handen på hjärtat... är det inte lite larvigt att klaga över en kamera som ska ta svartvita bilder mitt i natten på skygga djur då man dagligen övervakas via Internet, telefon, visakort, övervakningskameror och alla andra elektroniska prylar... Så fort ni ringer kommer ert samtal registreras... så fort du använder ditt visakort kan storebror se vadduhar köpt och av vem...
Ni som ser jägare som maniska mördare utan verklighetsförankring... ta kontakt med mig ifall ni vill komma ut i skog och mark för att verkligen få veta hur det är och går till... ingen är för gammal för att lära sig någonting nytt. Välkomna ut i naturen!
sparvuggla
07-12-2009, 15:04
Det var mycket som var fel i ovanstående inlägg. Fakta är att kråkor och måsar har faktiskt minskat de senaste åren, det är säkerställt med 100%. Människor i allmänhet kan tycka att dom bara ökar då dom trivs i människans närhet. Och dom öppna soptipparna blir allt färre. Tex. skrattmåsen har minskat väldigt mycket, och att jaga eller försöka hindra deras häckning är grovt jaktbrott. Jägare har ofta väldigt dåliga kunskaper i natur och ekologi, men det erkänner man sällan. Man koncentrerar sig för mycket på vapen och ammunition. Alla djur har sin plats i naturens komplicerade system.
*Stintan*
07-12-2009, 15:29
CITAT (dahla @ 07-12-2009, 12:55)  Jag är viltvårdare och jägare.
Kunskapsnivån hos många tyckare här är i mitt tycke för låg. Jag är absolut ingen expert på något område men ska försöka förmedla min syn på det hela.
Åtelkamera i skogen. För att vara säker på vad det är för djur man har på markerna brukar man då och då inventera marken. När det gäller älgen så inventeras dessa med hjälp av helikopter när/om marken är snötäkt. Dovhjort och kronhjort räknas under brunsten då alla djuren samlas på en liten yta... man räknar och kontrollerar hur många av olika kön och om det är vuxna eller årsdjur. Rådjur inventeras genom att man räknar spillningshögar innom vissa områden på marken. Dom här inventeringarna tar ganska lång tid att göra och kostar en slant att utföra. I dom här fallen är det meningslöst att använda åtelkamera vid inventeringen.
När det gäller vildsvin kommer allt i en annan dager. Vildsvinet utrotades i Sverige under 1700-talet och återinfördes som hägnat vilt på 1940-talet. Under 1970-talet förekom det rymningar från sådana hägn och 1987 fanns det en hjord på 100 djur i Södermanland. Samma år beslutade Sveriges riksdag att vildsvinet är en naturlig del av den svenska faunan. Dock tror man att vildsvinet är lika gammalt som människan i Sverige, bl.a. så har vildsvinsben från stenåldern hittats och man tror att människan i Sverige en gång tog sina svin som blev tamsvin genom fångst av vildsvin. Numera finns det gott om vildsvin i stora delar Götaland och Svealand. Dalälven kan historiskt ses som en nordgräns för arten. Enligt olika bedömare fanns det 2006 mellan 50 000 och 80 000 vildsvin i Sverige.
Vildsvinet är lovligt att skjuta året runt förutom perioden mellan den 15 februari och 15 april då endast årskultingar är lovliga, detta på grund av att de flesta suggor föder då. Viktigt att notera är att kultingförande sugga alltid är fredad året runt, på grund av att kultingarna inte klarar sig utan suggans ledarskap, utan ofta svälter ihjäl om modern förolyckas.
Enligt en utredning från Naturvårdsverket så bör vildsvinen jagas hårdare. Detta har stött på debatt då flera anser det oetiskt att jaga med belysning, fällor och övriga hjälpmedel som föreslås. Jakt med fast belysning är tillåten sedan februari 2009 och har välkomnats av många eftersom det medger en bättre möjlighet att identifiera vilket djur som ska skjutas.
För att vi jägare ska kunna skjuta rätt djur vill vi ju självklart veta vad det är för djur som rör sig kring dom åtlarna vi har. Vi är inte intresserade av att se en svamp eller bärplockande individ som petar sig i näsan i våra kameror... Det folkliga stödet för uppsättande av åtelkamerorna är i alla fall stort om man ser till Svensk Jakts webbomröstning. 96 procent av svaren i omröstningen säger att jägarna ska få använda åtelkameror. Knappt fyra procent svarade nej.
Kråkor och måsar förökar sig ohämmat... det här beror på det sätt som människan lever. Har du någon gång åkt förbi en soptipp så förstår du varför kråkorna och måsarna ökar så otroligt i antal. Kolla vid en rastplats utmed någon av våra svenska vägar... fåglarna hittar fet föda som inte alls är naturlig och dom sprider ut soporna ganska duktigt. Under skördetiden förflyttar sig fåglarna för att äta av spilld säd, när djuren kommer i så enormt stora antal skiter dom även gigantiskt mycket vilket allt som oftast hamnar i vår blivande föda vilket ju inte är speciellt trevligt.
Våra småfåglar drabbas av det ändrade jordbruket vi har nu. För bara 20 år sedan såg jordbruket helt annorlunda ut med flera gärden i träda och fler betesvallar med långt mycket fler tamdjur i hagarna. Med fler betesdjur i hagarna blir det mer blommor och insekter som fåglarna behöver för att överleva.
Handen på hjärtat... är det inte lite larvigt att klaga över en kamera som ska ta svartvita bilder mitt i natten på skygga djur då man dagligen övervakas via Internet, telefon, visakort, övervakningskameror och alla andra elektroniska prylar... Så fort ni ringer kommer ert samtal registreras... så fort du använder ditt visakort kan storebror se vadduhar köpt och av vem...
Ni som ser jägare som maniska mördare utan verklighetsförankring... ta kontakt med mig ifall ni vill komma ut i skog och mark för att verkligen få veta hur det är och går till... ingen är för gammal för att lära sig någonting nytt. Välkomna ut i naturen! Kanske skulle du angett att det mesta var taget direkt från wikipedia och alltså inte din egen syn på det hela. Jag har hört mnotsatsen om kråkor och måsar men har du några fakta om att de skulle öka ohämmat i antal vore det intressant att få se.
Sparvuggla. Nu ljuger du. Det här är som jag citerar nu kommer från naturvårdsverket och jag lägger in länken till dokumentet. CITAT Kråka. Kråkstammens nedgång på längre sikt har nu avbrutits och sedan c. 1995 har stammen enligt såväl Vinterfågelräkningen som de två sommarräkningarna varit stabil på en nivå runt en tredjedel lägre än mitten på 1970-talet. Har minskat även i Finland. I Danmark ökar det häckande beståndet, men antalen på vintern minskar (det senare troligen en effekt av kraftigt minskat inflöde från nordost). http://www.naturvardsverket.se/upload/02_t...portfor2008.pdfJag arbetar ganska tight med nvv och vi ser en klar ökning av kråkfågel. Vad arbetar du med som styrker dina påstående? Under åren då vi hade en stor rävskabbsepedimi i Sverige ökade antalet kråk och måsfåglar lavinartat eftersom födoresurserna ändrades otroligt mycket till dessa fåglars fördel. Detsamma gällde rådjur och hare som då inte jagades av räven. Om vi nu i stället ser på ökningen av kråk och måsfågel från slutet av 1800-talet fram till idag har en total jätteökning av fåglarna. Jag skulle vilja se vad du grundar dina påståenden om en minskad mängd skrattmås. Vi har sammanställt och räknat antalet häckande par i hela Sverige under flera år och vi har en kurva som nu stiger i en allt snabbare takt. I följande dokument kan du läsa lite om det arbetet som är genomfört hitintills vad gäller sjöfågelinventeringen i våra sötvatten. http://www.naturvardsverket.se/upload/02_t...tvatten2008.pdfSkrattmåsen är dock fredad och de enda måsfåglarna vi får jaga är havstrut, gråtrut och fiskmås. Jägarna har ofta långt mycket bättre kunskap om naturoch ekologi... vad i hela världen grundar du dina påståenden på? CITAT (*Stintan* @ 07-12-2009, 15:29)  Kanske skulle du angett att det mesta var taget direkt från wikipedia och alltså inte din egen syn på det hela.
Jag har hört mnotsatsen om kråkor och måsar men har du några fakta om att de skulle öka ohämmat i antal vore det intressant att få se. Delar av det jag klippt från wikipedia har jag själv en gång skrivit där... så varför i hela världen skulle det inte vara min syn på det hela?
*Stintan*
07-12-2009, 16:28
Och hur menar du att man ska kunna veta det?
Inte tycker jag att det framgår av citatet du la in heller att de skulle öka så i antal.
sparvuggla
08-12-2009, 17:40
Du säger emot dig själv dahla......... Vi har många kråkor, men dom har minskat i antal på senare år, det är fakta. Minskningen var störst då dom öppna soptippana började försvinna. Dessutom är det så, att antalet minskar på landsbygden, men är ganska stabil eller tom. ökar på stadsmiljö. Jag är ornitolog och har ganska bra koll på fåglarna. Sveriges vanligaste fåglar top 10 finns här: http://jorf.se/wiki/index.php?title=Sverig...anligaste_arterLägg märke till att kråkan inte finns på listan. Och jägare skulle definitivt behöva lära sig mer om natur och ekologi ist för vapenvård, då kanske vi slapp händelser som den här tex: http://www.olandsbladet.se/index.php?placi...t=3&id=6176
CITAT (sparvuggla @ 08-12-2009, 17:40)  Du säger emot dig själv dahla......... Vi har många kråkor, men dom har minskat i antal på senare år, det är fakta. Minskningen var störst då dom öppna soptippana började försvinna. Dessutom är det så, att antalet minskar på landsbygden, men är ganska stabil eller tom. ökar på stadsmiljö. Jag är ornitolog och har ganska bra koll på fåglarna. Sveriges vanligaste fåglar top 10 finns här: http://jorf.se/wiki/index.php?title=Sverig...anligaste_arterLägg märke till att kråkan inte finns på listan. Och jägare skulle definitivt behöva lära sig mer om natur och ekologi ist för vapenvård, då kanske vi slapp händelser som den här tex: http://www.olandsbladet.se/index.php?placi...t=3&id=6176Kom in i matchen nu fågelskådar'n... Du kan ju inte påstå att du tror att dom där ungarna som det skrivs om är några jägare som skulle representera den breda massan av våra 270 000 jägare??? Det här med kråkan... nu kollar du på studier som endast tar upp tiden från 1975 och troligtvis endast fram till 1996 men om du i stället kikar på beräkningar som löper över 100 år kommer du se en enorm skillnad.
CITAT (dahla @ 08-12-2009, 21:12)  Kom in i matchen nu fågelskådar'n...
Du kan ju inte påstå att du tror att dom där ungarna som det skrivs om är några jägare som skulle representera den breda massan av våra 270 000 jägare???
Det här med kråkan... nu kollar du på studier som endast tar upp tiden från 1975 och troligtvis endast fram till 1996 men om du i stället kikar på beräkningar som löper över 100 år kommer du se en enorm skillnad. Du är så macho så man kräks. Inbillar du dig verkligen att alla de där 270 000 fjäderhattade byfånarna du talar om är enbart bredaxlade fullvuxna med stenkoll på läget? Jag har läst de flesta inlägg du skrivit den senaste tiden och utan tvekan skulle jag inte bli förvånad om du verkligen tror att hela jägarkåren har hela brödlimpan i skafferiet. Det finns fler än du som vet vad de talar om, även om de inte delar dina uppfattningar. Dina argument håller inte hela vägen i alla lägen, så dina försök att yxa ned andras argument blir bara löjliga i längden. Ska du göra propaganda för jägarkåren så gör du nog bäst i att hålla dig till sak. Att förlöjliga sina meningsmotståndare och bli hotad med anmälningar har jag redan pinkat in.
CITAT (Grå @ 09-12-2009, 21:06)  Att förlöjliga sina meningsmotståndare och bli hotad med anmälningar har jag redan pinkat in. Vad du gör får du stå för... mig skrämmer du inte med dina hot
CITAT (dahla @ 09-12-2009, 22:35)  Vad du gör får du stå för... mig skrämmer du inte med dina hot Joo då... liite pissig blev du nog allt, eftersom du ser "hot" i det jag skriver? Jag förstår inte varför du tror att du skulle ha mer kunskap än många av dina meningsmotståndare, exempelvis "fågelskådare", som kanske har specialiserat sig på just en art, bara för att du råkar ha ett gevär i garderoben? Erkänn att du har kamoulflagemönstrade kläder också, bara för att det känns lite tufft och häftigt, när det är krig mot de stora stygga djuren... och de små också för den delen. Försöker du övertyga världen om att jägare inte är några råbarkade individer som inte vet något om något? Det går inte så bra... Lyssna på dem som är emot jakt på vissa arter, det finns fler anledningar än att de "bara tycker så".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|