Full version: En lustig episod
Christa
Jag tycker att kokt höna med currysås är en riktig delikatess. Det blir också en mycket smakrik buljong när man kokar höna. Tyvärr finns det sedan ett antal år inga hönor att köpa i affärerna och kokt kyckling är inte alls samma sak.

Så kom jag på den ljusa iden att ringa till en producent av ekoägg och fråga var de gjorde av hönsen när de var för gamla för att värpa. Jo det gick bra att få köpa hönor av dem. De skulle ta bort en omgång i veckan.

O´key jag skulle komma dit och köpa. Då frågade jag för säkerhets skull om de var plockade.

Plockade, nej du får ju slakta dem själv förståss! Oj då ohmy.gif tänk om jag åkt dit och fått en låda levande hönor...

Ja lite makabert är det ju också men de vi köper i affären har ju också varit levande.

Det lustiga var att hon tog för givet att jag skulle slakta dem själv. Hon sa inte ett ljud om att det var levande hönor hon skulle sälja. Ja så går det till på landet. laugh.gif
Grå
Ja så är det biggrin.gif

Jag själv dras med våndan att vilja ha egenhushållning på djur, men skulle inte klara av att slakta dem.
Samtidigt som jag resonerar att "om man inte kan slakta så ska man heller inte äta" d.v.s man kan inte begära att andra människor ska rå med att ha ihjäl djur för att jag ska äta kött...
Enligt Henrik så är hela hemligheten att inte ge dem namn, men hur ska man kunna låta bli att göra det?
Nåväl, hönshuset bör bli klart till nästa sommar, sedan får vi väl se hur det blir med Tilda, Hedvig, Rut, Ethel och tuppen Holger...
Motti
Lika dant med Gödtupp !nästan omöjligt att få tag i men så himmla gott att fylla och köra i stekpåse,en gödtupp kan bli upp till två tre kilo men blir mör som leverpastej när man kör den just i stekpåse.Vi hade kompisar vars föräldrar hade kontakt med Gödtuppsfarmare så vi beställde några,men inte finns det här på ICA och Willys.
Anki på Öland
Enda stället jag har hittat höna på är Netto! Dom har haft i omgångar.
ANki
*Stintan*
Jag var tvungen att nacka en höna efter alla konstens regler en gång när jag hade höns. Hönan var skadad och nöden har ingen lag. Kul va det inte och jag gjorde aldrig om det. Inte kunde jag käka upp mina egna höns heller. Därför gav jag bort dom till en granne som var helt skröppellös när dom började bli gamla. Jag intalade mig att dom säkert var hemskt sega men grannen sa aldrig något om det.
KURT
Höns är på väg tillbaka i affären nu, leta i mindre butiker med utländsk mat. Tydligen är höns populärt speciellt i Västafrika.

När det gäller att äta kött men inte kunna tänka sig att slakta det man äter, så har den Danska programledaren Søren Ryge gjort ett mycket bra program om det, där ingår b l a slakt av höns!

http://www.dr.dk/Forms/Published/PlaylistG...mp;bitrate=high
Christa
Det var ju intressant att höns är tillbaka i en del affärer. En sak har jag dock funderat över. Jag skulle helst köpa höns från ekologiska lantbruk. Kanske kan det finnas antibiotika i de konventionella? Eller annat som är mindre hälsosamt.

Så mycket ekologiska ägg som säljs så borde det finnas möjlighet till detta. Skall fundera på om det går att påverka på något sätt.
KURT
Formellt skall alla drur som får läkemedel ha en "viloperiod", innan man tar mjölk/ägg/kött från dem. Och man får inte ge antibiotika i förebyggande syfte i Sverige. Men jag vet att man ofta ger coccidiostatika mot en parasit, men jag vet inte om det ges i större skala eller t o m i förebyggande syfte?

På en del håll i Sverige säljer livsmedelskedjan Willys kokhöns (frysdisken).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon