|
Hej igen
17-10-2009, 11:45
CITAT (Gita @ 17-10-2009, 09:41)  Det är väl ändå en ganska naiv syn ....för det finns faktiskt inte några helt ogenomträngliga system. Inte ens Pentagon har ju lyckats skapa system som inte hackers lyckats ta sig in i. Är man bara medveten om att hela världen kan få tillgång till det man lägger ut och att allt ligger kvar någonstans för evigt, samt att man är väldigt försiktigt att lägga/hänga ut andra så är det väl OK. Gita Inte alls naivt tycker jag och de flesta skulle jag våga påstå. Om man ska vara rädd för hackers, ja då ska du inte ens ha internetbank eller visakort eller öht något intenet för allt kan hackas ... de kan hacka din dator och komma åt dina bilder och dokument, privata mail mm mm. Inga brandväggar o virusskydd är hundraprocentigt säkra. Jag väljer att inte hela tiden tänka på riskerna, anv sunt förnuft och lämnar inte ut privata grejs hur som helst.
Förutom kontakt med vänner, så är facebook numera en viktigt kunskapskälla för mig om evenemang som intresserar just mig. Konserter, utställningar mm. Alla museer, arrangörer, många föreningar o.s.v. har sina facebooksidor, likaså olika artister. Man kan beställa deras uppdateringar på evenemang. Och sen kommentera....
skånepåg
17-10-2009, 11:57
CITAT (Hej igen @ 17-10-2009, 12:45)  Inte alls naivt tycker jag och de flesta skulle jag våga påstå.
Om man ska vara rädd för hackers, ja då ska du inte ens ha internetbank eller visakort eller öht något intenet för allt kan hackas ... de kan hacka din dator och komma åt dina bilder och dokument, privata mail mm mm. Inga brandväggar o virusskydd är hundraprocentigt säkra.
Jag väljer att inte hela tiden tänka på riskerna, anv sunt förnuft och lämnar inte ut privata grejs hur som helst. Hehe exakt, tror inte det finns nån brandvägg som skyddar mot nån erfaren hackare, känner ett par stycken som är med i Team evil ninja ^^ Och de kan gå in i min dator och kolla vad jag surfade på sist tillexempel fasst jag har outpost som brandvägg ^^ Och många program eller operativsystem om man laddar ner finns det oftast nån trojan som gör att de får full tillgång till datorn och kör sina zombie attacker med som många antivirus inte hittar ^^ CITAT (RitRat @ 17-10-2009, 12:46)  Förutom kontakt med vänner, så är facebook numera en viktigt kunskapskälla för mig om evenemang som intresserar just mig. Konserter, utställningar mm. Alla museer, arrangörer, många föreningar o.s.v. har sina facebooksidor, likaså olika artister. Man kan beställa deras uppdateringar på evenemang. Och sen kommentera.... Ja jag med, och föreläsningar ^^ Som om ad/hd och sånt är jag intresserad av så känner några som gör såna föreläsningar, har själv det ^^
Piccante
17-10-2009, 12:30
Jag får ganska många inbjudningar till evenemang via facebook och jag tycker den funktionen är smart för de ligger kvar i min profil tills de har varit. När jag får sådant via mail så försvinner de ofta i mängden med alla nyhetsbrev jag prenumererar på och alla spam som kommer.
Sen kan man ju själv starta grupper på FB och sprida sitt budskap om man vill starta ett upprop för/ mot något.
CITAT (*Stintan* @ 17-10-2009, 12:38)  Japp vi kan leka på våra fina farmer  om vi vill. Där måste man ha grannar så då får man skaffa sig några vänner som också leker på samma farm. Det finns ju en tråd här på Odla där en del efterlyste grannar och andra erbjöd sig att bli. Allvarligt...??  Alltså, jag blir konfunderare och konfunderare av det här...
CITAT (*Ulrica* @ 17-10-2009, 11:32)  Jo, man kan ju tillexempel skicka ett PM till någon här på Odla som man är kompis med och så får man deras riktiga namn och söker upp det på FB och skickar en vänförfrågan! Eller så söker man på namnet på sin gamla barndomsvän och skickar en vänförfågan! Sedan kan man också kolla på sin väns vänlista och hitta folk man känner på så vis. Aha----ja då förstår jag att det går bra att hinna tex gamla vänner.
CITAT (Berith @ 17-10-2009, 13:55)  Allvarligt...??  Alltså, jag blir konfunderare och konfunderare av det här... Angående "farmer" Alltså; man kan starta ett virtuellt jordbruk på facebook. Där planterar man grödor, sköter om dem och skördar... Man kan "köpa" jordbruksmaskiner och djur... Eller skicka till varandra. Jag har aldrig börjat med det där farmlivet, för jag har sett hur beroendeframkallande det kan bli.
CITAT (skånepåg @ 17-10-2009, 11:38)  Finns några olika sätt att hitta sina kompisar, söka efter deras namn eller mail adress sen kan man leta efter folk efter vilken skola de har gått i oxå så man inte får upp några hundra stycken att leta igenom ^^ Hehe hackare idag är inte så intresserade av communitys, de är ju ute efter program och annat som finns hos nasa typ men ibland händer det ju att de lägger upp script eller attackerar en sida för att få tag i användar information som mail eller bara släcka ner sidan men det händer så sällan, sista jag vet var bilddagboken och spotify men det var ju minst ett år sen och de fick inte tag i så mycket information ändå  . Det där med att leta efter skola är ju bra med tanke på att tjejer kan ha bytt efternamn som gifta. CITAT (Berith @ 17-10-2009, 12:12)  Låter lite som när man var liten och sa "hej, ska vi leka".  Det är ju ungefär samma sak med vännerlistan här på Odla.
skånepåg
17-10-2009, 13:04
CITAT (RitRat @ 17-10-2009, 13:59)  Angående "farmer"
Alltså; man kan starta ett virtuellt jordbruk på facebook. Där planterar man grödor, sköter om dem och skördar... Man kan "köpa" jordbruksmaskiner och djur... Eller skicka till varandra. Jag har aldrig börjat med det där farmlivet, för jag har sett hur beroendeframkallande det kan bli. Haha ja det är starkt beroendeframkallande  Spelar mest farmville och lil farmer för de e snyggast och roligast  Men sitter man framför datorn hela dagarna så kan man ju lika bra börja med det så man har lite att göra mellan chattandet och surfandet
Ju mer jag läser så förstår jag att FB är mycket mer än jag trodde. Jag tror man kan få ut många positiva saker där men som alltid med nätet vara försiktigt med vad man lägger ut.
skånepåg
17-10-2009, 13:09
CITAT (Alba @ 17-10-2009, 14:02)  .
Det där med att leta efter skola är ju bra med tanke på att tjejer kan ha bytt efternamn som gifta. Det är ju ungefär samma sak med vännerlistan här på Odla. Hehe ja det är rätt smidigt, men jag brukar mest söka efter med mailadressen, för de flesta har jag hittat på andra communitys och fått deras mail därifrån ^^ Och några har hittat mej genom min snart 15 år gammla mail adress  CITAT (Alba @ 17-10-2009, 14:05)  Ju mer jag läser så förstår jag att FB är mycket mer än jag trodde. Jag tror man kan få ut många positiva saker där men som alltid med nätet vara försiktigt med vad man lägger ut. Facebook är väl den största communityn som finns ?? Man ger ju bara tillåtelese av vad man delar ut till vissa, finns en del funktioner där, älskar facebook för jag har hittat så många gammla kompisar som nu flyttat både utomlands och över halva sverige, se hittar man likasinnande om man kollar in profilerna och spelen, många lägger till mej bara för spelen genom andra så jag har kompisar över hela världen, men det gäller att vara lite aktiv om man har många kompisar för det räcker med ett par timmar sen har man hur många inlägg som helst
Starfight
17-10-2009, 17:16
Jag har "vägrat" Facebook länge bara för att alla har det. Men gick med där när jag och alla min arbetskamrater blev uppsagda från jobbet i våras, för att hålla kontakten med varandra i vårat goa gäng som vi va. Och som så många andra har jag med hittat många andra gamla vänner från förr där, det är kul. Och det blir vad man gör det till, säkerhets inställningarna är viktiga att göra det är många som missar att göra dom. Här är en sida med några av dom som man bör kolla --> http://www.prylportalen.se/guide/10-tips-s...k-1.242726.htmlFacebook är väl den största communityn av dom alla, har för mig att jag läste nyligen att dom har 250 miljoner användare. Sen hur många som är aktiva av dom förtäljer inte historien.
Eva i Höga
17-10-2009, 17:42
Jag är med men jag har inte satt mig in i hur det fungerar så jag fattar inte hur det går till. Har fått vänförfrågningar på mail och de jag känner har jag svarat på. Men det dyker också upp en del som jag inte har en aning om vad det är för några, verkar konstigt.
skånepåg
17-10-2009, 17:51
CITAT (Eva i Höga @ 17-10-2009, 18:42)  Jag är med men jag har inte satt mig in i hur det fungerar så jag fattar inte hur det går till. Har fått vänförfrågningar på mail och de jag känner har jag svarat på. Men det dyker också upp en del som jag inte har en aning om vad det är för några, verkar konstigt. Hehe bara acceptera om de inte uppfyller kraven så kan du avsluta ^^ Jag får jämt förfrågningar men det är för folk för detmesta som vill ha fler grannar och diverse i spelen ^^
netaave
18-10-2009, 20:22
CITAT (andersen @ 17-10-2009, 07:55)  Jag säger det igen, det finns en spärrfunktion där du också kan försäkra dig om att facebook inte använder dina uppgifter.
Jadå, men än har jag inte lagt ut några bilder
DragonLady
23-10-2009, 03:20
Varning för trojaner och virus via Facebook. Jag fick datorn full av sådant i onsdags kväll när jag skickade lite hjärtan och annat som förekommer på Facebook, hade ett elände att få bort det, tog resten av kvällen och hela torsdagen! Har McAffee antivirus, men det tog inte bort eländet, och inte Spybot heller, men löste det med Superantispyware efter att ha provat flera andra liknande spywareprogram.
Efter påtryckningar från vänner så gick jag med i går. Å herrejösses, det verkar vara ett heltidsjobb att sköta om sin sida. Det fullkomligt ramlade in mail här i morse med vänförfrågningar. Fattar inte varför folk i USA och Spanien vill ha mig på sin vänlista för.. Suck! Har fullt sjå att sitta och klicka på Ignorera-knappen.
Men lite kul verkar det. Jag har hittat min brorsa och ev två syrror som jag aldrig har träffat + en himla massa gamla vänner från förr.
CITAT (Klura @ 06-12-2009, 14:08)  Efter påtryckningar från vänner så gick jag med i går. Å herrejösses, det verkar vara ett heltidsjobb att sköta om sin sida. Det fullkomligt ramlade in mail här i morse med vänförfrågningar. Fattar inte varför folk i USA och Spanien vill ha mig på sin vänlista för.. Suck! Har fullt sjå att sitta och klicka på Ignorera-knappen.
Men lite kul verkar det. Jag har hittat min brorsa och ev två syrror som jag aldrig har träffat + en himla massa gamla vänner från förr. Tror det finns folk, som bara vill ha en så lång vänlista som möjligt, och möjlighet att som vän snoka i det dom inte har med att göra..  .
CITAT (pejori @ 06-12-2009, 14:17)  Tror det finns folk, som bara vill ha en så lång vänlista som möjligt, och möjlighet att som vän snoka i det dom inte har med att göra..  . Ja så måste det vara. När man går in och kikar hos dom har dom minst 600-700 vänner.
Min man har många vänner över hela världen, men det är för att marknadsföra sin musik, inte för att bara ha en massa namn på sin lista.
CITAT (Anma @ 06-12-2009, 14:32)  Min man har många vänner över hela världen, men det är för att marknadsföra sin musik, inte för att bara ha en massa namn på sin lista.  Vänd på "myntet" " Vännerna" kanske är ute efter helt andra saker än musiken... Även om hans musik nu är bra, vilket jag tycker...
CITAT (pejori @ 06-12-2009, 14:34)  Vänd på "myntet" " Vännerna" kanske är ute efter helt andra saker än musiken... Även om hans musik nu är bra, vilket jag tycker...  Jo, visst är det så att många av hans vänner bara vill fylla sina listor, men det finns även många som är med för musiken.  Men de som har andra syften kanske har vänner som hittar honom genom deras vänlistor, man får tänka långsiktigt.  Han har till exempel fått fans i muslimska Tunisien tack vare facebook. Hans fansida på facebook har för övrigt fler medlemmar än vad han har vänner på sin vanliga sida.
A...Det finns "fan-listor och vän-listor... Där ser man, jag har inte FB så jag har inte en susning...
CITAT (pejori @ 06-12-2009, 14:49)  A...Det finns "fan-listor och vän-listor... Där ser man, jag har inte FB så jag har inte en susning...  Jo, det finns fanpages också. Min man har en administratör på sin som skriver där. I början blev jag väldigt konfunderad när det uppdaterades på min status att gubben precis skrivit på sin fanpage samtidigt som jag ser honom ligga i soffan och titta på tv...
Har varit med i en vecka snart ...fattar ingenting för tillfället...Men har en vän som ville att jag skulle vara dens vän så att säga..så vi får se om det är nåt bra med ansiktsboken" Mvh
Chamomille
06-12-2009, 17:45
CITAT (Eva i Höga @ 17-10-2009, 17:42)  Jag är med men jag har inte satt mig in i hur det fungerar så jag fattar inte hur det går till. Har fått vänförfrågningar på mail och de jag känner har jag svarat på. Men det dyker också upp en del som jag inte har en aning om vad det är för några, verkar konstigt. Det är ju just det. Har också fått vänförfrågningar som jag inte har en aning om vilka det är. Och ska man söka på någon själv från Odla t.ex så blir det ju svårt eftersom alla har ett påhittat användarnamn
*Stintan*
06-12-2009, 18:45
CITAT (Chamomille @ 06-12-2009, 17:45)  Det är ju just det. Har också fått vänförfrågningar som jag inte har en aning om vilka det är. Och ska man söka på någon själv från Odla t.ex så blir det ju svårt eftersom alla har ett påhittat användarnamn  Jag har en faslig massa vänner på Fb som jag inte har en aning om vilka dom är  men dom är bra att ha när man behöver grannar
Nu har det tack o lov börjat lugna ner sig med vänförfrågningarna från halva världen. Idag fick jag kontakt med ena syrran så det är rena julafton här
Meriona
13-12-2009, 20:22
Där ser man, sån tur att jag inte har facebook. Att få kontakt med ett syskon via facebook skulle suga i min värld, och att ha vänner där som man inte vet vilka det är skulle va ännu värre.
Gudrun i Göteborg
13-12-2009, 20:34
Jag tycker alla sätt att få tag på syskon kan vara bra. Men att ha vänner som man inte vet vilka dom är gör mig förundrad. Man måste väl godkänna en vänskapsrelation där och om man inte känner en person så varför godkänna?
Funderar på att gå med.
Hej igen
13-12-2009, 20:43
CITAT (Klura @ 13-12-2009, 19:37)  Nu har det tack o lov börjat lugna ner sig med vänförfrågningarna från halva världen. Idag fick jag kontakt med ena syrran så det är rena julafton här  Grattis! Så roligt att du hittar syskon Som jag förstått så är ni många som hittat närstående via FB. Fb har väl ca 350 miljoner användare om jag minns rätt och vi är fler än 100 miljoner som "farmar" ... läste jag i AB för ett tag sedan.
Hej igen
13-12-2009, 20:48
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 13-12-2009, 20:34)  Jag tycker alla sätt att få tag på syskon kan vara bra. Men att ha vänner som man inte vet vilka dom är gör mig förundrad. Man måste väl godkänna en vänskapsrelation där och om man inte känner en person så varför godkänna?
Funderar på att gå med. Visst är det så att man måste godkänna "vänner" ... jag har valt att bara godkänna familj, släkt o vänner. FB visar aldrig vem/vilka du tackar nej till. Du har också sekretessinställningar där du väljer vem som får läsa dina inlägg, se dina bilder, se din profil, hur det ska se ut om någon söker dig på ditt namn t.ex på Google. osv osv
CITAT (Hej igen @ 16-10-2009, 20:04)  Visst är jag med på Facebook ... men för den skull lämnar jag inte ut något privat till någon utomstående ... lägger inte heller ut bilder ... inte ens trädgårds, för allmänt beskådande. Endast familj och släkt kan läsa vad jag skriver och se mina bilder. FB är fantastiskt redskap att hålla tät kontakt med släkt som är utspridd land o rike runt.  Håller helt med. Det blir vad man gör det till. Endast de jag är vänner med kan läsa vad jag skrivit och ingen som inte är vän med någon av mina vänner hittar mig. Jag har satt på högsta säkerhetsnivån. //Ciczi
CITAT (Meriona @ 13-12-2009, 20:22)  Där ser man, sån tur att jag inte har facebook. Att få kontakt med ett syskon via facebook skulle suga i min värld, och att ha vänner där som man inte vet vilka det är skulle va ännu värre.  Tvärtom, det är underbart kul att vi fått kontakt igen. Har bara pratats vid i telefon för 10-12 år sedan. Och inte godkänner man en vänförfrågan från någon som man inte känner. Man väljer såklart de man vill ha med på sin kontaktlista. CITAT (Ciczi @ 13-12-2009, 20:49)  Håller helt med. Det blir vad man gör det till. Endast de jag är vänner med kan läsa vad jag skrivit och ingen som inte är vän med någon av mina vänner hittar mig. Jag har satt på högsta säkerhetsnivån.
//Ciczi Samma här, det är inte vem som helst som kan kika på mina grejor. CITAT (Hej igen @ 13-12-2009, 20:43)  Grattis! Så roligt att du hittar syskon Som jag förstått så är ni många som hittat närstående via FB. Fb har väl ca 350 miljoner användare om jag minns rätt och vi är fler än 100 miljoner som "farmar" ... läste jag i AB för ett tag sedan.  Tack, det känns jättebra att vi hittat varandra igen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|