Sidor: 1, 2
Dito Verde
CITAT (MariaS @ 08-11-2009, 22:01) *
Ser ut att vara en höstkrage, en Chrysantemum

Det har du rätt i. Tack Maria. Jag ska ställa dem på ett bättre ställe. Då kanske de blir lite mer praktfulla.

CITAT (flaxss @ 08-11-2009, 22:17) *

Hej Linus, Jag såg inte att du också hade svarat. Jag har tänkt på aster. Stjälken och bladen ser ut som mina astrar. Men knoppen och blomman liknar mer en Chrysantemum.
MariaS
CITAT (Dito Verde @ 08-11-2009, 22:24) *
Det har du rätt i. Tack Maria. Jag ska ställa dem på ett bättre ställe. Då kanske de blir lite mer praktfulla.

Man kunde faktiskt köpa av dessa här på Odla så sent som i våras i många färger, fast de säljs under namnet Dendranthema en synonym till Chrysantemum. Mycket tacksamma och sprider sig inte som andra kryss!
cato
Hej Freyas!

Leonardo da Vinci är deffinitivt en bra ros. Kraftig växt. Blommar länge och har bra motståndskraft mot sjukdommar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Dito Verde @ 08-11-2009, 22:24) *
Hej Linus, Jag såg inte att du också hade svarat. Jag har tänkt på aster. Stjälken och bladen ser ut som mina astrar. Men knoppen och blomman liknar mer en Chrysantemum.

Höstkrage heter Chrysanthemum zawadskii, dock brukar den bara nå en höjd av 50-90cm och ha lite tandade/flikiga blad och bildar en rosett vid marken.

Höstaster - Aster novi-belgii (Symphyotrichum novi-belgii) blir 70-150cm höga och har lansettformade blad och vissnar oftast nedtill. finns flera olika blomformer och blomfärger.

Edit; la till namn
skogstroll
CITAT (Freyas @ 08-11-2009, 12:44) *
Mina nävor blommor då inte! sad.gif

jag vet inte vilken sorts nävor jag har men de växer precis överallt. Som tur är så är de lätta att dra upp med roten. Fast eftersom de blommar först och sist så får det vara kvar en del smile.gif
renate
Resultatet av dagens fotorunda var klent,i stort sätt blommar bara en julros hos mig,nja de vita blommar med de glömde jag ta bilder av.

[attachment=44162:2009_11_...__Large_.JPG]
[attachment=44163:2009_11_...__Large_.JPG]
[attachment=44164:2009_11_...__Large_.JPG] den tog jag som signaturbild
[attachment=44165:2009_11_...__Large_.JPG]
Freyas
Åh! Renate, Din julros är ljuvlig! Inte att undra på att du valde den som signatur smile.gif

Och Skogstroll ... jag skulle också spara på nävorna - i alla fall en del! rolleyes.gif om mina blommade ...
men kanske nästa år!
Dito Verde
CITAT (flaxss @ 08-11-2009, 22:56) *
Höstkrage heter Chrysanthemum zawadskii, dock brukar den bara nå en höjd av 50-90cm och ha lite tandade/flikiga blad och bildar en rosett vid marken.

Höstaster - Aster novi-belgii (Symphyotrichum novi-belgii) blir 70-150cm höga och har lansettformade blad och vissnar oftast nedtill. finns flera olika blomformer och blomfärger.

Edit; la till namn

Aha,på det viset. Ja då kanske det är en aster i alla fall, om blommorna kan se ut så.
Tack för det.
kasam
Vilken höstfägring som visas här!!!

Ja, o Renates julros får ju en att hoppas på att egna slår ut så smånngom....! Så vacker den är!!!
renate
Idag såg jag att gentianorna blommar ännu,de är verkligen tacksam och odlingsvärt.
[attachment=44191:2009_11_...__Large_.JPG] Gentiana Maxima
[attachment=44192:2009_11_...__Large_.JPG] Gentiana Strathmore
Freyas
Gentianian har jag ingen som helst erfarenhet av ... verkar vara en märklig växt... så lik krokusen
men kommer upp bland blink.gif höstlöven!
renate
Idag blir det julrosor igen,Helleborus niger.De har blommat sedan i augusti.Gentiana har ingen som helst likhet med krokus,även om man kan tror det.
[attachment=44252:2009_11_...__Large_.JPG]
[attachment=44253:2009_11_...__Large_.JPG]
[attachment=44254:2009_11_...__Large_.JPG]
johannaelisabeth
Det är som balsam för själen att sitta här i höstmörkret med regnet droppande och se på alla dessa vackra bilder av ännu blommande skönheter. Tack alla för att ni delar med er så frikostigt av era trädgårdar! Tyvärr har jag inget att bidra med - ingen trädgård har jag och befinner mig i främmande land under hösten dessutom. Jag njuter helt ogenerat av era bilder ändå! flirting.gif
Christina i Taxinge~
En bukett jag plockade in igår, fredagen den 13:e.......

[attachment=44348:DSCN5761.JPG]

Lite sköra & sladdriga blomblad, omilt behandlade av regn & blåst, men vackra ändå!
'Awakening' heter den ljusrosa rosen som inte vill ge upp sin blomning riktigt än! Även idag har jag plockat in en del rosknoppar, men de har jag inte fotograferat i dagsljus ännu....

Freyas
rolleyes.gif ... "Awakening" - inlagd fredagen den 13! Inget som talar för otur i den
vackra rosenbilden! Men det känns som att den ännu blommande Awakening-rosens skira, skära skönhet är just vad vi behöver en sådan gråmulen och regnig fredag den trettonde mitt i mörka november! För min egen del kan jag nästan känna rosens doft när jag ser på bilden ... doftar den tro?
Christina i Taxinge~
'Awakening' är en ljuvlig klätterros och visst har den doft! wub.gif

Tack Freyas, för ditt besök på min hemsida!
Wilmer
Nu har jag äntligen kommit till skott, men det var så grått i dag att kameran inte ville ta utan blixt, så bilderna blev kassa. Kaprifolen tog jag förra veckan, då var det sol!

sommarrudbeckia.jpg

kungsljuset blommar om.jpg

ngn kaprifol.jpg

novkaprifol.jpg

Chamomille
Va fina bilder ni har smile.gif Själv blev jag fårvånad när strandkrassingen blommade för fullt.

[attachment=44389:Strandkrassing.jpg]
Freyas
Det blev ju bra bilder, Wilmer, trots höstmörkret! och Chamomille, tack för strandkrassingbilden. Själv har jag en lila sådan.
Strandkrassigen tycks vara sen att blomma, i alla fall om man frösår den själv, vilket jag gjorde förra februari ... på fönsterbrädan smile.gif . Så nu räknar jag veckorna ...
6 veckor till jul ... och sedan ytterligare 6 -7 veckor och jag kan sätta de första fröna !!! som i väntan på sommaren hinner att gro till långa, vingliga plantor ( biggrin.gif ).
kasam
Härliga bilder! Ja, kaprifolen är ju fantastisk! Julrosorna etc etc. Ja o Christina (i T's) bukett wub.gif
Nu stormar det här i Malmö... riktigt regn- o ruskväder. För några dagar sedan plockade jag årets sista ringblomma o tog in:
Ringblomma i november Foto: Nov 09

Myosotis
Idag var det äntligen lite fotoljus så jag gick ut för att se vad jag kunde hitta. Upptäckte att en julros har stora knoppar! Men det är ju snarare vårens första andetag så den räknas inte här.

Rosa rölleka

Ringblomman har blåst av i stormen

Gyllenlack

Lupinknoppar

Aster

Självsådd minipensé i gräsmattan wub.gif

Wilmer
Så vackra små glimtar av sommar wub.gif
Freyas
Ringblommor gör mig alltid glad, så tack för den fina bilden, Kasam.
smile.gif Och allt räknas, Myosotis, även julrosen, även om den nu kanske bättre hör till vår-sidan av kalendern precis som du säger smile.gif . Det gör definitivt Lupinknopparna som du fäst på bild unsure.gif !Tänka sig att de börjar om, men det har väl varit en varm höst i Malmö liksom i Västra Götaland.
Nyfiken som jag är måste jag fråga vad heter de vita, asterliknande blommorna på den första av alla dina fina foton? Och är Gyllenlack en vild växt ? ... kanske den finns både odlad och vild? (Jag frågar därför att jag vill lära mig). Hur som helst minns jag mig ha sett den under högsommaren tidigare ... inte i slutet av november!
Tack för alla fina bilder! Idag skall jag se om jag ännu kan finna något som fastnar på linsen.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 20-11-2009, 20:27) *
Idag var det äntligen lite fotoljus så jag gick ut för att se vad jag kunde hitta. Upptäckte att en julros har stora knoppar! Men det är ju snarare vårens första andetag så den räknas inte här.

Självsådd minipensé i gräsmattan wub.gif

vilken härlig och vacker bild, ser så vårig och varm ut.
skogstroll
CITAT (renate @ 10-11-2009, 22:47) *
Idag såg jag att gentianorna blommar ännu,de är verkligen tacksam och odlingsvärt.
[attachment=44191:2009_11_...__Large_.JPG] Gentiana Maxima
[attachment=44192:2009_11_...__Large_.JPG] Gentiana Strathmore

wow vad fina!!! smile.gif
Freyas
Äntligen, efter vad som kändes som en evighet i grå, kall och våt sockervadd, tittade solen fram igen! smiley_small_hug.gif Efter att ha rensat stuprännorna, kunde jag inte låta bli att gå runt och fotografera de skönheter som ännu sticker fram sina bleka och nätta ansikten ur högar med klibbiga höstlöv, kvistar och annat komposterbart. Så här kommer kavalkaden:

Först ut är den lilla lilla luktviolen ... dock saknar jag den underbara doften som berusar en om våren!

odla5a.jpg

Är inte min aster märklig? Hög och grann men nästan inga blommor! Den har precis öppnat den första - något sent, tycker jag, men ni som har erfarenhet av aster, kanske tycker tidpunkten för blomning är normal?

odla5b.jpg

Följande två bilder nedan är knopparna på min clematis med de jättestora vita blommorna, nämligen Mme le Cultre. Men det är omöjligt att knopparna kommer att slå ut -cry-.gif

odla2a.jpg

odla2b.jpg

Min rosa Malva ger aldrig upp! Den både knoppas och blommar här och var fullt ut! Otroligt.
(nedan två bilder...)

odla3a.jpg

odla3b.jpg

Den låga marktäckare, revsugan, tittar då och då upp med blommor som överraskar, men på våren är den förstås översållad med blå blomstänger...

odla4b.jpg

Sedan blommar naturligtvis den envisa vita stjärnflockan - först som sist. Mitt i flocken av bruna, slocknade stjärnor på sköra, torra skaft, skjuter det fram nya, fräscha, babygröna kvistar. Här på bilden ett blomskaft som bär på sex vita stjärnor!

Och så timjan som jag alltid av misstag kallar för "humlen" ... kan ni gissa varför? ... javisst, ...
för att humlorna älskar den. Om våren och försommaren surrar det vid mina fötter av humlevingarna när de
berusade söker efter timjans nektar ... jag älskar det surret och inte ens hunden störs av att humlorna är tätt inpå oss där han ligger vid mina fötter ... kanske bara 40 cm ifrån humlorna .... åå vilka ljuva tider wub.gif
...
så hurra för humlorna... och för timjan som nu på hösten får blomma utan humlesurr rose.gif

odla1a.jpg

odla1b.jpg

johannaelisabeth
Åh vad ljuvligt det fortfarande blommar hos dig, Freyas! wub.gif Och hos alla er andra också!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Freyas @ 21-11-2009, 18:43) *
Och så timjan som jag alltid av misstag kallar för "humlen" ... kan ni gissa varför? ... javisst, ...
för att humlorna älskar den. Om våren och försommaren surrar det vid mina fötter av humlevingarna när de
berusade söker efter timjans nektar ... jag älskar det surret och inte ens hunden störs av att humlorna är tätt inpå oss där han ligger vid mina fötter ... kanske bara 40 cm ifrån humlorna .... åå vilka ljuva tider wub.gif

tycker det ser ut som en Oregano ?

en Origanum vulgaris.

Vackra bilder wub.gif
Myosotis
CITAT (Freyas @ 21-11-2009, 04:43) *
...Nyfiken som jag är måste jag fråga vad heter de vita, asterliknande blommorna på den första av alla dina fina foton? Och är Gyllenlack en vild växt ? ... kanske den finns både odlad och vild?...

Jag vet tyvärr inte. Vet någon annan? Låg krypande sak i stenparti. Jag ska försöka ta reda på det.
Har läst mig till att gyllenlack växer vilt i sydosteuropa. Den ska blomma tidigt på våren, men den här kände för att blomma om nu.
Wilmer

sommarrudb.jpg

Sol här också..

Din aster ser ut som mina blir som jag planterat ut från att ha köpt i affären. De där som det finns massor av på hösten. De blommar VÄLDIGT sent och sällan hinner de innan frosten kommer, alltså frammåt nov. hos mig. Jag har gett upp och slängt dem på komposten, inte värt väntan.. De måste vara hårt drivna med ljus osv. för när man köper dem är de små och kompakta, vid utplantering blir de höga, spretiga och blommar aldrig..
Freyas
... och jag som väntat wacko.gif och väntat ... på min aster att blomma, alltså ...
jag väntar lite till ... men kanske jag sedan gör som du Wilmer! thanks.gif ... förresten, en fin bild på rudbeckia ... min rudbeckia har slutat blomma för länge sedan!

Vad timjan beträffar så är min timjan på bilden i det tidigare inlägget en sort av backtimjan och inte oregano, Flaxss, fast just den här sorten är lite högre än de kraftigt rosa plantor man kan finna på plantskolorna. Sedan har jag
också en citrontimjan med gulfläckiga blad som är lite högre än backtimjan, och oreganon som växer
hos mig vid läkesilveraxen och höstfloxen är minst en halvmeter högt. Tyvärr, har jag ingen bild. smile.gif

Myosotis, ... jag väntar på växtnamnet ifall du kommer på det! Tack på förhand, men du är förlåten om du inte kommer på det yes.gif

Myosotis
Ingen risk alls att jag kommer på det, men jag ska fråga mamma som har införskaffat växten. smile.gif
DragonLady
Dagens titt i trädgården, någon timme med sol mellan regnskurarna.
Tyvärr e det inte så bra bilder pga att det blåser så mycket så blommorna far hit o dit så det blir suddigt blush.gif
Glömde o ta en bild på näckrosknoppen juhhh duh.gif
Man kan ju inte tro att det e första advent imorgon när luktärten blommar g.gif
Myosotis
CITAT (Freyas @ 22-11-2009, 06:25) *
Myosotis, ... jag väntar på växtnamnet ifall du kommer på det!

Det är en sorts aster! Återkommer med sortnamn när mammas granne som hon har fått den av är tillbaka från semestern.
DragonLady
De blyga violerna glömde jag o fota igår.. men här kommer de en av mina absoluta favoriter bland blommor.
Krassen blommar oxå fortfarande.
De sista hallonen jag plockade idag var mycket goda yes.gif
Myosotis
Men oj, krasse?! Har du inte haft någon frost alls?!
Freyas
bravo.gif Dragonlady: Vílka bilder ... och vilka växter till att blomma sen!
rolleyes.gif
DragonLady
Så kom då dagen när frosten även kom till denna lilla ö sad.gif
Irene_L
Knoppar i frost:

[attachment=44942:rosknopp_i_frost.jpg]
Rosen "Nostalgie"

[attachment=44941:j_tteval..._i_frost.jpg]
Jättevallmoknopp

[attachment=44940:ros_i_frost.jpg]
En okänd rosknopp
Wilmer
Läckert med frosten på knopparna Irene! Nu kom frosten och tog med sig det sista som blommade här, Peace (rosen) som hade flera nästan utslagna knoppar.. Men blommande rosor, luktärter, kaprifoler, krasse och ringblommor 1 advent känns lite knepigt faktiskt.
Freyas
smile.gif Men så vackra frostbitna knoppar och kronblad! Tack för fina bilder, Irene L. Och Dragonlady! Vilket äpple!
(Undrar vilken sort det är? confused.gif )
cato
Under jakten på sommarens sista blommning, hittade jag denna Heleberus.
Visar nog mera på på vårens antågande.
RitRat
Jag bor i zon 5 och har nog *aldrig* någonsin haft blommor kvar ute i december!
Det här fotade jag i kväll. Helt otroligt. Visst är penséer härdiga, men det här är nog rekord.
Det har varit många, många dagar och nätter med minusgrader och några tunna snötäcken emellanåt. Sedan plus igen. Dessa bara lever vidare. Vilka segisar!

Det är små penséer som jag klippt ned ett par gånger under sommaren o hösten.

Freyas
Ja, tänka sig att man kan - som Cato - under jakten på sommarens sista blomning finna tecken på vårens ankomst! ... medan Wilmer nämner kaprifol och krasse som blommar ända "till jul" ... nästan... och RitRat har en året om blommande blomsterboll med små söta penséer .... Visst är den söt ...
men plötsligt saknar jag min barndoms vintrar!

Här hemma hos mig blommar fortfarande lila strandkrassing. Därtill har en och annan blomma på den gulblommiga busken vars namn jag glömt slått ut fast våren ännu är långt borta... den riktiga våren, alltså.

Tanken slog mig... det kanske inte alls är så tokigt att dokumentera både zon, växt och blomnamn (om man gör det noggrannt), och dessutom göra detta från år till år. Frågan är om vi kommer att se allt fler växter i blom under vinterhalvåret.... Kanske tråden helt enkelt får byta namn så småningom och istället för att heta "Sommarens sista andetag..." heta "Sommarens seger" eller "Vinterblomningens födelse"eller ... wacko.gif Vi får väl se vad "våra forskningsrapporter" kommer att visa!

Tack alla ni som gått ut och fotograferat och skickat in så fina bilder! Fortsätt med det! thanks.gif Vi kan ju också Fotografera och dokumentera VÅRENS ANKOMST!

Myosotis
CITAT (Freyas @ 10-12-2009, 08:05) *
...Tanken slog mig... det kanske inte alls är så tokigt att dokumentera både zon, växt och blomnamn (om man gör det noggrannt), och dessutom göra detta från år till år. Frågan är om vi kommer att se allt fler växter i blom under vinterhalvåret...

Ingen dum idé alls. Jag dokumenterar noga vädret, fåglarna och en del annat (datum för blommor, fjärilar, grodägg mm på våren), men blommar något i december ser man det nog mer som kuriosa som man sällan skriver upp. Gyllenlacken blommar fortfarande.
Myosotis
Det blommar fortfarande...!

Hittade en prästkrage också!

Och så julrosen:

Freyas
Myosotis - wow! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon