octachoron
Jag fick tag på ett antal plantor koreansk plymspirea (Aruncus aethusifolius) på höstrea.
Tyvärr kan jag inte plantera dem på deras avsedda plats förrän i vår.
Hur ska jag bäst få dem att klara vintern?

Nu står de i plastkrukor, jag tänkte sätta ner dem i grönsakslandet tillfälligt över vintern.
Men då undrar jag om det är bäst att plantera ner dem fortfarande i krukorna eller om jag ska ta bort krukorna innan vinterplanteringen?
Det är inte så stora perenner så jag tänkte att det skulle vara lättare att hitta dem och omplantera dem nästa år om de är kvar i krukorna men jag vet inte om det skulle påverka deras överlevnadschanser negativt?
Eva 33c
Nergrävt utan kruka är det bästa för växterna. Mindre risk för att det blir för blött runt rötterna. Märk ut plantorna med nån pinne så hittar du de igen i vår. Har man dem kvar i krukorna bör man nog skydda de lite mot allt för mycket regn höst och vår. Jag övervintrar en massa småplantor i sina krukor, för det är för mycket jobb att gräva ner dem när det blir så många. Så mina står direkt på marken under "tak" med löv runt omkring. Men handlar det bara om ett par plantor så kan man väl ge dem det bästa man kan åstadkomma. smile.gif
KRT
Å andra sidan, om du inte tar plantorna precis innan de bärjar växa till är risken att man stör tillväxten om man först låter plantorna rota sig i trädgårdslandet och sedan ska ha upp dem igen.... De flesta krukor har ju dräneringshål i botten, och om jorden runtomkring bara är hyfsat genomsläpplig borde väl inte vatten i krukorna bli något stort problem?

Jag har själv grävt ner växter, i krukor, i landet i väntan på våren.... Hittills ser de ut att må toppen, trots en relativt regning sista tid.
Eva 33c
Jag tror inte de hinner rota sig särskilt mycket under hösten-vintern. Och upp ur grönsakslandet måste de väl om hon vill ha sina morötter där smile.gif Och sen är inte perenner särskilt känsliga för flytt även om de skulle hinna rota sig. Man får de till att man får med hela rotklumpen i så fall.
Att gräva ner krukor fungerar också, jag har själv använt mitt grönsaksland till det många år. Men mitt grönsaksland ligger fullt exponerat för sol och regn, och många gånger gick vårens "frys och tina" perioder hårt åt de krukade plantorna. Jordklumparna i krukorna fryser och krymper i krukorna så att det bildas ett glapp fram till plastkruka där kylan kommer åt och så bildas det lätt iskakor i dem. Fast inte dog allt för det, men jag tycker svinnet är mindre sen jag bytte taktik.
Så på frågan vad som är bäst, så håller jag fortfarande på nergrävning utan kruka.
octachoron
Jag får tacka för de trevliga svaren.
Tag ur plantorna ur krukorna och planterade ner dem i landet. Jag märkte ut ordentligt var jag planterade dem vilket var tur för bara någon dag senare så var de täckta av löv och syntes inte:-)

Nu måste jag bara komma ihåg/orka att flytta dem i vår innan tillväxten sätter i gång.

Läste förresten att koreansk plymspirea ansågs vara väldigt känslig för flyttar, togs upp tillsammans med pion som exempel på de perenner man inte ska flytta på!
Eva 33c
CITAT (octachoron @ 19-11-2009, 18:29) *
Läste förresten att koreansk plymspirea ansågs vara väldigt känslig för flyttar, togs upp tillsammans med pion som exempel på de perenner man inte ska flytta på!

Jag har flyttat mina ett par gånger, och det har gått bra. Tur eller skicklighet ska jag låta vara osagt smile.gif
Jag har flyttat pioner också, men där har jag nog märkt att de stått stilla lite nåt år efter flytten. Men ingen har dött, hittills...
octachoron
Pga "viss" underskattning av hur mycket arbete som de nya rabatterna (och kirskålsbekämpning) gav blev den koreanska plymspirean kvar i den tillfälliga övervintringsplatsen hela sommaren.
I augusti planterade jag om dem till deras slutliga läge. Bara en planta hade dött under sommaren trots att de var skuggade av stora blad och ej vattnades. Vissa plantor hade växt och fått ett betydligt större rotsystem medan andra hade behållit krukformen på sina rotsystem.

Nu hoppas jag att de kommer att ge en underbar höstfärg under nästa höst!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon