|
CITAT (Rihane @ 09-11-2009, 09:12)  OT: Har bett admin att bevaka tåten. Varför?
*Stintan*
09-11-2009, 09:23
CITAT (Rihane @ 09-11-2009, 09:12)  OT: Har bett admin att bevaka tåten.
Läs lite historia om vad som hänt tidigare under exempelvis pesten, när man beskyllde dom som ansågs annorlunda för allt möjligt ogrundat. Förklara snälla varför du bett admin bevaka tråden!??!
skogstroll
09-11-2009, 09:24
undrade jag med fast jag har inte läst den från början ...
Har inte vaccinerat mig än, men nästa vecka ska min pldersgrupp vaccineras (om inget oförutsätt inträffar).... Läste att man kanske även ska rekommendera barn fr 6 mån vaccination, hoppas det så jag kan vaccinera den lille och slipper oron för att han ska hamna i respirator eller på IVA.
Att fundera över beslutet, att ifrågasätta och söka information är sunt och utomordentligt nytigt!!! Är man osäker är det bara att leta bland den enorma mängd information man får i tidningar, på TV, i Radio, på näet osv. Det är dock viktigt att man funderar över VEM om informerar, samt om informationen är realistisk. Det är högst osannolikt att man ens fingrar börja växa av en vaccination, och ändå finns det ungdomar som uppger rädsland för detta som orsaken till att man inte vill vaccinera sig. Det finns över huvud taget ingen som kan tala om huruvida en vaccination kommer ge biverkningar om 1, 10 eller 30 år - däremot kan man säga att det är ytterst osannolikt baserat på verkningsmekanismerna hos vaccinet (dvs hur vaccinationsprocessen fungerar och vad det innehåller). Däremot är det kännt att vissa infektioner kan ge följdsjukdomar, man kan t.ex. få njurpåverkan efter en halsfluss, man kan få lunginflammation av en influensa osv.
Jag är av åsikten att vaccinationer är utomordentligt bra, just nu undersöker jag om man kan vaccinera mot vattkoppor och var man i så fall får gjort det. Nu säger väl någon att vattkoppor är en vanlig barnsjukdom och det "ska" barn ha, men jag undrar varför man "ska" ha en viss sjukdom om man inte måste? Jag förstår och respekterar andras synestätt, jag vet att många anser att det är onödigt, att man får ett bättre försvar om man har själva sjukdomen osv, men jag har en avvikande uppfattning. TROTS detta funderade jag ganska länge innan vi beslöt att vaccinera äldste sonen. Dels för att han har ett bra immunförsvar, blir sällan sjuk och blir då fort bra igen. Men två faktorer fick oss att bestämma oss för vaccination - dels att han har en lillebror som inte kan vaccineras eller behandlas med antivirala läkemedel om han bli sjuk, och dels att han under senare årekt faktiskt har fått falsk krupp varje gång han blivit förkyld. Även om detta inte räknas som någon riskgrupp eller riskfaktor - betyder det trots allt att hans luftvägar är något känsligare och lättare svullar igen än normalt och det KAN (inte nödvändigtvis, men eventuellt) betyda att han får problem om han drabbas av influensa.
Att jämföra neurodesyn med influensavaccination är inte riktigt tillämpligt - det är en fruktansvärt stor skillnad på att spruta in liten mängd försvagat virus i kroppen och på så vis initiera en immunrespons som ger skydd i framtiden, än att tillföra en kemisk förening under den absolut känsligaste fasen av den embryonala utvecklingen!!!! Fö. vad gäller infuensavaccination av gravida, inte svininfluensan utan vanlig säsongsinfluensa, så rekommenderas gravida i måna länder vaccination eftersom det är en påfrestning på moder och barn att genomgå en influensa, samt att man i slutet av graviditeten har mindre lungvolym vilket ökar risken för luftvägskomplikationer. Däremot undviker man att vaccinera under första trimestern, just för att inte riskera något under den känsligaste fasen av utveckligen.....
När man infekteras med ett virus beror sjukdomsförloppet ofta på hur många partiklar man infekterades med. Ju färre partiklar, ju längre tid tar det för dessa att multiplicera och ju mer tid har kroppen på sig att möte infektionen innan den blir rejäl. Alltså, de personer man ser i tidningen "Jag var lite hostig några dagar men inget mer och sedan visade det sig att jag hade svininfluensan" har troligen fått i sig en mycket liten dos virus. Men eftersom det är snudd på omöjligt att själv veta hur mycket virus man får i sig, är det inte en hanterbar väg att gå om man vill ha skydd men inte bli dålig....
Aqvakul
09-11-2009, 11:47
Jag är inte precis en sån person som tar medicin eller springer och vaccinerar mig i "onödan". Jag har dock i detta fallet beslutat mig för att göra det av två skäl. Allmän solidaritet och solidaritet med mitt barnbarn, som hittills i alla fall ansetts för ung för att vaccineras. KRTs informativa inlägg har gjort det lättare att ta beslutet.
edit. stavfel
CITAT (KRT @ 09-11-2009, 11:39)  ---När man infekteras med ett virus beror sjukdomsförloppet ofta på hur många partiklar man infekterades med. Ju färre partiklar, ju längre tid tar det för dessa att multiplicera och ju mer tid har kroppen på sig att möte infektionen innan den blir rejäl. Alltså, de personer man ser i tidningen "Jag var lite hostig några dagar men inget mer och sedan visade det sig att jag hade svininfluensan" har troligen fått i sig en mycket liten dos virus. Men eftersom det är snudd på omöjligt att själv veta hur mycket virus man får i sig, är det inte en hanterbar väg att gå om man vill ha skydd men inte bli dålig.... Du har tur du Aqva  jag blir bara mer förvirrad... Den markerade meningen förstod jag inte. Menar hon att man inte ska dra på sej influensan för att bli immun? Är det den vägen hon menar?
*Stintan*
09-11-2009, 12:02
Tack igen KRT för bra information!
CITAT (*Stintan* @ 09-11-2009, 12:02)  Tack igen KRT för bra information!
CITAT (Berith @ 09-11-2009, 11:53)  Du har tur du Aqva  jag blir bara mer förvirrad... Den markerade meningen förstod jag inte. Menar hon att man inte ska dra på sej influensan för att bli immun? Är det den vägen hon menar? Jag tolkar det som så ja. Konstigt sätt att resonera egentligen, jag har sett en del som gör det. Att dra på sig en sjukdom för att skaffa ett skydd mot den. Då missar man ju hela meningen med att skaffa sig ett skydd för att slippa genomgå sjukdomen. Vad ska man ha det skyddet till sen liksom?
Vill bara påpeka ännu en gång att jag inte jämförde svininfluensan med Neurosdyn vad gäller det man tillför kroppen. Jag var ute efter att man inte blint ska lita på allt som erbjuds!
*Stintan*
09-11-2009, 12:57
CITAT (Magdis @ 09-11-2009, 12:40)  Jag tolkar det som så ja.
Konstigt sätt att resonera egentligen, jag har sett en del som gör det. Att dra på sig en sjukdom för att skaffa ett skydd mot den. Då missar man ju hela meningen med att skaffa sig ett skydd för att slippa genomgå sjukdomen. Vad ska man ha det skyddet till sen liksom? Jo visst kan det tyckas lite märkligt men det var ju faktiskt så ett tag att man utsatte småkillar för påssjukesmitta och flickor för röda hund. En del anser kanske att man får ett bättre immunförsvar om man haft sjukdomen än genom vaccination. Jag vet inte men får man 100% skydd av vaccinationen? Om inte så kan man kanske bättre förstå resonemanget.
Konstigt sätt att resonera egentligen, jag har sett en del som gör det. Att dra på sig en sjukdom för att skaffa ett skydd mot den. Då missar man ju hela meningen med att skaffa sig ett skydd för att slippa genomgå sjukdomen. Vad ska man ha det skyddet till sen liksom? Jag tror man resonerar som så att man får bästa skyddet genom naturlig infektion, men man vill ha en så lindring infektion som möjligt när det passar bäst i livet  Alltså försöker man planera in en så lindrig infektion som möjligt, när det passar så bra det går med övriga livet. Inte ovanligt att föräldrar gör så med sina barn när det går vattkoppor t.ex. - medvetet exponerar dem för sjukdomen när det passar och sedan efter 2-3 v är man av med det för livet..... Vad man kanske glömmer är att till och med en vattkoppsinfektion ger inte 100% skydd, det finns personer som haft det mer än en gång och samtidigt kan en sådan banal infektion vara dödligt för personer med problem med immunförsvaret. Jag vet Peztis att du inte menar att det är samma sak, men jag ville bara klargöra att det är en stor skillnad mellan de två. *Stintan* - man kan inte garantera 100% skydd via vaccinationen, det varierar från person till person hur bra skydd man får. Däremot, skulle man få influensa trots vacciantion, får man ofta ett betydligt lindrigare förlopp.
netaave
09-11-2009, 13:44
CITAT (Hej igen @ 08-11-2009, 22:10)  Klippt i inlägget
Make (hjärtsjuk), dotter med astma o allergier och jag har vaccinerats.
Nedsatt immunförsvar (i botten) har jag ... som inte fick några biverkningar öht förutom öm i armen. Maken ... inga som helst biverkningar ... dotter ...feber o sjukdomskänsla i ett par dagar. Samt har jag kontakt med ett antal personer som liksom jag har nedsatt immunförsvar ... ingen av dem har fått andra biverkningar förutom ömhet på stickstället.
Kontentan av detta = Man kan inte säga att det är de som har nedsatt immunförsvar som får starkast reaktion av sprutan. Har precis fått bekräftat av sjukvårdsupplysningen att det oftast är så.
netaave
09-11-2009, 13:52
CITAT (Farbror Blå @ 08-11-2009, 21:36)  Själv tänker jag ta sprutan Dels för att jag gärna försäkrar mej mot en potentiellt farlig sjukdom, dels för att om jag som världsmedborgare kan undvika att andra blir smittade då..
Rätt tänkt, det är så man undviker epidemier
CITAT (Amaryllis @ 08-11-2009, 22:44)  Är muslim och har inte fobi mot något. Känner inte någon i min släkt som har det heller. Jag har vaccinerat mig också. Ja, här hojtade jag till lite grann. Är inte muslim, utan kristen. Men om jag t.ex. skulle vilja bli muslim skulle jag få 2 fobin på köpet? Vet du vad fobi är Gossen Ruda? Synd, annars tycker jag att du är rätt så duktigt på alla andra ämnen faktiskt!
Pratade med en granne i byn i dag !hennes dotter med familj fick svininfluensan och har varit väldigt sjuka ,dottern kom hem efter en veckor på lassarettet med dubbelsidig lunginflamation,de var annars ingen riskgrupp.
Konstigt sätt att resonera egentligen, jag har sett en del som gör det. Att dra på sig en sjukdom för att skaffa ett skydd mot den. Då missar man ju hela meningen med att skaffa sig ett skydd för att slippa genomgå sjukdomen. Vad ska man ha det skyddet till sen liksom? Tack Magdis.  Ja det kan man ju undra... Och som Stintan säger så var det nog ganska vanligt "förr", att man smittade ner sina barn med flit för att bespara dom vissa sjukdomar som vuxna. Får man informationen när man vaccinerar sej mot svininfluensan att den kanske inte skyddar till 100%? Ni som vaccinerat er nu, hur mycket info får man? Om tex biverkningar, det jag undrar mest över...
anki/ronninge
10-11-2009, 07:03
en reflektion.
min äldste son hade förmodligen svininfluensan, var rejält sjuk med influensa liknade symtom. han ringde vårdcentralen, men de var inte intresserade att fastställa någon diagnos.
han var rejält sjuk i ca 2 och en halv vecka.
ingen i hans familj eller närstående insjuknade, ingen av dessa var heller vaccinerade. ingen av dessa hade haft influensa liknade symtom innan.
hur smittsam är egentligen influensan?
Influensa är ganska smittsam och smittan kan finnas hos vem som helst utan att man får några symtom. Risken att bli sjuk ökar med den mängd virus man utsätts för.
Väldigt många har varit nära en influensa sjuk utan att för den skull bli sjuk. Ex. blev alla sjuka skulle det inte finnas någon personal kvar på sjukhusen. Alla vi i vården träffar i mer eller mindre utsträckning på smittade. Är man vaccinerad minskar smittspridningen betydligt.
I influensatider så finns det varken tid eller resurser för sjukvården att testa alla sjuka.
/Anki
*Stintan*
10-11-2009, 09:29
Då kommer alltså en massa människor som redan haft influensan att vaccineras vad jag förstår. Är det riskfritt?
CITAT (*Stintan* @ 10-11-2009, 09:29)  Då kommer alltså en massa människor som redan haft influensan att vaccineras vad jag förstår. Är det riskfritt? Ja troligen kommer en del (ingen kan nog med säkerhet svara på hur många) som vaccineras redan ha haft smittan. Att vaccineras mot någotman redan har haft är ingen fara, däremot blir vaccinationen då som en "boosterdos" dvs immunsystemet får en andra omgång smittämnen vilket kan innebära att biverkningarna blir något kraftigare (kan bli, alltså inte alltid värre) och att skyddet mot framtida smittor blir ännu bättre.... En jämförelse är vaccinationerna mot stelkramp difteri och polio (tror det är de tre, orkar inte kolla upp det), som man får ganska ofta när man är liten. Första gången får inte så måna biverkningar, andra och tredje dosen är det betydligt vanligare (diskuterade detta med BVC-sköterskan förra veckan och hon menade att tredje dosen gav mest biverknignar från hennes erfarenhet)..... Men många barn får ju inga som heslt biverkningar av sina vaccinatioenr, så man vet ju aldrig hur det blir innan.
Alexander-VG-zon3
12-11-2009, 21:09
nu fick jag vaccinet idag, allt gick snabbt och lätt och inga bekymmer det kändes inget när jag fick sprutan. var segt att vänta både före och efter. men annars tog det inte jätte långtid.
den ända biverkningen jag känt är att jag är stel/hård i armen och att det värker och är ömt. men vad jag har förstått så får dom flesta det ?
Jag får fortfarande vänta till vecka 49-50 Var med min vännina som är i riskzonen idag. Det fanns inte en kotte där utom vi. Vi vaccinerar bara folk i riskzonen just nu sa dom... HALLÅ!!!! det är inte en käft här och har inte varit det på hela veckan... Kanske dags att börja med "vanligt" folk nu då.
jag har inte hört någonting om vaccinet här på gotland om när jag isåfall skulle få ta sprutan men jag tillhör heller ingen risk grupp min dos överlämnar jag till någon bättre behövande jag tänker inte ta sprutan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|