Full version: Musmarinad
Sidor: 1, 2
Wilmer
I dag när jag rensade i källaren upptäckte jag att mössen gnagit av korken på en flaska med matolja. Den stog kvar i källaren sedan i somras då jag hade den till hästens hovar. Grejjen var upptäckte jag när jag lyfte flaskan för att hälla ut, att de inte nöjt sig med att mumsa kork. De var tydligen sugna på oljan, alla 8 närmare bestämt. Problemet var att de alla åtta låg kvar i oljan fint konserverade och - tyvärr - döda -cry-.gif Hur jag inte tappade flaskan i pur äckelförskräckelse vet jag inte men nu står den på gräsmattan. Vad sjutton skulle de ner i lilla hålet och göra, kunde de inte knaprat hål i plastflaskan i stället -cry-.gif När jag lugnat mig såg jag hur vackert solen glimmrade genom musmarinaden, som ett makabert litet stilleben, nästan så jag hämtade min kamera... Men behärskade mig.

Sugen på musmarinad, någon? sick.gif

/ Något äcklad och förtvivlad Wilmer...
Monaxe
Men Wilmer...kan du inte ha det till sniglarna? Eller göra ett likadant stilleben med sniglar i?

Allvarligt talat, förstår dej, måste varit skitäckligt! blä.... sick.gif
MariaS
sick.gif Ryyyyyyys!
Sussie F-Flower
CITAT (Wilmer @ 15-11-2009, 20:56) *
...När jag lugnat mig såg jag hur vackert solen glimmrade genom musmarinaden, som ett makabert litet stilleben....

Sugen på musmarinad, någon? sick.gif

/ Något äcklad och förtvivlad Wilmer...

Hur i hela friden kunde du komma på en sån vacker kommentar mitt i allt detta vidriga...? crying.gif sick.gif
Det är till att tänka positivt... giggle.gif bravo.gif laugh.gif

Gulligt gjort av dig!
Wilmer
Jag är mer rädd att jag är sjukligt morbid eller så help.gif men maten har itne smakat så bra i dag när jag tänkt på... Ja, marinaden. Och tänk, de små liven har kämpat för sitt liv där jag suttit i soffan rakt över dem och farmvillat och slappat helt ovetandes sos.gif Men hur kan de hoppa i en efter en?? Fattade inte no. åtta eller vad det nu var(så packat att det var svårt att räkna, men en enlitersflaska FULL)att det kanske var en dålig ide??
Myosotis
sick.gif !
Sussie F-Flower
CITAT (Wilmer @ 15-11-2009, 22:27) *
Jag är mer rädd att jag är sjukligt morbid eller så help.gif men maten har itne smakat så bra i dag när jag tänkt på... Ja, marinaden. Och tänk, de små liven har kämpat för sitt liv där jag suttit i soffan rakt över dem och farmvillat och slappat helt ovetandes sos.gif Men hur kan de hoppa i en efter en?? Fattade inte no. åtta eller vad det nu var(så packat att det var svårt att räkna, men en enlitersflaska FULL)att det kanske var en dålig ide??

Ja, och så säger dom som forskar med råttor, att människan och råttan har väldigt lika sätt att "tänka" när det gäller belöningssystem...??? confused.gif confused.gif confused.gif
Vad får man för belöning för att krypa ner i en flaska med olja...? Är det balsameringen som avses kanske..? laugh.gif
Myosotis
rotfl.gif
Wilmer
CITAT (Sussie F-Flower @ 15-11-2009, 23:38) *
Ja, och så säger dom som forskar med råttor, att människan och råttan har väldigt lika sätt att "tänka" när det gäller belöningssystem...??? confused.gif confused.gif confused.gif
Vad får man för belöning för att krypa ner i en flaska med olja...? Är det balsameringen som avses kanske..? laugh.gif

sweatingbullets.gif Du har just räddat mitt dåliga samvete, klart det var hela mus-ålderdomssamhället som drog åstad och balsamerade sig för ett evigt liv. Jag kanske ska bygga ett litet tempel och ha ett oljeljus brinnande till deras ära?
Myosotis
Medge att du blev inspirerad av tepas ljustråd. Möss istället för blommor. Verkligen smakfullt.
Sussie F-Flower
CITAT (Wilmer @ 15-11-2009, 23:51) *
sweatingbullets.gif Du har just räddat mitt dåliga samvete, klart det var hela mus-ålderdomssamhället som drog åstad och balsamerade sig för ett evigt liv. Jag kanske ska bygga ett litet tempel och ha ett oljeljus brinnande till deras ära?

rotfl.gif

CITAT (Myosotis @ 16-11-2009, 00:00) *
Medge att du blev inspirerad av tepas ljustråd. Möss istället för blommor. Verkligen smakfullt.

bravo.gif giggle.gif rotfl.gif -Jag tror jag dör....!!! laugh.gif

Fram med OLJETUNNAN!!!!!
Wilmer
rotfl.gif rotfl.gif

Nu gråter jag av skratt, jag har faktiskt en sådandär veke med tillhörande hållare för att ha oljeljuslampa i vackra (obs vackra) flaskor rotfl.gif kanske ska ta en bild o lägga in i pysseltråden confused.gif Shitpommefrites, så läckert - eller........... rotfl.gif Hade varit något för haloween!! Kankse Grå vill ha min musmarinad g.gif hon gillar ju pyssel g.gif
Sussie F-Flower
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Ja, på Naturhistoriska så förvarar dom väl allt i formalin skulle jag tro, men du kan ju köra oljestuket ändå, Wilmer! laugh.gif
Låt svansarna få vara veken, vettja! cool.gif
Gossen Ruda
Det är väl bara att filtrera bort mössen så går oljan att använda igen. tongue.gif Möss och människor hette en film en gång, vi är kanske släkt. Beträffande möss och djur i allmänhet så kan dom inte tänka framåt som vi, dom flesta av oss, gör. Därför kan man dränka möss i en balja med vatten, avsiktligt eller oavsiktligt. Dom gör ingen kalkyl om dom kan komma upp eller inte, dom bara hoppar i. Likaså i den aktuella flaskan, dom bara kryper in om det är lockande lukter.
Wilmer
Lockande lukter för nr. 8?? sick.gif

Jo, jag förstår det, men mer fundersam blev jag förra året då jag hittade tre drunknade möss i en liten skål som stog ute vid väggen, typ hundmatskål. Vi lägger inte ut gift. Där måste de ha kunnat komma ur, men likafullt låg där tre stycken runknade. Varför??
Orkidétjuven
Jag vill gärna se en bild på det fina, så har du de kvar så ta gärna en bild i ngt fint ljus.
Förövrigt så kan man ha burkar med saker i sprit i så varför inte? JAg har både krabbor, fiskar, fåglar och annat jag hittat dött i sprit i mitt vitrinskåp hemma i sverige smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Wilmer @ 16-11-2009, 09:17) *
Lockande lukter för nr. 8?? sick.gif

Jo, jag förstår det, men mer fundersam blev jag förra året då jag hittade tre drunknade möss i en liten skål som stog ute vid väggen, typ hundmatskål. Vi lägger inte ut gift. Där måste de ha kunnat komma ur, men likafullt låg där tre stycken runknade. Varför??

Det är svårt för en våt mus att komma ur vattnet. Den måste kunna dra sig upp med framfötterna och är skålens kanter glatta är det kört. Det går lika dåligt med en spann också, därför låter jag aldrig en spann stå med öppningen uppåt om det kan komma vatten i den. Från en tom spann har dom lite lättare att komma ur, dom kan starta med ett hopp men det funkar inte i ett par cm vatten.
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 16-11-2009, 00:00) *

Nämen va smart, vilken musbelysning biggrin.gif Lite färg i oljan och en svans uppåt, sen är det bara att tända på yes.gif
Wilmer
duh.gif Ni e då morbida flirting.gif

Jag ska se om ingen mumsat i sig marinaden så lovar jag fota åt dig Orkideen!
GOSSEN RUDA menar jag, ajdå, ingetvidare djurvän jag är.. Dränker djuren till höger och vänster. Ska genast rensa runt husen.
Meriona
CITAT (Gossen Ruda @ 16-11-2009, 10:37) *
Det är svårt för en våt mus att komma ur vattnet. Den måste kunna dra sig upp med framfötterna och är skålens kanter glatta är det kört. Det går lika dåligt med en spann också, därför låter jag aldrig en spann stå med öppningen uppåt om det kan komma vatten i den. Från en tom spann har dom lite lättare att komma ur, dom kan starta med ett hopp men det funkar inte i ett par cm vatten.

Du är en fin djurvän, Ruda! kompiskram.gif
Wilmer också. blomma.gif Men vad onödigt att ränna omkring med levandefällor och sen ha ihjäl dem med matvarorna! naughty.gif
Gossen Ruda
Nja, nån större musvän är jag kanske inte men att ha ihjäl möss utan anledning är inget för mig och absolut inte på det sättet. Gör dom ingen skada så får dom finnas hur mycket som helst. Sen är det en sak till, en eller ett par möss i en spann med vatten kommer snart att lukta. Dessutom fastnar den lukten i spannen efteråt.
Wilmer
Jovisst, men i olja luktar de inget kan jag avslöja innocent.gif

Jag är noga med vattenkannor inne i källaren etc. ute slarvar jag nog mer med att tömma....

CITAT (Meriona @ 16-11-2009, 12:34) *
Du är en fin djurvän, Ruda! kompiskram.gif
Wilmer också. blomma.gif Men vad onödigt att ränna omkring med levandefällor och sen ha ihjäl dem med matvarorna! naughty.gif

Jaja..... Säkert samma möss jag släppt ut med en portion havre som hamnade i oljan också duh.gif
Meriona
CITAT (Wilmer @ 16-11-2009, 17:02) *
Jag är noga med vattenkannor inne i källaren etc. ute slarvar jag nog mer med att tömma....
Jaja..... Säkert samma möss jag släppt ut med en portion havre som hamnade i oljan också duh.gif

Dubbelt matmissbruk alltså! whistling.gif
anne-li i olofstorp
Är det inte fel tråd???? borde väl vara recept???? crazy.gif
MariaS
CITAT (anne-li i olofstorp @ 16-11-2009, 21:40) *

sick.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Gudrun i Göteborg
CITAT (anne-li i olofstorp @ 16-11-2009, 21:40) *
tummenupp.gif Eller kanske "Ogräs o skadedjur"? Du har ju kommit på en ny musfälla.
Olle A
Fast jag föredrar nog att fånga mina möss så här. Visst är de söta, men under min diskbänk vill jag inte ha dem. Den här ska snart få följa med på en cykeltur för att släppas i en skog ungefär en mil härifrån.

[attachment=44446:Mus1.jpg]
[attachment=44447:Mus2.jpg]

Olle
Wilmer
wub.gif Jätte söt!!! Det är så jag BRUKAR fånga dem... Så släpper jag dem en bit hemifrån med en liten hög havre som proviant giggle.gif Inga fler flaskor i källaren - jag kommer inte ens ha källare tyvärr efter jag flyttat klart. Men möss finns det på nya stället, då kan jag passa på att fråga vilken dödadande fälla är mest "human"?
KRT
CITAT (Wilmer @ 17-11-2009, 13:49) *
Men möss finns det på nya stället, då kan jag passa på att fråga vilken dödadande fälla är mest "human"?

Någon som är tillräckligt kraftig för att knäcka nacken direkt.....
Wilmer
Jo, det var ju det, men hur vet jag det? Köper hem alla sorter, fångar levande möss och kör utprovning sick.gif Petar in nacken och klapp, nehe, den var inte stark nog, nästa.. Tänkte någon kanske visste här, själv har jag bara använt levandefällor och vill gärna veta att jag köper en som funkar ordentligt när jag köper en som ska döda. De "vanliga" vet jag inte funkar tillfredställande det har jag sett hemma hos andra -cry-.gif möss som fastnat med benet, fastnat över halva kroppen så de halvdöda släpat sig och fällan runt halva huset etc.etc. DET vill jag inte veta av..
KRT
Nej jag förstår hur du menar.... Nu har vi precis flyttat till hus och faktiskt inte tänkt så mycket på fällor (än, snart börjar det väl krafsa i väggarna smile.gif), men jag vet att pappa hade en typ för många år sedan som var rejält kraftig. Den var helt i plast och hade en ganska kraftig fjäder som gjorde fällan effektiv....
MariaS
Det finns en sort som ser ut som en liten bur där musen måste gå in i buren där betet sitter, sen fungerar den som en giljotin. Snabbt och effektivt, inga halvmissar där inte. Brukar finnas på välsorterade "Granngården". Något dyrare än traditionella klappan.
Meriona
Huvvamej Maria, giljotin, det låter söligt värre... sos.gif fear.gif

CITAT (Olle A @ 17-11-2009, 06:34) *
Fast jag föredrar nog att fånga mina möss så här. Visst är de söta, men under min diskbänk vill jag inte ha dem. Den här ska snart få följa med på en cykeltur för att släppas i en skog ungefär en mil härifrån.

[attachment=44446:Mus1.jpg]
[attachment=44447:Mus2.jpg]

Olle

Vilka sötnosar! smile.gif Om det är husmöss eller skogsmöss låter jag vara osagt, jag är ingen musexpert. Men gnagarälskare av stora mått! wub.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 17-11-2009, 20:10) *
Huvvamej Maria, giljotin, det låter söligt värre... sos.gif fear.gif

Söligt vet jag inte om det blir, men den gör åtminstone processen kort!
Wilmer
Eftersom min blivand sambo är så söt som han är så åkte han runt halva bygden i går för att hitta fällor som dödar, jag hade nämnt giljotin, det hade han tagit fasta på.. Kom hem med 50 kr fällor, "giljotti" från Granngården, men han påpekade också att det inte var dem som vilka-det-nu-var rekommenderade utan en annan sort crying.gif. (Stog väl på någon skylt). Jag vill nu givetvis ha de andra, men han tog inte kvittot så vi får väl testa om de här håller måttet. Fällorna ska stå ute, inne blir det levande fällor. Ute, förhoppningsvis så skyddat att inga fåglar fastnar, för då dööör jag av skam. Jag kan tillägga att han får sköta fällorna, jag pysslar om mina levandefällor sweatingbullets.gif Jag har dödat nog för i år.
MariaS
CITAT (Wilmer @ 17-11-2009, 21:58) *
Eftersom min blivand sambo är så söt som han är så åkte han runt halva bygden i går för att hitta fällor som dödar, jag hade nämnt giljotin, det hade han tagit fasta på.. Kom hem med 50 kr fällor, "giljotti" från Granngården, men han påpekade också att det inte var dem som vilka-det-nu-var rekommenderade utan en annan sort crying.gif. (Stog väl på någon skylt). Jag vill nu givetvis ha de andra, men han tog inte kvittot så vi får väl testa om de här håller måttet. Fällorna ska stå ute, inne blir det levande fällor. Ute, förhoppningsvis så skyddat att inga fåglar fastnar, för då dööör jag av skam. Jag kan tillägga att han får sköta fällorna, jag pysslar om mina levandefällor sweatingbullets.gif Jag har dödat nog för i år.

trostar.gif smiley_small_hug.gif
Wilmer
Det var jätteregnigt och grått i dag, jag får fotografera i helgen, men jag ska föreviga mitt skamliga mus-stileben, lovar. Det är tydligen ett riktigt musår här säger de som fångar dem, jag har bara haft en inne där jag bor nu, de i väggarna får vara där, men dit jag flyttar vill jag inte ha dem i väggarna heller..
MariaS
CITAT (Wilmer @ 17-11-2009, 22:07) *
Det var jätteregnigt och grått i dag, jag får fotografera i helgen, men jag ska föreviga mitt skamliga mus-stileben, lovar. Det är tydligen ett riktigt musår här säger de som fångar dem, jag har bara haft en inne där jag bor nu, de i väggarna får vara där, men dit jag flyttar vill jag inte ha dem i väggarna heller..

Peppar peppar... än har jag varken sett eller hört något som säkert kan vara möss. Kan kanske bero på all avverkning runt om... Gott om mat!

Har ju inte varit speciellt kallt heller ännu, så de klarar sig nog bra här i vår skog.
Wilmer
Maten kan de inte klaga på här med en lada full med säd bredvid, så varför i hela friden måste de in till mej???
MariaS
CITAT (Wilmer @ 17-11-2009, 22:15) *
Maten kan de inte klaga på här med en lada full med säd bredvid, så varför i hela friden måste de in till mej???

Färskare mat kanske whistling.gif typ marsvinsfoder...
Wilmer
Iii.. Fast grejjen är att jag inte får in dem (en slank in av misstag) utan de är i väggarna och källaren och gnager på trappen i betong, samt knallar in i farstun (skiljd från "inne"). De kanske inte gillar ekologiskt odlad säd g.gif
KURT
Alla som har villa har möss inomhus vintertid, vare sig man vet om det eller ej. Enklast är att sätta fällor på vinden och andra likande ställen.
Gossen Ruda
Jag har inga intrång vare sig i stan eller på landet. Sommarstugan var ganska otät tidigare så där kom det in då och då men det var många år sen. Inte ens i väggarna springer det möss numera. I stan hade jag inne en råtta för något år sen men det var i samband med arbeten under en tillbyggnad.
skogstroll
CITAT (Wilmer @ 15-11-2009, 20:56) *
När jag lugnat mig såg jag hur vackert solen glimmrade genom musmarinaden, som ett makabert litet stilleben, nästan så jag hämtade min kamera... Men behärskade mig.

sick.gif lite Hannibal Lecter över det... en gång när jag och mor var ute och cyklade på Utö åkte vi förbi en skylt där det stod "hälsobrunn". MMMM tänkte vi vad gott!!! Vi lyfte käckt på locket och urrrppp... döda flytande råttor. Inte första gången jag hittat "gosaker" i hälsobrunnar... gäller ju att nån håller lite koll på dem
Myosotis
CITAT (KURT @ 18-11-2009, 06:19) *
Alla som har villa har möss inomhus vintertid, vare sig man vet om det eller ej.

Nej. Vi hade massor i det gamla huset, men det nybyggda är alldeles musfritt. Bara vid ett tillfälle för några år sedan hade det kommit in, då märker man det. Den hade kanske kommit in genom en öppen dörr. Jag begriper inte hur man inte skulle kunna märka det? De hörs, det luktar och man hittar mängder med söndergnagda saker. I skjulet där jag förvara hönsmaten är det också musfritt, annars skulle jag inte kunna ha maten orörd i öppna säckar.
Orkidétjuven
Jag väntar fortfarande på bild och nu är vi fler här hos mig som vill se biggrin.gif
Wilmer
Rent estetiskt hade det hänt något med marinaden, kanske veckans regn ändrat denisteten? De har alla flutit upp och trängs vid ytan, inte lika vackert. Jag menar, jag kan knappt titta på det där för jag håller på att spy och gråta, men.. Alltså, rent objektivt så.. Jag ska gensat ladda ner fotona som jag faktiskt tog i dag, för det var sol och jag grejjade i trädgården så jag kom ihåg! Ja, de stog ju där o stirrade på mig..
Meriona
Vad är #gensat# ? unsure.gif
Wilmer
CITAT (Meriona @ 21-11-2009, 22:07) *
Vad är #gensat# ? unsure.gif

Det är jag som skriver snabbare med ena handen än andra.. GENAST

VARNING!!!!!!!!!!!! Nu kommer äckliga bilder.

Okey, det var svårt att få bra bilder pga plastflaskan.. Jag hade inte riktigt mage att vara för noga med focus och sådär heller sick.gif

musmarinad3.jpg

musmarinad.jpg

musmarinad2.jpg
Myosotis
sick.gif Nöjd nu Orkidétjuven?! Nu mår jag illa. Jag ville inte titta men så gjorde jag det ändå. duh.gif Bra att du skrev en varning i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon