Snöflinga

Varje dag får jag minst 10 skräppostar, allt från spam och annat suspekt ranting.gif Har Outlook express men funderar starkt på att anlita Googles mailtjänster g.gif Finns det någon här som har erfarenhet av den eller något annat ?

Undrar också ... när jag byter, hur tar jag bort outlooken, eller kommer den att rulla på med all dynga som vanligt utan att jag kan påverka den confused.gif

Kort sagt: Hur gör man ??????

Nauti
Jaghar använt Gmail i flera år och jag är nöjd, det mesta av spammet hamnar i spam-mappen och är inte till något större bekymmer.

Hur du gör med det där andra vet jag inte.
*Stintan*
Jag sörjer att jag inte kan ha Outlook express till Vista. Fick inte alls mycke skräppost och spam. Det har väl mer att göra vad man har för brandvägg-virusskydd och säkerhetsinställningar.
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 15-11-2009, 23:05) *
Jag sörjer att jag inte kan ha Outlook express till Vista. Fick inte alls mycke skräppost och spam. Det har väl mer att göra vad man har för brandvägg-virusskydd och säkerhetsinställningar.

Vad har du då? Alltså för e-mail..
gnon49
CITAT (Snöflinga @ 15-11-2009, 22:31) *
Varje dag får jag minst 10 skräppostar, allt från spam och annat suspekt ranting.gif Har Outlook express men funderar starkt på att anlita Googles mailtjänster g.gif Finns det någon här som har erfarenhet av den eller något annat ?

Undrar också ... när jag byter, hur tar jag bort outlooken, eller kommer den att rulla på med all dynga som vanligt utan att jag kan påverka den confused.gif

Kort sagt: Hur gör man ??????

Har installerat "mailwasher free". Den kollar posten innan den når outlook express. Den vill jag inte vara utan.
Snöflinga
CITAT (*Stintan* @ 15-11-2009, 23:05) *

Har både brandvägg och Adadvere men det tycks inte hjälpa dunno.gif så frågan kvarstår hur man gör med det gamla när man byter ? Glad för alla tips och råd unsure.gif
Piccante
gmail funkar jättebra.
*Stintan*
CITAT (Chamomille @ 15-11-2009, 23:06) *
Vad har du då? Alltså för e-mail..

Windows mail och till det har jag en mailadress som bara lämnas ut till personer jag känner till. Får i princip aldrig någon skräppost dit.
Har även en hotmailadress som jag använder som slaskadress ( när man måste uppge mailadress på nätet t.ex.) och den går till Windows live mail och dit kommer det allt möjligt krafs som jag bara tömmer med jämna mellanrum. Skräpposten hamnar i en egen mapp.
Piccante
CITAT (*Stintan* @ 16-11-2009, 00:17) *
Windows mail och till det har jag en mailadress som bara lämnas ut till personer jag känner till. Får i princip aldrig någon skräppost dit.
Har även en hotmailadress som jag använder som slaskadress ( när man måste uppge mailadress på nätet t.ex.) och den går till Windows live mail och dit kommer det allt möjligt krafs som jag bara tömmer med jämna mellanrum. Skräpposten hamnar i en egen mapp.

det är ganska smart att ha det så, en mail man använder privat till de man känner och är betrodda och en "slaskmail" när man måste regga sig på massa ställen.
vindspel
Underätta de somdu har i outlook som du VILL ha mail ifrån att du bytt adress och öppna inte eländet mer.

För att få gmail så gå in på

https://www.google.com/accounts/NewAccount?...18bdd&type=

Jag tycker msn är bra också och då får du en live.se adress. Gå till skaffa ett hotmailkonto

http://channels.msn.se/hotmail_ie/

Klura
Jag fick också mycket Spam när jag använde Outlook Express.
Men så bytte jag till Outlook för jag vill ha in mina mail direkt på datorn och det fungerar mycket bättre.
Sen beror det också på dina inställningar i datorn och att du har ett bra virusprogram.
Fny
Jag har gmail och har aldrig haft några problem med spam!
anki/ronninge
använder gmail sedan 3 år tillbaka och trivs med det.
skräp mejl kommer ju men oftast in i skräpmappen på en gång.

går att ändra inställningar så att vissa mejl alltid kommer i skräpmappen
tex viss början eller vissa ord i mejl typ viagara... :)etc..

lycka till

Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 16-11-2009, 00:17) *

Ja, jag har också Windows mail. Av 100 mail så går säkert 90 till skräpmappen. Det är ju bra. Men jag begriper ju iofs inte hur alla får tag i adressen. Förmodligen för att jag har en ganska lätt och kort adress...
*Stintan*
CITAT (Chamomille @ 16-11-2009, 11:20) *
Ja, jag har också Windows mail. Av 100 mail så går säkert 90 till skräpmappen. Det är ju bra. Men jag begriper ju iofs inte hur alla får tag i adressen. Förmodligen för att jag har en ganska lätt och kort adress...

Har man en adress som man lämnar ut till alla möjliga, på nätet, när man handlar, forum m.m. så finns det alltid risk att man får kräppost. Därför har jag en egen domänadress genom internetleverantören som bara används till kända personer och på så vis slipper jag skräppost och spam i Windows mail. Det beror alltså mycket på hur man använder sin epostadress hur mycket skräppost man får.
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 16-11-2009, 11:49) *
Har man en adress som man lämnar ut till alla möjliga, på nätet, när man handlar, forum m.m. så finns det alltid risk att man får kräppost. Därför har jag en egen domänadress genom internetleverantören som bara används till kända personer och på så vis slipper jag skräppost och spam i Windows mail. Det beror alltså mycket på hur man använder sin epostadress hur mycket skräppost man får.

Jo det är smart gjort. Men jag är för sent ute tyvärr. Ha haft denna adress i många år och vill inte bli av med den. Så jag får stå ut med min skräpkorg där det mesta hamnar.

Jag har en sån djädra bra adress så folk skickar fel om de vill skicka något till kommunen. Skojsigt att läsa emellanåt vad de planerar... crazy.gif
Snöflinga

thanks.gif Nu vet jag lite mer och tänker byta till Gmail.
Så man kan alltså inte ta bort Outlook E. utan den står där och samlar på sig en massa sick.gif -post ..
"Stintan" du skrev att ibland tömmer du allt ... hur gör du då? Som det är nu så sitter jag och trycker på "spärra avsändaren" och "ta bort" och det är inte gjort i ett nafs no.gif

Förresten var tar allt vägen? Försvinner det in i datorn och tar opp viktigt utrymme ... nej detta är nog kanske mer en fråga för "Jag undrar"tråden rolleyes.gif
*Stintan*
CITAT (Snöflinga @ 16-11-2009, 17:28) *
thanks.gif Nu vet jag lite mer och tänker byta till Gmail.
Så man kan alltså inte ta bort Outlook E. utan den står där och samlar på sig en massa sick.gif -post ..
"Stintan" du skrev att ibland tömmer du allt ... hur gör du då? Som det är nu så sitter jag och trycker på "spärra avsändaren" och "ta bort" och det är inte gjort i ett nafs no.gif

Förresten var tar allt vägen? Försvinner det in i datorn och tar opp viktigt utrymme ... nej detta är nog kanske mer en fråga för "Jag undrar"tråden rolleyes.gif

Outlook Express är ju ett E-postprogram som du har kopplat ett eller flera e-mailadresser till. Det är ju inte själva Outlook Express som gör att du får skräppost utan din e-mailadress. Om du inte vill använda Outlook längre så kan du avmarkera din mailadress i programmet då kommer det ju inget dit. Fast det kan nog vara bra att ha det kvar åtminstone under en övergångsperiod. Om du går in under verktyg/ konton så ser du vad du kan göra. Titta också under verktyg/alternativ/säkerhet och kolla så att du har högsta säkerhet ikryssat. Du kan säkert avinstallera det också men det är som sagt dumt om du skulle ångra dig. Byter du till Gmail så får du väl en ny maildress. Tar du bort Outlooken kommer ingen att kunna skicka till din gamla adress. Sen måste du ju tänka på att oavsett vad du har för mailadress/mailprogram så kommer du att få en massa skräppost om du lämnar ut adressen till olika ställen på internet. Ett bra virusprogram är ett måste.

Tömmer hela inkorgen eller vilken mapp man vill genom att gå in på redigera/markera allt - redigera/ta bort
Finns det några viktiga mail jag vill spara så flyttar jag dom först till en mapp jag gjort för "sparat".
Snöflinga
Tack Stintan, du är en pedagogisk pärla biggrin.gif
Anja Danmark
Når du bruger gmail, kan du indstille den til, at mails til din Outlook eller Outlook Express bliver videresendt til gmail uden at gemme en kopi, så de kun findes på gmail.

Så kan du jo sende din nye mailadresse til dem, der stadig bruger din gamle - du kan nemlig se i gmail, at mailen kommer fra din gamle mailadresse...

Jeg har brugt gmail i et år nu og er meget tilfreds!
Eva i Höga
Har ett gmail konto som jag inte använder, ska byta till det för jag får minst två mail/dag om spam (vad jag nu ska ha det till) och en massa annat skräp ockå i min vanliga epost. Inget kul så nu byter jag till gmail och meddelar mina vänner. Allt annat kan få komma till min gamla epost.
Solstorm
Jag har g-mail och får nästan aldrig någon skräppost. Den är väldigt bra när man skickar och får bilder också. Jag brukar slippa att sitta och klicka upp bilderna en och en.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon