Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Nu har rädslan för svininfluensan spridit sig till seriernas värld.

[attachment=44487:nasse.jpg]
Snöflinga
CITAT (Gossen Ruda @ 18-11-2009, 15:17) *

laugh.gif Stackars lilla Nasse ...
KRT
Vaccinerade mig igår, ca 1 dygn sedan nu. Inga biverkningar förutom lite ömhet i armen.....
Berith

Stackars liten... crying.gif
Anma
Farfar som är 86 och halvsidesförlamad efter en stroke fick influensasprutan tisdag förra veckan. Han har haft feber sedan onsdagen, alltså drygt en vecka nu. Han fick påbörja penicillinkur i lördags för att det kunde tydligen få bort febern, men det har inte hjälpt. Idag ska han till doktorn igen denna gången till akuten, de börjar bli riktigt oroliga där på hemmet. Vi med för den delen. Farfar har ätit riktig mat en gång på hela veckan, men dricker mycket näringsdryck och han har ingen ork att sitta uppe. sad.gif

Nu vet man ju inte om detta är en biverkning, men de på hemmet tror det.
Farmor som är ett år yngre och annars ganska pigg fick sprutan och hade inte ens ont i armen efteråt.

Så olika kan det vara.
Inga från Närke
CITAT (Anma @ 19-11-2009, 13:27) *
Farfar som är 86 och halvsidesförlamad efter en stroke fick influensasprutan tisdag förra veckan. Han har haft feber sedan onsdagen, alltså drygt en vecka nu. Han fick påbörja penicillinkur i lördags för att det kunde tydligen få bort febern, men det har inte hjälpt. Idag ska han till doktorn igen denna gången till akuten, de börjar bli riktigt oroliga där på hemmet. Vi med för den delen. Farfar har ätit riktig mat en gång på hela veckan, men dricker mycket näringsdryck och han har ingen ork att sitta uppe. sad.gif

Nu vet man ju inte om detta är en biverkning, men de på hemmet tror det.
Farmor som är ett år yngre och annars ganska pigg fick sprutan och hade inte ens ont i armen efteråt.

Så olika kan det vara.

Det kanske kan vara så att ha redan innan de tog sprutan hade lite feber och då ska man inte ta den. Hoppas att de kontrollerade det innan. Sedan har väl åldern sin betydelse och att hans immunförsvar är nedsatt. Hoppas att det går bra.
Inga från Närke
Min sambo och jag har tagit sprutan vi hade bara lite ont i armen efteråt. Personligen hade jag även lite huvudvärk men inte så farligt. Min mor 82 snart har också tagit hon var bara öm i armen. Övriga i familjen som tagit sprutan har också varit ömma i armen, ena barnbarnet hade huvudvärk. Min mors granne sov väldigt gott på natten efter sprutan hon var så glad eftersom hon inte brukar sova så bra i vanliga fall det var enda biverkningen för henne.

De dödsfall som har inträffat har jag fattat som att de inte tagit sprutan och att några har dött av annan orsak och sedan har de kontrollerat att de hade spår av svininfluensan i kroppen och det kan då ha orsakat typ hjärtinfarkt och lunginflammation.

Själv hade jag inga betänkligheter för och emot eftersom jag tillhör riskgrupp och skulle jag fått flunsan skulle det med stor sannolikhet leda till döden och då har man inget att välja på så jag tycker det är för mycket snack för och emot utan låt var och en besluta själva. Av 2 onda ting måste man välja en när man befinner sig i riskgrupp eller skulle ni välja döden trots att eventuellt sprutan innehåller skadliga ämnen.
Anma
Farfar har ensidig lunginflamation och ligger nu på sjukhuset. Kanhända det inget har med sprutan att göra.
MariaS
CITAT (Anma @ 19-11-2009, 19:50) *
Farfar har ensidig lunginflamation och ligger nu på sjukhuset. Kanhända det inget har med sprutan att göra.

Det är förmodligen bara en rad olika omständigheter. GAmla har ju trots allt lätt att dra på sig lunginflammation för i stort sett ingenting. Han blir snart bättre ska du se. trostar.gif
Chamomille

Men Gossen... Han är ju bara gjord i tyg ju... sad.gif
*Stintan*

Han sitter ju bara i karantän ju. Jag tycker bilden är rätt rolig.
Pirum
Jag tolkar bilden som att de övriga har influensan, men vill inte smitta lille Nasse, därför munskydd och ivägpetning. Annars vore ju bilden hemsk. Fast, lite rolig är den ju eftersom den är så barock...

Jag har verkligen haft noll biverkningar av vaccinet, hade iaf räknat med lite feber eller huvudvärk. Kanske har jag redan haft svininfluensan? Mådde sämre förra veckan och hostade och kände mig lätt febrig, kan man verkligen ha en fått en sådan liten släng av den tro? 2 andra på jobbet har troligen haft influensa (av någon sort) då de legat i feber 4 dagar och varit halvt utslagna och hostat - men inte snorat något nämnvärt.
Betty
Fick första sprutan för 4 veckor sen, rejält ont i armen i några (5) dagar och huvudvärk dagen efter vaccineringen. Tog 2:a sprutan för en vecka sedan, lite mindre ont i armen (3) dagar och bara pyttelite huvudvärk dagen efter.
Jag tillhör riskgruppen och hade att välja på att ta risken att bli dödssjuk vid en ev. influensa eller att ta de i mina ögon sett lindriga biverkningarna, valet var plättlätt. smile.gif
KRT
CITAT (Pirum @ 19-11-2009, 23:34) *
Jag har verkligen haft noll biverkningar av vaccinet, hade iaf räknat med lite feber eller huvudvärk. Kanske har jag redan haft svininfluensan? Mådde sämre förra veckan och hostade och kände mig lätt febrig, kan man verkligen ha en fått en sådan liten släng av den tro? 2 andra på jobbet har troligen haft influensa (av någon sort) då de legat i feber 4 dagar och varit halvt utslagna och hostat - men inte snorat något nämnvärt.

Hade du haft influensan titigare hade du troligen reagerat starkt på vaccinet. Eftersom det i så fall redan finnas antikroppar så slår immunsystemet till direkt med full kraft efter vaccinationen....
*Stintan*
CITAT (KRT @ 20-11-2009, 09:30) *
Hade du haft influensan titigare hade du troligen reagerat starkt på vaccinet. Eftersom det i så fall redan finnas antikroppar så slår immunsystemet till direkt med full kraft efter vaccinationen....

Ja det är en fråga jag ställt tidigare. På vilket sätt skulle man reagera starkt på vaccinet om man redan haft influensan? Hur märker man det?
KRT
CITAT (*Stintan* @ 20-11-2009, 09:39) *
Ja det är en fråga jag ställt tidigare. På vilket sätt skulle man reagera starkt på vaccinet om man redan haft influensan? Hur märker man det?

Varesig man får vaccin eller influensa bygger kroppen upp ett försvar mot viruset. De exakta mekanismerna skippar vi, men i slutänden bildas antikroppar mot viruset. Detta gör att om man exponeras för samma eller ett liknande virus en gång till finns färdiga antikroppar i kroppen som på kort tid mångfaltigas och neutraliserar smittämnet. Man kan beskriva det som att kroppen sätter igång en massiv försvarsreaktion mot viruset, och detta sker på relativt kort tid. Vid en andra exponering för viruset så finns antikropparna redan i kroppen, de ska bara mångfaldigas. Men vid första exponeringen ska antikropparna produceras (komplicerad procedur som jag inte tänker gå in på här), och därefter mångfaldigas, vilket tar lite längre tid.

Om man vaccineras mot något man redan haft finns alltså antikropparna i kroppen (och ju närmare i tid vaccinationen och infektionen ligger ju mer antikroppar finns redo i kroppen), och de reagerar direkt mot viruset i vaccinet.....

Exakt hur detta yttrar sig symptomatiskt är individuellt, och beror på hur ens immunförsvar är "trimmat".
Berith
Vaccineras alla, eller kollas det om man har eller haft influensan? För att minimera risken som KRT beskriver.
officinalis
CITAT (KRT @ 20-11-2009, 09:48) *
Varesig man får vaccin eller influensa bygger kroppen upp ett försvar mot viruset. De exakta mekanismerna skippar vi, men i slutänden bildas antikroppar mot viruset. Detta gör att om man exponeras för samma eller ett liknande virus en gång till finns färdiga antikroppar i kroppen som på kort tid mångfaltigas och neutraliserar smittämnet. Man kan beskriva det som att kroppen sätter igång en massiv försvarsreaktion mot viruset, och detta sker på relativt kort tid. Vid en andra exponering för viruset så finns antikropparna redan i kroppen, de ska bara mångfaldigas. Men vid första exponeringen ska antikropparna produceras (komplicerad procedur som jag inte tänker gå in på här), och därefter mångfaldigas, vilket tar lite längre tid.

Om man vaccineras mot något man redan haft finns alltså antikropparna i kroppen (och ju närmare i tid vaccinationen och infektionen ligger ju mer antikroppar finns redo i kroppen), och de reagerar direkt mot viruset i vaccinet.....

Exakt hur detta yttrar sig symptomatiskt är individuellt, och beror på hur ens immunförsvar är "trimmat".

Har du någon koll på hur man har undersökt detta vaccin och hur pass effektivt det är? Massmedia går det såklart inte att hitta information hos, de kommer ut med rena lögner stup i kvarten när det kommer till svininfluensan verkar det som.
Att immunförsvaret kan bilda antikroppar tvivlar jag inte på, men hur effektivt är det i jämförelse med vaccinet och hur vet man att vaccinnet över huvud taget fungerar? I början skrevs det om att man skulle ta två sprutor, men nu har jag hört folk säga att det räcker med en spruta.
En annan sak jag har undrat över. Man pratar om att det är speciellt iom att de flesta som blir smittade är mellan 15-39 år gamla. Men borde inte det vara rimligt oavsett virus, med tanke på att denna åldersgrupp lär vara överrpresenterade i täta folkmassor och rör på sig, är mer sociala överlag?
KRT
Ja man har undersökt effekten av vaccinet. Detta görs genom att man vaccinerar en person, och efter en viss tid tar man ett blodprov och undersöker om personen har bildat antikroppar mot viruset, och i så fall hur mycket (antar att man kör det med någon typ av ELISA).

Fakta ifråga om vaccinet,
http://www.lakemedelsverket.se/h1n1
http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/E...x/H-832-sv1.pdf
http://www.krisinformation.se/web/Pages/Fa...p____31122.aspx - Under rubriken "Framtagning och distribution av vaccinet" finns svar på de vanligaste frågorna om just detta.

Jo det stämmer att många smittade är yngre, vilket kanske inte är så märkligt om man tänker på att de är ute mycket i sociala sammanhang. Men detta kan inte vara enda förklaringen, eftersom personer som är 45 eller 60 är minst lika mycket ute. Det som är lite ovanligt med detta virus är nämligen att det drabbar yngre mer än an vanlig säsongsinfluensa brukar göra, och många fler av de yngre blir väldigt dåliga (jämfört med en vanlig säsongsinfluensa). En vanlig säsongsinfluensa brukar orsaka störst problem hos äldre (därför som pensionärer får gratis influensavaccination varje år), men när det gäller denna influensa verkar äldre ha ett bättre skydd än yngre. Troligen pga att de utsatts för virus som LIKNAR (inte identiskt med, men som är tillräckligt likt för att ge visst skydd) årests h1n1.

Att man reviderar sina riktlinjer ang en elelr två vaccineringar är inte konstigt, man fortsätter nämligen studera hur bra vaccinet är och ju fler som vaccineras ju fler kan man inkludera i studierna över hur bra skyddet blir och man har kommit fram till att en dos räcker för att ge ett tillräckligt gott skydd. De som fortfarande ska ha två doser är ffa barn (som fått halv dos tidigare) och personer i riksgrupperna (som absolut inte får få influensan).
*Stintan*
CITAT (KRT @ 20-11-2009, 09:48) *

Jo det där första vet jag ju men det var just hur det yttrar sig symptomastiskt jag undrade eftersom du skrev
"Hade du haft influensan titigare hade du troligen reagerat starkt på vaccinet. Eftersom det i så fall redan finnas antikroppar så slår immunsystemet till direkt med full kraft efter vaccinationen...."
Berith
CITAT (Berith @ 20-11-2009, 10:03) *
Vaccineras alla, eller kollas det om man har eller haft influensan? För att minimera risken som KRT beskriver.

Men nån som vaccinerat sej borde väl veta. unsure.gif
KRT
CITAT (*Stintan* @ 20-11-2009, 12:07) *
Jo det där första vet jag ju men det var just hur det yttrar sig symptomastiskt jag undrade eftersom du skrev
"Hade du haft influensan titigare hade du troligen reagerat starkt på vaccinet. Eftersom det i så fall redan finnas antikroppar så slår immunsystemet till direkt med full kraft efter vaccinationen...."

T.ex. med feber, allmän sjukdomskänsla, svullna lymfknutor och liknande. Många av de symptom som vi förknippar med infektion/sjukdom är egentligen en del av kroppens sätt att försvara sig mot infektionen......
Betty
CITAT (Berith @ 20-11-2009, 12:11) *
Men nån som vaccinerat sej borde väl veta. unsure.gif

Här i stan kollas det inte - så vitt jag vet. Men man ska inte ta vaccinet när man har feber, typ 38 grader eller om man är förkyld.
Mina barnbarn, 7 och 9 år gamla, har båda mest troligt (enligt doktorn) haft influensan och vaccinerats efteråt, det togs inga blodprover för att kolla innan men ingen av dem fick några reaktioner av vaccineringen, bara lite ont på stickstället dagen efter de fick sprutan.
KRT
Eftersom det inte finns praktiska möjligheter att analysera prover från ALLA som evt kan ha influensa så tar man bara prover ibland. Och vissa har lindriga symptom av influensan är finns det folk som haft den utan att veta om det. Andra har haft en förkylning, men tror sig kanske ha haft influensa. Pga detta rekommenderas att alla som INTE har haft konstaterad influensa vaccinerar sig. Det är absolut inte farligt att vaccinera sig även om man redan haft influensan, och därför finns det ingen större mening med att kolla ALLA innan vaccination. Dessutom är det inte möjligt praktiskt. Att analysera ett blodprov är inte så snabbt och enkelt som det ser ut i kriminalserier på TV.....

CITAT (Betty @ 20-11-2009, 15:28) *
Mina barnbarn, 7 och 9 år gamla, har båda mest troligt (enligt doktorn) haft influensan och vaccinerats efteråt, det togs inga blodprover för att kolla innan men ingen av dem fick några reaktioner av vaccineringen, bara lite ont på stickstället dagen efter de fick sprutan.

Måna får inga biverkningar alls, varesig man haft influensan eller ej innan. Har man haft influensa innan och sedan vaccineras KAN man få kraftigare respons på vaccinet, men man kan också inte alls reagera. Det är oerhört individuellt.
Hej igen
CITAT (Betty @ 19-11-2009, 23:36) *
Fick första sprutan för 4 veckor sen, rejält ont i armen i några (5) dagar och huvudvärk dagen efter vaccineringen. Tog 2:a sprutan för en vecka sedan, lite mindre ont i armen (3) dagar och bara pyttelite huvudvärk dagen efter.
Jag tillhör riskgruppen och hade att välja på att ta risken att bli dödssjuk vid en ev. influensa eller att ta de i mina ögon sett lindriga biverkningarna, valet var plättlätt. smile.gif

Var till doktorn igår ... frågade om jag som tillhör riskgrupp, ska ta andra sprutan.
Svaret blev ... nej det räcker med en.

Såg att också Magdis tagit spruta 2 ... här på sjukhuset var personalen frågande ... ingen skulle ta mer än första.

Två sprutor
Barn och riskgrupper med nedsatt immunförsvar behöver få två sprutor.
Endast de som räknas upp på landstingets sida ska ta en andra dos.

Klipp från nll.se ...
I Norrbotten gäller följande:

•Barn upp till 13 år erbjuds sin andra spruta efter att vaccinationen
av hela befolkningen med en spruta har genomförts. Information om när det blir aktuellt kommer att förmedlas på denna sida och via media.
•Vissa individer har, på grund av sjukdom eller behandling, så kraftigt nedsatt immunförsvar att de bör erbjudas en andra spruta så snart som möjligt. Dock tidigast tre veckor efter den första sprutan.
Kontakta alltid behandlande läkare för att ta reda på om just du tillhör denna riskgrupp. Följande är en vägledning om vilka sjukdomar eller behandlingar som avses:

- Sjukdomar i immunsystemet, inklusive HIV
- Kronisk njursvikt som kräver dialys
- Kronisk leversvikt - individuell bedömning
- Transplanterad person
- Behandling med cytostatika, TNF alpha antagonister
eller med Prednisolon 15 mg per dag i minst 1 månad.

Motti
Jag tillhör riskgruppen och har tagit en spruta,här i Nässjö gick de ut och sa att det räckte med en vaccination för riskgruppen.Min biverkning var som sagt en bula öm och stor som en biff i en vecka,dágen efter vaccinationen kände jag mig ganska "dassig"men var frisk igen dagen efter.En av min mans annställda blev jättedålig och spyde i två dagar, en av dom fick så ont i armen att han inte kunde jobba på fem dagar,men det är nog bland de värsta biverkningarna jag har hört talas om.Har träffat många som hör till riskgruppen men ingen har blivit dålig men alla hade ett gemensam och det var ömhet i armennågra dagar upp till en vecka.Det är ju viktigt att man är helt frisk när man tar vaccinet.
Magdis
CITAT (Hej igen @ 24-11-2009, 23:00) *
Såg att också Magdis tagit spruta 2 ... här på sjukhuset var personalen frågande ... ingen skulle ta mer än första.

Jag vet inte vart du tror dig ha sett det men det stämmer inte. Jag har bara tagit en spruta, liksom alla andra inom nll.
Bettis
I dag var det min tur, jag åkte till vårdcentralen och tänkte att är det kö så åker jag en annan dag, 4 före mig så jag var nog inte där mer är 10 min, tjong in med sprutan så var det klart, jag känner inget (ännu iaf) mer än att jag är lite öm då sprutan togs, känner mig lite mallig att jag fick gjort det coolgleam.gif
Aqvakul
Jag var rejält öm i två dygn - men nu känns det bra att ha ett skapligt skydd.
Gita
CITAT (andersen @ 17-11-2009, 18:04) *
Jag pratar inte om att manipulera siffror, utan att inte redovisa några siffror pga att myndigheter vill att vi vaccinerar oss, annars så blir det ett stort ekonomiskt bortfall, ungefär som företag som betalar vanlig influensa vaccinering, det gör dom inte för att dom är snälla mot arbetarna nej dom vill ha alla på jobbet så att det blir full produktion.

Kanske inte arbetsgivare vill att vi vaccinrar oss av godhet, men jag kan inte heller se det som någon förmån att få lov att få en svår infuensasjukdom, så självklart har jag vaccinerat mig,influensa är inget jag vill drabbas av om det finns en möjlighet att slippa.
Det stör mig faktiskt att du får det att låta som något fult att företagare/arbetsgivare vill få verksamheten att fungera. alternativet till fungerande verksamhet blir ju nerläggningar och arbetslöshet.
Gita
Biggan_
Jag blev vaccinerad i onsdags och jag har varken varit öm i armen eller känt av något annat!
ylvahi
Var iväg igår. En timme efteråt började min underläpp växa och växa.
Var på väg i bilen på 20 åreskalas. Som tur var gick den ner igen efter en stund.
Hade bara lite ont i armen igårkväll
MariaS
Lustigt... Såg nyss detta
PX-21
CITAT (ylvahi @ 12-12-2009, 12:35) *
Var iväg igår. En timme efteråt började min underläpp växa och växa.
Var på väg i bilen på 20 åreskalas. Som tur var gick den ner igen efter en stund.
Hade bara lite ont i armen igårkväll

Underläpp rolleyes.gif ...

Själzz så inga Bi-verkningar allzz..
Vazz jazz vetz i alla fallzz... flirting.gif

Mvh
Fny
jag fick feber (inte så jättehög dock), hade enormt ont i armen, var allmänt svag och darrig och hade en riktigt elak huvudvärk. Tredje dagen kändes det bra igen. =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon