Full version: Hyacinter
hjärtegull
Nu börjar dom älskade hyacinterna dyka upp i affärerna - som jag har längtat!

Men jag undrar; behöver dom vatten?

Vissa säger att löken har allt den behöver i sig för att orka blomma en gång, andra säger att man bör vattna sparsamt men jämnt.

Är det inte lite som med amaryllisar? Ju mer man vattnar, desto mer växer stängeln och risken för att den tippar över ökar?

Såg en sån häftig grej i senaste numret av Allers trädgård, då hade dom tagit en hyacintlök, spolat av all jord och klippt av rötterna, och sen böjt till ben av ståltråd som dom stack in i löken. Blev så sugen på att göra det själv, men det är ju egentligen ingen vits om den ändå inte kommer blomma då.

Så; hur gör ni med era hyacinter? Att vattna eller inte vattna, det är frågan!
MariaS
tänk amaryllis. Håll också löken svalt tills du vill att den ska blomma, under +7°. Har stjälken börjat visa sig, tar det bara några dagar i rumstemperatur, tills den slår ut.
Naturtämjaren
Hej allihop!

Jag har också hyacint-frågor:

Hur ser man om lökarna är kylbehandlade, d.v.s. förbehandlade så att de lämpar sig för att drivas fram för blomning till slutet av december?

Jag köpte mina lökar på en blomstermarknad i Nederländerna i augusti. Lökarna var förpackade i påsar och jag har "lapparna" kvar. Vad skall det stå i informationen om löken för att jag skall veta om jag kan vänta mig några blommor före årsskiftet, eller om jag skall förbereda mig på att vänta jäääätteläääänge. Och så är det förstås instruktion på holländska som gäller. Hur skriver man typ "dessa lökar vill gärna blomma i slutet av december" på holländska?

KRT
CITAT (Naturtämjaren @ 18-11-2009, 10:19) *
Hej allihop!

Hur ser man om lökarna är kylbehandlade, d.v.s. förbehandlade så att de lämpar sig för att drivas fram för blomning till slutet av december?

Jag köpte mina lökar på en blomstermarknad i Nederländerna i augusti. Lökarna var förpackade i påsar och jag har "lapparna" kvar. Vad skall det stå i informationen om löken för att jag skall veta om jag kan vänta mig några blommor före årsskiftet, eller om jag skall förbereda mig på att vänta jäääätteläääänge. Och så är det förstås instruktion på holländska som gäller. Hur skriver man typ "dessa lökar vill gärna blomma i slutet av december" på holländska?

Holländska är ungefär som en blanding mellan svenska, engelska och tyska smile.gif Kolla vad det står och se om du hittar någon fras som låter som det kunde betyda ungefär det du vill laugh.gif Alt. kolla om du hittar ett översättningsverktyg mellan svenska och holländska på nätet ....

Hittade följande skötselanvisning (som är på holländska) Verzorging: Veel licht, géén felle zon - regelmatig gieten - niet laten uitdrogen - regelmatig bijmesten. Bestemd voor decoratie en niet voor consumptie
På tyska; Viel licht, keine direkte sonne - regelmässig giessen, nicht austrocknen lassen - regelmässig düngen. Zu dekorationszwecken und nich f¨r den verzehe bestimmt.
På svenska; Skötsel; Mycket ljus, inget dirket solljus - vattna regelbundet - jorden får inte torka upp - gödsla regelbundet. Ämnad för dekoration inte för komsumption)
Naturtämjaren
Tack för ditt svar som väl egentligen avser en helt annan fråga. Jag undrar alltså hur det framgår huruvida lökarna är kylbehandlade eller inte.
MariaS
CITAT (Naturtämjaren @ 18-11-2009, 14:17) *
Tack för ditt svar som väl egentligen avser en helt annan fråga. Jag undrar alltså hur det framgår huruvida lökarna är kylbehandlade eller inte.

Det ska stå: "för blomning till jul" på förpackningen oavsett språk. Gör det inte det, så är löken avsedd för utomhusbruk och är ej köldbehandlad ännu.
hjärtegull
CITAT (Naturtämjaren @ 18-11-2009, 11:19) *
Hej allihop!

Tack så mycket kära trådkapare. Nästa gång kan du väl starta en egen tråd istället?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon