Full version: Rått-tråden-2009
Alexander-VG-zon3
Hej hej

hittade ingen tråd om råttor, så tänkte jag gör en.

jag tycker råttor är en av dom trevligaste husdjur man kan ha, roliga och gulliga och kramgoa och smarta JA ALLT.

min historia både bra och dåliga saker.

min första tamråtta fick jag och mamma av pappa det var en dumbo nakenråtta, helt underbar och jag blev helt kär i den. den var dock inte helt naken hade några vita tussar här och där (såg mer ut som en kinesisk nakenhund). och så DESSA dumbo öron.

sedan köpte mamma en brun vildfärgad hona och jag en äldre rex hane som var grå/brun en riktig klumpeduns han var en stor och rejäl råtthane kändes ibland som en liten hund och är en av dom tjockaste och största jag haft/sett. jag var faktiskt lite rädd för han första veckan. men det ändrades sen.

vid detta laget hade vi 3st naken råttan och en hona och så rexhanen. tyvärr så kom rexhanen och nakenråttan i slagsmål så nakenråttan fick en djupt sår på sidan och han gick inte att rädda. rexhanen dog sedan av ålder.

därefter blev det en råtta som jag döpte till Sniff en svart/grå/vit färgad råtta en hane. även han helt underbar. och så en brun rått hane väldigt gullig men väldigt liten (snorkas hette han).

kvar nu mammas hona och mina två hanar.

Sniff dog sen av en böld tyvärr. därefter köpte jag en choklad brun dumbo råtta även han blev en väldigt liten råtta. på slutet blev han mentalt sjuk och väldigt frånstötande och aggressiv så pappa avlidande han, och det var det värsta som hänt under min ''rått tid'' och än idag blir jag ledsen över det. det var en väldigt dramatiks död. även om han var aggressiv och inte fungerade ihop varken med andra råttor eller oss så gillade jag ändå han väldigt mycket och ville inte att han skulle avlivas.

sedan mina sista 3råttor köpte jag väldigt unga och jag försökte få dom tama, men dom blev aldrig riktigt tama så jag hade väldiga problem med dom. dom ville aldrig var i buren och ville inte busa och var väldigt människorädda och när dom väl var inne i buren gjorde dom allt för att komma därifrån och förde ett himla oväsen. och det var inte lätt för mig att ha dom. samtididgt hade jag mycket studier och praktik och annat som tog tid så det blev mindre tid över till råttorna så jag bestämnde mig för att ge bort både bur och tillbehör och alla råttböcker och råttorna till en tjej som hade sett annonsen och ville ha dom. ledsamt men jag kände att det var bättre att göra mig av med dom än att dom inte mår bra hos mig. jag tror och hoppas dom fick ett bra liv hos henne. intrycket jag fick av hon var att hon var en stor djurvän.

tyvärr har jag inga bilder på mina då dom finns i min gamla data som inte fungerar. och mina äldsta rått bilder är sedan längre borta av kraschade datorer.

visa bilder och berätta för mig jag fullkomligt älskar råttor och jag kommer garanterat att skaffa det igen någongång.
Myosotis
Ååh vad synd att du inte har några bilder. Trevligt att läsa om dina råttor. Det blev inte av att skaffa råttor för min del, men tanken finns där fortfarande, de är ju så otroligt söta.

CITAT (flaxss @ 22-11-2009, 16:00) *
...på slutet blev han mentalt sjuk och väldigt frånstötande och aggressiv så pappa avlidande han, och det var det värsta som hänt under min ''rått tid'' och än idag blir jag ledsen över det. det var en väldigt dramatiks död. även om han var aggressiv och inte fungerade ihop varken med andra råttor eller oss så gillade jag ändå han väldigt mycket och ville inte att han skulle avlivas...

Nej det är klart att man inte vill att ens djur ska avlivas men försök tänka att det var det bästa för råttan. Jag fick ju avliva min katt i våras för hon blev galen och bet mig, och jag försöker tänka som så att hon själv led av det och att det var bäst för henne. kompiskram.gif
Miro
Jag håller fullt med om tamråttans förträfflighet som husdjur!
Det finns bara två fel med dem; De lever så kort tid att man ständigt sörjer, och så är min sambo allergisk....
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 22-11-2009, 17:15) *
Ååh vad synd att du inte har några bilder. Trevligt att läsa om dina råttor. Det blev inte av att skaffa råttor för min del, men tanken finns där fortfarande, de är ju så otroligt söta.
Nej det är klart att man inte vill att ens djur ska avlivas men försök tänka att det var det bästa för råttan. Jag fick ju avliva min katt i våras för hon blev galen och bet mig, och jag försöker tänka som så att hon själv led av det och att det var bäst för henne. kompiskram.gif

kanske någon gång du skaffar ? jag kan iförsig ta kort på korten och lägga upp.

jo jag tror nog att det var bäst för djuret, men det var inget trevligt.

så tråkigt med din katt trostar.gif

CITAT (Miro @ 22-11-2009, 18:59) *
Jag håller fullt med om tamråttans förträfflighet som husdjur!
Det finns bara två fel med dem; De lever så kort tid att man ständigt sörjer, och så är min sambo allergisk....

jag har med allergi men har inte märkt av råttor så mycket, och ja det är tråkigt att dom lever kort tid. tror normal tid är väl en 3 år !?
blomkronan
Jag håller med dig Flaxss råttor är underbara wub.gif

När jag var 13 år skaffade jag min första råtta... efter ett år hade jag 10 st + en massa ungar wink.gif
Jag blev så förtjust i detta lilla djur att jag startade en uppfödning och åkte runt på utställningar.

När mina barn var 6-7 år skaffa jag en råtta till dom för jag ville att dom skulle få uppleva vad detta djur kan ge wub.gif MEN dom ville inte ha!! VA alla barn vill ju ha djur confused.gif

När sen Frida lämnade oss ville barnen ha egna råttor (Frida var ju min) Då kom Patrik och Johan hem till oss. Jag fick sköta om dom, men barnen lekte med dom och dom blev mycket tama, tyvärr så fick Johan en böld, den växte fort mot slutet och det fanns bara en sak att göra sad.gif
Den andra råttan Patrik mådde inte bra av att mista sin bästa vän, det tog nog bara ett halvår sen gick Patrik oxå bort, han blev bara 2,5 år.

Det är som ni säger jätte tråkigt att råttor inte bli äldre -cry-.gif

Meriona
Jag har också haft tamråttor i ett par omgångar, men både jag och min dåvarande pojkvän blev allergisk, tyvärr. Efter ett år av Cocilanaetyfin och astmasprej fick jag ge mig och erkänna att det var allergi och inget annat.

Jättemysiga djur, som tyvärr nuförtiden har lite för mycket sjukdomar. Men förutom det så är de ju supergoa! Våra rände ju lösa såklart, så chips och fiskpinnar var inte ovanligt att jag hittade under huvudkudden, tydligen var det en säker plats tyckte Ellen. Hon var en samlare av stora mått (det var inte de andra), ett halvår efter hon gick bort, så skulle jag rensa i en garderob. Längst inne i hörnet hittade jag nästan en hel påse Bridgeblandning. Jag som anklagat min pojkvän för att vara en glufs! laugh.gif

Jag har tyvärr inga digitala bilder på dem....

Alexander-VG-zon3
hittade på odla några bilder på mina sista råttor (det var visst 4st 1äldre och 3nya)

[attachment=44639:djur_018.jpg]

[attachment=44640:djur_021.jpg]

[attachment=44641:djur_023.jpg]

som ni ser hade jag inte skött dom som jag egentligen borde, så det var vekrligen tur att jag insåg att det var bättre någon annan tog hand om dom.

[attachment=44642:djur_024.jpg]

men jag saknar verkligen dom nu när jag kollar på bilderna. undrar om dom lever än.
Myosotis
wub.gif
Den översta med vit prick... wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 22-11-2009, 21:32) *
Jag blev så förtjust i detta lilla djur att jag startade en uppfödning och åkte runt på utställningar.

inga bilder ?? wub.gif

roligt att läsa om dina råttor.

jag har aldrig fått ungar, även om jag kom på ett par ''hålla på'' så blev det inget av det. kanske var tur ändå för vet inte om jag hade kunnat ta hand om dom.

jag har med märkt på dom andra när någon gått bort i gruppen att dom har mått sämre, eller iallafall har det känns så.

CITAT (Meriona @ 23-11-2009, 12:46) *
så chips och fiskpinnar var inte ovanligt att jag hittade under huvudkuddenså skulle jag rensa i en garderob. Längst inne i hörnet hittade jag nästan en hel påse Bridgeblandning. Jag som anklagat min pojkvän för att vara en glufs! laugh.gif

åhhh vilket gulligt beteende, mina hade jag lösa i rummet så dom hade ju inte så mycket mat att ta med. men kläder sparng dom iväg och gömde likaså papper och böcker och suddigummi gillade dom skartp. det är kanske en negatiov sak att mina gillade gnaga på allt. har fortfrande kvar lakan som är råttgnagda på.

även då jag gav dom mycket att boa i så ville dom ändå upp i min säng och bädda där.

CITAT (Myosotis @ 23-11-2009, 14:08) *
wub.gif
Den översta med vit prick... wub.gif

ja hon var en härlig råtta, tyvärr en av dom mindre tama.
RitRat
Jag har haft flera råttor, även min son har haft efter att han flyttade hemifrån. Jsut nu är det mycket att göra, så mina berättelsr kommer väl någon gång.
En bild har jag redan bifogat i en annan tråd som inte handlade om råttor. Minns inte vilken det var. Fler bilder finns, få se när jag får lugn o ro att lägga in dem. KAn dröja.....
Meriona
Putt.....
på sikt ska jag försöka skanna in våra råttbilder här.... flirting.gif
Myosotis
Måste bara få länka till den här sidan igen, där finns söta skärmsläckare (Bildschirmschoner) och annat. Rattenwelt
Meriona
Vilka pötisar! smile.gif Du skulle allt ha ett par rådisar Myo... yes.gif Eller så blir du gerbiltok när du hälsar på oss..... blush.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 02-12-2009, 22:02) *
Du skulle allt ha ett par rådisar Myo...

yes.gif yes.gif yes.gif

CITAT (Meriona @ 02-12-2009, 22:02) *
Eller så blir du gerbiltok när du hälsar på oss....

Ja man vet aldrig, du får hålla i dem. Man kan väl ha både och! Katt-tv biggrin.gif
Meriona
Bara man inte blandar dem för då äter nog råttorna upp gerbilerna... blink.gif

Å andra sidan har en av mina gerbiler attackerat ett marsvin så man vet ju aldrig... unsure.gif
blomkronan
CITAT (flaxss @ 23-11-2009, 14:13) *
inga bilder ?? wub.gif

Nej tyvärr... på den tiden hade jag ingen digitalkamera.
LindaLunda
Jag har inga egna råttor och kommer nog inte heller att skaffa... Det är inte det att jag inte gillar dem, men jag föredrar hundar.....
Men en av mina bästa vänner har och jag visar gärna hennes! De är helt underbara individer.
Klicka på länken så kommer ni till min blogg.

Min kompis råttisar.

Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon