|
Aqvakul
28-11-2009, 19:04
Lite anonymt, eller?
Själv tänkte jag inte bidra till att årets julhandel slår rekord.
Vad tycker ni?
Gunilla T
28-11-2009, 19:15
Verkligen anonymt vem det nu är som står för budskapet har de inte lyckats få ut det.
Jag har inte shoppat idag och jag undviker det så mycket jag kan. Det är mest plågsamt numera när jag är tvungen ibland, jag avskyr faktiskt att gå i affärer.
Så har det inte alltid varit, jag har nog shoppat min del men jag anser att jag har vad jag behöver förutom det som man måste äta eller reparera i huset och liknande.
Jag har bara två saker jag absolut inte kan avstå från - växter och böcker.
Aqvakul
28-11-2009, 19:17
CITAT (Gunilla T @ 28-11-2009, 19:15)  Verkligen anonymt vem det nu är som står för budskapet har de inte lyckats få ut det.
Jag har inte shoppat idag och jag undviker det så mycket jag kan. Det är mest plågsamt numera när jag är tvungen ibland, jag avskyr faktiskt att gå i affärer.
Så har det inte alltid varit, jag har nog shoppat min del men jag anser att jag har vad jag behöver förutom det som man måste äta eller reparera i huset och liknande.
Jag har bara två saker jag absolut inte kan avstå från - växter och böcker.  Här följde en paket cigg, med också..Så jag handlar när jag behöver....
Jag hade min köpdag igår.. backup till bilder och props för en fotosession. Idag blev det bara mat en bok i mikroekonomi :S
Vad är det dock som räknas in i julhandelns resultat? mat? prylar? inflationen? Mat äter man alltid, backupen var slut och behövde ny - slump att det hamnar i julstatestikens siffror.
Det var dock väldigt många som var och handlade i köpcentrumet där jag köpte boken, för det stängde vid 19 och det var en strid ström därifrån.
CITAT (Tobb @ 28-11-2009, 19:21)  Jag hade min köpdag igår.. backup till bilder och props för en fotosession. Idag blev det bara mat en bok i mikroekonomi :S
Vad är det dock som räknas in i julhandelns resultat? mat? prylar? inflationen? Mat äter man alltid, backupen var slut och behövde ny - slump att det hamnar i julstatestikens siffror.
Det var dock väldigt många som var och handlade i köpcentrumet där jag köpte boken, för det stängde vid 19 och det var en strid ström därifrån. Äta bör man annars dör man... Att det sedan följer med en del saker man kan avstå ifrån, är val man gör... Jag köper det jag vill, när jag vill oavsett årstid eller högtid.
Biggan_
28-11-2009, 19:26
Då har jag skött mej för jag har inte handlat idag!
ingrid fuxwall
28-11-2009, 19:51
Om jag bara vetat! Fast här i området var det julmarknader och lite köphysteri. Kan inte påstå att glödlampan till lampan ovanför datorn var nödvändig, men den är bra att ha - köp nummer ett. Sedan skaffade jag laxolja till hunden som fäller något kopiöst, så mycket att jag slutat städa, känner att det är en investering, i damsugarpåsar
aanderss
28-11-2009, 19:57
har inte handlat i dag
Piccante
28-11-2009, 19:59
Undgick mig totalt. Dåligt annonserat inför dagen tycker jag.
ängsvädd
28-11-2009, 19:59
Då har jag följt uppmaningen - utan att veta om den
Känner inte att det här angår mig då jag ändå inte bidrar till köphysterin.
Det gjorde jag... Det slank med en svart julstjärna också...
Det var de nog dåliga på att marknadsföra. Jag har inte hört någonting om det i alla fall. Men jag har börjat använda "konsumera efter behov och inte efter önskemål" som en liten ledstjärna när jag är i affären. Det blir lätt att man köper på sig någonting man inte hade tänkt från början annars
CITAT (Nauti @ 28-11-2009, 20:25)  Det var de nog dåliga på att marknadsföra. Jag har inte hört någonting om det i alla fall. Men jag har börjat använda "konsumera efter behov och inte efter önskemål" som en liten ledstjärna när jag är i affären. Det blir lätt att man köper på sig någonting man inte hade tänkt från början annars  Jaha...Och varför tror du att affärer "möblerar om" i sina hyllor i tid och otid??? Enbart för att du ska köpa det du inte behöver, men ser när du letar efter det du behöver... Ren marknadsföring och försäljningsknep..
Hade ingen aning om detta! Storhandlat mat idag men försöker dra ner på onödig konsumtion. Skänker till second handbutikerna när vi rensar här hemma och köper gärna där också....men, nja inte kläder än, men det kommer kanske. Jag har ju så´n tur så jag tycker ju om gamla prylar så jag hittar lättare saker på loppisar än på stormarknaderna.
CITAT (pejori @ 28-11-2009, 20:28)  Jaha...Och varför tror du att affärer "möblerar om" i sina hyllor i tid och otid??? Enbart för att du ska köpa det du inte behöver, men ser när du letar efter det du behöver... Ren marknadsföring och försäljningsknep.. Jag vet, men om jag har det där i tankarna när jag går i butiken är det lättare att inte plocka på sig allting gott man ser
CITAT (Nauti @ 28-11-2009, 20:49)  Jag vet, men om jag har det där i tankarna när jag går i butiken är det lättare att inte plocka på sig allting gott man ser  Enklare knep är.... Skriv en inköpslista och följ den!!!
CITAT (pejori @ 28-11-2009, 20:52)  Enklare knep är.... Skriv en inköpslista och följ den!!!  Jo, fast det blir ju lätt att man går förbi en hel del lockande saker på vägen till sakerna på listan  Jag har inga problem att inte köpa en massa prylar, kläder och sådant, men mat har jag svårt för att låta bli
CITAT (Nauti @ 28-11-2009, 20:55)  Jo, fast det blir ju lätt att man går förbi en hel del lockande saker på vägen till sakerna på listan  Jag har inga problem att inte köpa en massa prylar, kläder och sådant, men mat har jag svårt för att låta bli  Visst är det så, och det är det försäljningsknepet affärerna kör med.. Här är det extrapriserna som ställs ut i mittgången, som jag faller på, (fetaost och sånt) orkideer ska vi inte tala om.
Jag har inte ens varit utanför dörrn idag men maken har handlat slemlösande och febernedsättande medicin till vår dotter som (antagligen) har svininfluensan.
CITAT (Magdis @ 28-11-2009, 21:57)  Jag har inte ens varit utanför dörrn idag men maken har handlat slemlösande och febernedsättande medicin till vår dotter som (antagligen) har svininfluensan. OOO Nä fy!!!! Håller tummarna för tösungen att det går fort över....
CITAT (pejori @ 28-11-2009, 22:01)  OOO Nä fy!!!! Håller tummarna för tösungen att det går fort över....  Hoppas också det. Jag ska sova på en madrass bredvid henne inatt. Hon hade ropat på mamma imorse då hon knappt kunde andas men jag hörde förstås inget.  Det dumma är att hon kväver sina hostningar för att hon tycker det gör så ont att hosta, så slemmet bara packar sig i lungorna på henne.
CITAT (Magdis @ 28-11-2009, 22:05)  Hoppas också det. Jag ska sova på en madrass bredvid henne inatt. Hon hade ropat på mamma imorse då hon knappt kunde andas men jag hörde förstås inget.  Det dumma är att hon kväver sina hostningar för att hon tycker det gör så ont att hosta, så slemmet bara packar sig i lungorna på henne. Aj då...Ja du vet vad du ska hålla koll på, så jag hoppas lilleman klarar sig, och att medikamenterna hjälper fort.... Ont att hosta ja... Typiskt för bronkit/lungorna
Aqvakul
28-11-2009, 22:10
Har detta nu blivit ännu en influensatråd?
CITAT (pejori @ 28-11-2009, 22:09)  Lilleman var sjuk först o han hostar så lungorna vänder sig ut o in, så han klarar sig bättre. Han är nästan bra nu. Jag ska åka till jobbet imorrn o skaffa en PEEP-flaska åt henne. CITAT (Aqvakul @ 28-11-2009, 22:10)  Har detta nu blivit ännu en influensatråd?  Ursäkta att jag yttrade mig om vad vi köpt, ska ej upprepas.
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2009, 22:10)  Har detta nu blivit ännu en influensatråd?  Nu var du inte snäll och lite OT får man väl bli???
Hej igen
28-11-2009, 22:17
Så mycket svammel nuförtiden ... såg ett debattprogr på teve igår (tror jag det var) ... diskuterades om klimathot ... ingen föreslog att man skulle slopa alla semesterresor med flyg ... en enda Thailandsresa skitar troligtvis ner mer än jag förmår under hela min livstid. Inte heller tog någon upp flyttcirkusen i EU. Skickliga lobbyister ser till att just deras "ämne" hamnar i hetluften = ger dem money.
Aqvakul
28-11-2009, 22:23
CITAT (Magdis @ 28-11-2009, 22:12)  Lilleman var sjuk först o han hostar så lungorna vänder sig ut o in, så han klarar sig bättre. Han är nästan bra nu. Jag ska åka till jobbet imorrn o skaffa en PEEP-flaska åt henne. Ursäkta att jag yttrade mig om vad vi köpt, ska ej upprepas. Det är jobbigt när barnen blir sjuka! Sköt om er!
CITAT (Hej igen @ 28-11-2009, 22:17)  Så mycket svammel nuförtiden ... såg ett debattprogr på teve igår (tror jag det var) ... diskuterades om klimathot ... ingen föreslog att man skulle slopa alla semesterresor med flyg ... en enda Thailandsresa skitar troligtvis ner mer än jag förmår under hela min livstid. Inte heller tog någon upp flyttcirkusen i EU. Skickliga lobbyister ser till att just deras "ämne" hamnar i hetluften = ger dem money. Nu är jag inte riktigt med hur du menar, men du förklarar nog din tankegång...
Hej igen
28-11-2009, 22:24
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2009, 22:23)  Det är jobbigt när barnen blir sjuka! Sköt om er! 
Aqvakul
28-11-2009, 22:25
CITAT (Hej igen @ 28-11-2009, 22:24)  Vad var det som var så j-a roligt med detta?
Hej igen
28-11-2009, 22:25
CITAT (pejori @ 28-11-2009, 22:23)  Nu är jag inte riktigt med hur du menar, men du förklarar nog din tankegång...  Precis lika svamligt som med köpfria dagen
CITAT (Hej igen @ 28-11-2009, 22:25)  Precis lika svamligt som med köpfria dagen Vilket är "svamligt"??? Är nog trött, men jag fattar ingenting....
Ärligt talat så förstår jag inte budskapet. Man köper väl när man behöver något, eller? Behöver jag något i klädväg, nya skor mm, så får jag åka och köpa det. Hemelektronik köper jag när något går sönder, inte för att det är förra årets modell, eller vad nu handlarna försöker för knep för att få oss att köpa nytt. Att handla enbart för handlandes skull kan jag inte förstå, men hänger vår välfärd på att vi byter pengar med varandra så är det väl inte mycket att göra åt. Men jag avstår. Det gäller givetvis inte trädgården där varje nerlagd krona ger tillbaka tio gånger mer glädje.
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2009, 22:25)  Vad var det som var så j-a roligt med detta?   Bra fråga.
Hej igen
28-11-2009, 22:30
Först var du liote irriterad och sa CITAT (Aqvakul @ 28-11-2009, 22:10)  Har detta nu blivit ännu en influensatråd?  . sen skrev du CITAT (Aqvakul @ 28-11-2009, 22:23)  Det är jobbigt när barnen blir sjuka! Sköt om er!  CITAT (Aqvakul @ 28-11-2009, 22:25)  Vad var det som var så j-a roligt med detta?  ja det kan du kanske räkna ut varför jag skrattade
CITAT (Hej igen @ 28-11-2009, 22:24)  Netha, är det roligt att mina barn är jättesjuka?
CITAT (Magdis @ 28-11-2009, 22:31)  Netha, är det roligt att mina barn är jättesjuka?  Det går ju bra att skratta, om man inte själv är drabbad och får vaka på nätterna...
Ikea Jönköping hade i alla fall en stordag i dag !vår dotter jobbar där.Men jag bor ju på landet och då kanske man gör en eller två shoppingresor i månaden och då går det ett par tusen eller så.Bor man mitt i stan tror jag man shoppar lite varje dag eller varje helg,bor man på landet får man koncentrera sina inköp till ett och samma tillfälle.Vi åker in en gång i veckan och handlar mat.
Hej igen
28-11-2009, 22:35
CITAT (Magdis @ 28-11-2009, 22:31)  Netha, är det roligt att mina barn är jättesjuka? Nämen Magdis... hur kan du tro nåt sånt. Så klart tycker jag att det är så synd att barnen är sjuka och jag håller alla mina för att de ska bli friska så fort som möjligt. Ber för dem varje dag. Anledning till mitt "skratt" var att aquaqkul först var irritrerad pga trådens vändnig men sedan skickade kramar.
Aqvakul
28-11-2009, 22:35
Man kan inte förstå all humor - antar att det inte var illa ment...
Jag reagerade mot att det blev influensasnack i denna tråden oxå, men ville sen förklara att jag har full förståelse för att mammor är oroade för sina barn... att det i vissa öron blev väldigt kul, det bjuder jag på...
CITAT (pejori @ 28-11-2009, 22:33)  Vaknätterna bryr jag mig inte om, jag är van. Jag skulle dock gärna vilja ha svar från Netha, var det roliga ligger. Kanske hon önskar sig en släng av influensan hon också?
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2009, 22:35)  Man kan inte förstå all humor - antar att det inte var illa ment...
Jag reagerade mot att det blev influensasnack i denna tråden oxå, men ville sen förklara att jag har full förståelse för att mammor är oroade för sina barn... att det i vissa öron blev väldigt kul, det bjuder jag på... Visst kan man bjuda på sig själv, och världen är full av misstolkningar. Reagerade som du såg, lite också, men förstog din förklaring senare. Klart man är rädd och vill "prata av sig, när småfolket är sjuka och man själv inte är vid full vigör... Så att kalla det "svammel" och skratta var väl kanske lite malplacerat Sista meningen inte riktad till dej Aqua.
Hej igen
28-11-2009, 22:41
CITAT (Magdis @ 28-11-2009, 22:36)  Vaknätterna bryr jag mig inte om, jag är van. Jag skulle dock gärna vilja ha svar från Netha, var det roliga ligger. Kanske hon önskar sig en släng av influensan hon också? Nu tycker jag faktiskt att du är riktigt elak Magdis ... och NEJ ... jag önskar mig ingen släng av infliuensan som säkert skulle döda mig ... och jag önskar inte heller vare sig dig, dina barn eller någon öht att drabbas. Faktiskt så tyckte jag bara att Aqvakuls inlägg var sån "hyckleri" ... först irritera sig för att tråden tar en ny vändning och sedan plötsligt vara medkännande ... DET VAR MITT BUDSKAP!
Trodde den här tråden handlade om att vi skulle shoppstreika i dag
CITAT (Hej igen @ 28-11-2009, 22:41)  Nu tycker jag faktiskt att du är riktigt elak Magdis ... och NEJ ... jag önskar mig ingen släng av infliuensan som säkert skulle döda mig ... och jag önskar inte heller vare sig dig, dina barn eller någon öht att drabbas. Faktiskt så tyckte jag bara att Aqvakuls inlägg var sån "hyckleri" ... först irritera sig för att tråden tar en ny vändning och sedan plötsligt vara medkännande ... DET VAR MITT BUDSKAP! OK då förstår jag. Det var inte meningen att vara elak, men jag blev inte glad när jag såg att någon skrattade när mitt barn är så sjukt att till o med jag som luttrad sjuksköterska är rädd att hon ska dö för att hon vägrar hosta upp allt slem som samlar sig i lungorna.
Aqvakul
28-11-2009, 22:47
CITAT (Hej igen @ 28-11-2009, 22:41)  Nu tycker jag faktiskt att du är riktigt elak Magdis ... och NEJ ... jag önskar mig ingen släng av infliuensan som säkert skulle döda mig ... och jag önskar inte heller vare sig dig, dina barn eller någon öht att drabbas. Faktiskt så tyckte jag bara att Aqvakuls inlägg var sån "hyckleri" ... först irritera sig för att tråden tar en ny vändning och sedan plötsligt vara medkännande ... DET VAR MITT BUDSKAP! Du får ta det för hyckleri om du vill. Startar jag en tråd så har jag väl rätt att reagera på att den plötsligt löper in på ett annat spår som redan tre andra trådar avhandlat. Sen insåg jag snabbt att min kommentar var lite tvär och ville förtydliga. Ärligt talat så bryr jag mig inte särskilt om vad du tycker om detta, men däremot blir jag lite ledsen om jag har sårat Magdis.
CITAT (Magdis @ 28-11-2009, 22:43)  OK då förstår jag. Det var inte meningen att vara elak, men jag blev inte glad när jag såg att någon skrattade när mitt barn är så sjukt att till o med jag som luttrad sjuksköterska är rädd att hon ska dö för att hon vägrar hosta upp allt slem som samlar sig i lungorna. Då var vi två då, som kände samma sak
Aqvakul
28-11-2009, 22:48
CITAT (Motti @ 28-11-2009, 22:43)  Trodde den här tråden handlade om att vi skulle shoppstreika i dag  trodde jag med - kanske dags att återgå....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|