Sidor: 1, 2
Rose
santa.gif
pejori
Nej.
Gossen Ruda
Oh ja, givetvis. biggrin.gif
Rose
Glömde ange mitt eget svar:
Ja, självklart!
sommarhumla
Ja, hos oss blir det julskinka..det är så smaskigt att nalla en skiva och lägga på en mjuk macka...
Biggan_
Jajemensan! Det är det godaste på hela julbordet!
pejori
CITAT (Biggan_ @ 02-12-2009, 15:36) *
Jajemensan! Det är det godaste på hela julbordet!

Japp...Med stark söt senap och vörtbröd...Mums... tummenupp.gif
Wilmer
Pejjan är du dubbelnatur?

Det kommer finnas skinka på julbordet, men jag har aldrig varit en skinkaätare personligen.
Eva i Höga
Ja, kvällen innan julafton kommer barnen med respektive och några släktingar och smakar på den nygjorda julskinkan på en knäckemacka. Och så dricker vi julmust. Det är jättemysigt! Nästan hela skinkan går åt så jag får alltid göra en till.
Berith
Absolut! tummenupp.gif Och med Willes honungsgriljering såklart, det går inte att göra den på annat sätt numera (även om jag inte gör preeeciiiis som i hans recept).
skånepåg
Självklart, blir nog en honungs griljerad som mammsen gör biggrin.gif
Aqvakul
Självklart - men vi kommer att leta efter en som suttit på en lycklig gris.....
KRT
Självklart, även om det inte är min favorit så är den lika självklar som köttbullar, rödbetssallad, sill eller Kalle Anka smile.gif

Honungsgriljering låter smaskens - någon som har ett bra recept???

Och när vi ändå talar om grisprodukter på julbordet - någon som brukar göra revben och har ett bra recept? Tänkte förnya mig lite i år nämligen smile.gif

Biggan_
CITAT (KRT @ 02-12-2009, 16:10) *
Självklart, även om det inte är min favorit så är den lika självklar som köttbullar, rödbetssallad, sill eller Kalle Anka smile.gif

Honungsgriljering låter smaskens - någon som har ett bra recept???

Och när vi ändå talar om grisprodukter på julbordet - någon som brukar göra revben och har ett bra recept? Tänkte förnya mig lite i år nämligen smile.gif

giggle.gif Det här kan bli en riktigt grisig tråd! giggle.gif
Om du går in under recept och söker på Willes så får du nog upp receptet på jättegod honungsgriljerad skinka.
Christina i Taxinge~
Ja, självklart!
Men jag saknade alternativet "skinka från KRAV-gris"......
*Stintan*
Firar inte jul men en julskinka ska jag ha ändå för det är så gott och praktiskt.
Piccante
Hade önskat fler alternativ som "kanske" eller "i år ska jag verkligen försöka köpa en ekologisk julskinka istället för vanlig".
KRT
CITAT (Biggan_ @ 02-12-2009, 16:17) *
giggle.gif Det här kan bli en riktigt grisig tråd! giggle.gif
Om du går in under recept och söker på Willes så får du nog upp receptet på jättegod honungsgriljerad skinka.

Hittade den - tack för tipset, det låter smarrigt!
zissi
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 02-12-2009, 16:19) *
Ja, självklart!
Men jag saknade alternativet "skinka från KRAV-gris"......

Precis tummenupp.gif
MariaS
Ingen skinka = ingen jul santa.gif så här står självklart skinkan på bordet! Men den ska vara gjord av mig
pejori
CITAT (Wilmer @ 02-12-2009, 15:44) *
Pejjan är du dubbelnatur?

Det kommer finnas skinka på julbordet, men jag har aldrig varit en skinkaätare personligen.

Nej det är jag inte.
Frågan gällde om det blir julskinka på bordet, inte om jag äter det eller inte tummenupp.gif
fjonke
Jul utan skinka är som Trazan utan Banarne.
Myosotis
CITAT (MariaS @ 02-12-2009, 17:05) *
Men den ska vara gjord av mig

laugh.gif och jag som trodde skinka var gjord av gris
Nauti
Det är klart, om inte traditionen bidrar till ett oerhört lidande och massdöd så är det ju ingen jul.
Wilmer
CITAT (pejori @ 02-12-2009, 17:20) *
Nej det är jag inte.
Frågan gällde om det blir julskinka på bordet, inte om jag äter det eller inte tummenupp.gif

Precis.. Jag är en enkel människa så jag läser rubriken,
CITAT
Blir det julskinka på julbordet?
, Pejjans svar, Nej, sedan rubriken
CITAT
Blir det julskinka på julbordet?
, sedan ditt svar... Japp-... vad det nu var.. shy.gif Jaja, jag är väl lite besvärlig då(var är gummiklubban).
aanderss
ja
Aqvakul
Snöflinga

Javisst blir det skinka, köper färdigkokt men griljerar själv enligt Wille rolleyes.gif Finns inget godare än en veteknäckmacka med skinka och stark senap på och en klunk julmust happy.gif
herkules
japp, skinka från en gris som hade det bra så länge den levde.

Hej igen
Så klart... ingen skinka = ingen jul.
Vi hade också skinka vid julbordet i lördags :-)
Sussie F-Flower
Jag och min son ska fira jul tillsammans hemma hos min dotters svärföräldrar, för första gången.

Svärföräldrarna köpte en slaktad gris av sin granne och grannen hade i sin tur köpt tre kultingar från en uppfödare i våras. Dessa kultingar har gått på "bete" i skogen hela sommaren och hösten.
Gissa vad dom har markberett... tummenupp.gif
Känner mig lyckligt lottad att åter få äta av en lyckligt uppfödd gris. (Det var några år sedan sist...) Stina, var hennes namn....
Alba
CITAT (Myosotis @ 02-12-2009, 19:12) *
laugh.gif och jag som trodde skinka var gjord av gris

rotfl.gif rotfl.gif

Jul utan skinka är otänkbart.
Rose
För den som saknar nåt alternativ så går det ju jättebra att skriva ett inlägg, jag är inte så bra på att göra omröstningar och trodde mig ha fått med alla alternativ. smile.gif
pejori
CITAT (Wilmer @ 02-12-2009, 19:18) *
Precis.. Jag är en enkel människa så jag läser rubriken, , Pejjans svar, Nej, sedan rubriken , sedan ditt svar... Japp-... vad det nu var.. shy.gif Jaja, jag är väl lite besvärlig då(var är gummiklubban).

rotfl.gif rotfl.gif Jappet var ju hur god julskinkemacka var ju...(Svar på biggans inlägg) rotfl.gif
Du är inte besvärlig alls.... smiley_small_hug.gif kompiskram.gif
M.A.O. Älskar julskinka, men ska inte ha något julbord i år, så..Nej det blir ingen på bordet.... kompiskram.gif smiley_small_hug.gif
smuleborg
För oss är skinkan ingen höjdare på julbordet, det finns annat vi uppskattar mer. Revbenen (gris från KRAV-bonden: marinad: chili, ingefära, honung, citron, salt); rödkål (Wokad: rapsolja, chili, honung, salt) ; brunkål (har skånskt påbrå); grönkål; sill (egna inläggningar); Jansons; ägghalvor med diverse; skaldjur; våra köttbullar (KRAV-blandfärs från KRAV-bonden); potatis; sallad. Jag fick med en del.
*Stintan*
CITAT (smuleborg @ 02-12-2009, 22:15) *
För oss är skinkan ingen höjdare på julbordet, det finns annat vi uppskattar mer. Revbenen (gris från KRAV-bonden: marinad: chili, ingefära, honung, citron, salt); rödkål (Wokad: rapsolja, chili, honung, salt) ; brunkål (har skånskt påbrå); grönkål; sill (egna inläggningar); Jansons; ägghalvor med diverse; skaldjur; våra köttbullar (KRAV-blandfärs från KRAV-bonden); potatis; sallad. Jag fick med en del.

Lite svårt att lägga revbenen på mackan bara flirting.gif
seriös
visst i helvete skall jag käka skinka
skånepåg
Och olika sorters revben ^^
Berith
CITAT (Rose @ 02-12-2009, 21:26) *
För den som saknar nåt alternativ så går det ju jättebra att skriva ett inlägg, jag är inte så bra på att göra omröstningar och trodde mig ha fått med alla alternativ. smile.gif

Alldeles utmärkt med alternativ tycker jag. yes.gif Frågan handlade väl om ja eller nej?

Vill man utveckla sitt svar med vilken sort eller smak eller förklaringen till jaet eller nejet så är det ju bara att göra det. tummenupp.gif

Som sagt, det blir Willes honungssmaskiga skinkor här men inte förrän på julafton. Jag har inte kollat i affärerna än efter skinka, är det risk att det blir färre att välja mellan i år tro?
Mollis
Vi ska ha vildsvinsskinka i år. Vi frågade vår handlare om han kan ta hem det på beställning och det går alldeles utmärkt om man är ute i god tid, ska bli spännande att smaka!
blomkronan
Självklart... kvällen innan gör vi den, medans vi väntar på att skinkan ska bli klar, dricker vi lite glögg, tycker egentligen inte om glögg, men den måste finnas för luktens skull biggrin.gif och en julskiva är på.... och så sitter vi och gör egna små kort med rim att sätta på alla paket, en av dom bästa dagarna om året med familjen wub.gif
Aqvakul
Krav-skinkorna tycks vara på upphällningen - Hur gör man nu?
officinalis
Jag blir bjuden på julbord, och skinka lär det nog bli. Har föreslagit KRAV-märkt skinka dock.
Blir det ingen sån så klarar jag mig utan.
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 03-12-2009, 08:20) *
Krav-skinkorna tycks vara på upphällningen - Hur gör man nu?

Vildsvinsskinka?
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 03-12-2009, 09:08) *
Vildsvinsskinka?

ja, det är ett alternativ - jättegott, men inte smakmässigt detsamma...
Berith
Verkar som om jag måste börja jaga skinka snart så jag inte blir utan. Och okokt ska den vara, vill koka själv på mitt sätt.
Solstorm
Självklart blir det skinka till jul, trots att jag själv äter så mycket sill att jag inte alltid orkar smaka på den. Resten av familjen äter massa skinka och julbordet skulle inte vara komplett utan skinka. Den griljeras kvällen före julafton och det doftar underbart.

Tyvärr så säljs fler och fler skinkor färdigkokta och det är inte alls lika gott. Jag brukar passa på att köpa några skinkor och lägga i frysen, i januari är det jättegott att äta skinka, potatis och pepparrotssås.
Aqvakul
Jag tycker faktiskt att färdigkokt smakar lika bra som att koka ( eller ugnsbaka) själv. Griljera gör man naturligtvis själv....
Christina i Taxinge~
CITAT (Aqvakul @ 03-12-2009, 11:12) *
Jag tycker faktiskt att färdigkokt smakar lika bra som att koka ( eller ugnsbaka) själv. Griljera gör man naturligtvis själv....

Jag har kokat och ibland ugnsbakat skinkan i hela mitt vuxna liv tills jag av stress & tidspress köpte en färdigkokt skinka för 4 år sedan. Supergod var den! Sen dess köper jag färdigkokt varje år.
Det gick av gammal vana varje år att skinkan skulle kokas, nu är jag glad att jag bröt den vanan!
Vill man ha dopp i grytan vet jag inte hur man löser det, men det vill inte jag ha, så det är inget problem.
Och doften när man griljerar är ju lika ljuvlig fast nån annan kokat.... whistling.gif

I år kanske jag måste koka själv då jag inte vet om jag får tag på nån kokt KRAV-skinka pga den ökade efterfrågan.....

skånepåg
En kompis i tyskland ska ha bläckfisk på sitt julbord =/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon