Anders Kristoffersson
Hej!

Jag har precis registrerat mig på forumet då jag ofta förr funnit råd genom att läsa igenom de gamla trådarna, men nu kan jag inte finna det jag söker, utan författar mig en egen tråd.

För ett par månader sedan inhandlade jag en ganska stor krukväxt till min lägenhet. Själva växten hittade jag långt bakom en massa andra växter hos min lokala blomsterhandlare där den verkar ha "glömts bort", så ingen i butiken visste egentligen riktigt vad det var för någonting, mer än att det nog var en ficus av "ovanlig sort".

Sedan dess har jag suttit och letat i alla vrår av internet för att identifiera arten, men inte kommit direkt nära ett svar. Jag trodde ett tag att det kunde vara en ficus elastica, men efter att ha tittat närmare på en sådan i verkligheten så verkar det högst osannolikt att det är vad jag har kommit över.

Jag skulle vara mycket tacksam om någon här kan berätta vad jag egentligen har i mitt vardagsrum, det vore dels roligt att få stilla min nyfikenhet, men främst skulle det kännas tryggt att veta vad det är, så att den får rätt skötsel.

kram
Anders
clivia
Citronficus, Ficus microcarpa, tror jag, Ficus carica har inte luftrötter.

MVH/clivia
Anders Kristoffersson
Ficus microcarpa borde ha betydligt mindre blad och en i nyans ljusare stam, så jag misstänker att det kan vara något annat.

Edit:
Mätte precis bladens längd och de längsta bladen är lite drygt 25 cm långa.
Christina i Taxinge~

Måste först säga "grattis" till den snygga växten!!
Ett kap i mitt tycke! yes.gif

Jag tänkte genast på en Ficus som jag själv haft och som numera överlever hemma hos min son.....men jag kunde inte komma på efternamnet tll ficus. Efter diverse letande på google hittade jag den.
Vad tror du om den här:

Ficus cyathisipula

clivia
Titta på Ficus cyathistipula.

MVH/clivia
zissi
Hjälp, kan bli upp till tre meter hög läste jag nyss. Vad har du för takhöjd Anders?

Mycket fin krukväxt tummenupp.gif

Jag undrar om det går att ta toppskott och föröka den som vanlig fönsterfikus?
Anders Kristoffersson
Klockrent! =D

Ficus cyathistipula är precis vad det är, efter en hel del googlande och jämförande så kan jag bara konstatera att så är fallet. Tack för hjälpen! <3

Läste även till mig att den hade ett stort ljusbehov, vilket förmodligen förklarar varför den börjat fälla blad nu när det är som mörkast på året. Jag borde nog införskaffa extrabelysning.

Jag har 235cm högt upp till taket och just nu mäter växten 220cm, så det är väl bara en tidsfråga innan det tar stopp, speciellt eftersom jag planterade in den i en betydligt större kruka efter köpet. Den hade stått undangömd i en löjligt liten kruka tänjd till bristningsgränsen. Var tvungen att klippa upp den med avbitartång.. =P

Hmm, kanske går att ta skott, vore kul i så fall. =)
Anders Kristoffersson
Nu när det är utrett vad det är för någon art så börjar jag fundera över hur jag ska sköta den?

Hittade den här sidan:
http://www.aluka.org/action/showMetadata?d...A.FZ96&pgs=

Där står det att den naturligt växer i centrala afrika, i "träskskog" eller "flodskog". Innebär detta att den har ett stort behov av vatten och kanske även näring?

Själv har jag ingen aning, har letat så gott jag kunnat men inte hittat några skötselråd.

Finns här någon snäll människa som kan hjälpa mig? =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon