Full version: lövskogsjord
cirre
Jag har en ny odlingslott som består av lerjord, för att bättra på jorden tänkte jag göra lite kompost och några upphöjda bäddar osv. Så i vår får jag väl köpa en massa säckar e-jord, men det blir ju lite dyrt och omständigt...
Så jag tänkte att jag kanske kunde ta jord i lövskogen bredvid till mina projekt, ser ut att vara fin jord, väldigt lucker...
Sen finns det ju även ett lager med halvt nedbrutna löv under höstlöven(lövmull tänkte jag, istället för dyr barkmull=)), dom har jag tagit och använt som jordförbättring tillsammans med stallgödsel och grönsaksrester, bra idé???...
Så vad jag funderar på är vad den här jorden har för egenskaper och om den så att säga passar köksväxterna...Ph-värdet i lövskog är ju liknande det man vill ha för köksväxter...
Nån som har provat, vet nåt om det här???
Nauti
CITAT (cirre @ 17-12-2009, 20:15) *
Så vad jag funderar på är vad den här jorden har för egenskaper och om den så att säga passar köksväxterna...Ph-värdet i lövskog är ju liknande det man vill ha för köksväxter...
Nån som har provat, vet nåt om det här???
Det beror helt på vad det är för träd som växer där.
Piccante
En stor del av vår uppodlade mark är uppodlad på före detta lövskogsmark så det går utmärkt att använda den jorden för odling. Lövskogsjord är sk brunjord vilken är mullrik och näringsrikare än podsoler (barrskogsjord).
Nauti
CITAT (Markus_H @ 17-12-2009, 20:41) *
En stor del av vår uppodlade mark är uppodlad på före detta lövskogsmark så det går utmärkt att använda den jorden för odling. Lövskogsjord är sk brunjord vilken är mullrik och näringsrikare än podsoler (barrskogsjord).
I en bokskog så kan du se podsoljord, även hos andra träd och buskar som sänker pH:t i marken. Så det stämmer ju inte alltid. Det kan ju variera väldigt mycket beroende på vad som växer där.
Piccante
CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 20:48) *
I en bokskog så kan du se podsoljord, även hos andra träd och buskar som sänker pH:t i marken. Så det stämmer ju inte alltid. Det kan ju variera väldigt mycket beroende på vad som växer där.

Fast vi har väldigt lite ren bokskog i Sverige. I regel är det brunjord i lövskog och mycket av dagens lövskog har dessutom varit kultiverad i någon utsträckning historiskt sett.
Nauti
CITAT (Markus_H @ 17-12-2009, 23:01) *
Fast vi har väldigt lite ren bokskog i Sverige. I regel är det brunjord i lövskog och mycket av dagens lövskog har dessutom varit kultiverad i någon utsträckning historiskt sett.
Ja, det är nog ganska ovanligt med sådan surjord i en lövskog. Man kan väl ändå inte påstå att lövskogar har ett visst pH, för det varierar ju till stor del på vad som växer där?. Jag läste vissa värden i min naturkunskapsbok på gymnasiet där det stod att lövskogar hade ett visst pH-värde och barrskogar ett annat. Men då gällde det björk och gran.
KURT
Om du har en odlingslott , så bör du nog fråga markägaren innan du tar någon jord.
blomkronan
Hej Cirre välkommen till odla smile.gif
Jag skaffade oxå mig en odlingslott i nov i år med lerjord, först höll jag på och kratta ihop löv var jag kunde hitta.... En dag kom en kommungubbe fram till mig och fråga vad jag höll på med giggle.gif inte behövde jag höststäda där det var ju hans jobb giggle.gif jag förklara vad jag skulle ha löven till, då tipsa han om en hög där dom la alla löv tummenupp.gif högen hade börjat brinna jag fick ta hur mycket jag ville smile.gif

Var och i vilken zon bor du?? Ring och fråga kommunen om dom har en hög någonstans... löven som jag fick ta av kom från dagis och skolgårdar den var full med leksaker giggle.gif
cirre
ok...så om det inte är bokskog och jag inte får problem med kommungubbar och markägare så är det lugnt alltså. Gäller det bara jorden eller är det boklöv också? Men hur ser bok ut då, hmm...

Förresten, hur mycket löv kan man använda för att förbättra jorden, finns det risk att det blir för mycket kol eller nåt?
KRT
CITAT (cirre @ 18-12-2009, 09:58) *
ok...så om det inte är bokskog och jag inte får problem med kommungubbar och markägare så är det lugnt alltså. Gäller det bara jorden eller är det boklöv också? Men hur ser bok ut då, hmm...

Höga raka träd, nästan släta stammar, löven är ovala och glansiga då de är gröna, bokollon på marken och i träden, ofta ett mycket tjockt lager torra bruna löv på marken, sällan mycket udervegetation. Jättebra om man gillar att sparka i lövhögar - finns inga högar som boklövshögar smile.gif

cirre
ok...nu har jag vart o inspekterat löven i skogen, det är en blandning av bok, ek, lönn, ungefär lika mycket av varje vad det verkar och lite björk, ganska tjock matta av löv...
Nauti
CITAT (cirre @ 18-12-2009, 12:10) *
ok...nu har jag vart o inspekterat löven i skogen, det är en blandning av bok, ek, lönn, ungefär lika mycket av varje vad det verkar och lite björk, ganska tjock matta av löv...
Ek bidrar precis som bok till en försurning av jorden, om än inte lika mycket. En blandning av ek och al-blad har jag hört skall vara bäst.

Jag skulle ha kalkat en hel del om jag hade tagit sådan jord.
Piccante
CITAT (Nauti @ 18-12-2009, 12:22) *
Ek bidrar precis som bok till en försurning av jorden, om än inte lika mycket. En blandning av ek och al-blad har jag hört skall vara bäst.

Jag skulle ha kalkat en hel del om jag hade tagit sådan jord.

Vilken naturkunskapsbok har du Nauti? Ek har den märkliga egenskapen att den som gammal kan höja pH i marken runt om eftersom trädet förbrukar mindre näringsämnen med stigande ålder men det stora rotsystemet suger upp lika mkt näring som innan. Man ser ofta kalkgynnade växter som blåsippor växande runt om ekar tillsammans med violer och skogsbingel och andra arter som växer på neutral- basisk mark. Lövskogslundar med blandlöv har ofta rikare mark och är sällan kalkfattig. Men den lokala variationen kan givetvis vara store beroende på vilken berggrund man har. Ska man uppskatta mark-pH så kan man inte bara se till trääden för markfloran ger mycket bättre utslag på pH än träd.
Nauti
CITAT (Markus_H @ 18-12-2009, 13:01) *
Vilken naturkunskapsbok har du Nauti? Ek har den märkliga egenskapen att den som gammal kan höja pH i marken runt om eftersom trädet förbrukar mindre näringsämnen med stigande ålder men det stora rotsystemet suger upp lika mkt näring som innan. Man ser ofta kalkgynnade växter som blåsippor växande runt om ekar tillsammans med violer och skogsbingel och andra arter som växer på neutral- basisk mark. Lövskogslundar med blandlöv har ofta rikare mark och är sällan kalkfattig. Men den lokala variationen kan givetvis vara store beroende på vilken berggrund man har. Ska man uppskatta mark-pH så kan man inte bara se till trääden för markfloran ger mycket bättre utslag på pH än träd.
Har för mig att det var en lärare som påstod det. Sedan googlade jag nyss och hittade inte så mycket men det jag hittade påstod att det sänkte pH:t men inte särskilt mycket.
Fågelvägen
Jorden kring klibbalar (kanske också gråalar) anses särskilt kväverik, eftersom alars rötter binder kväve precis som ärtväxter. Jag vet inte om det är allmänt känt? En bekant biolog forskade kring detta.
Och några alar fanns det inte i din skog, cirre?
cirre
hmmm...bok och allöv var ganska lika ser jag när jag googlar, får nog göra lite vidare forskning, men eftersom det är blandskog så borde det ju vara lugnt..Jag får väl se i vår, kanske får köpa lite säckar jord...Nån som vet nån bra ekologisk jord, är hasselfors e-jord bra? Och hur mycket löv kan man egentligen använda som jordförbättring, om man tillsätter hästgödsel också så borde väl kol-kvävebalansen bli bra...Så har jag nämligen gjort i höst...lagt på detta på jordkockorna tillsammans med hackade grönsaksrester och grönsaksrens...och sist täckt med slaget gräs..
Piccante
CITAT (cirre @ 19-12-2009, 10:56) *
hmmm...bok och allöv var ganska lika ser jag när jag googlar, får nog göra lite vidare forskning, men eftersom det är blandskog så borde det ju vara lugnt..Jag får väl se i vår, kanske får köpa lite säckar jord...Nån som vet nån bra ekologisk jord, är hasselfors e-jord bra? Och hur mycket löv kan man egentligen använda som jordförbättring, om man tillsätter hästgödsel också så borde väl kol-kvävebalansen bli bra...Så har jag nämligen gjort i höst...lagt på detta på jordkockorna tillsammans med hackade grönsaksrester och grönsaksrens...och sist täckt med slaget gräs..

Bok och (grå)al har ganska lika blad men dels växer de inte på samma mark och dels har klibbal och gråal olika utbredning i landet och är olika vanliga beroende på var man bor. Al växer i regel fuktigt och bildar aldrig större bestånd "skogar" anat än längs med vattendrag och i kärr där få andra träd trivs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon