Full version: år 2010s penseér
Sidor: 1, 2
Lady Hamilton
För mig går det riktigt bra tummenupp.gif men jag har mina sådder "inne" i +20° och ställer ut dem i +10° först när de är skolade. Penseér är väldig tåliga och kan skolas när de endast har 2-3 blad om man sått dem i porös jord är det inget problem att få i sär plantor även om man sått lite för tätt.
Red Top
Inspirerad av Lady Hamilton började jag så penséer förra året. Då blev det två sorter.

Namnlösa frösådda penséer

Egna frö från penséer köpta 2008

Minipensé Coconut Swirl

Köpta fröer från Rara Växter. De var mer åt det lila hållet än vad bilden visar.

I år har jag sått egna fröer från dessa två plus sex nyköpta från Rara växter. Jag sådde den 14 januari och alla har grott. Mina 'egna' fröer grodde först. Har dem inomhus i c:a 19o under lysrör.

Hade tänkt lägga in bilder på de nya jag sått i år, men plötsligt går det inte att hämta albumbilder. Teknikens under. whist.gif

Gör ett nytt försök.

[attachment=46485:2002_MIN...der___RV.jpg] [attachment=46486:2003_MIN...ness__RV.jpg] [attachment=46487:2266_MIN..._F_1__RV.jpg]
MINIPENSÉ 'Babyface Lavender', MINIPENSÉ 'Monkey Business' , MINIPENSÉ 'Sweeties' F-1
[attachment=46488:2361_PEN...eam___RV.jpg] [attachment=46489:2362_PEN...rry___RV.jpg] [attachment=46490:2363_PEN...rida__RV.jpg]
PENSÉ 'Chalon Supreme Blueberry Cream', PENSÉ 'Chalon Supreme Wildberry', PENSÉ 'Chalon Supreme Cherry Pie'

Hurra! Det lyckades! yahoo.gif
tigrella
Hos mig har det grott bra och jag har börjat få de första riktiga bladen på mina tummenupp.gif .
Tack för inspirationen från alla som lagt ut info om pensésådd.
Lady Hamilton
CITAT (Red Top @ 23-01-2010, 05:12) *
Inspirerad av Lady Hamilton började jag så penséer förra året. Då blev det två sorter......

Namnlösa frösådda penséer ..Egna frö från penséer köpta 2008...Minipensé Coconut Swirl
Köpta fröer från Rara Växter. De var mer åt det lila hållet än vad bilden visar.....
....I år har jag sått egna fröer från dessa två plus sex nyköpta från Rara växter. Jag sådde den 14 januari och alla har grott. Mina 'egna' fröer grodde först. Har dem inomhus i c:a 19o under lysrör......Hade tänkt lägga in bilder på de nya jag sått i år, Hurra! Det lyckades! yahoo.gif

Snygga plantor tummenupp.gif och eftersom du lyckades så bra i fjol kommer det att gå lika bra i år yes.gif
Red Top
CITAT (Lady Hamilton @ 23-01-2010, 09:37) *
Snygga plantor tummenupp.gif och eftersom du lyckades så bra i fjol kommer det att gå lika bra i år yes.gif

Tack Ladyn!

Hade aldrig kommit på idén att så penséer, om inte du hade förklarat hur lätt det är.

Hittade den här tänkvärda historien, när jag googlade runt lite i natt. Tyckte den sa så mycket om penséernas "själ". yes.gif

"En man gick ut i sin trädgård och fann slokande och döende träd, buskar och blommor.

Eken sa att den var döende därför att den inte kunde bli lika hög som tallen.

Då han vände sig till tallen fick han veta att den slokade därför att den inte hade druvor som vinrankan.

Vinrankan var döende - därför att den inte blommade som rosenbusken och så vidare.

Till slut hittade han en växt, en pensé som blommade och såg lika fräsch ut som alltid.

Han fick följande svar på sin fråga:

- Jag tog för givet att du ville ha en pensé när du planterade mig. Om du ville ha en ek hade du planterat en ek. Om du hade velat ha en vinranka eller en ros hade du planterat det. Så jag tänkte; att eftersom jag inte kan vara någonting annat än det jag är, ska jag försöka vara det efter min bästa förmåga."

Lady Hamilton
bravo.gif den var BRA!
Men jag tror att många inte vill så Penseér eftersom det är mer eller mindre en "slit å släng" blomma som de allra flesta har under så kort tid på våren. Och sedan är de oftast inte så dyra heller i inköp. Men har man en gång testat att så wub.gif då göra man gärna det flera gånger
tigrella
Lite nyfiken, hur utvecklas era penseér?
Här växer de på bra, verkar som de står still ett tag sedan får de lite ny fart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon