|
Jag ska försöka hålla mig och inte köpa några frön i år. Jag samlade i fjol från mina egna 'Frizzle Sizzle’.
Allas vår penséexpert Lady Hamilton hävdar att avkommorna blir blandade färgen men att de behåller sin frilliga kant. Vidare har jag köpt frön till en svart viol….få se vad det blir.
'Frizzle Sizzle’ blommar så pass tidigt att jag nog inte ska så den förrän andra halvan av januari…..hoppas bara att det gäller avkomman också.
Rättelse I fjol = i somras
/Anki
therese.kvist
28-12-2009, 10:32
Blommar frizzle tidigt? Sådde mina 3/1-09 Blommade i JULI!
CITAT (therese.kvist @ 28-12-2009, 10:32)  Blommar frizzle tidigt? Ja visst, jag har sått den tre år i rad och alla åren har jag haft blommande plantor till påsk.
Maggan H
28-12-2009, 21:43
CITAT (therese.kvist @ 28-12-2009, 10:32)  Blommar frizzle tidigt? Sådde mina 3/1-09 Blommade i JULI! Jag har också för mig att den var himla sen. Jag har bara egenplockade frön från i våras och de ska sås kommande vecka. Här kan vi troligen sätta dem på trappan i slutet på februari.
Satsar på säkra kort iår. Frizzle och en ampelpense "purple rain" som blommade såå fint hela sommaren. Snart är det dags.
Sara i zon 7
29-12-2009, 15:10
Min absuluta favorit Blue perfection finns ju inte längre  Jag kan inte hitta den längre, så himla fin blå färg. White perfection finns. Skulle någon ha fröer eller vet vars den finns så hojta till! Jag ska odla Bowles black och nån vit, häftigt tillsammans. Har inte bestämt vilka flera sorter, nu börjar katalogerna ligga framme över allt. Sara
Tänkte så , Viola F1 "Radiance Picotee" som jag köpt från impecta på nyårsafton. Mina penséer brukar blomma i juni när jag än sår dom. Sår jag ute på hösten----blommar i juni. Självsådd--------------- blommar i juni. Sådd i mars--------------blommar i juni. Sådd på nyårsafton------blommar i juni.
Edit. Jag ska så på nyårsafton inte köpa frön då.
Lady Hamilton
29-12-2009, 17:14
Penseér? Ja det kanske man skulle så??? Här är några sorter som jag tror att jag testar [attachment=45638:2998.jpg] [attachment=45639:4247.jpg] [attachment=45640:Flamenco.jpg] [attachment=45641:Pancy_Ma...ightglow.jpg] [attachment=45642:Pansy_Dy...ne_Flash.jpg] [attachment=45643:Black_Moon.jpg] [attachment=45644:True_Blue.jpg]
Sara i zon 7
29-12-2009, 17:51
Den blå på bilden längst ner, vad heter den? Jättefin! Det jag märkt med en del fina skönheter man köper är att de inte blommar i de färger som utlovas. Då är ändå fröna från fröfirmor och bör ju vara sortäkta.
Sara
Lady Hamilton
29-12-2009, 22:58
CITAT (Sara i zon 7 @ 29-12-2009, 17:51)  Den blå på bilden längst ner, vad heter den? Jättefin! Det jag märkt med en del fina skönheter man köper är att de inte blommar i de färger som utlovas. Då är ändå fröna från fröfirmor och bör ju vara sortäkta.
Sara Den heter True Blue, och finns hos Thompson & Morgan
Sara i zon 7
30-12-2009, 10:29
Okej. Ska kika där.
Sara
Maggan H
30-12-2009, 10:50
Hm.....nu hittade jag fådda frön av minipenséer, färgen kan kvitta, men blir det minisar?
Lady Hamilton
30-12-2009, 17:31
CITAT (Maggan H @ 30-12-2009, 10:50)  Hm.....nu hittade jag fådda frön av minipenséer, färgen kan kvitta, men blir det minisar? risken är att de är Violer  men du ju alltid testa
Maggan H
30-12-2009, 18:41
Va, violer??  Då blir det ju inga såna stora amplar som jag för mitt inre öga ser alla redan.....
Lady Hamilton
30-12-2009, 23:12
Men det måste ju inte vara Violer.... det kan vara Mini panseér Kan du inte fråga den som du "fådde" fröerna av? men min tidigar erfarenhet är att Mini panseér ofta är ett annat namn för violer
Maggan H
31-12-2009, 13:02
Det får bli vad det blir-i morgon går startskottet för diverse olika fröer-närmare bestämt 11 sorter! Vissa ska stratifieras, penséer och Kalla får stanna inne.
tigrella
31-12-2009, 13:24
I år är första gången som jag ska plantera penséer, bla. black devil och sorbet coconut som ska vara helvit. Några bra tips för bästa resultat, så dom grunt, med perlit eller... Är total novis på penséer, förstår att de ska ha extra belysning när de ska planteras så tidigt.
Lady Hamilton
01-01-2010, 16:00
Kolla här för lite tips Mitt penseé album
tigrella
01-01-2010, 16:50
OJ! Här finns det en som har gröna fingrar... Vilket fint album! Har du blandat i perlit eller vermeculit i din jord? Vill penséer ha mycket näring, kanske ko på påse? (när man omskolar dem förstås).
Lady Hamilton
01-01-2010, 17:01
Jag blandar i både vermecilt o pelite och gärna även små lecakulor. Nu skolar jag mina plantor flera gånger pga av plats brist och att jag sår så många plantor och sorterar ut de bästa exemplaren eftersom. Men jag blandar i ko på påse med planterings jorden om jag inte använder P-jord, den innehåller så mycket "godis" så den behöver inget tillskott
tigrella
01-01-2010, 20:58
Tack för snabba svar, det kliar i mina fingrar att börja ge de små bästa start. Det är bara att ställa alla "dumma" frågor först....
Mattsson
01-01-2010, 21:24
Jag har köpt flera påsar härifrån: http://www.seemnemaailm.ee/swed/index.php?CID=288Ryska sorter med spännande färger! Ska bli jätteintressant!! Sen fick jag en gratis förpåse från fröer.nu: Rippling waters, ser jättefina ut så det ska också bli spännande! Sådde i går, nu är det bara att hålla tummarna och ängsligt kolla lådorna varje dag en så där 3 gånger per dag....
Monarda
01-01-2010, 21:49
Jag fick ju blodad tand förra våren när jag sådde penséer för första gången och nu har jag beställt: Chalon Supreme, Karma Blue Butterfly och Frizzle Sizzle. Hoppas det går lika bra i år.
tigrella
02-01-2010, 09:46
Såg att Mattsson beställt från en estnisk firma, var där och tittade och vilket utbud!!! Är det krångligt att beställa där ifrån, lång leveranstid? Jag kommer nog som vanligt ha mer växter än jag behöver
Maggan H
02-01-2010, 12:34
Idag har jag sått mina 3 'sorter', som säkert kommer att bli olika allihop....  Egentagna och fådda som dom är!
Mattsson
02-01-2010, 16:11
CITAT (tigrella @ 02-01-2010, 09:46)  Såg att Mattsson beställt från en estnisk firma, var där och tittade och vilket utbud!!! Är det krångligt att beställa där ifrån, lång leveranstid? Jag kommer nog som vanligt ha mer växter än jag behöver  Det var buslätt, precis lika enkelt som från en svensk firma. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog efter det att jag betalt, men några dagar kanske? Inte lång tid alls. Enda kruxet var överföringen av pengar, det gick inte att föra över mindre än hela euros, så istället för 14,20 så betalade jag 15, men det fick det vara värt även om en del var ganska små frö-portioner. Jag föredrar det, för då kan man prova flera sorter! Jag köpte tomater, penséer och hasselört. Sen står det med kyrilliska bokstäver på många av påsarna, men då finns ju internet så att man kan kolla så-instruktioner ändå!
Lady Hamilton
02-01-2010, 16:12
Vill passa på och "puffa" lite för Penseéalbumet som ligger på Odlas allmänna avdelning Växtbilder-sommarblommor-Penseér
Där finns lite olika sorter och det är tänkt att alla som vill, lägger in bilder, namn och en liten beskrivning om sådd tillväxt och blomningstid för att vara till hjälp för oss andra när det gäller val av sort tips o idéer
Åsa, mälardalen zon 2
02-01-2010, 16:19
CITAT (Mattsson @ 02-01-2010, 16:11)  Det var buslätt, precis lika enkelt som från en svensk firma. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog efter det att jag betalt, men några dagar kanske? Inte lång tid alls.
Enda kruxet var överföringen av pengar, det gick inte att föra över mindre än hela euros, så istället för 14,20 så betalade jag 15, men det fick det vara värt även om en del var ganska små frö-portioner. Jag föredrar det, för då kan man prova flera sorter! Jag köpte tomater, penséer och hasselört.
Sen står det med kyrilliska bokstäver på många av påsarna, men då finns ju internet så att man kan kolla så-instruktioner ändå! Hasselörten kan vara bra att så direkt ofta lever inte fröerna så värst många månader efter skörd så denna växt bör man helst köpa färska otorkade fröer ifrån + så så snart man fått fröerna (+kallstratifiera)
tigrella
03-01-2010, 09:47
Så blir det som jag misstänket, efter att ha tittat på era penséodlingar fick jag eld i.... Har nu beställt Sorbet orange delight och terracotta två mini penséer. Hoppas att jag lyckas nu med odlingen Måste skaffa lysrör också... gissa om min man har en ängels tålamod med alla krukor här och där
tigrella
03-01-2010, 15:41
Nästa dumma fråga.. Ska man täcka fröerna med jord? Tror att jag läst att man ska så dem på ytan har jag fel??? Vet ej om jag får såråd med mina fröer då jag köpt dem på auktion.
Åsa, mälardalen zon 2
03-01-2010, 15:48
Pensefrön bör täckas av ett mycket tunnt lager jord, de är inte ljusgroende utan brukar ofta klassas som mörkergroende så ingen belysning behöver monteras upp innan fröerna grott man behöver inte ens ha lådan i ett fönster (men när fröerna grott behövs massor av ljus + gärna lite svalare temp).
tigrella
03-01-2010, 16:13
Tack för snabbt svar, jag hade sått dem som ljusgroende... Ska fixa med belysning innan de tittat upp så det finns, när de sticker upp ur jorden. Jag som odlat tomater och mycket annat kan inget om penséer Hade fått för mig att de var svåra att dra upp, men det verkar som ni klarar det så då borde jag få upp några med hjälp av era kloka råd
Maggan H
06-01-2010, 12:41
Dom är lätta, tigrella. Idag har jag små groddar i mina minisar! Och dom står ganska mörkt, på värmegolvet i badrummet, så snart måste de under lysrör.
tigrella
06-01-2010, 17:08
Tack Maggan! Mina står också på golvet i badrummet, men hur lång tid tar det för fröerna att gro??? Är ju där och kikar och hoppas att de ska titta upp Har nu satt runt 120 fröer, hoppas att jag får plats med alla om de gror Fick även med bonus fröer av säljaren sorbet peach frost och minipensé mix, var ju tvungen att sätta dom fröna också.....
Maggan H
06-01-2010, 21:30
Jag sådde 2 jan, så 4 dagar med undervärme. Men alla har ju inte grott än...
joulanta
08-01-2010, 00:32
När sår ni fröer till era penseer? Tänkte sätta dom slutet av januari då blommar dom slutet av maj
Lady Hamilton
08-01-2010, 07:39
Jag sår mina kring 1:a Januari, så även i år och en hel sorter har nu grott på en vecka
tigrella
08-01-2010, 13:13
Ja! Nu börjar mina gro Men ska man ha en plast påse med luft hål vid grod?? Tycker det ser ut som det är lite väl fuktigt för dem? Några tips?
Maggan H
08-01-2010, 14:00
Jag behåller plastpåsen tills de flesta grott, därefter öppnar jag den i några dagar innan jag tar bort den helt. Jag har inte ens lufthål i mina, men det borde man kanske, detta har funkat för mig.
tigrella
08-01-2010, 17:00
OK! Jag var rädd att det skulle bli mögel på dem Man kanske kan lufta dem en stund i stället, men de gror väldigt olika. Men det är kul när det börjar bli gröna "knoppar" i jorden.
tigrella
12-01-2010, 08:58
Hjälp vad det växer!!! Dom lägger i väg på höjden trots att jag inte har dem så jätte varmt, 18 grader. Ja jag vet att det inte är den optimala temperaturen men har inte mycket annat att välja på just nu, några bra tips? Är det Anki V som odlar i köksmiljö, måste vara likvärdigt med min miljö:
malin72
12-01-2010, 10:16
tigrella har du satt lysrör över dom nu när dom tittar upp? För att få små kraftiga penseér är det viktigt med lyset
tigrella
12-01-2010, 10:53
Lysröret kommer upp nu i helgen var tvungen att byta sladdar, det ska vara jordade kablar, dessutom är de 9 mil härifrån hos min bror.... Gjorde precis en nödlösning med lågenergilampa över de små, duger det så länge???
tigrella
14-01-2010, 13:23
Det verkar som att ljuset fick dem att stanna upp  nu undrar jag hur lång tid tar det för de riktiga bladen ska utvecklas?
malin72
17-01-2010, 21:29
första året jag sådde penseér så sådde jag dom den 3 jan, den 29 jan omskolade jag dom första gången dom hade då 3 till 4 riktiga karaktärsblad..så det gå ganska så fort
Mattsson
19-01-2010, 19:57
De ryska sorterna verkar ha dålig grobarhet....  De svensk-köpta har kommit upp mycket bättre! Jaha, då vet man det, inga fler ryska sorter.... Typiskt också att det står på kyrilliska på så-påsarna så det är ju svårt att se om det skulle vara nåt speciellt såråd för de ryska, men varför skulle det det?
stensätter
21-01-2010, 10:42
Hej! En fråga till Lady Hamilton Tittade på dina fina bilder. Undrar var du köpt "brickorna" plantorna står på?
Stensätter
Lady Hamilton
22-01-2010, 05:08
Brickorna är inköpta på willabgarden.se underbevattnings brickorOch vad kul att du gillar mina bilder
Maggan H
22-01-2010, 19:05
Jag tycker mina står o stampar, kommer inte ur fläcken. Kanske har jag för kallt därute i min bod. De står iofs himla trångt i krukorna men jag kan ju inte dela på dem ännu, de har inga karaktärsblad. Hur går det med era?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|