Full version: Sena fakturor
Ålgryte
Idag fick jag en faktura från Fortum som ska vara betald senast 4 januari ranting.gifranting.gif
Den var daterad 15 december och har tydligen blivit liggande i julrushen.
Då jag ringde och protesterade hos Fortum försvarade de sig med att jag borde själv ha förväntat mig en faktura i slutet av december eftersom jag fick den förra i slutet av september dunno.gifwacko.gif

Är det verkligen jag som kund som ska se till att jag får fakturan så att jag hinner betala den??? fear.gif-fear-.gifno.gif

Finns det något i Konsumentlagen som reglerar säljarens ansvar ang. fakturor?
Bengalow
Jo, det finns det säkert, men jag kan inte tänka mig att det gäller i ditt fall. Fortum har sänt fakturan i "god tid", så jag tror att det blir till att svälja förtreten. Du har ju fått ett par extra dagar, och du borde ha varit medveten om att det skulle komma en faktura att betala. Eller hur?
"Per 30 dagar netto" gäller inte i detta fallet, då du har en sista betalningsdag. Det är villkoret du har avtalat. Om fakturan hade kommit efter betalningsfristen, så hade du varit tvungen att kontakta leverantören, och förklarat hur det ligger till, för att slippa ev. förseningsavgift, men det är upp till säljaren att godta din förklaring. Taskigt, men sånt är livet...
Anma
CITAT (Ålgryte @ 28-12-2009, 13:33) *
Idag fick jag en faktura från Fortum som ska vara betald senast 4 januari ranting.gifranting.gif
Den var daterad 15 december och har tydligen blivit liggande i julrushen.
Då jag ringde och protesterade hos Fortum försvarade de sig med att jag borde själv ha förväntat mig en faktura i slutet av december eftersom jag fick den förra i slutet av september dunno.gifwacko.gif

Är det verkligen jag som kund som ska se till att jag får fakturan så att jag hinner betala den??? fear.gif-fear-.gifno.gif

Finns det något i Konsumentlagen som reglerar säljarens ansvar ang. fakturor?

Tyvärr är det kundens ansvar. Men däremot borde Forum visa lite goodwill och låta dig skjuta upp räkningen åtminstone till slutet av månaden. Ring dem igen och kolla om de går med på det.
Ålgryte
CITAT (Bengalow @ 28-12-2009, 13:41) *
Fortum har sänt fakturan i "god tid", så jag tror att det blir till att svälja förtreten. Du har ju fått ett par extra dagar, och du borde ha varit medveten om att det skulle komma en faktura att betala. Eller hur?

Då var det ju tur att jag är hemma idag så att jag hann få den...

Men jag blir fundersam över att jag: borde ha varit medveten om att det skulle komma en faktura att betala...
Anma
CITAT (Ålgryte @ 28-12-2009, 13:58) *
Då var det ju tur att jag är hemma idag så att jag hann få den...

Men jag blir fundersam över att jag: borde ha varit medveten om att det skulle komma en faktura att betala...

Jo, det är ju så att flera räkningar skickas kvartalsvis, och har man då koll på när man senast betalade en kvartalsräkning så vet man ju när nästa ska betalas. Detta är ingen kritik mot dig, många har ingen koll på sådana saker så det är du inte ensam om.
Själv har jag haft dålig koll förr, men sedan ett par år vet jag precis vilka räkningar som kommer när, till och med räkningar som betalas årsvis. Här blir det inga överraskningar.
Ålgryte
CITAT (Anma @ 28-12-2009, 14:05) *
Jo, det är ju så att flera räkningar skickas kvartalsvis, och har man då koll på när man senast betalade en kvartalsräkning så vet man ju när nästa ska betalas.

Om jag varit bortrest över mellandagarna? Hade det då varit min skyldighet som kund att kontakta förväntade fakturasändare och be om anstånd?
skogstroll
hm ja det är väl en sak att man vet att det ska komma en faktura men när det gäller t.ex. elräkningar är det ju inte alltid man vet hur mycket det blir på. Jag tycker gott de kunde ge dig lite mera tid!
Anma
CITAT (Ålgryte @ 28-12-2009, 14:12) *
Om jag varit bortrest över mellandagarna? Hade det då varit min skyldighet som kund att kontakta förväntade fakturasändare och be om anstånd?

Ja tyvärr är det så.
emmas matte
Ringer man bara och förklarar kan man nog få anstånd till slutet på månaden, har alltid fått det när jag bett om det
Anma
CITAT (skogstroll @ 28-12-2009, 14:14) *
hm ja det är väl en sak att man vet att det ska komma en faktura men när det gäller t.ex. elräkningar är det ju inte alltid man vet hur mycket det blir på. Jag tycker gott de kunde ge dig lite mera tid!

Jo det tycker ju jag också, men tyvärr fungerar det inte så.

Men de flesta företag är ändå medgörliga och försöker att hjälpa till. Men sen finns ju de som ofta skjuter upp sina räkningar och därför har många företag infört en regel om att man bara får skjuta upp eller dela upp en räkning två gånger om året eller så.

Om någon undrar varför jag vet allt detta är det för att jag levet långt under exixtensminimum mer än tio år tidigare i mitt liv.
Klura
Det stämmer det som Anma säger, jag har själv råkat ut för en liknande grej.
Den första räkningen kom inte fram och påminnelsen dök upp när jag var bortrest så den blev försent inbetald med x-tra avgifter och räntepåföljd på nästkommande räkning.
När jag ringde och hörde mig för ang detta så sa de att det var min skyldighet att "efterlysa" den första räkningen som inte kommit.
Det var bara att svälja och betala. Nu vet jag det och försöker hålla bättre koll.

Ett tips är att om du har Internetbank så lägg in det som autogiro då missar du aldrig räkningen.
Då får du fakturan till bankens inkorg i god tid och vad jag vet så har aldrig någon försvunnit där.
Vill du inte ha autogiro så finns alltid möjligheten att få en e-faktura via mail, men där händer det ju att det kan försvinna också, så säkrast är autogiro.
Huggorm
CITAT (Klura @ 28-12-2009, 14:33) *
Ett tips är att om du har Internetbank så lägg in det som autogiro då missar du aldrig räkningen.
Då får du fakturan till bankens inkorg i god tid och vad jag vet så har aldrig någon försvunnit där.
Vill du inte ha autogiro så finns alltid möjligheten att få en e-faktura via mail, men där händer det ju att det kan försvinna också, så säkrast är autogiro.

Elräkningen varierar ju i storlek, går det verkligen att ha den som autogiro då? Annars är det förstås en mycket bra idé. E-faktura är inte heller dumt.
Klura
CITAT (Huggorm @ 28-12-2009, 14:49) *
Elräkningen varierar ju i storlek, går det verkligen att ha den som autogiro då? Annars är det förstås en mycket bra idé. E-faktura är inte heller dumt.

Ja räkningen skickas direkt till ditt konto.
Jag har flera räkningar på autogiro, lånen t ex dras den sista varje månad, bensinräkningen alla mina försäkringar m fl. Det är jättesmidigt.
Klura
Bara för att nämna det här med försäkringarna..
Jag har hem, tre stycken sjuk o olycksfall, tre personbilar o en buss att försäkra.
Någon betalas per helår men sen är det ett par på halvår och några per månad.
Jag får ett brev från försäkringsbolaget där det står vilka datum och summan som ska dras.
Sen rullar det bara på automatiskt.
Blir det någon ändring t ex att jag ställer av/på en bil, så skickar det ut ett nytt brev med de nya uppgifterna.
Det enda jag behöver se till är att det finns pengar på kontot den dagen det ska betalas.
Bengalow
Det absolut smidigaste sättet är e-faktura, om du normalt sett betalar dina räkningar via internet. Titta efter om inte Fortum har ett sådant konto. Anmäl dig till det, och räkningen kommer till dig på Internetbanken. Det enda du behöver göra är att attestera den. Sista inbetalningsdag ligger per automatik, och dom brukar komma i god till till datan....
Ålgryte
Jovisst kan man ansluta sig till autogiro eller e-faktura för att förhindra att få betalningspåminnelse. Men jag reagerar starkt på att det är min skyldighet att se till att fakturan kommer i tid!
Fortum håller med om att min faktura har haft anmärkningsvärt lång tid, både för utskrift och leverans. De är inte alltid omöjliga att diskutera med... rolleyes.gif

Jag är noga med fakturor och "hade på känn" att den borde existera. Har under helgen letat överallt trots att jag inte kunde minnas att jag sett den.unsure.gif Idag fick jag bekräftat att jag inte slarvat bort den.

Däremot är jag fortfarande upprörd över inställningen att det är kunden som alltid är skyldig, dvs har fel och får stå för konsekvenserna liksom Klura råkat ut för. blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon