|
Alexander-VG-zon3
08-01-2010, 12:56
CITAT (Geranium @ 08-01-2010, 11:59)  Vi hade som kallast -11 här i nordvästra skåne, vid 8-snåret imorse. Orolig för de små nyplanterade, t.e.x frilandshibiskusen, fjärilsbusken mfl. Har även en zon 1-druva som inte ser så pigg ut.  frilandshibiskius behöver du inte oroa dig över, den första jag planterade fick en kall och hård vinter som första vinter och den klarade sig utan problem. jag själv har en vitis vinifera på friland (bredvid fikonet) och den är jag också orolig över för den brukar frysa ner varje vinter. CITAT (mat103 @ 08-01-2010, 12:48)  Jag kan väl helt ärligt säga att en viss oro börjat spria inom mig angående alla mina mer känsliga växter som jag efter lång tid vågat prova plantera ut i våras. Tex min Trachycarpus, lagerblad, fikon och rosmarin. Hoppas kylan snart ger med sig. Hos mig i Falkenberg har det varit riktigt kallt länge nu. Tack och lov har jag en rätt så bra vindskyddad trädgård. Mina känsliga växter har fått ett visst skydd, men är det tillräckligt? Det återstår att se.
Jag hade tänkt friplantera mitt olivträd. Är nu glad att jag inte gjorde det. jag håller tummarna för att dom klarar sig, vad har du gett för skydd? mitt olivträd är nog redan dött. det var kul så länge det varade. förra vintern frös det ner och kom några skott nerifrån men dom invintrade inte så de skotten var redan döda innan vintern ens kom på allvar.
Palmernas rötter är täckta med tjocka frigolitskivor och mycket barkmull. Kronorna är ihopbundna men inte täckta. På de två stora palmerna är den övre delen av stammen täckt med markduk och tjocka filtar. Fikonträdet och lagerbladet har rötterna täckta med tjockt lager barkmull respektive stenar. Jag tänkte att det räcker väl nog, eftersom vintern säkert inte skulle bli så kall!!
Jag är nog faktiskt minst orolig för fikonet. Jag hade det i kruka ute hela förra vintern utan täckning. Det klarade sig utan några skador då, trots att vi hade ganska långa perioder med kyla.
Gunilla T
08-01-2010, 15:56
CITAT (smuleborg @ 06-01-2010, 20:30)  Har varit riktigt kallt några dagar. Skogsägaren har lagt ut "höbalar" till rådjuren en tid. Våra fröautomater fylls på hela tiden. Minus 27 i morse. Runt 20 under dagen. Jag vågar inte tänka på unga egenhändigt framdrivna perenner, tjockt snötäcke som tur är.
Vattnet frös i morse.
Men vackert är det. Hur går det med vattnet smuleborg? Vi har klarat oss hittills men blev utan ström häromkvällen när det var så kallt - men som tur var kom den tillbaks efter 1,5 timmar....nu blir det en kall natt igen...
smuleborg
08-01-2010, 19:22
CITAT (Gunilla T @ 08-01-2010, 15:56)  Hur går det med vattnet smuleborg?
Vi har klarat oss hittills men blev utan ström häromkvällen när det var så kallt - men som tur var kom den tillbaks efter 1,5 timmar....nu blir det en kall natt igen... I går morse rann vatten ur kranarna, vilken lycka  . Kanske bäst att tappa upp lite vatten Ni har väl egen brunn? Är inte själva pumpen eldriven (tror vår är det, men nu blir jag osäker)?
Myosotis
08-01-2010, 19:26
CITAT (Geranium @ 08-01-2010, 11:59)  Vi hade som kallast -11 här i nordvästra skåne... -16,9° lite längre inåt landet. Max. -9,9° och klart. Nu är det -14,9°. I morse var det 9° i sovrummet, lite kyligt tyckte t.o.m. jag. Man kanske inte skulle stänga av elementet helt på natten?
Det är bara att inse att civilationens grundvalar vilar på att strömmen flyter genom ledningarna. Synd bara att kraftbolagen aldrig kan inse och förutse att fortfarande kan vintrarna bli rejält kalla , och att vi numera är helt beroende av att elen för att samhället skall fungera. Hur blir nästa vinter?. Bryr sig kraftbolagen? Ja, f-n vet.
[attachment=46084:S5030649.jpg]
Gunilla T
09-01-2010, 14:23
CITAT (smuleborg @ 08-01-2010, 19:22)  I går morse rann vatten ur kranarna, vilken lycka  . Kanske bäst att tappa upp lite vatten Ni har väl egen brunn? Är inte själva pumpen eldriven (tror vår är det, men nu blir jag osäker)? Så bra då, tänk att man blir så glad över något som man mestadels tar för givet! Vi har tappat upp vatten för att iaf ha till våra djur om det fryser eller strömmen försvinner. Ja, vi har egen brunn, eldriven så utan ström blir det vare sig vatten, ljus eller toalett. -26 i morse och ser ut att bli en kall natt igen om vi inte får lite moln på himlen.
Alexander-VG-zon3
09-01-2010, 14:51
här blev det i natt ner till -23c om man avrundar uppåt.
Hej
Minus 12,6 ute just när jag tittade. Hur kan ni ha så kallt där i Skåne, Flaxss?
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
09-01-2010, 21:40
CITAT (tepa @ 09-01-2010, 21:12)  Hej
Minus 12,6 ute just när jag tittade. Hur kan ni ha så kallt där i Skåne, Flaxss?
Hälsn Tepa i trädgården i skåne har det inte varit kallare än -15c än (tror jag det var) här där jag bor i södra Vg zon 3-4 har det varit ca -23c.
linalina
09-01-2010, 22:53
Jag tittade precis på vår väderstation och den visade +0,1, men om vi lägger på blåsten så var det dryga -15 grader, så den lilla snö vi har lär väl få ligga kvar. Jag befinner mig 2 mil öster om Malmö, Skåne.
CITAT (flaxss @ 09-01-2010, 22:40)  i trädgården i skåne har det inte varit kallare än -15c än (tror jag det var)
här där jag bor i södra Vg zon 3-4 har det varit ca -23c. Just, ja, Flaxss. Du har ju två "plejs", glömde bort det. Hälsn Tepa
Huggorm
10-01-2010, 09:45
CITAT (linalina @ 09-01-2010, 22:53)  Jag tittade precis på vår väderstation och den visade +0,1, men om vi lägger på blåsten så var det dryga -15 grader, så den lilla snö vi har lär väl få ligga kvar. Jag befinner mig 2 mil öster om Malmö, Skåne. Smälter det inte snarare fortare om det blåser också? Då blåser vattenångan bort och värmen kommer bättre åt snön. Men +0,1 är ju inte väldigt mycket tö precis
Hej
Gör man bort sig om man skrapar lite försiktigt på någon buske redan nu, för att se om den lever? En par millimeter bara? Jag gjorde nämligen det.
Första bilden den där rosa bladiga jag planterade på höstkanten. Vingbenved. Ser ut att leva. Andra bilden mitt Blåregn. Ser åsså ut att ha liv, men är inte lika grön under barken, mera gulgrön. Tredje bilden min Acer Palmatum. Har också liv, tror jag...
Hälsn Tepa
vitavargen
10-01-2010, 09:55
CITAT (tepa @ 10-01-2010, 09:46)  ... Gör man bort sig om man skrapar lite försiktigt på någon buske redan nu, för att se om den lever? En par millimeter bara? Jag gjorde nämligen det. ... Med hjälp av ett levande ljus kan du droppa några droppar på såren. Och binda runt de med nåt. Det borde du göra redan idag. Ett alt. är kalk(levande om du har tillgång till).
Tack, Vitavargen. Nu gjort. Droppade stearin och band om med remsor av en gammal frottehandduk. Gissade nog att man kanske släpper in kylan, när det inte är någon bark som skyddar.
Visst håller du med om att alla tre har liv?
Hälsn Tepa
vitavargen
10-01-2010, 10:29
Jo, det har dem. Men hoppas också att det håller sånt efter ditt ingrepp
Hej
Men DET ska vi väl tro? :unsure: Hursomhelst, jag KUNDE inte hålla mig.
En bil körde förbi när jag höll på med stearinljuset. Dom undrade nog, "och vad håller hon NU på med!?"
Hälsn Tepa
vitavargen
10-01-2010, 12:37
CITAT (tepa @ 10-01-2010, 10:40)  Hej Men DET ska vi väl tro? Hursomhelst, jag KUNDE inte hålla mig. En bil körde förbi när jag höll på med stearinljuset. Dom undrade nog, "och vad håller hon NU på med!?" Hälsn Tepa Nu är det svårt att få tag på levande kalk i Sverige i och med att byggbranchen är mycket utvecklade, annars det är alltid bättre med en tjock lösning av kalk som kan täcka såren och samtidigt skydda dem mot oönskade levande organismer på såret.
Alexander-VG-zon3
10-01-2010, 17:46
det är ju svårt att se om växter lever nu eller ej, då dom visar symptom på att vara döda när det blir varmt. skulle en växt frysa ihjäl av kyla så fryser den i det skikt den var dvs grön under barken. så även om växten är död så kan den ändå vara grön.
när våren kommer och växten tinar upp det är då skadan visar sig och växten dör. typ fryser man in broccoli så blir ju inte den brun utan håller sig grön under hela tiden i frysen. låter man den ligga framme utan att tillaga den så blir den ju ''död''.
sedan kan ju mycket hända med värdet fram till våren frysskador, ruttnat, torkat ihjäl, vindskador, gnagskador m.m. så just nu ska man låta växterna vara och ev täcka dom mer om det behövs. sen till våren det är då man ska kolla och skrapa på barken. och är en växt frisk så ska det vara en frisk och fuktig och grönfärg ingen torr och blek grönfärg eller brunt för då är den nog död.
Är det så, Flaxss ? Då har jag tjuvstartat. Men jag tror nog dom lever ändå... :yes: Täckte dom faktiskt med löv också innan snön kom.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
14-01-2010, 10:32
nu har kylan lugnat ner sig i trädgården i skåne, runt -5c -3c på nätterna och dagen runt -2c +1c enligt dom där hemma.
här där jag bor har det fortfarande varit rätt så kallt under dagen och nätterna men dom två senaste dagarna har det varit max temperaturer på runt -3c. vilket är trevligt att det blir lite mildare men nätterna har varit kalla än runt -15c -10c.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|