Full version: Chokladpannacotta
elleave
För 6 personer.

3 gelatinblad
5 dl mellangrädde
½ dl ljust muskovado- eller strösocker
200 g mörk choklad, 70%

Hallongrädde:
2 dl vispgrädde
2-3 dl färska eller frysta hallon
2 msk gelésocker Multi eller vanligt socker

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter.
Koka upp grädde och socker i en kastrull. Ta kastrullen från plattan.
Pressa vattnet ur gelatinbladen, lägg bladen i gräddblandningen och rör om ordentligt, tills de har smält. Bryt chokladen i bitar i en skål. Häll den heta grädden över. Rör tills chokladen smält och har blivit en fin ljusbrun blandning. Jag tog handvispen till hjälp.
Fördela blandningen i 6 portionsglas. Ställ dem i kylen i ca 2 timmar eller längre tills pannacottan stelnat. Jag behövde längre tid än 2 timmar.

Vispa grädden tjock. Mosa de halvtinade bären och blanda dem och sockret i grädden. Låt hallongrädden stå kallt en stund. Klicka grädden i glasen över pannacottan.

Annkina
Det låter himmelskt gott!

Ska jag nog överraska sambon med någon dag.
netaave
Den var sagolikt god, vi gjorde den med vispgrädde vilket gjorde att den blev aningen fastare än vanlig pannacotta men det gjorde oss ingenting.
Hallongrädden var också gudomligt god dan efter till karamelliserad färsk ananas, skar tunna skivor som vi rensade, strödde på lite råsocker så in i micron 1 minut.
Ananasaen var lite omogen så vi måste hitta på något med den o detta vart kanon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon