Freyas
I EU talar Sverige för mångfald och bevarande av arter. På hemmaplan dödar man individer av den mest utrotningshotade arten, vargen, men i svensk folktro har gråben alltid fått bära ett oförtjänst dåligt rykte. Varför? Kanske den till syvende och sist är mer mänsklig än människan själv som med bössan i handen och licens i fickan kan hänge sig åt sin hemliga njutning ... att döda. Vad är det som är så lockande i detta? Att se livet slockna i rådjursögon? Eller att hänga ett varghuvud som trofé på stugväggen? Rekreation? Nej. Ljug inte för mig. Att jaga är spänning. Att gå i skogen och se alla dess under är rekreation. Jag mår illa av idiotin i vargjakten. Jag orkar inte ens att skriva ner alla de punkter som visar på denna idioti, utan lämnar er att motsäga mig och håna mig med ert varghat! Ett hat som i tråden om vargjakten här på odla förvandlades till ett hat mot er själva och mot varandra ... Istället hyllar jag vargen! Detta ädla och socialt högst kompetenta djur. Hoppas det till våren föds nya kullar trots att så många individer och så många alfadjur skadesköts och dödades! Trots allt skall det komma en vår ...

Mina vackraste rosor till vargen
Gunilla T
Så vackert skrivet Freyas.... -cry-.gif

Denhär helgen har varit plågsam, nyheterna fulla av dödade vargar som jag inte orkar se och hela tiden har jag tänkt på dessa skadskjutna stackare som släpar sig runt i snön....hur kan tänkande människor vara så fruktansvärt grymma?
Aqvakul
wub.gif vackra ord till minne av en mycket tragisk historia...
gnon49
Ja ämnet är så infekterat att till med jägarna nog drar sig för att medge att dom jagat varg. För det är ju ingen jakt utan ren o skär avrättning av vargen. Dom vargar som dog på direkten hade tur, övriga gick en smärtsam död till mötes. Det där med att sikta är svårt.
DragonLady
Håller med dig Freyas.. det finns bara en art av skadedjur som är övertalig och som borde skjutas av om någon.. finns ingen art som kan mäta sig med människans skadeverkan..
Om jägarna nu vill jaga kan de jaga varandra...
ängsvädd
Fint skrivet Freyas. Jag instämmer . rose.gif
Ingela i Segersberg
Vldigt fint skrivet, Freyas! Jag instämmer jag också. rose.gif
Anma
Håller med jag med, som är en speciellt utvald skara människor som mött varg i naturen. I mitt fall var det iförsig inte i naturen, utan på gatan här utanför. smile.gif
Freyas
Det värmer mitt hjärta att se att det finns likasinnade, att det finns människor som värnar om det vilda livet, människor som också ger vargen sitt stöd och som är modiga nog att värna om allas rätt att existera .... Tack alla ni! En ros också till er! Jag tycker att det är viktigt att vi hörs! Att vi talar för dem som själva inte kan föra sin talan.
sqrulan
rose.gif En ros till alla stackars vargar, det är så sorgligt! crying.gif
Freyas
"Jagad" -
en hyllning till vargen

På skälvande ben.
Trampar spår där inga finns.
Vittrar.
Skogen viskar på de visas vis,
berättar sanningar i snön.
En stjärna tänds,
en annan föll.
Rädsla mellan kala stammar.
Det går jägare i skogen.
Långt bär ekot av det ensamma
ylandet.

sqrulan
-cry-.gif Så hemskt sorgligt! Tänk så rädd och ensam man skulle vara! crying.gif
Freyas
Ja, fruktansvärt! Och om man dessutom vore bara ett drygt halvt år gammal valp!
Orkidétjuven
For those who see, as we see, our world is life. But for one who is blind, as they are blind it is death...
zaaritha
Jag sörjer mest varghonorna--som hade valpar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon