Full version: Direktsådd
Therese3z
Förra året skulle jag direktså lite sommarblommor (vallmo, blåklint, ringblomma och så vidare) men eftersom jag inte kunde bestämma mig för när jag trodde det var "dags" så vart det knappt några alls som kom i jorden överhuvudtaget. Till i år vill jag därför vara lite mer förberedd med fakta om hur och när det är dags att så på friland så jag inte kan vela så mycket!

När jag försökte söka efter svaren via sökfunktionen så fick jag fram att bönor och majs och sådana "ätbara" saker skall sås vid vissa jordtemperaturer, är det samma för sommarblommorna? Vilken jordtemperatur är lämplig i så fall, och hur djupt ner ska denna temperatur vara?

Jag bor i zon 4(5), när brukar ni andra i denna zon direktså? Går ni efter almanackan (samma datum varje år? wink.gif ) eller går ni ut och "känner efter" lite eller är det väderleksrapporten för den kommande veckan som får styra kanske? smile.gif

Jag inser att det nog säkert är superenkelt med direktsådd, men som sagt, jag vill ha lite tips från er andra som är betydligt mer erfarna än mig själv! smile.gif
Maggan H
Jag bor i Skåne zon 1, här sår jag oftast i april. Men fröna gror när de får bästa möjliga omständigheter så jag tror inte det spelar någon roll egentligen. De fröer som har legat i jorden hela vintern (oftast de som har självsått sig) blommar hos mig både tidigare och har kraftigare plantor än de egensådda. Man skulle ju så alla på hösten för den skull, men det är svårt att komma ihåg var och vad man sådde. Namnpinnar är ett måste! biggrin.gif
Eva 33c
Håller med Maggan. Just de fröer du nämner ruttnar inte i kall jord som tex bönor och majs utan de ligger och väntar på värmen. Jag, som bor i Falun, brukar så dem i slutet på maj ungefär. Man vinner just ingen tid i utvecklingen genom att så tidigare eftersom det ändå inte gror förrän det blir varmt.
Najsan
Jag sår sånna sommarblommor på hösten i champinjonlådor (med namnpinne smile.gif) så när de behagar gro på våren kommer de som ett skott, håller med föregående talare att de plantorna är vid bättre hälsa än de vårsådda, och så slipper man ju tänka på våren när man har så mycket annat i skallen....

Bara vanlig plantjord, häv på frön, lite mer jord (sikta genom champinjonlåda så klumpar försvinner) ställ i grönsakslandet ovanpå lite löv som jag lägger där för jordförbättring, lite mer löv och sen vänta på våren. Kika lite när man är för nyfiken på vårkanten och ta bort löven när andan faller på. Hur lätt som helst!

Kerstin (zon 3-4?, uppsala)
Peztis
Jag brukar så i landet kring 1 maj, bor några mil nott om Stockholm och jag blir inte riktigt klok på vad det är för zon här... men växer gör det i alla fall! Och då brukar det gå ät en dag då allt sås mer eller mindre.

Bönor osv ska väl i jorden när jorden är ca 15 grader, om jag minns rätt. Det finns jordtermometrar att köpa om man känner sig osäker.
Therese3z
Supertack för era tips och att ni tog er tid att berätta hur ni gör! Höstsådd (med massa namnpinnar..) låter ju faktiskt som ett väldigt lockande alternativ till kommande år, men i år så ska jag försöka få ner fröerna i jorden någon gång i maj så får de komma upp när de själva behagar sen. smile.gif
Jag trodde mycket riktigt att fröna skulle ruttna om jag sådde dem för tidigt eftersom jag hört någon (minns ej vem) säga det, men denne person (eller jag själv kanske) måste trasslat ihop det med majs och sådana fröer och sedan bara dragit alla anueller över en kam. smile.gif
Det med champinjonlådorna låter också som en riktigt bra idé som jag nog ska prova i höst, perfekt för de saker som jag inte lyckats bestämma mig för vart jag vill plantera än! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon