Sidor: 1, 2
Anki V
Jag har aldrig sått just den sorten……men mina plantor får stå kvar länge i såjorden där de brukar växa på rätt bra.

När jag sedan skolar ut brukar jag ”bredskola” (spara plats) i glassbyttor. Jag tror inte mina plantor har mycket mer ”eget” utrymme än om de stått i en pluggbox.

/Anki
Maggan H
CITAT (Anja Danmark @ 18-06-2010, 10:34) *
Mine er også blevet store, og jeg tror, at der er blomsterknopper på vej - det er Yellow Wonder, jeg har sået.

mvh
Anja

[attachment=51172:DSC_0327.jpg]

Den sorten sådde jag i fjol och de blommade och gav bra med bär redan första året! Blev massor av plantor.
Oj, citerade fel inlägg.... syftar på officinalis inlägg.
officinalis
Maggan,
vad fint! Då hoppas jag att det gror bra. Hoppas på att äntligen få en kantväxt som är vettig nog enligt mina kriterier smile.gif
Odlar i båda sand- och lerjord. Är lite fundersam på ifall jag ska sätta smultronen i lerjorden också. Risken är kanske att den är lite för näringsrik.
Lady Hamilton
Jag har aldrig gett mina plantor extra näring förutom den näring som funnits i plantjorden. Men som du ser så har Anki V:s plantor klarat sig i såjord så smultron är nog inte så kinkiga. Vitsen med att så så här tidigt är ju för att man skall hinna få bär första året. Just sorten Alexandria har jag testat med MYCKET gott resultat tummenupp.gif så du kan nog räkna med god skörd redan i sommar
officinalis
Nu har de grott. Kanske råkat stå någon extradag mörkt, så de har sträckt på sig lite. Ser väldigt sköra ut. De har dock börjat bilda klorofyll nu när jag ställde de under lysrören. Men jag behåller plasten på.
Lady Hamilton
Ingen fara tummenupp.gif smultron tål att stå utan tilläggsbelysning eftersom de växer väldigt sakta. Behåll plasten på sä länge du anser att du behöver. Och smultronplantor ser väldit taniga och bräckliga ut, det är deras växtsätt
Maggan H
Smultronen börjar vakna så smått och den här bautakrukan ska delas i år. När är bästa tiden till detta så de hinner rota om sig innan juni?
Bild från idag.
[attachment=58606:P3050009.JPG]
officinalis
Det verkar gå bra det här. Kör med lysrör för tillfället faktiskt. Det är alldeles för dåligt ljusinsläpp på grund av en byggplastväv som sitter utanför fasaden just nu.
Har haft lite problem med bladlöss, men de är enkla att plocka bort, även fast det varit lite pilligt.
Jag har ett femtiotal plantor i pluggbrätt som står på en underbevattningsmatta, så det gör det enkelt med bevattning.

Edit:
Sorten heter Alexandria ifall någon missat. Det är ett månadssmultron och ska ge bär under ett par veckor.

Får se lite hur jag gör med avhärdning. För tillfället har jag ingen balkong och hade istället tänkt ställa ned allt som ska avhärdas i i två pallkragar som står ovan varandra. Till en början täcker jag med säckväv och fiberduk för att begränsa allt för stark solinstrålning och nattkyla.
Sen får jag avvänja dem på något sätt. Kanske ta bort säckväven efter en vecka, låta fiberduken stå på tills det börjar bli lite varmare nätter.
Vad tror ni om det?
Anja Danmark
CITAT (BigDaddy @ 19-04-2010, 01:02) *
Jag visste inte innan att man kunde gro i mörker men gjorde som det stod på. Lade dem i ett förråd med svart säck över. På typ 3 dagar hade de tittat fram så då flyttade jag över dem till ljuset.
Smultronen alltså.
Fast de växer fasligt långsamt mina smultron. De kan omöjligt få skörd i år fast de sade det i butiken.
Satte dem månadsskiftet feb-mar.

Jag får nog gräva upp en planta från skogen i år & ha på balkonglådan detta år & hoppas jag får skörd på mina egna nästa säsong. De är inte mer än max 3cm höga.

Du skal nok nå at få frugt - lige pludselig begynder de at vokse hurtigt. Jeg havde det på samme måde sidste år, men jeg plantede dem om i hver sin krukke, satte dem i drivhuset og fik masser af frugt hen på sommeren.

PiieMiien
Åh vad sugen jag blev på att så smultron.. Har en påse månadssmultron men blev sugen på lite fler sorter när jag såg den här tråden! Var har ni beställt era fröer? biggrin.gif
officinalis
Jag beställde Alexandria på Runåberg. Tror de har Rugen också.
Klura
Jag sådde månadssmultron "Rugen" i början på mars.
Satt dom i garaget och sen glömdes de bort.
Tog fram dom i fredags och de är ca 1-1½ cm långa sytrådssmala vita skälkar med en anings grönt i toppen.
Ska de se ut så, eller har de stått i mörkret för länge?
officinalis
De kan se ut så i början, men mörkret är givetvis en bidragande orsak.
De är väldigt klena. Jag sådde i Januari och det är först nu de börjar likna något, men de är fortfarande små.
Klura
Vad bra, då kan jag känna mig lugn.
Anja Danmark
Jeg såede jo sidste år og fik fine, store planter, som gav masser af frugt.

Desværre frøs de alle væk i vinter, så jeg troede ikke, at jeg skulle få nogen i år. Men jeg fik ikke lige tømt krukken fra sidste år, og den ser sådan ud nu:

[attachment=61291:1636.JPG]

Jeg ved ikke, hvor mange planter der er - men der er mange! Så nu har jeg plantet nogle stykker over i potter for sig selv, så mon ikke jeg når at få lidt bær i år også?

Mvh
Anja
Maggan H
Ja, dom fröar av sig riktigt duktigt, jag har också planterat över till små krukor. Fast alla mina stora plantor har klarat sig i en hink denna vargavinter så jag undra bara hur kallt du har haft det Anja?
Anja Danmark
Det var en kold vinter i forhold til en "normalvinter" i Danmark - vi havde lange perioder med under minus 10 grader om natten og nåede et par gange ned under 20...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon