Full version: olycka
Sidor: 1, 2
MimE
CITAT (Cilla @ 11-12-2003, 10:59)
MimE - jag ser det inte som att vi här är oeniga om vinterdäcken, men kanske om hur man bäst besvarar någon som erkänner att man gjort ett fel, och dessutom i ett sammanhang där en annan trafikants fel gjort att en forumist blivit skadad. Hur besvarar man bäst en bikt som denna? Med att omedelbart dra slutsatsen om att personen inte fattar felet, inte känner ansvar, bör ha sig en moralisk lektion och bli jämförda med allt annat trafikovett? Varför är det så lätt att dra slutsatser om att folk inte fattar allvaret i sina fel för att de erkänner dem, och till och med efter fråga försöker förklara varför felet begicks?

Jag kan lova att jag är långt mindre dömande, särskilt mot andra, även om jag också drar förhastade slutsatser en och annan gång per dag...

Nu både går och rullar jag vidare med annat vi har att diskutera.

Cilla,

Jag har skrivit tre inlägg i detta ämne:

1:
Där jag var glad att Hans klarade sig OK.

2 (9/12):
"...
Allvarligt talat:
Jag dömer ingen men kan någon förklara för mig varför de INTE kör på bra däck? Själv skulle jag inte drömma om att riskera mitt eget eller andras liv genom att strunta i vinterdäck så här års - oavsett vad lagen säger.
..."
-> Om jag menat dig så hade jag riktat det till dig och inte använt det generella ordet "de".

3 (10/12):
"Cilla,
Glöm inte att vi gillar dig wub.gif det är bara vinterdäcken vi inte är överens om. tongue.gif "
-> Detta inlägg skrev jag för att "lätta upp" stämningen så att du skulle förstå att åtminstone jag inte dömer dig.

Att du anklagar mig för att dra förhastade slutsatser och att vara dömande tycker jag är lite oschysst. Jag brukar verkligen anstränga mig för att inte bara "ösa ur mig" saker utan försöker skriva saker med lite eftertanke bakom.

Till er alla:
Jag beklagar om jag retat er med mina inlägg. Jag tycker att dessa forum har en så trevlig atmosfär men kanske man måste hålla en lägre profil om man inte varit medlem så länge.

Ursäkta än en gång,
Mimmi
Berith
Mimmi, du behöver inte be om ursäkt för nånting! Och jag tycker inte du ska ta åt dej heller av inlägget ovan. huh.gif
Cilla
Hej MimE!
Jag håller med Berith - ingen orsak till ursäkt! Det menar jag inte att någon annan måste ge heller. Tog avstamp i det du skrev om att vi här var oeniga om vinterdäcken, menade inget mer om ditt inlägg än att jag inte tror att vi är oeniga om just det.

Ujuj jag måste ha uttryckt mig illa som får dig att känna dig anklagad - du, jag tar och mailar dig!
Virgo
CITAT
Tog avstamp i det du skrev om att vi här var oeniga om vinterdäcken

Har för mig att alla var eniga om utom du, att vinterdäcken ska vara på bilen när det är vinterväglag.

mad.gif
kryddan
CITAT (Virgo @ 11-12-2003, 17:30)
CITAT
Tog avstamp i det du skrev om att vi här var oeniga om vinterdäcken

Har för mig att alla var eniga om utom du, att vinterdäcken ska vara på bilen när det är vinterväglag.

mad.gif

Men snälla.... kan vi inte sätta ett stopp för den här s.k. debatten nu?

De som velat har fått uttrycka ert missnöje med Cillas ansvartagande som bilförare. Cilla har svarat.

Vad mer tror du, Virgo, att du uppnår med att fortsätta tråden på det sätt du nyss gjorde?
Hans i Mälardalen
CITAT
Nyfiken fråga: hur många är det som har dubbdäck på cykeln? Jag funderar allvarligt på att skaffa sådana. (Dubbfria cykelvinterdäck har jag aldrig hört talas om, men det kanske finns???)

Jag kör utan dubbdäck, här i Eskilstuna har vi bra cykelbanor. Nu blir jag väl överöst med kommentarer om att jag minsann inte cyklade på en cykelbana när olyckan skedde. Till dessa svarar jag att det endast är en kort vägstump med fabriker som jag tar för att det är en genväg till gymnasiet. Jag brukar vara uppmärksam när jag passerar där utifrån att det är sån aktivitet med lastbilar och andra fordon. Men i mitt fall stämmer uttrycket när man minst anar det slår det till. För det skedde en mörk eftermiddag när allting för en gångs skull var lungt och stilla där.

Hur som helst ville jag bara säga det att jag ser det som en sport att klara att cykla året runt inklusive när cykelbanan blivit halkbana. Jag gör det dels för miljöns skull och dels för hälsans skull. Att cykla på halkigt underlag under säkra förhållanden ser jag som ett tillfredställande spänningsmoment i en annars så vardaglig vardag. Observeras bör dock att jag har vana och erfarenhet efter 10 vintrar vet jag hur man hanterar halka, det är därför ingen risk för allvarliga skador.

Så, nu har jag väl deklarerat mina sysslor och garderat mig från "hugg" biggrin.gif

MvH
Virgo
CITAT
Vad mer tror du, Virgo, att du uppnår med att fortsätta tråden på det sätt du nyss gjorde?

Förmodligen uppnår jag inte ett skvatt! mad.gif
Ewa L
Jag har köpt typ vinterdäck, men ej dubbdäck till min cykel, dvs grövre mönster.

Tycker också om att cykla större delen av året. Tom idag med blixthalka hade jag hyfsat fäste.
Berith
CITAT (Virgo @ 11-12-2003, 21:45)
CITAT
Förmodligen uppnår jag inte ett skvatt! mad.gif

Även om den det var riktat till inte bryr sej kan andra få sej en tankeställare och då har du uppnått en hel del.
uno
CITAT (Cilla @ 08-12-2003, 20:17)
Huga, jag som kör med sommardäcken än! Kröp fram idag, med mycket stora avstånd från alla cyklister och fotgängare jag såg.

Skönt att det slutade bra!

Fy,fy. Om Du gärna vill krypa. Lämna Din sommardäcksförseda bil hemma
och kryp. Risken att Du orsakar en olycka är då kraftigt minimerad.
Adri-Anne
Hörde en glädjande nyhet på Rapport igår.
Inte sedan på fyrtio-talet, har det varit så få döda i trafiken. Och då skall vi tänka på hur få bilar det fanns på den tiden.
Får vi bukt med alkoholisternas och knarkarnas omdömeslösa körning
blir nog våra vägar riktigt trivsamma.
Hans i Mälardalen
Jag hoppas och tror att det är en ihållande trend. Med all den teknisk utrustning man kan förse bilar med idag borde olyckorna minska med tiden. Men endast utrustning är inte tillräckligt, man måste ha lite i huvudet också. Det brukar dock de flesta ha så det ska nog gå "vägen".

MvH
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon