|
Åsa, mälardalen zon 2
11-01-2010, 19:38
Jag har ofta trott att folk överdriver när de pratar om SL och bristande service hos bussförarna. Jag fick sluta tidigare idag och blev glad då tåget rullade in något tidigt på stationen för då skulle jag hinna med bussen. Jag ställde mig och väntade på bussen, och jag väntade och väntade, men ingen buss kom. Det stod några barn också vid hållplatsen och väntade. När det började komma andra bussar försökte jag fråga dem om de kunde ta reda på vad som hänt bussen men de sade i stort sett bara surt "det är väl inte mitt problem?" Ska man inte åtminstone försöka vara trevlig i ett serviceyrke?
Kan påpekas att där jag bor går bussen bara ca 4ggr per dag och det är en mörk, slingrig, smal väg som inte är lämplig för barn att gå på i 5km vilket jag försökte påpeka. Tillsist då man lyckats ta sig fram till SL och fått klart för sig att de inte hade någon buss att skicka tog vi taxi (som damen i telefon sa att vi skulle ta) för jag kunde ju betala men hur hade barnen gjort ifall det inte fanns någon vuxen där det var ju ganska kallt att stå ute i kylan, så nu får man väl se om man får pengarna tillbaka.
Det är mina kollegor du pratar om fast kanske ändå inte får jag är trafikledare i city. Du har tyvärr helt rätt det är långt ifrån alla som är lämpliga i sitt yrke men med den löne och trygghetsfilosofi som branchen tyngs av så blir det såhär. Du fick ju tydligen ett svar på svenska vilket inte alltid är möjligt.
Det enda att göra för resenärer är att ringa SL Kundtjänst och tala om att här finns ingen buss jag har väntat i 20 minuter nu tar jag en taxi på er bekostnad. Det är nämligen så att underantrepenörerna får böta ett antal tusenlappar för varje missad avgång så det gäller för resenärerna att ligga på och informera om hur illa det är ställt Pengar talar
Huggorm
11-01-2010, 21:01
Förstår inte hur bussbranchen fungerar. Jag skulle gärna ta bussen i stället för bilen ibland, men jag har inte råd. Om jag skall till det lokala köpcentrat och handla till exempel, så finns det gott om bussar att välja mellan. 18km är det, och kostar hutlösa 65kr! Jag kör ju den sträckan för 20kr. Skall det verkligen vara mer än tre gånger så dyrt att ta bussen? Och hur kan det kosta så vansinnigt mycket, vart försvinner egentligen pengarna? Det är i stort sett alltid billigare att ta bilen, samt att det tar halva tiden och att man åker mycket bekvämare. Är man flera så blir förtjänsten förstås än större.
Aqvakul
11-01-2010, 21:08
CITAT (Huggorm @ 11-01-2010, 21:01)  Förstår inte hur bussbranchen fungerar. Jag skulle gärna ta bussen i stället för bilen ibland, men jag har inte råd. Om jag skall till det lokala köpcentrat och handla till exempel, så finns det gott om bussar att välja mellan. 18km är det, och kostar hutlösa 65kr! Jag kör ju den sträckan för 20kr. Skall det verkligen vara mer än tre gånger så dyrt att ta bussen? Och hur kan det kosta så vansinnigt mycket, vart försvinner egentligen pengarna? Det är i stort sett alltid billigare att ta bilen, samt att det tar halva tiden och att man åker mycket bekvämare. Är man flera så blir förtjänsten förstås än större. Här i Skåne är taxorna så uppbyggda att det är relativt billigt att köpa månadskort, medan enstaka resor är förhållandevis dyra. Jag misstänker att det ser ut så på andra ställen också.
Åsa, mälardalen zon 2
11-01-2010, 21:14
Det som väl är mest konstigt är att busschaffisarna inom SL inte verkar kunna ta kontakt med någon för de säger ju i stort sett jag kan inte ta reda på vad som hänt, jag kan inte anropa bussen etc.
Jag brukar även åka med UL ibland och de verkar ju inte ha svårt att ha kontakt med varann, märker man att bussen blir lite sen så det är risk att man missar en anknytande buss brukar det bara vara att gå fram till bussföraren och sedan anropar han/hon sin kollega som väntar några extra minuter. Såna nymodigheter verkar inte finnas inom SL.
Huggorm
11-01-2010, 21:15
CITAT (Aqvakul @ 11-01-2010, 21:08)  Här i Skåne är taxorna så uppbyggda att det är relativt billigt att köpa månadskort, medan enstaka resor är förhållandevis dyra. Jag misstänker att det ser ut så på andra ställen också. Jo, det är väll så här också. Och eftersom jag ändå måste ha bilen blir jag då tvungen att välja bort bussen. För miljön tycker jag inte det är något särskilt bra system, och inte lockar dom folk att börja åka buss heller
Myosotis
11-01-2010, 21:33
Det borde vara gratis att åka buss.
Aqvakul
11-01-2010, 21:38
CITAT (Myosotis @ 11-01-2010, 21:33)  Det borde vara gratis att åka buss. Nej, allt som är gratis överutnyttjas - men det kunde vara blilligare...
Myosotis
11-01-2010, 21:50
Jo gratis. Hur då överutnyttjas?
Aqvakul
11-01-2010, 22:01
CITAT (Myosotis @ 11-01-2010, 21:50)  Jo gratis. Hur då överutnyttjas? Människor kommer att åka buss, även när det annars skulle gått eller cyklat...
herkules
12-01-2010, 00:33
CITAT (Myosotis @ 11-01-2010, 21:33)  Det borde vara gratis att åka buss. tycker jag med. kan gå på skattsedeln.
Huggorm
12-01-2010, 06:19
CITAT (herkules @ 12-01-2010, 00:33)  tycker jag med. kan gå på skattsedeln. Efter vad jag förstår går det delvis på skattesedeln redan, eftersom dom inte lyckas få lönsamhet trots sina hutlösa priser. Men det är ju bara att höja skatten till 101% så kan vi ägna våra lediga dagar åt att åka gratis buss sedan
Aqvakul
12-01-2010, 07:22
Jag åker mycket kollektivt. För mig är komfortbitar, som att tider passas och att det finns sittplatser, viktigast. Priset bör vara konkurrenskraftigt, men absolut inte gratis.
herkules
12-01-2010, 09:08
CITAT (Huggorm @ 12-01-2010, 06:19)  Efter vad jag förstår går det delvis på skattesedeln redan, eftersom dom inte lyckas få lönsamhet trots sina hutlösa priser. Men det är ju bara att höja skatten till 101% så kan vi ägna våra lediga dagar åt att åka gratis buss sedan jag pratar inte bara buss, det finns tunnelbanor, pendeltåg och spårvagnar också, allt borde vara gratis.
skogstroll
12-01-2010, 09:14
tycker det kan vara väldigt frustrerande ibland när man kan höra busschaufförens radio babbla på om en störning och så säger de inget till passagerarna så alla hör. Hur jobbigt kan det vara? Många gånger har jag blivit försenad i onödan pga det. Många busschaufförer tycker heller inte att de behöver ha koll på något annat än deras egen tur. Slött tycker jag. Inget intresse av sitt arbete alls. SLs störningsinformation är alltid för sen (då har man redan stått och frusit i 30 minuter).
I Stockholm hade de ju ett projekt då lokaltrafiken kostade 10:- eller var det 20:-? De tog bort det sen. Undra varför.
Aqvakul
12-01-2010, 11:32
CITAT (Anma @ 12-01-2010, 11:31)  I Stockholm hade de ju ett projekt då lokaltrafiken kostade 10:- eller var det 20:-? De tog bort det sen. Undra varför. Socialdemokraerna införde enhetstaxa, som borgarna sen tog bort.
herkules
12-01-2010, 11:36
CITAT (Aqvakul @ 12-01-2010, 11:32)  Socialdemokraerna införde enhetstaxa, som borgarna sen tog bort. ja jäklar vad folk åkte kollektivt då, nu tar alla bilen ..
CITAT (Aqvakul @ 12-01-2010, 11:32)  Socialdemokraerna införde enhetstaxa, som borgarna sen tog bort. Så var det ja. Det är inte mycket bra från sossarnas tid som borgarna behåller.
Jag åker väldigt sällan kommunalt. Det kanske händer max 3 ggr/år. Men de gånger jag åkt och det har gått lugnt till (alltså man har suttit kvar på sätet hela resan) eller om chauffören varit x-tra trevlig och berättat nån rolig historia eller så i högtalaren så brukar jag alltid tacka för en trevlig resa. Det är många som verkligen gillar sitt jobb och sköter det bra och det är trevligt att visa att man uppskattar det.
Huggorm
12-01-2010, 19:51
CITAT (Anma @ 12-01-2010, 11:59)  Så var det ja. Det är inte mycket bra från sossarnas tid som borgarna behåller. Borgarna gör som sina väljare, skattebetalarna, vill. Kollektivtrafiken är löjligt dyr, och det är inte kul för alla dom som måste finansiera den samtidigt som dom kanske inte själva kan utnyttja den utan måste betala sin bil också.
Lustigt att nolltaxa kom på tal igen Man införde nolltaxa i Örebro för något år sedan och det slutade med kaos då staden alla snorungar levde rörare i bussarna hotade förare och förstörde. Nolltaxa är en bra idé men funkar dessvärre inte i praktiken
Angående kontakt med andra bussar är det bara att beordra föraren att kontakta trafikledningen för att få information, om föraren vägrar gå vidare till SL Kundtjänst
jag tänker klaga lite på SJ, sprang 2 km för att sedan hinna lagom till tåget, hitta platser för alla 8 pers i näheten av varandra... varpå fem minuter senare berättar de att de inte har någon lokförare till tåget så det är inställt Nästa tåg står på perongen i tid, men där börjar det med att det är problem med trafiken, och senare ska vi vänta på ett inkommande tåg. 1,5h efter när vi velat åka hem från stockholm kommer vi iväg. Underbart. hemma klockan tolv på natten istället för halv elva
CITAT (LasseB @ 12-01-2010, 20:13)  Lustigt att nolltaxa kom på tal igen Man införde nolltaxa i Örebro för något år sedan och det slutade med kaos då staden alla snorungar levde rörare i bussarna hotade förare och förstörde. Nolltaxa är en bra idé men funkar dessvärre inte i praktiken Ja det där känner jag igen. För en del år sedan körde jag en buss som kallades för Stinsenbussen. Det var en gratisbuss som butikerna i ett köpcentrum betalade för att få dit kunder, då det inte fanns andra kommunikationer. Men det var en himla massa ungar som använde denna till "stugvärmare". Den började kosta 5:- resan och efter det blev det mycket lugnare.
skogstroll
13-01-2010, 10:48
CITAT (Anma @ 12-01-2010, 11:59)  Så var det ja. Det är inte mycket bra från sossarnas tid som borgarna behåller. det var bara ett test (Stockholmsförsöket eller vad det hette), flera av de bussar de satte in har fått vara kvar. så länge allt funkar tycker jag att månadskortet är värt sina pengar
Myosotis
13-01-2010, 13:31
CITAT (LasseB @ 12-01-2010, 20:13)  Lustigt att nolltaxa kom på tal igen Man införde nolltaxa i Örebro för något år sedan och det slutade med kaos då staden alla snorungar levde rörare i bussarna hotade förare och förstörde. Nolltaxa är en bra idé men funkar dessvärre inte i praktiken Det visste jag inte, det var ju ett bra argument emot. Eller kan det finnas andra lösningar?
badabing
13-01-2010, 14:21
Bussarna är inte att lita på! Jag har åkt buss i flera år, och det är likadant varje gång..man får vänta på bussar som aldrig kommer och ledningen på SL verkar ju inte bry sig det minsta :/
Åsa, mälardalen zon 2
13-01-2010, 16:17
Idag kom aldrig morgonbussen  eftersom det var 2timmar till nästa buss fick jag ställa mig vid vägen och lifta istället för att inte bli alltför sen, skulle jag ha gått 5km till stationen skulle jag ju bli jättesen. Som tur är brukar de människor som bor härute på landet stanna när de ser någon vifta, alla vet att det är lotteri ifall bussen kommer eller ej.
skogstroll
13-01-2010, 16:19
ja det suger med trafikinformationen
ängsvädd
13-01-2010, 19:13
CITAT (Aqvakul @ 11-01-2010, 21:38)  Nej, allt som är gratis överutnyttjas - men det kunde vara blilligare... För miljöns skull är det ju bra om kollektivtrafiken överutnyttjas.
Aqvakul
13-01-2010, 19:34
CITAT (ängsvädd @ 13-01-2010, 19:13)  För miljöns skull är det ju bra om kollektivtrafiken överutnyttjas. inte om alternativet hade varit gå eller cykla...
Huggorm
13-01-2010, 20:46
CITAT (ängsvädd @ 13-01-2010, 19:13)  För miljöns skull är det ju bra om kollektivtrafiken överutnyttjas. Nej, men det är bra om den nyttjas
CITAT (badabing @ 13-01-2010, 14:21)  Bussarna är inte att lita på! Jag har åkt buss i flera år, och det är likadant varje gång..man får vänta på bussar som aldrig kommer och ledningen på SL verkar ju inte bry sig det minsta :/ Ledsen men det där är inget annat än LÖGN och jävla påhitt Som trafikledare, för bustrafiken i city, vet jag att 98% av all trafik går som den ska Trist med överdrifter och svammel Vad SLs ledning gäller så är SL endast en beställarorganisation ALLT praktiskt arbete sker via underlevarantörer även biljettkontrollen, som togs över av Securitas fr.o.m. 20100101
Åsa, mälardalen zon 2
15-01-2010, 20:49
På vissa turer känns det dock som om bussarna aldrig kommer (läs mitt inlägg om onsdagen), jag får känslan av att om någon buss är trasig så prioriteras linjer där många reser med bussen, vi som reser med en lantislinje (som används av få eftersom de flesta vet att bussarna inte går att lita på så har man körkort tar man bilen istället) blir de som blir utan buss för då får SL bara runt 4-5klagmål istället för kanske 40-50 ifall de struntar i att skicka bussen til en mer välanvänd linje. Jag försöker dock utnyttja bussen eftersom jag vet att det har byggts ett hundratal hus nu och det planeras för fler så används busslinjen och vi som bor här visar att vi åker buss så är chansen för att vi får fler bussar än 4st/dygn större.
Jag tror inte att man struntar i en linje men möjligheten att sätta in en ny buss begränsas ju av avståndet. Fick just se på vårt interna nät att mest nöjda bussresenärer återfinns i Norrtälje (84 procent) och Stockholms innerstad (81 procent).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|