Full version: Nervös o orolig
Sidor: 1, 2
Inga från Närke
fick skjutsa in honom igår efter ett snabbt läkarbesök på vårdcentralen. Började redan i lördags men han är så förbaskat envis så jag fick inte skjutsa in honom då tyvärr.

Han fick ligga kvar eftersom de inte kunde göra skiktröntgen av hjärtat p.g.a. av förhöjda njurvärden p.g.a. av hjärtmedicin han äter så de behöll honom över natten och skulle göra en undersökning idag på förmiddagen. De satte på honom bärbart EKG eftersom han också har haft hjärtsvikt för något år sedan. I dag röntgade de honom och upptäckte att det sitter en propp i lungan så nu får han väl stanna ett tag.

Det är skönt att veta att han är där inne på USÖ om det händer något men det är jobbigt för propp i lungorna är inte att leka med enligt info på nätet. Får bara hoppas att det går bra.
Han har ju varit sjukskriven sedan oktober 2008 för andra saker så vi hoppades ju på att han skulle bli frisk men så tillstötte detta också. Hjärtläkaren sa att det är en vanlig symptom hos en del patienter som har operererats för prostatacancer och det gjorde min sambo för 1 år sedan.

Hoppas att det går bra och att han inte får mera problem med psyket som han har idag och medicinerar för också.

Är det några av er som har erfarenhet av detta?
Snöflinga
Förstår att du är orolig sänder en tröst och styrke smiley_small_hug.gif
Magdis
Jag håller tummarna för ett snabbt tillfrisknande. smiley_small_hug.gif På avdelningen där jag arbetar så har vi allt som oftast patienter med lungemboli så jag har erfarenhet av det från den sidan. Han får blodförtunnande medicin nu förstår jag och kanske syrgas för att underlätta andningen? Du ska se att han snart blir frisk!
Aqvakul
Håller tummarna! tummenupp.gif tummenupp.gif trostar.gif
Alba
Fy så jobbigt och oroligt för dig.
Jag håller tummarna att din sambo snart är hemma igen frisk och kry.
4:an
Skickar en tanke....!
Irene_L
Vad oroligt för dig! Håller tummarna för att du snart har din gubbe hemma igen! tummenupp.gif
Styrkekram! smiley_small_hug.gif
aanderss
kram1.gif kram2.gif
mojan
Kram!
Krolliljan
Håller också tummarna tummenupp.gif
KRT
Håller tummar och tår för att han ska blir frisk snart!

En kollegas make, strax över 60, drabbades av flera större proppar i lungorna för ca 9 månader sedan. Visst tog det ett tag för honom att komma igen, och några veckor på sjukhus, men han är på benen och ser frisk ut nu. Min kusin, ca 50, fick det efter en enkel titthåloperation i knäet! Tog tid där också, och hon var dålig men är fullt frisk idag och lever samma aktiva liv som innan! Dock gick båda ner sig psykist, och blev lät deprimerade. Ingen behövde medicinera, och depressionen försvann när de blev bättre - men det var jobbigt ett tag.

Försök se det positivt, och ta till dig positiva saker också. det är så lätt ibland att bara se det negativa, tänk på att många blir helt friska och slipper men efteråt. Försök också se det positivt, det finns en känd orsak till proppen, det är betydligt värre om man inte kan hitta någon som helst förklaring. Visserligen spelar orsaken ingen roll initialt, men efteråt är det skönt att veta orsaken bakom....
PX-21
Såklart att gubben kommer hem det finns inget annat ..det är bara så kompiskram.gif smiley_small_hug.gif
Bengalow
Inga! Jag hoppas att allt reder ut sig, dom är ju duktiga på sjukhuset, så du får lita på dom! Ge hunden en kram från oss, och försök att se framåt med tillförsikt!!!! Snart kommer säkert sambon hem!
anne-li i olofstorp
Tummar och tår! Det går bra! dom har ögonen på det och de kommer att ordna sig!
ängsvädd
Sänder en styrkekram smiley_small_hug.gif
Inga från Närke
"Magdis"
Han fick igår kväll men har inget av detta (blodförtunnande och syrgas) idag enligt honom själv pratade precis med honom. Blev lite förundrad över detta för jag läste om det på nätet att det var viktigt att få denna hjälpen, men det kanske ska ges på kvällen själva blodförtunnignen. Han andas tungt fortfarande men har svårt att acceptera det själv fast jag förklarat att det tar ett tag. Syresättningen är bra 97 %.

"Bengalow"
Jo Nemo undrar var husse är ligger vid dörren och väntar men i morgon är det bättre när han förstår lite bättre att han inte är/kommer hem.

"KRT"
Jo visst är det bra att veta orsaken och det var visst ganska vanligt efter prostataoperation att det blir proppar i lungorna men de visste inte varför. Oron finns ju eftersom det har varit mycket runt omkring, är rädd att han inte orkar utan tappar modet helt. Men det är bara att hoppas på det bästa.

"Alla ni andra"
Tack för er omtanke och de tröstande orden. Ska försöka hålla er uppdaterade lite när jag orkar och har tid. För just nu är det hunden som gäller för att han är ledsen att husse inte är hemma, sedan försöker jag städa ut julen för att skingra tankarna och förståss åka in till min kära sambo. Men den sysslan kan jag dela med svägerska och dotter så då behöver jag inte vara där varje dag och orkar inte det heller eftersom jag själv inte är så pigg.
Tack än en gång.
Eva i Höga
Tänker på er och hoppas det ska rätta till sig. Han är ju under vård och den ska man lita på, mer kan du inte göra. kram2.gif
Hej igen
Inga ... du ska se att det går bra. Tryggt att han är inlagd och under övervakning.
Brorsan min fick propp i lungan ... jag skrev om det här i forumet ...
han har fått ta blodförtunnande Varan sen dess ... mått hur bra som helst.
kompiskram.gif
tepa
Vad hemskt, Inga. Jag hoppas verkligen att han är på benen snart igen.

Hälsn Tepa
zissi
Oj, vad mycket jobbigt ni haft lite drygt ett år vad jag förstår. Både prostatacancer, hjärtsvikt och propp i lungan, inte konstigt att psyket får sig en törn av allt detta. All sjukdom för ju med sig mycket oro både för de som själva är sjuka och för de närstående.
Tillfrisknande- och styrkekram kommer här smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Magdis
CITAT (Inga från Närke @ 13-01-2010, 19:20) *
"Magdis"
Han fick igår kväll men har inget av detta (blodförtunnande och syrgas) idag enligt honom själv pratade precis med honom. Blev lite förundrad över detta för jag läste om det på nätet att det var viktigt att få denna hjälpen, men det kanske ska ges på kvällen själva blodförtunnignen. Han andas tungt fortfarande men har svårt att acceptera det själv fast jag förklarat att det tar ett tag. Syresättningen är bra 97 %.

Ja antagligen får han det på kvällen, i en spruta på magen. Troligen får han nån tablett också men det är ju inte säkert att han kan hålla i minnet allt de stoppar i honom. Det låter jättebra att han har 97% i saturation, det borde innebära att proppen inte täpper till så stor del av lungan.
Styrkekram/Magdis
Biggan_
Det är jobbigt och oroligt med sjukdom i familjen, men på ett eller annat sätt så tar man sej igenom det också!
Skönt att du har svägerska och dotter som kan vara till hjälp!
Skickar en styrkekram jag också och håller tummarna för att han snart är hemma hos dej och vovven! smiley_small_hug.gif
Myosotis
trostar.gif smiley_small_hug.gif
Sussie F-Flower
Usch, vad trist Inga! trostar.gif

Jag instämmer med vad zissi skrivit i sitt inlägg.
Tufft år för Er båda men snart så har ni förhoppningsvis allt bakom er.... blomma.gif

Många och varma styrkekramar från mig med. smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Inga från Närke
CITAT (Magdis @ 13-01-2010, 23:08) *
Ja antagligen får han det på kvällen, i en spruta på magen. Troligen får han nån tablett också men det är ju inte säkert att han kan hålla i minnet allt de stoppar i honom. Det låter jättebra att han har 97% i saturation, det borde innebära att proppen inte täpper till så stor del av lungan.
Styrkekram/Magdis

Hej
Han fick 8 st Varan och en spruta i magen igår kväll och i kväll ska han lära sig ta sprutan själv. Vet inte om han får så många Varan, de har inte tagit några blodprov för att kolla men det kanske är för tidigit ännu för att kolla hur Varanen påverkar det tar väl några dagar eller? Vad är denna sprutan till är det för att lösa proppen. Var också på hjärtkontroll och det var bra.

Sedan ytterligare tack till er som skrivit efter att jag tackade sist.
Snöflinga
CITAT (Inga från Närke @ 14-01-2010, 19:33) *
Hej
Han fick 8 st Varan och en spruta i magen igår kväll och i kväll ska han lära sig ta sprutan själv. Vet inte om han får så många Varan, de har inte tagit några blodprov för att kolla men det kanske är för tidigit ännu för att kolla hur Varanen påverkar det tar väl några dagar eller? Vad är denna sprutan till är det för att lösa proppen. Var också på hjärtkontroll och det var bra.

Sedan ytterligare tack till er som skrivit efter att jag tackade sist.

När jag började ta Waran så vill jag minnas att jag fick ta c:a 8 st första dagen och sedan en varje dag. fick göra täta kontroller av pk-värdet och medicinera tills värdet blev där det skulle vara. trostar.gif
ingrid fuxwall
Hoppas han kryar på sig och snart kommer hem till dig och hunden rose.gif
herkules
jag hoppas och tror att allt går bra! smiley_small_hug.gif
Inga från Närke
Lite uppdatering fast ni kanske blir trötta på mig att jag skriver om detta.

I går fick han 3 st Varan och lära sig att ta sprutan som jag inte vet vad den heter och vad den är för möjligen något som gör att proppen löser sig. De ska ta blodprov i kväll för att kolla.
För övrigt verkar han lite piggare i andningen men han tycker det är långtråkigt att ligga för det finns inte många att prata med i dagrummet tyvärr. De är många patienter men förmodligen sjukare så de inte är uppe.

Nemo väntar varje dag trodde att det skulle bli lite bättre men när jag satte på lite kaffe till mig så satte han sig vid ytterdörren och trodde att nu kommer husse eftersom matte kokar kaffe för det gör vi oftast vid samma tid. I natt han han varit orolig och inte kunnat sova utan sprungit fram och tillbaka mellan golv och upp i min säng så det var lite si och så med sömnen men han lugnar nog sig undan för undan, man blir fundersam på vad han tänker m.m.

Myosotis
Klart vi inte blir trötta smiley_small_hug.gif Om någon inte vill läsa är det ju bara att låta bli eller hur.
Aqvakul
Bra att du uppdaterar oss! tummenupp.gif Håller tummarna! tummenupp.gif
Krolliljan
Samma här tummenupp.gif
4:an
Tänker på dig och din gubbe....men även på hunden!!! kramisar till er!
zissi
trostar.gif
Wilmer
smiley_small_hug.gif Klart ni båda saknar Husse hemma. Hoppas på snar bättring för honom kompiskram.gif
aanderss
kram1.gif kram2.gif
Alba
Tänker på dig. smiley_small_hug.gif
Sussie F-Flower
Nää, inte blir vi trötta, Inga! tongue.gif smiley_small_hug.gif
Nu, när jag startade upp min dator så var det första jag tänkte: -Undra hur det går för Ingas gubbe... har hon uppdaterad hur det är med honom...?, tänkte jag.
Och det hade du...
Vad skönt att han känner sig lite bättre. Det kommer nog att ordna sig ska du se och han får nog snart komma hem till dig och Nemo.

Kramar till er alla 3!
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
renate
Hoppas att maken snart är bättre och kan kommer hem till dig och hunden. smiley_small_hug.gif
Inga från Närke
Uppdatering efter besök igår.

Waran 3,5 tabletter + spruta i går kväll. Piggare och inte så tungt att andas men hade haft en tendens till smärta under natten i bröstet. Han hade meddelat en sköterska efter att jag sa till honom men ingen åtgärd. Det gick ingen rond igår och vet inte om det går idag för vi pratades vid ca 10,15 och då hade den inte varit, får se under eftermiddagen när jag ringer.

Han vill hem men jag sa att det tar sin tid att ställa in Waranen och det får han tåla och att det är viktigt att han säger till om han har ont någon stans eller tungandat.

Tyvärr är han lite dålig på att beklaga sig eller vad jag ska kalla det envis till tusen och har inte lärt sig efter alla olika sjukdommar att man ska åka till sjukhuset om man känner olika symtomer m.m. men det går nog över är hans motto tyvärr.

Tack för alla trästande ord. Nemo har lugnat sig lite som tur är och det är ju bra men vid olika tillfällen kommer han på att husse saknas och då får jag hitta på något för att göra tiden lite roligare.
I dag har vi jagat hare och rådjur på vår promenad, bara en liten bit men det var kul tyckte Nemo. Som tur är så är det för mycket snö så han hinner inte med.
Krolliljan
smiley_small_hug.gif
Tänker på dig
Inga från Närke
Sambon kommer hem idag. Det verkar som de fått ett bra värde på blodet så det inte bildar proppar.

Tack för allt stöd från er.
Gunilla T
Så roligt för er båda två - hoppas att allt löser sig till det bästa!
herkules
härligt, vad sa nemo?
ta vara på varandra nu och njut.
smiley_small_hug.gif
Biggan_
Så härligt Inga! Då blir Nemo lycklig!
Sköt om er! kompiskram.gif
Sussie F-Flower
Men va bra att han har bättrat på sig så pass! rose.gif yahoo.gif Önskar din gubbe ett fortsatt tillfrisknande så att han återfår sin kapacitet.
Sköt om varandra och må nu så gott! biggrin.gif
kram2.gif smiley_small_hug.gif
emmas matte
kram2.gif kram2.gif
Myosotis
CITAT (Inga från Närke @ 18-01-2010, 11:43) *
Sambon kommer hem idag.

Så roligt! Jag kan se hunden framför mig när husse äntligen kommer hem.
Alba
Så roligt att han mår bättre och får komma hem.
Sköt om er.

smiley_small_hug.gif
Aqvakul
Underbart! yahoo.gif blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon