Sidor: 1, 2
Fenja
Jag hoppas att det bara var tingsrättensdom för Flurkmarks-rattfylleristen, ofta skärps straffen en del när det bedöms av juristerna i hovrätten. Men i princip håller jag med om att straffsatsen borde skärpas avsevärt för denna typ av brott. Det är avskyvärt.
Mvh
Fenja
Copycat
Jag tycker att säkerhetsbälte borde vara frivilligt. Man är ju ingen trafikfara bara för att man inte tagit på sig säkerhetsbältet, men 600:- kostar det. Om man väljer att köra obältat så skadar man ingen annan än sig själv. Däremot tycker jag att det ska vara lag på att det ska finnas bälte i varje fordon, för dom som vill ha. wub.gif
estet
Jag åker mycket landsvägsbuss. Härom veckan åkte jag med en chaufför som påminde om bälte när vi lämnade busstation. Efter några km hördes hans barska röst igen som sa "jaha tjejer, antingen tar ni på er bältet eller så blir det till att kliva av". Två småtjejer framför mej hoppade och halvstod i sina säten.
Jag och kände mej träffad också och spände på mej bältet. Fast det var dubbeldäckare kunde han se oss pga en kamera i taket.
Annars så är det kanske hälften av chaufförerna som säger till om bältet på högtalarna -en del hälsar ju välkommen bla. bla. när man lämnar station.
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 13-05-2004, 21:54)
Jag tycker att det är kusligt låga straff på att i fyllan köra ihjäl folk! sad.gif mad.gif

Att i fyllan köra på och döda människor... det tycker jag bör jämställas med planerat mord och då också tangera ett betydligt strängare straff. mad.gif mad.gif mad.gif
Betty
CITAT (Copycat @ 13-05-2004, 22:06)
Jag tycker att säkerhetsbälte borde vara frivilligt. Man är ju ingen trafikfara bara för att man inte tagit på sig säkerhetsbältet, men 600:- kostar det. Om man väljer att köra obältat så skadar man ingen annan än sig själv. Däremot tycker jag att det ska vara lag på att det ska finnas bälte i varje fordon, för dom som vill ha. wub.gif

Om man sitter obältad i baksätet hamnar man i ryggen på föraren och/eller passageraren i framsätet... eller så åker man med huvudet före genom vindrutan, ingen vacker syn för de som kommer till olycksplatsen för att hjälpa - om det finns nåt liv kvar att rädda vill säga... Att bli av med den bilden från näthinnan kan ta åratal... blink.gif
Mia, zon 3
CITAT (Posse @ 13-05-2004, 21:54)
 Domen i Umeå tingsrätt innebär att    
 58-åringen döms både för grovt        
 vållande till annans död och grovt    
 rattfylleri. Mannen har nekat till    
 att han bär skulden till de bådas      
 död, men erkänt rattfylleri.        

Och här ser man ju omdömet hos somliga - att erkänna att man kört full, men inte att man orsakat offrens död! (De sprang väl på honom frivilligt, förstår jag....)
Det går inte att förlita sig på människors sunda förnuft i alla lägen, för det finns så otroligt många därute som inte HAR något förnuft över huvud taget!
Hade det varit min älskade son & min älskade svärmor som det handlade om hade "58-åringen" inte levt till rättegången.......grrrrrr!!!!!!!!
mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
Posse
Något att fundera över i dessa dagar när starka intressen trycker på för att få sänka alkoholskatten.

CITAT
Redan i dag bedöms 14 000-16 000 bilförare köra onyktra och någonstans runt 150 personer avlider i olyckor som beror på onykterhet i trafiken. I takt med att alkoholkonsumtionen ökar i landet - och ökningen är just nu ruskigt stor - så kommer alltfler rattfyllerister att uppträda på vägarna och antalet döda och skadade kommer att öka. Med all sannolikhet står vi i början av en dödsboom beroende på rattfylleri.

Ur den läsvärda ledaren Hur mycket är ett människoliv värt som kritiserar Umeå-domen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon