|
Maggan H
03-03-2010, 17:27
Ja, de har grott här också ett tag...  Jag tycker fortfarande att de liknar Penstemon, Anki!
CITAT (Maggan H @ 03-03-2010, 17:27)  Ja, de har grott här också ett tag...  Jag tycker fortfarande att de liknar Penstemon, Anki!  Vänta i tre veckor så kommer du att se att någon likhet med penstemoner finns inte. /A
Maggan H
03-03-2010, 17:38
Nä, jag får väl tro dig på ditt ord....
Uppdaterar med lite nya foton på mina sådder: [attachment=47950:Anki_Bus.jpg] [attachment=47951:Anki_Bonus.jpg]
Dåligt foto på Busfröet men det var hopplöst, zoomade bara på texten och jag orkade inte krångla längre...
Hur ser era ut nu?
Platinum
10-03-2010, 19:29
Onskolning i helgen kanske Bus  Bonus
Det har varit oroväckande tyst i den här tråden ett tag…….Ringer det inga klockor alls? Den borde inte vara allt för svår, vad jag vet så liknar den inget annat. Så jag vill nog mest veta hur det går. Är det någon det inte grott för? Jag har fått lite gissningar i PM och Maggan H klart leder med x antal felgissningar  . Ni får väl hojta till när det börjar bli dags för en ledtråd….föresten ledtråd, en har ni ju redan fått  . /Anki
Rosmarin
21-03-2010, 11:11
Det står still här... Du får gärna komma med en liten ledtråd.
Vårblommande perenn som ibland även tar ett varv till på hösten.
/Anki
Maggan H
21-03-2010, 12:57
Potentilla?
Nej, det är ingen potentilla med eller utan hår på bröstet, ingen lönn, ingen viol och det är definitivt ingen björk. Det är inte heller någon Malva, Rodgersia, alunrot, primula, Lychnis, Campanula eller vinbär.  /Anki
Maggan H
21-03-2010, 14:19
En sippa då?
Nopp..... Fast du leder felgissartävlingen /A
Margith
21-03-2010, 15:00
Nu tar jag upp kampen med Maggan om flest felgissningar Geum?
Maggan H
21-03-2010, 15:02
CITAT (Anki V @ 21-03-2010, 14:21)  Nopp..... Fast du leder felgissartävlingen /A Man kan ju träffa rätt.....  Fast detta var inte lätt.... Är det ingen som har en större planta att visa, mina är så yttepyttesmå!
Nä, ingen geum heller....nu ligger du tätt i hasorna på Maggan. Heja på
/A
Dålig bild….. stor som tumnageln men ordentligt med hår på bröstet
[attachment=48255:DSC02324__Large_.JPG]
Margith
21-03-2010, 15:45
CITAT (Maggan H @ 21-03-2010, 15:02)  ---- Är det ingen som har en större planta att visa, mina är så yttepyttesmå! ---- Tyvärr, gissa hur stora mina är när jag nu rensat bort Lychnisarna som förirrat sig ner i krukorna De hade en väldans växtkraft i förhållande till vad det nu är Anki skickat oss Platinums bild visar ett väldigt välväxt exemplar, om du frågar mig... Anemone var faktiskt det första jag tänkte när jag visste vad jag skulle titta på, men det kan det väl ändå inte vara?
Rosmarin
21-03-2010, 15:49
Känns inte helt rätt, men: Lungört? Pulmonaria...???
Jag är ledsen men det är ingen anemon eller lungört och inte någon daggkåpa.  /Anki
Maggan H
21-03-2010, 16:06
Hårig och vagt varigerad-VAD är detta??
Margith
21-03-2010, 16:09
Vaddå vagt variegerad?? Mina är ju yttepyttesmå, men jag ser ingen antydan till variegering hos mina Om jag säger Rölleka, går jag om Maggan i felgissningar då?
Japp, nu är du om fast Rosmarin går hårt nu på upploppet för någon tussilago är det då rakt inte /Anki
Platinum
21-03-2010, 16:27
Och hallon är väl en galen gissning det med kan jag tro.
Då vill även Platinum ge sig in i striden om segern i felgissningstävlingen.
Ledsen Platinum några hallon är det inte! Jag tror inte att den här växten är ätlig....i alla fall har jag aldrig hört att någon kalasar på den.
Den är till och med ganska så ohyrefri. Jag kan faktiskt inte påminna mig om att jag någonsin har sett några skador.
Maggan H
21-03-2010, 17:13
Tistel av något slag?
CITAT (Maggan H @ 21-03-2010, 17:13)  Tistel av något slag?  Nej ingen tistel. Den här blir mjuk och gosig  . /A
Maggan H
21-03-2010, 17:28
Fänrikshjärta?
Majkrage?
Platinum
21-03-2010, 17:43
Julros?
Inget Fänrikshjärta, Majkrage eller Julros? Jag Googlade på växten och bad Onkel Goggle översätta en av träffaran och då blev det så här: Medan dess namn inte mycket för att trolla en behaglig bild, det sedesamma perenna charm är lätt transporteras. Populera svala och fuktiga streamsides och skogsmarker i Japan och norra Kina och nära besläktad med den XXXXX släktet, gör XXXXX en vacker detalj i en skuggig Rock Garden. Blommar april-juni. Nu blev det lätt va?
Rosmarin
21-03-2010, 18:41
CITAT (Anki V @ 21-03-2010, 18:17)  Inget Fänrikshjärta, Majkrage eller Julros? Jag Googlade på växten och bad Onkel Goggle översätta en av träffaran och då blev det så här: Medan dess namn inte mycket för att trolla en behaglig bild, det sedesamma perenna charm är lätt transporteras. Populera svala och fuktiga streamsides och skogsmarker i Japan och norra Kina och nära besläktad med den XXXXX släktet, gör XXXXX en vacker detalj i en skuggig Rock Garden. Blommar april-juni. Nu blev det lätt va?  Ja nu blev det ju alldeles självklart vad det är!!!
Maggan H
22-03-2010, 08:10
Javisst, NU blev det busenkelt....
Platinum
22-03-2010, 18:09
CITAT (Anki V @ 21-03-2010, 18:17)  Inget Fänrikshjärta, Majkrage eller Julros? Jag Googlade på växten och bad Onkel Goggle översätta en av träffaran och då blev det så här: Medan dess namn inte mycket för att trolla en behaglig bild, det sedesamma perenna charm är lätt transporteras. Populera svala och fuktiga streamsides och skogsmarker i Japan och norra Kina och nära besläktad med den XXXXX släktet, gör XXXXX en vacker detalj i en skuggig Rock Garden. Blommar april-juni. Nu blev det lätt va?  Jättelätt Man kan ju inte mer än gissa fel så då säger jag bergvallmo?
Så här ser en bergvallmobäbis ut.....
[attachment=48296:DSC02325__Large_.JPG]
Den är till och med ännu mindre än buset. Ändå kommer bergvallmon att vara ordentliga rosetter i början av juni och buset kommer att blomma på sensommaren.
/A
Maggan H
22-03-2010, 20:28
CITAT (Anki V @ 22-03-2010, 20:08)  Så här ser en bergvallmobäbis ut.....
buset kommer att blomma på sensommaren.
/A Va??! Sensommaren? I översättningen står det klart o tydligt april-juni??
Första året blommar den på sensommaren men som "äldre" blommarden på våren.....och ibland på hösten. /A
Maggan H
22-03-2010, 20:38
 VAD har du hittat på för nåt, Anki?  Nu begär jag snart att få reda på vad det är....
Grattis Rosmarin du kom först Trägen vinner! /A
Rosmarin
22-03-2010, 20:45
 Efter att ha läst dina ledtrådar en gång till så tänkte jag att om det måste ju bara vara XXXXX
Grattis Rosmarin!!!
Rosmarin
23-03-2010, 08:38
Tack!
Grattis Platinum Din andra gissning var rätt. /A
Platinum
25-03-2010, 06:29
CITAT (Anki V @ 24-03-2010, 23:03)  Grattis Platinum Din andra gissning var rätt. /A
Maggan H
25-03-2010, 13:39
Nässla?  Sårläka?
Det var länge sedan det hände något i den här tråden så nu kommer det en leddtråd till. [attachment=49101:063__Large_.JPG]
Det börjar ju bli dags i vissa delar av landet att plantera ut och då kan det ju vara bra att veta om man vill ha den och i så fall var den ska vara.
/Anki
Det var en väldigt söt liten blomma men tyvärr är man ju komplett okunnig och vet i alla fall inte vad det är!
Maggan H
19-04-2010, 07:17
PMar gissning bums!
......och den här gången blev det alldeles rätt.  Grattis! /A
Maggan H
20-04-2010, 07:22
ÄNTLIGEN!
Om någon trots bilden inte lyckats identifiera ”buset” så är det i alla fall en Cortusa matthioli, klockviva.
Den blir 10-15 cm hög frodas i normaljord och trivs i lite halvskuggigt läge…..fast jag har några i full sol som verka trivas precis lika bra.
Nu när vi sådde så här pass tidigt är det stora chanser att den blommar lite på sensommaren. Vanligen blommar den i början på juni och kan ibland köra ett varv till under tidig höst.
/A
Tack för informationen - jag visste inte vad det var men nu vet jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|