Full version: Anki V:s busfrö 2010
Sidor: 1, 2, 3
Anki V
Anki V:s busfrön lades på lådan idag.

Årets frö är en växt som inte behöver någon kyla. Så fröna ganska ytligt i mitten av februari (15/2). När de grott så ska sålådan som vanligt stå så ljust som möjligt. De tar ca en vecka på sig att gro.

Första gången jag sådde dessa hade jag enorm platsbrist och bredskolade plantorna i ett plasttråg för köttfärs. Tanken var att de skulle få egna krukor så småningom men det blev aldrig av.

Att de växte och frodades i det trånga plasttråget + att de inte hade något emot att bli delade på vid utplantering tolkar jag som om de är rätt tåliga.

Bonusfröna är en Azurriddarsporre. En av mina favoriter som är en relativt kortlivad perenn men som lika gärna kan sås som sommarblomma.

Ev, frågor och funderingar svaras på här i tråden

Lycka till

/Anki
Peztis
Oj, nu händer det grejor bland Busfröerna minsann!
Maggan H
Väntar med spänning! crazy.gif

Att den ska sås redan i mitten på feb tyder på lång utvecklingstid,
eller är det bara för att den ska hinna blomma i år, månntro? g.gif ninja.gif
Rosmarin
Jätteroligt!!! yahoo.gif

Och mitten av februari var ju väldigt bra. Då hinner jag ju så samtidigt som ni andra.
Gillan
Åhhh, nu väntar jag med spänning både på posten ( som aldrig är här före kl. 15 rtfm.gif ) och på konståkning som börjar om ett par minuter angel_not.gif
Margith
Min brevbärare är snabb!
Tack Anki, kuvertet har anlänt. Jag har inte öppnat frökuvertet ännu, så eventuella gissningar får vänta ett tag.
Peztis
Himla skoj med posten idag! TVÅ busfröer!

Har skivot in i kalendern att detta busfrö ska sås den 15 feb. Öppnade dock påsen men kunde lika gärna låtit bli för jag vet i alla fall inte vad det är!

Men bonusfröet, när ska det sås?
Maggan H
Tack o bock, här kom det också 2 kuvert idag! yahoo.gif

Ska kolla igenom dom ordentligt sedan så man kan våga gissa på nåt.... crazy.gif
Anki V
CITAT (Peztis @ 19-01-2010, 15:55) *
Men bonusfröet, när ska det sås?

Jag brukar så Azurriddarna första veckan i februari.

Riddarsporrar lär gro bäst i mörker så ställ in sålådan i ett skåp.

/Anki
Maggan H
Nu är min gissning skickad! crazy.gif Hoppas på tur!
Anki V
CITAT (Maggan H @ 19-01-2010, 19:46) *
Nu är min gissning skickad! crazy.gif Hoppas på tur!

Sorry naughty.gif

/Anki
Lady Hamilton
Även jag har fått fröerna i dag
Gillan
Hipp hurra!!!! Idag damp fröerna ner i min låda också yahoo.gif ......................men vad det är...............näää, inte en susning sleeping.gif . Förstår inte varför alla fröer ser ut som nåt man sett förut och ändå har man inte en susning om vad det är slap.gif -fear-.gif ............ laugh.gif
blomkronan
När jag nu såg att Margith hade startat sin tråd, kom jag på att jag inte skrivit här smile.gif
Fröna kom samma dag som dom andra... tummenupp.gif sådd i mitten på februari, det är inskrivet i kalendern smile.gif
Rosmarin
Jag har inte fått dina fröer Anki. no.gif Skickade du samtidigt hit som till de andra?

18 januari och nu är det den 26... Så lång tid är det väldigt ovanligt att det tar t.o.m. hit ner till mig. Men kanske de kommer med posten idag...
Anki V
Tänk om de fastnat i tullen!

Jag skickade dina frön samma dag som de andras, satte på "utlandsport" och en så´n där blå lapp så brevet får flyga. Jag skrev även avsändare på baksidan........ g.gif

Jag gör iordning ett nytt kuvertoch lägger det på lådan i morgon. Frön finns det gott om.

/Anki
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 26-01-2010, 16:02) *
Tänk om de fastnat i tullen!

Jag skickade dina frön samma dag som de andras, satte på "utlandsport" och en så´n där blå lapp så brevet får flyga. Jag skrev även avsändare på baksidan........ g.gif

Jag gör iordning ett nytt kuvertoch lägger det på lådan i morgon. Frön finns det gott om.

/Anki

Hej Anki!

Tack så mycket för detta snabba svar. Idag har de faktiskt kommit fram! Så om du inte har skickat det du har fixat till idag redan så behövs det inte. Du hade blandat ihop siffrorna i postnumret (en åtta hade bytt plats med en fyra) så det är säkert därför det tog lite extra lång tid. Nu har jag fått dem och sitter här och undrar var jag har sett dem innan för de ser ju så välbekanta ut tycker jag!

Och stort tack för azurriddarna! Sådana frön fick jag av dig förra året också, och de grodde jättebra. (Varmt och mörkt vill de ha det om detta är samma sort.) Sedan var vi bortresta i två veckor och vår blomvakt hade vattnat dem så bra så att de stod i ett ordentligt fotbad upp till kanten av krukorna, och det tyckte de inte om...
Peztis
Idag har jag petat ned bonusfröerna i jorden!
Anki V
CITAT (Peztis @ 01-02-2010, 10:27) *
Idag har jag petat ned bonusfröerna i jorden!

Tjyvstart!!!!!!!

/Anki
Peztis
CITAT (Anki V @ 19-01-2010, 18:01) *
Jag brukar så Azurriddarna första veckan i februari.

Riddarsporrar lär gro bäst i mörker så ställ in sålådan i ett skåp.

/Anki

CITAT (Anki V @ 01-02-2010, 10:53) *
Tjyvstart!!!!!!!

/Anki

Jasså?!?!? Vad är det för månad idag? Och vilken vecka i den månaden? Eller menade du nästa år? smile.gif
Peztis
Asch, det där med mörkergroende hade jag missat! Nu har jag ställt krukan i en plastpåse... var 17 ska jag ställa den nu då så att jag kommer ihåg den. Är ju inte så skoj att ställa in i ett skåp och om tre år undra "vad är det där?"...
Hmmmm... måste tänka ut något bra ställe g.gif

Jo, nu vet jag! idea.gif Jag ställer den i trappen, eller snarare i hyllan ovanför (annars är väl sonen och välter på den krukan med)! OK, där är det inte becksvart men i alla fall mörkt merparten av dygnet.
Anki V
Äh, jag läste busfrö....så kan det gå när man sitter på jobbet och smygläser.
Så fort jag hör steg i korridoren måste jag snabbt som ögat stänga ner.
/Anki
Peztis
CITAT (Anki V @ 01-02-2010, 11:03) *
Äh, jag läste busfrö....så kan det gå när man sitter på jobbet och smygläser.
Så fort jag hör steg i korridoren måste jag snabbt som ögat stänga ner.
/Anki

Haha, ja där ser man! Och ha det så skoj på jobbet!
Rosmarin
Har också sått bonusfröet idag! yes.gif
Lady Hamilton
Jag har haft fullt upp en period o kommer även att ha så ett tag till framöver så jag ber er andra ha överseende med mig kompiskram.gif men jag har idag shy.gif sått fröerna från dig Anki
Peztis
Bonusfröna har grott!!!
Jag ser två små gröna luddiga saker i min kruka.
Anki V
CITAT (Peztis @ 07-02-2010, 19:05) *
Bonusfröna har grott!!!
Jag ser två små gröna luddiga saker i min kruka.

Mina har också grott idag. Jag blev påmind och sådde samma dag som du biggrin.gif . Tack.

/Anki
Peztis
Vi verkar ha samma raceerjord, du och jag! Vi är bland de första nästan jämt! biggrin.gif
Anki V
CITAT (Peztis @ 07-02-2010, 19:15) *
Vi verkar ha samma raceerjord, du och jag! Vi är bland de första nästan jämt! biggrin.gif

Jag tror att vi är bäst på "stirra upp" groddarna blush.gif .

Minsta lilla som kan anas i våra krukor så skriker vi GRODD yahoo.gif

Kamraterna är nog lite mer sansade och väntar tills de verkligen ser att det är groddar.........inte bara anar.

/Anki
Peztis
Jamen vad är det för kul med det?!?!? D:

GRODD!!!! rotfl.gif
Peztis
Nu fick bonusfröna komma ut i solljuset! Ska se hur de kommer igen lite under svag sol och sedan så får de flytta ned i källaren under extrabelysning.
Peztis
Fascinerande! När jag tog fram krukan från mörkret så var bladen alldels gul-gröna. Nu har de fått stå i ett fönster hela dagen och nu är de gröna!
Krukan har nu fått flytta ned i källaren.

Vet fortfarande inte vad krukan innehåller, dock.
Anki V
Ja, men jag berättade ju vad det var
Peztis
slap.gif

Snacka om total förvirring!!!! rotfl.gif
Platinum
Åh hej vad det rör på sig smile.gif

Bonusfrö

Busfrö
Peztis
Platinum fuskar!!!! rtfm.gif
Vi skulle ju inte så busfröna förrän den 15:e och det är på måndag, det!!!

biggrin.gif
blomkronan
Platinum är lite busig... giggle.gif flirting.gif

Maggan H
Ser bra ut, Platinum, fast du tjuvstartat! crazy.gif Men det är bra du lägger in en bild så vi har en chans att gissa vi andra också..... laugh.gif
Peztis
Ser ut som krasse... biggrin.gif
Lady Hamilton
Nu har även mitt bus Anki grott yahoo.gif
(15:e?........ shy.gif eftersom jag låg så mycket efter med andra frön så läste jag 15:e jan i hastigheten å tänkte här gäller det att "brassa på" för att hinna i kapp......)
Platinum
CITAT (blomkronan @ 11-02-2010, 08:58) *
Platinum är lite busig... giggle.gif flirting.gif

SÅ kan det gå när man läser innantill efteråt whist.gif
Rosmarin
CITAT (Platinum @ 11-02-2010, 18:45) *
SÅ kan det gå när man läser innantill efteråt whist.gif

Ja himla busfrön som hoppat ner i krukan och sått sig innan du hann läsa på och hindra dem... giggle.gif Typiska BUSfrön! yes.gif
DykUnderYtan
Hoppsan, mina har visst också hoppat ner i krukan för tidigt. I morse var där fullt med små gröna groddar... tongue.gif
Maggan H
Jaha, man behöver inte skämmas i detta sällskapet för att man sådde 2 dagar för tidigt; dvs igår! flirting.gif
Rosmarin
Jaså, jag tänker så imorgon jag... sleep.gif ...
Peztis
SÅ! Nu ligger Ankis fröer i jorden!
Rosmarin
Här också! smile.gif
Rosmarin
Det gror yahoo.gif
Peztis
CITAT (Rosmarin @ 21-02-2010, 17:46) *
Det gror yahoo.gif

Här med! Fast det har bara precis tittat upp...
Anki V
Lysande tjejer!

Fast i ärlighetens namn hade jag faktiskt förväntat mig att ni skulle hojta till precis idag…… laugh.gif de som sådde på rätt dag vill säga./Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon