Full version: En Korp !
Sidor: 1, 2
Motti
När jag matade våra Kråkor här om dagen så dök det upp en stor Korp och tog för sig smile.gifförsta gången jag såg en Korp här men den är kvar för jag både såg och hörde den i dag,är den också en asätare som Kråkan ?Den såg ut att vara större än Kråkorna också .
Gunilla T
Javisst, korparna är riktiga renhållare i naturen!....vackra är de också!

Hoppas du får ha den kvar och höra den "klonga" på våren. Det brukar vara de första vårtecknet för mig, de är tidigt ute!

Förresten om du har möjlighet så kolla när bönderna plöjer en åker - då är korparna där och äter möss och sork som dödats av plogen.
dahla
Dom är tokigt mycket större än en kråka... Det är gott om korp nu igen och förra året hade grannmarken ett par som tog några av deras lamm... så dessa två flyger inte längre...
Motti
Allt gick så fort när jag kom ut på verandan och fick se den då den lyfte ! första sekunden tänkte jag vråk eller hök men sen andra sekunden såg jag att den var kolsvart och då ramlade slanten ner confused.gif det var ju en korp all sin da,har aldrig set en på så nära håll och livs levande ,har för mig jag såg en på "Saltkråkan!på tv för länge sedan så det här var en upplevelse för mig rolleyes.gif Hoppas han kommer och äter fler gånger !
Huggorm
Jag har ofta korpar som flyger förbi min stuga, och man märker ju när dom kommer eftersom det "gnisslar" när dom flyger och så ropar dom mycket. Ofta leker dom med varandra medan dom flyger, dom verkar alltid så nöjda. Dom häckar ett par kilometer åt ena sidan om min stuga, och flyger till någonting som ligger på andra sidan, jag vet dock inte vad dunno.gif
Meriona
HÄr är också gott om korp, kanske för att vi har våra berg i närheten. Men jag vet att Wilmer inte är så nöjda med dem för de doppar åtelkött i hästens vattenkar för att blöta upp det och det är ju såklart inte nyttigt för hästen! Annars är de vackra fåglar, och klongandet helt magiskt på våren! smile.gif (Det var någon som nämnde det förut här)
dahla
Dom brukar dessutom vända och flyga upp och ner när dom "klonkar" ibland... första gången jag såg det trodde jag att jag såg fel...
Meriona
Det har inte jag uppmärksammat, vad coolt! wub.gif
Jan Lindgren
Hej!
Korpen har ökat kraftigt och blivit ett problem. Hos mig sitter korparna och väntar på att ankorna ska lägga ägg. Sedan går de in i husen och hämtar äggen. Vi har inte fått ett ankägg själva på flera år. Myskankorna tycks vara lite smartare och lyckas ibland dölja boet.
MVH
Jan Lindgren
Motti
Ja det tycks vara smarta fåglar !man har ju hört att de till och med kan lära sig prata precis som Pappegojor !jag ser fram emot att lära känna vår Korp här !tycker det är vackra fåglar även om de har sina sidor.
sparvuggla
CITAT (Jan Lindgren @ 20-01-2010, 23:08) *
Hej!
Korpen har ökat kraftigt och blivit ett problem. Hos mig sitter korparna och väntar på att ankorna ska lägga ägg. Sedan går de in i husen och hämtar äggen. Vi har inte fått ett ankägg själva på flera år. Myskankorna tycks vara lite smartare och lyckas ibland dölja boet.
MVH
Jan Lindgren

Korpen är inget problem. Dessutom fridlyst av EU.
Bara jägare kan tycka att korpen är problem, troligen av lust att få börja skjuta dom också.

Korpen är väldigt klok och lär sig lätt. Finns faktiskt folk som har tama korpar. Ungefär som papegojor.
skogstroll
Korpar är härliga, jag bor i ett korptätt område. Vi har en sjö en bit från mig där det kryllar av korpar.... sen bor jag nära Korpberget happy.gif Ibland får de små ryck och störtflyger utanför huset precis och skrämmer en halvt ihjäl, de är stora de rackarna! Ett lite spöklikt skrik har de tycker jag... men det kanske är för att det ekar mellan bergen
dahla
CITAT (sparvuggla @ 21-01-2010, 10:07) *
Korpen är inget problem. Dessutom fridlyst av EU.
Bara jägare kan tycka att korpen är problem, troligen av lust att få börja skjuta dom också.

Korpen är väldigt klok och lär sig lätt. Finns faktiskt folk som har tama korpar. Ungefär som papegojor.

På grannmarken här där lantbrukaren blev av med ett stort antal lamm är ingen av personerna jägare. Lantbrukaren kontaktade länsstyrelsen som ordnade så korparna avlivades. Jag får skjuta korp med stöd av lagen men har ännu inte haft anledning till det men den dagen kommer snart då det blir aktuellt.

Att jägare i rollen som just "jägare" skulle ha problem med korpen kan inte jag se... djurhållare däremot upplever det som problem då korpen först hackar ut ögonen på tamdjuren innan dessa äts då dom intek an försvara sig.
Huggorm
CITAT (dahla @ 21-01-2010, 10:16) *
Att jägare i rollen som just "jägare" skulle ha problem med korpen kan inte jag se... djurhållare däremot upplever det som problem då korpen först hackar ut ögonen på tamdjuren innan dessa äts då dom intek an försvara sig.

Ja, det händer faktiskt att dom gör det, vilket är väldigt synd eftersom jag tycker om fåglarna för övrigt. Man tycker det låter som en myt, men det är det tyvärr inte
ingerralph
På vår tomt har vi en bergsravin där ett korppar har haft sitt bo i flera år. Dom parar sig tidigt och vid milda vintrar lägger dom ägg redan i februari. Vi har följt deras ungar (3-4) varje år ända tills dom flyger ut ur boet. Så nu väntar vi ivrigt på årets kull. yahoo.gif
Myosotis
CITAT (ingerralph @ 21-01-2010, 11:42) *
På vår tomt har vi en bergsravin där ett korppar har haft sitt bo i flera år. Dom parar sig tidigt och vid milda vintrar lägger dom ägg redan i februari. Vi har följt deras ungar (3-4) varje år ända tills dom flyger ut ur boet. Så nu väntar vi ivrigt på årets kull. yahoo.gif

sick.gif <- Myosotis, grön av avund. Korpen är min favoritfågel. wub.gif Har du bilder på dina? De brukar vara så skygga, här finns det massor av korpar, men jag har aldrig hittat ett bo.
ingerralph
CITAT (Myosotis @ 21-01-2010, 11:49) *
sick.gif <- Myosotis, grön av avund. Korpen är min favoritfågel. wub.gif Har du bilder på dina? De brukar vara så skygga, här finns det massor av korpar, men jag har aldrig hittat ett bo.

Tyvärr! Dom är ju som sagt skygga så det är svårt att komma tillräckligt nära. Har dessutom ingen bra kamera att fånga dom med
KURT
CITAT (dahla @ 21-01-2010, 11:16) *
På grannmarken här där lantbrukaren blev av med ett stort antal lamm är ingen av personerna jägare. Lantbrukaren kontaktade länsstyrelsen som ordnade så korparna avlivades. Jag får skjuta korp med stöd av lagen men har ännu inte haft anledning till det men den dagen kommer snart då det blir aktuellt.

Ja allätare dödar ju inte så snyggt. Det är ju samma sak när t ex ett vildsvin dödar ett rådjurskid.
Gossen Ruda
Det var en gång en öppen soptipp, tror det var i Halland, som stängdes och täcktes över. Stora skaror av korpar som nu blivit utan matplats drog omkring i området och attackerade tamdjur av olika slag, förmodligen även vilda djur. Ok, ett människoskapat problem men som visar att korpen KAN vara ett stort problem tidvis. jag ser ofta korpar vid sommarstugan och har inte upplevt några problem där.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 21-01-2010, 13:00) *
Det var en gång en öppen soptipp, tror det var i Halland, som stängdes och täcktes över. Stora skaror av korpar som nu blivit utan matplats drog omkring i området och attackerade tamdjur av olika slag, förmodligen även vilda djur. Ok, ett människoskapat problem men som visar att korpen KAN vara ett stort problem tidvis. jag ser ofta korpar vid sommarstugan och har inte upplevt några problem där.

När var det? Jag såg en gång en flock på minst 78 korpar (!!!), bara den enda gången, och jag har aldrig fattat var de kom ifrån. Det var här hemma i Skåne, men det är ju inte så långt från Halland.
Gossen Ruda
10-20 år sen, kanske mer. Mitt minne är är rätt så teflonbelagt. speciellt beträffande årtal.
Motti
Korpar inger absolut respekt ,dom finns ju med i mytologin och "häxor" och onda varelser brukar ha dom som sällskapsdjur ,så tydligen har de en mystik omkring sig om ond bråd död -fear-.gif Men vackra är dom !bara han inte får för sig att ge sig på vår katt !men katten är en stor rackare på nästan 8 kilo så han kanske får vara ifred.
Huggorm
CITAT (Motti @ 21-01-2010, 18:22) *
Korpar inger absolut respekt ,dom finns ju med i mytologin och "häxor" och onda varelser brukar ha dom som sällskapsdjur ,så tydligen har de en mystik omkring sig om ond bråd död -fear-.gif Men vackra är dom !bara han inte får för sig att ge sig på vår katt !men katten är en stor rackare på nästan 8 kilo så han kanske får vara ifred.

Lamm väger också omkring 8kg, och dom står på korparnas matsedel -fear-.gif
Motti
Fast katter är snabbare och har vassa klor rolleyes.gif Hoppas att han låter bli katten ,jag har faktiskt aldrig hört att katter som är fullvuxna blir tagna av rovfåglar.
dahla
Katt använder man väl bara som lockmedel i kräftburar?

Jag såg en korp som verkade leka kull med en tax en gång... precis som att den bara retade taxen för nöjes skull smile.gif
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 21-01-2010, 14:18) *
10-20 år sen, kanske mer. Mitt minne är är rätt så teflonbelagt. speciellt beträffande årtal.

Aha, då var det inte den flocken i alla fall. Men det har säkert stängts fler soptippar.

Att korp skulle ta katt verkar ju fånigt. De tar allt de kan komma över och skulle gärna äta en död eller svårt skadad katt eller små kattungar, men varför skulle de ge sig på en frisk katt? Aldrig hört talas om.
Motti
dahla gillar inte katter -cry-.gif han har dom som kräfftbete isch -cry-.gif Kan tala om att katter sällan annvändes som Kräfftbete för ! däremot Ekorrar !
Huggorm
Och ett tjurhuvud skall tydligen fungera som bete när man fiskar orm
dahla
CITAT (Motti @ 23-01-2010, 00:10) *
dahla gillar inte katter -cry-.gif han har dom som kräfftbete isch -cry-.gif Kan tala om att katter sällan annvändes som Kräfftbete för ! däremot Ekorrar !

hehe smile.gif nää... katter är ingen favorit hos mig... jag behöver piller för att inte nysa eller må dåligt med katter i min närhet. Utöver det så är det för många kattägare som släpper ut katterna vind för våg trots att dessa ska hållas i koppel eller under uppsyn när dom är ute.

Jag har inte använt katt som bete till kräftor men jag vet att man tog kattungar förr i tiden till just kräftbete då man fick för många katter på gården men dom var ju givetvis redan ihjälslagna då...

Själv betar jag kräftburarna med polska korvar smile.gif
Orkidétjuven
CITAT (dahla @ 23-01-2010, 01:43) *
Utöver det så är det för många kattägare som släpper ut katterna vind för våg trots att dessa ska hållas i koppel eller under uppsyn när dom är ute.

Det gäller hundägare också.
Motti
Här är det inte tal om koppel på katt eller innekatt!vi bor på landet och våra grannar gillar kisse skarpt för han tar möss åt dom,vi bor i ett område blandat med Sommarstugor och åretruntboende så här stör han ingen och så är han kastrerad precis som de andra katterna som finns i byn !han är superskygg och det är faktiskt inte så många här som set honom fast vi hållt till här i 8 år.Han släpps heller inte ut vind för våg ,jag sitter uppe tills han kommer hem till 23:00 ungefär,han är aldrig ute på nätterna.
dahla
Hur många fåglar tar din katt om dagen då? Om jag inte missminner mig så talas det om att en vanlig tamkatt tar 8 småfåglar om dagen i snitt.
zaaritha
Vi har haft korpar runt om vårt hem i flera år nu!
Jag tycker att de verkar vara mycket intelligenta!
Och jag tycker mycket om att höra deras "klonkande"vår o höst!
KURT
CITAT (dahla @ 24-01-2010, 00:35) *
Hur många fåglar tar din katt om dagen då? Om jag inte missminner mig så talas det om att en vanlig tamkatt tar 8 småfåglar om dagen i snitt.

Jo du missminner dig (som vanligt).

http://www.abcbirds.org/abcprograms/policy...s/predation.pdf
Orkidétjuven
Det där var bästa artikeln på länge!

Some people view cat predation of rodents as
beneficial, but native small mammals are important to maintaining
biologically diverse ecosystems.

Tänk på det ni som har katter ute.

Bra många fåglar är det som går åt.
Flera arter småfåglar runt om planeten är utdöda helt pga av tamkatter.
Vill man ha en katt, håll den inomhus eller möjligen i ett instängslat område utomhus.

Fanns en reklamgrej här ett år sedan. Med inhemska fågelarter i konservburk. Det bästa för din katt!
(självklart är de tomma)
sqrulan
crying.gif Jag tycker inte om att höra sånt där hemskt om kattungar och ekorrar som bete, snälla bespara mej det! Än om det är sant så vill jag inte veta, det finns nog roligare saker att skriva om. no.gif

Vi har mycket korpar här, då jag var liten så var det en familj som hadde en tam korp. Dom ägde en bensinmack och då någon kom för att tanka sin bil så kom korpen för att hälsa och då dom tog motorbåten för att fara till sportstugan så följde den med fast den var fri att flyga vart den ville.
dahla
CITAT (KURT @ 24-01-2010, 04:09) *
Jo du missminner dig (som vanligt).

Vad menar du med "som vanligt"? Sluta upp med dina jävla personliga påhopp nu.
Myosotis
CITAT (dahla @ 24-01-2010, 15:31) *
Vad menar du med "som vanligt"? Sluta upp med dina jävla personliga påhopp nu.

Kurt är knappast känd för sina personliga påhopp utan snarare för väl underbyggda, kloka inlägg. Försök inse att du har fel istället för att hoppa på andra.
dahla
CITAT (Myosotis @ 24-01-2010, 15:42) *
Kurt är knappast känd för sina personliga påhopp utan snarare för väl underbyggda, kloka inlägg. Försök inse att du har fel istället för att hoppa på andra.

Jag kan inte ens få upp det han länkar till... är det en svensk artikel om svenska förhållanden eller hänvisar det till något annat land?
Jan Lindgren
Hej!
Enligt engelska siffror omräknade till svenska så dödas ca sex miljoner fåglar samt en miljon kräldjur årligen av lösdrivande katter. ( Uppgifter enl. Wikipedia ) Detta är naturligtvis mycket ungefärliga siffror men visar klart att det inte är djurvänner som har sina katter lösa.
MVH
Jan Lindgren
KURT
CITAT (dahla @ 24-01-2010, 16:48) *
Jag kan inte ens få upp det han länkar till... är det en svensk artikel om svenska förhållanden eller hänvisar det till något annat land?

Jo just svenska katter tar i genomsnitt 3000 fåglar per år! Eftersom det ofta är lite dåligt med fåglar under delar av året så får de svenska katterna naturligtvis snarast ta ca 20 fåglar per dag under delar av året! Jag refererade till en referensartikel, och det finns flera och ingen kommer upp i de siffror som du nämner. En mycket enkel grundregel är att om man refererar fakta så hänvisar man också till en trovärdig källa.

http://up.picr.de/2379461.pdf
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca...0ms4y0XV3DxIrHA
dahla
CITAT (KURT @ 24-01-2010, 17:11) *
Jo just svenska katter tar i genomsnitt 3000 fåglar per år! Eftersom det ofta är lite dåligt med fåglar under delar av året så får de svenska katterna naturligtvis snarast ta ca 20 fåglar per dag under delar av året! Jag refererade till en referensartikel, och det finns flera och ingen kommer upp i de siffror som du nämner. En mycket enkel grundregel är att om man refererar fakta så hänvisar man också till en trovärdig källa.

http://up.picr.de/2379461.pdf
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca...0ms4y0XV3DxIrHA

Ja, jag har väl fel...

CITAT
Ännu fler fåglar dödas varje år av lösspringande katter. Uppskattningsvis dödar våra huskatter omkring 10 miljoner fåglar varje år. Detta gör katten till det som tar död på mest fåglar i Sverige som orsakats av människor. Mer än vad biltrafiken, elnäten, jägarna och oljeutsläppen dödar tillsammans!
Källa: http://www.sofnet.org/apps/nyheter/las_mer.asp?NewsID=1754

CITAT
I en brittisk undersökning från 1998 utförd av The Mammal Society studerade man 964 katter i 600 olika hushåll under en fem-månaders-period. De siffror man fick fram extrapolerade man på antalet katter i Storbritannien vilket är cirka 9 miljoner katter och kom då fram till följande siffror: Tillsammans dödar de brittiska katterna 200 miljoner däggdjur, 55 miljoner fåglar och 10 miljoner ödlor och ormar varje år.[14]

En svensk omräkning av dessa siffror ger i runda tal 22 miljoner däggdjur, 6 miljoner fåglar och 1 miljon ödlor och ormar varje år.

Katten jagar gärna också när den får gott om foder hemma. Detta innebär att den gamla sedvänjan att undanhålla gårdskatterna tillräckligt med mat, i avsikt att de istället skall jaga skadedjur är missriktad.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Katt

Jag hade väl fel då...

katt? Nej tack!!!
Huggorm
Och jag som ville skaffa mig katt så småningom. Nu känns ju inte det lika intressant längre sad.gif
dahla
CITAT (Huggorm @ 24-01-2010, 17:29) *
Och jag som ville skaffa mig katt så småningom. Nu känns ju inte det lika intressant längre sad.gif

Mmm... jag har haft katt.. aldrig mer!

Undrar om man skulle märka av 6 miljoner fler fåglar på ett år... hur många fler fåglar skulledet kunna bli på tio år tro.... det finns välen övre gräns för vad naturen orkar bära iof...
Huggorm
Samtidigt är det ju de svagaste fåglarna som i första hand blir kattens byte, de är helt enkelt lättare att ta. Dessa skulle kanske inte klara vintern eller flytten söderut i alla fall. Sedan kan det ju hända att katten konkurrerar ut andra rovdjur som tex. iller, så mängden byten kanske i praktiken inte blir så stor i alla fall. Och sedan får man ju räkna med nyttan katter gör också. Dom tar ju en hel del möss, och inte sällan ser man dom komma med sorkar så feta att dom knappt kan bära dom.
dahla
Nä, men om nu katten tar föda från andra vilda djur så drabbas ju även dessa djur...katten tillhör inte den svenska faunan och ska enligt mig därför hållas i koppel eller vara inlåst... det är dock helt fel att hålla katten så... så det enda rätta för mig som person är att avstå från att ha katt.
dahla
CITAT (KURT @ 24-01-2010, 17:11) *
Jo just svenska katter tar i genomsnitt 3000 fåglar per år!

Ja, nu skrev jag 8 fåglar i snitt per dygn va?

Vad blir 3000 då delat på 365? Jo, 8,2 så jag mindes väl inte så fasligt fel kanske... eller har jag fel nu igen?
KURT
CITAT (dahla @ 24-01-2010, 18:58) *
Ja, nu skrev jag 8 fåglar i snitt per dygn va?

Vad blir 3000 då delat på 365? Jo, 8,2 så jag mindes väl inte så fasligt fel kanske... eller har jag fel nu igen?

Om svenska katter dödar 8 st/dag, så dödar de totalt 4 672 000 000 st! En rimlig maxsiffra är ~100 st/år och katt. Och 6 miljoner låter kanske som mycket, men den "normala" dödligheten är 300 miljoner , så totalt hotar katterna inga arter. Däremot kan de lokalt skapa problem.
dahla
CITAT (KURT @ 24-01-2010, 18:20) *
Om svenska katter dödar 8 st/dag, så dödar de totalt 4 672 000 000 st! En rimlig maxsiffra är ~100 st/år och katt. Och 6 miljoner låter kanske som mycket, men den "normala" dödligheten är 300 miljoner , så totalt hotar katterna inga arter. Däremot kan de lokalt skapa problem.

jaja... men jag är ju helt blåst och du har ju rätt så vi strunar i vad mina källor påstår... du är bäst KURT!
Jan Lindgren
Hej!
Finns det någon siffra på hur många lösdrivande katter det finns? Väldigt många kattägare är mycket seriösa och håller reda på sina katter. Vi skulle aldrig släppa ut våra sex katter i naturen. Jag är mest oroad över hur många ungar de tar av markhäckande fåglar. Förmodligen tar katterna också många just flygga fågelungar. Större delen av året har de lite svårare att fånga friska fåglar. Är det egentligen någon skillnad på att skjuta några vargar än att släppa ut ett icke inhemskt rovdjur som dödar fridlysta djur?
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon