|
Såg när jag vaknade här ikväll att jag hade fyra missade samtal på mobilen från Svensk Säkerhetstjänst. Är kund hos dom sen många år med både nyckelbrickor och spärrtjänst. De senaste 4-5 månaderna har de ringt 1-2 ggr/mån för att erbjuda mig spärrtjänst eftersom jag är nyckelkund hos dom. När jag talat om att jag redan är det så blir de förbryllade. De kan bara se att jag har en bricka och inget mer, men jag har fem + spärrtjänst. När de ringde för ca 2 mån sen bad jag dom att kolla upp det och killen lovade att höra av sig, men det gjorde han aldrig (om det inte är han som ringde nu förstås) Nu misstänker jag att de kommer ringa igen vilken dag som helst så jag tänkte att jag plockar fram alla mina papper och har de i beredskap. Kollade även av kontot när jag har betalat de olika räkningarna. Upptäcker till min förvåning att spärrtjänsten (som jag enligt dom inte har) är t o m betald två ggr, samma räkning alltså. Suck vad trött man blir.
Är jagad av Comhem också som vill att jag ska bli TV-kund eftersom jag har både Internet och IP-telefoni hos dom. Det är bara det att jag även har Comhem, men via bostadsrättsföreningen. Tydligen kan de inte se sånt så de samtalen får jag stå ut med en ibland två gång/mån. Har verkligen försökt att få ett avslut på de, men de verkar stört omöjligt. Nix hjälper inte i o m att jag redan är kund hos företagen och de får ringa mig då.
Skriv ett mejl/brev. Försök att hitta en ansvarig högt upp i hierarkin, typ "försäljningsansvarig." Själv avskyr avskyr jag alla samtal om försäljning och erbjudande.
Åsa, mälardalen zon 2
20-01-2010, 22:06
Det är väl bara att slänga på luren när man identifierat att det är en försäljare man måste inte diskutera med dem eller vara artig, tycker jag får färre säljsamtal efter att jag börjat med denna teknik.
Meriona
20-01-2010, 22:08
Jag får inte ett enda säljsamtal privat, för jag har hemligt telefonnummer. Till jobbet ringer de däremot 5 gånger om dagen. Tojobbigt!
Man kan väl beställa NIX på mobil också !jag får aldrig några nasare på min mobil fast att jag inte har NIX nu,det var värre när vi körde jacket i vägen vanlig telefoni då ringde det varje dag någon som ville sälja något eller tigga pengar till något.
Bengalow
20-01-2010, 22:23
Det är väldigt skönt att kunna svara "-Är det något speciellt du vill sälja? Tack, men jag är inte intresserad. Om jag blir det så ringer jag!"
Jag bojkottar företag som ringer mot min uttryckliga vilja med ursäkten har rätt att ringa för att jag är deras kund. Glocalnet sa jag upp på stört när de sa att de tyvärr inte kunde ta bort mig från systemet för att jag var kund hos dem. Telia som jag bytte till har ringt en gång, då sa jag att jag inte vill ha deras samtal och det var inga problem alls! Det har varit tyst från dem i 4 år. Boxer ringde en gång de med men ingen mer! Finns viljan så kan de förhindra ovälkomna samtal, men vissa företag förlorar hellre kunderna för chansen att hitta en som inte kan säga nej.
Klura, om de säger att de inte kan se att du har det du har betalat för så skulle jag nog själv ringa upp och kolla att allt är rätt - det blir ju inte skoj om du behöver utnyttja tjänsten och då behöva tjafsa med dem om de säger att du inte har det. Passa då även på att be dem sluta tjata!
Nix-registret funkar ju som så att är man kund så kan de ju ringa och försöka sälja hur mycket de vill. Själv försöker jag artigt säga att jag inte är intresserad medan min man säger att jag ska slänga på luren. Har tyvärr lite svårt för att göra det men jag blir riktigt förbannad när säljaren låter som att jag inte är klok som inte vill ha det här braiga erbjudandet. Den typen av säljare finns det ju fler och fler av och jag fattar inte att de kan sälja något överhuvudtaget.
www.nix.se så slipper du nasare
Samsara
21-01-2010, 09:59
Vi har hemligt nummer, men en kompis till mig förvirrar säljarna så dem inte längre vet vad dem ska säga eller säga  kan berätta att många företag har slutat ringa till henne på grund av att hon är för jobbig.
CITAT (Samsara @ 21-01-2010, 09:59)  Vi har hemligt nummer, men en kompis till mig förvirrar säljarna så dem inte längre vet vad dem ska säga eller säga  kan berätta att många företag har slutat ringa till henne på grund av att hon är för jobbig. Mycket bra strategi! Man kommer nog längre med det än att bara vara otrevlig eller slänga på luren. Det är ju alldeles vanliga människor i andra änden av luren som har detta jobb för att kunna betala sina räkningar. Själv har jag inte dragit mig för att ljuga och säga att jag går på en mycket strikt budget och att jag är tillsagd att inte spendera en enda onödig krona och i den kategorin hamnar tyvärr just den produkten den här människan vill sälja. Jobbig? Javisst!
Samsara
21-01-2010, 10:22
Precis och säljarna har stor press på mig. Då jag jobbade som telefonsäljare så var jag tvungen att ha ett genomsnitt att sälja en bok per 15 minut och att sälja böcker till frisörer var inte lätt. Jag fick sparken efter 7 dagar. dessutom får man ett gott skratt när man hör hennes historier
Inga från Närke
21-01-2010, 17:19
Det är ju inte så ofta det är företag som ringer upp utan ett företag som har telefonsäljare och tagit som uppdrag att ringa upp kunder. De som ringer har det som ett vanligt arbete så det är inte deras fel egentligen för om de inte jobbade med detta var de kanske arbetslösa. Men det är jobbigt när de ringer och har man inte så gott om pengar är det nästan värre när de ringer. Personligen brukar jag svara: "Tack jag är inte intresserad, tack för du ringde" och så lägger jag på luren. Nix har jag provat och det fungerar inte. De man skulle behöva komma åt är de som säljer programvara med telefonnumren så andra kan komma åt dem. Det vore nog väldigt jobbigt om de skulle behöva ta reda på alla telefonnummer personligen typ på Eniro eller liknande.
sommarhumla
21-01-2010, 18:51
På www.vemringde.se finns det en del information om just telefonförsäljare, www.missatsamtal.se/leffeboy.html är en sida jag använt mig av mycket då jag i min nummerpresentör sett nummer jag inte känner igen. Vareviga gång har dessa telefonnummer tillhört någon företag som vill pracka på mig något vilket gör att jag, när de nästa gång ringer, inte ens lyfter luren. Det gäller att ha tålamod och inte lyfta luren och till slut ger de upp. Seger!!!!!!
Samsara
21-01-2010, 19:51
CITAT (sommarhumla @ 21-01-2010, 18:51)  På www.vemringde.se finns det en del information om just telefonförsäljare, www.missatsamtal.se/leffeboy.html är en sida jag använt mig av mycket då jag i min nummerpresentör sett nummer jag inte känner igen. Vareviga gång har dessa telefonnummer tillhört någon företag som vill pracka på mig något vilket gör att jag, när de nästa gång ringer, inte ens lyfter luren. Det gäller att ha tålamod och inte lyfta luren och till slut ger de upp. Seger!!!!!!  Det är ofta förbestämt hur många gånger dem får ringa innan dem släpper den personen, vi fick bara ringa tre gånger. Kändes jobbigt att jaga dem man ringde, men vad gjorde man inte för jobbet. Men dessa sidor ska jag skicka vidare till dem som jag känner som blir drabbade av dem
sqrulan
21-01-2010, 20:10
Här ringer det åxå fast jag är med i Nix? Nu är det 0855530127 som håller på, men dom kan glömma mej för jag svarar inte på 08 nummer! Vill dom något så får dom skriva ett brev!
Och för mig är det tvärt om - är det inte 08 så är det säkert en säljare!
sqrulan
21-01-2010, 20:19
 Ja det är bara en massa "typer/arbetare"som försöker att tjäna pengar åt någon annan "rikare typ" som sedan.........o.s.v....
CITAT (Motti @ 20-01-2010, 23:36)  www.nix.se så slipper du nasare Nä, men jag får hjälp att sluta röka Rätt adress är www.nix.nu Man kan bara anmäla sitt telefonnummer om det är fast telefon, alltså inte mobilnummer. Företagen får ringa om erbjudanden om man är kund hos dom och även upp till ett år efter att man avslutat att vara kund. För ett tag sen ringde en tjej och skulle erbjuda mig en prenumeration på en tidning jag haft tidigare. Måste ha varit många år sedan för jag minns inte ens att jag köpt den. Det är alltså inte tillåtet att ringa då.
Ska berätta fortsättningen. De ringde tillbaka igår eftermiddag och jag berättade om mina räkningar och fick prata med nån chef. Han skulle kolla upp på huvudkontoret vad som felat vad det gällde den dubbla betalningen och han ringde tillbaka en halvtimme senare. Men då hade jag somnat. Så de ringer väl igen idag kanske.
När vi satt och pratade om mina återkommande samtal så kom vi fram till anledningen varför de "tjatade". Jag har betalt min spärrtjänst men jag har inte aktiverat den, det ser inte att jag har den. Så tar jag mig bara tid och skriver in mina uppgifter på de grejor som jag vill kunna spärra så är det fixat sen.
Gossen Ruda
22-01-2010, 10:11
Ett litet sidospår med koppling till tidigare trådar om svenska språket. Ingen svävar väl i ovisshet om vad telefonförsäljning innebär men man får inte förväxla det med exempelvis bilförsäljning.
skånepåg
22-01-2010, 12:51
CITAT (sqrulan @ 21-01-2010, 20:10)  Här ringer det åxå fast jag är med i Nix? Nu är det 0855530127 som håller på, men dom kan glömma mej för jag svarar inte på 08 nummer! Vill dom något så får dom skriva ett brev! Har oxå NIX och jag tror det är samma nummer som ringt till mej oxå, har ringts typ en gång i veckan ett par månader men nu är det ett par veckor sen jag såg ett 08 nummer på telefonen ^^ Känner 2 st som bor i stockholm men de ringer bara på min mobil ^^
Myosotis
22-01-2010, 17:29
CITAT (Inga från Närke @ 21-01-2010, 17:19)  ...Nix har jag provat och det fungerar inte...  Här funkar det. Har inte fått något försäljningssamtal på flera år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|