|
Är av naturen en nyfiken person...  Jag undrar varför du har det nick du har och hur du tänkte när du valde det. Är du nöjd med det - tycker du att det är perfekt och passande eller ett namn som liksom bara fyller sitt syfte? Peztis kommer från min katt som heter Pezt (för hon är min lilla pest!) och sedan behövdes några bokstäver till... Jag tycker hemskt mycket om mitt nick, det passar mig för jag vet att jag själv kan vara en pest ibland!
Samsara
21-01-2010, 10:12
Jag fick mitt nick efter en ponny som jag red rätt mycket och tyckte om, 2005 lämnade hon jordelivet och jag saknar henne fortfarande. Jag brukar ta hennes namn för jag tycker det är otroligt fint och det jag brukar ha är upptaget.
Samsara:
[attachment=46422:samsara.jpg]
Myosotis
21-01-2010, 10:21
Jag är också nyfiken, hoppas Orkidétjuven svarar här Jag heter Myosotis för att förgätmigej är min favoritblomma, liten och förbisedd och för många ett ogräs, men tittar man noga är det världens vackraste blomma. Dessutom står den lite för att låta naturen vara med i trädgården, inte rensa bort allt. Namnet passar mig jättebra, det är typiskt mig att se och bli glad av detaljer och småsaker i naturen som de flesta inte bryr sig om; gå här och meditera över en lav eller iskristall och lyssna mer på ett avlägset fågelrop än människor. Folk härinne har börjat kalla mig Myo vilket jag tycker är jättegulligt.
Myosotis
21-01-2010, 10:35
Samsara, vilken söt häst!!
aanderss
21-01-2010, 10:42
jag heter anders där av aanderss
emmas matte
21-01-2010, 10:43
Är ju bland annat Emmas matte, lätt att komma ihåg
Samsara
21-01-2010, 10:47
CITAT (Myosotis @ 21-01-2010, 10:35)  Samsara, vilken söt häst!! Ja, hon var fin. Korsning mellan arab och forest
Myosotis
21-01-2010, 10:50
Jaha! Undrade just vad det var för ras.
hattstugan
21-01-2010, 10:54
Hattstugan för att mina barn döpte huset till det under byggandet och de hade just läst Hattstugan av Elsa Beskow!!!
CITAT (Myosotis @ 21-01-2010, 10:21)  Jag är också nyfiken, hoppas Orkidétjuven svarar här Jag heter Myosotis för att förgätmigej är min favoritblomma, liten och förbisedd och för många ett ogräs, men tittar man noga är det världens vackraste blomma. Dessutom står den lite för att låta naturen vara med i trädgården, inte rensa bort allt. Namnet passar mig jättebra, det är typiskt mig att se och bli glad av detaljer och småsaker i naturen som de flesta inte bryr sig om; gå här och meditera över en lav eller iskristall och lyssna mer på ett avlägset fågelrop än människor. Folk härinne har börjat kalla mig Myo vilket jag tycker är jättegulligt. Håller verkligen med angående förgätmigej! Anma är en förkortning av mitt namn. Totalt fantasilöst, men trivs bra med nicket.
Aqvakul
21-01-2010, 11:07
Hette aq42 från början, vilket berodde på att jag loggade in med det första gången. AQ är min lärarsignatur och 42 ingick då i min inloggning på jobbdatorn. Att det skulle bli min signatur fattade jag inte. De flesta tyckte liksom jag, att det var en underlig signatur. Bara Myosotis gillade den (42=meningen med livet). Jag bad därför att få byta den till något liknande, med roligare - därav aqvakul.
herkules
21-01-2010, 11:17
herkules var min hund
Huggorm
21-01-2010, 11:19
CITAT (Aqvakul @ 21-01-2010, 11:07)  Hette aq42 från början, vilket berodde på att jag loggade in med det första gången. AQ är min lärarsignatur och 42 ingick då i min inloggning på jobbdatorn. Att det skulle bli min signatur fattade jag inte. De flesta tyckte liksom jag, att det var en underlig signatur. Bara Myosotis gillade den (42=meningen med livet). Jag bad därför att få byta den till något liknande, med roligare - därav aqvakul. Jag trodde det var för att du tyckte om vatten
Christa
21-01-2010, 11:21
CITAT (Aqvakul @ 21-01-2010, 11:07)  Hette aq42 från början, vilket berodde på att jag loggade in med det första gången. AQ är min lärarsignatur och 42 ingick då i min inloggning på jobbdatorn. Att det skulle bli min signatur fattade jag inte. De flesta tyckte liksom jag, att det var en underlig signatur. Bara Myosotis gillade den (42=meningen med livet). Jag bad därför att få byta den till något liknande, med roligare - därav aqvakul. Jag har undrat en del över din signatur. Trodde det betydde att du gillade att ha kul med vatten. Kanske dammar, vattenfall och sådant i din trädgård. Själv provade jag en massa olika signaturer men alla var upptagna. Christa hette min sambos mor som dog för många år sedan. Jag heter Kristina som andranamn så lite från mig är det ju också.
*Stintan*
21-01-2010, 11:50
Jag skyller på moster
Alexander-VG-zon3
21-01-2010, 12:51
jag heter ju Linus och växten Lin heter Linum och namnet Linum associera jag med mitt namn, därefter så funderade jag vidare och växten Lin - Linum heter på eng Flax, och det passar ju på ett odlingsforum. men sedan blev det istället flaxss efter mina råtta som hette flaxss. numera är flaxss mitt nick på andra sidor också.
Alexander-VG-zon3
21-01-2010, 12:56
CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 11:19)  Jag trodde det var för att du tyckte om vatten  jag trodde det också först ;; http://www.aq-va-kul.com/att ''personen'' bakom nicket gillade ''Skandinaviens största Vattenpalats''.
Meriona
21-01-2010, 12:57
.....
Vad kul med alla svar! Och jag är visst inte ensam om att vara nyfiken. Det är ett plus att se hur andra har spånat kring andras nick. Aqvakul är jag tydligen inte ensam om  Jag har suttit och funderat på om det är roligt med vatten eller om det är en variant av "Ack vad kul!" vilket säger emot sig självt och därför lite... kul.
Eva i Höga
21-01-2010, 13:43
Eva är mitt namn och Höga heter det där jag bor. Så enkelt var det!
Myosotis
21-01-2010, 14:02
Finns tidigare trådar i ämnet, här och här. Kul läsning.
ängsvädd
21-01-2010, 14:06
ängsvädd är min favoritblomma
CITAT (Myosotis @ 21-01-2010, 14:02)  Finns tidigare trådar i ämnet, här och här. Kul läsning. Får väl ursäkta mig med att jag ju fyllde 1 år på Odla för några dagar sedan och de där trådarna var två år gamla  Och ja, det var jätteskoj läsning! Tack för tipsen.
johanna_zon3
21-01-2010, 14:34
Jag heter Johanna och bor i zon 3  .
lorentz
21-01-2010, 14:53
Som jag heter
Motti är tyskt smeknamn för mamma och jag är ju mamma !kom på det eftersom min mors arbetsgivare hade en tysk barnflicka och hon sa alltid Motti om barnens mamma.
Elisabeth-Västkustkolonisten
21-01-2010, 16:11
CITAT (Motti @ 21-01-2010, 15:22)  Motti är tyskt smeknamn för mamma och jag är ju mamma !kom på det eftersom min mors arbetsgivare hade en tysk barnflicka och hon sa alltid Motti om barnens mamma. Det heter "Mutti" inte motti på tyska. Men du kanske hörde rätt ord men på tyska uttalar man inte o som man gör på svenska.
Inga från Närke
21-01-2010, 16:35
Är så tråkig. Min signatur är att Inga är mitt namn och jag bor i Närke svårare är det inte.
Äsch, Inga. Ett namn säger ju inte allt! Du är säkert glad, trevlig, rolig osv ändå...
Inga från Närke
21-01-2010, 17:06
CITAT (Peztis @ 21-01-2010, 16:38)  Äsch, Inga. Ett namn säger ju inte allt! Du är säkert glad, trevlig, rolig osv ändå...  Tack för det, försöker i alla fall men en del tycker jag är lite motsträvig ibland. Vill gärna följa regler som är satta typ som i detta forumet men vissa gillar inte det.
Det namn jag ville ha var upptaget. Där satt jag och var tvungen komma på ett namn. Jag hade precis tittat på vackra bilder av Albatrossen. Aha - Albatross blir bra tänkte jag - men det var ju så långt namn. Så det fick bli Alba.
Det passar ju bra eftersom Alba ingår i många växtnamn men jag har aldrig riktigt vant mig med namnet.
Jag kallade torvan ibland när jag var barn så det hängde med.
takstigen
21-01-2010, 17:32
Efter gatan jag bor på
Jag tyckte "Mutti"lät lite dumt om ni förstår så jag modefierade det till mitt nick Motti !
sommarhumla
21-01-2010, 18:14
Jag tycker sommaren är en otroligt härlig årstid och så bara ääääälskar jag humlor, så jag slog ihop två av de saker jag tycker bäst om.
Sussie F-Flower
21-01-2010, 18:15
CITAT (Motti @ 21-01-2010, 18:11)  Jag tyckte "Mutti"lät lite dumt om ni förstår så jag modefierade det till mitt nick Motti ! JÄTTEBRA Motti!!!
CITAT (Inga från Närke @ 21-01-2010, 17:06)  Tack för det, försöker i alla fall men en del tycker jag är lite motsträvig ibland. Vill gärna följa regler som är satta typ som i detta forumet men vissa gillar inte det.  Låter som jag då ungefär...
Orkidétjuven
21-01-2010, 19:23
Här kommer mitt svar. Orkidétjuven är titeln på en vädligt bra bok skriven av Susan Orlean. I Floridas ångande träskmarker hittar man några av världens märkligaste växter och träd. Och i Florida hittar man också den mest storslagna blandning av orkidésamlare, aristokrater, fanatiker och smugglare, alla med en nära nog erotisk besatthet för dessa ovanliga, sköra, praktfulla och i skönhet oöverträffade växter. John Laroche är en orkidésamlare och odlare. Hans plan: att stjäla sällsynta och fridlysta orkidéer för att klona dem och sälja vidare.
Riktigt bra bok, och har ni inte läst den, så gör det. MAn kan inte släppa den när man väl börjat. Efterspelet utvecklas till en av de märkligaste rättsprocesserna i historia. Miljövänner, aktivister för de amerikanska indianerna och orkidésamlare dras alla in i ett bisarrt spel, helt överskuggat av orkidéernas förtrollande makt över dem som passionerat älskar och åtrår dem. Den är faktiskt baserat på verklig händelse.
Dels att jag älskar orkideer men också för att jag bott i florida så passade den titeln in på mig. Fick dock aldrig se en spökorkidé.
Samsara
21-01-2010, 19:49
CITAT (Orkidétjuven @ 21-01-2010, 19:23)  Här kommer mitt svar. Orkidétjuven är titeln på en vädligt bra bok skriven av Susan Orlean. I Floridas ångande träskmarker hittar man några av världens märkligaste växter och träd. Och i Florida hittar man också den mest storslagna blandning av orkidésamlare, aristokrater, fanatiker och smugglare, alla med en nära nog erotisk besatthet för dessa ovanliga, sköra, praktfulla och i skönhet oöverträffade växter. John Laroche är en orkidésamlare och odlare. Hans plan: att stjäla sällsynta och fridlysta orkidéer för att klona dem och sälja vidare.
Riktigt bra bok, och har ni inte läst den, så gör det. MAn kan inte släppa den när man väl börjat. Efterspelet utvecklas till en av de märkligaste rättsprocesserna i historia. Miljövänner, aktivister för de amerikanska indianerna och orkidésamlare dras alla in i ett bisarrt spel, helt överskuggat av orkidéernas förtrollande makt över dem som passionerat älskar och åtrår dem. Den är faktiskt baserat på verklig händelse.
Dels att jag älskar orkideer men också för att jag bott i florida så passade den titeln in på mig. Fick dock aldrig se en spökorkidé. Nu blev man lite intresserad av att läsa den boken  mamma har den i bokhyllan...Det får bli mitt nästa projekt...
Zissi blev mitt smeknamn under skolåren.
Tack för ditt inlägg Orkidéetjuven! Nu vet vi alla vi som var så nyfikna på dig!
Överbölingen
21-01-2010, 20:43
Jag använder "Överböligen" på alla grejer jag är ansluten till, utom Facebook. Ganska naturligt med byn och "han som håller till där". På "Trädgårdsriket" och på min blogg funkade det inte med O med prickar så det blev "verblingen". Låter ju lite kul det med men jag har inte hittat någon tysk eller holländsk glosa med den lydelsen, oaktat att det låter som sådan. Mina skollexikon räcker inte till.
CITAT (Betty @ 21-01-2010, 13:54)  Jag heter det jag heter. Samma här. Fast jag heter ju det jag heter för att jag heter det jag heter.
4:an står för de fyra väderstrecken....och har med indianer att göra som också relaterar tillbaka till de fyra väderstrecken!
Christa
22-01-2010, 10:50
CITAT (Motti @ 21-01-2010, 18:11)  Jag tyckte "Mutti"lät lite dumt om ni förstår så jag modefierade det till mitt nick Motti ! Jag har alltid tolkat ditt namn som "mamma". Jag håller med dig om att Mutti kan misstolkas. Det är ju inte alla som kan tyska och inte heller självklart att man skulle förstå att det var det.
ängsvädd
22-01-2010, 10:53
Ja Mutti uttalar man ju i Sverige med u och då blir det lite fel.
Elisabeth-Västkustkolonisten
22-01-2010, 11:34
CITAT (Christa @ 22-01-2010, 10:50)  Jag har alltid tolkat ditt namn som "mamma". Jag håller med dig om att Mutti kan misstolkas. Det är ju inte alla som kan tyska och inte heller självklart att man skulle förstå att det var det. Jag har däremot alltid läst Motte i mina tankar ( och det är mal ) Att jag skrev som jag gjorde, var bara för att Motti skrev att der är tyska och betyder mamma. Och det gör det ju inte. För mig spelar det ingen roll alls vad hon heter, så därför förstår jag inte att man måste tjata om detta. Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-01-2010, 11:34)  Jag har däremot alltid läst Motte i mina tankar ( och det är mal )
Att jag skrev som jag gjorde, var bara för att Motti skrev att der är tyska och betyder mamma. Och det gör det ju inte.
För mig spelar det ingen roll alls vad hon heter, så därför förstår jag inte att man måste tjata om detta.
Elisabeth Tycker inte att det tjatas, Motti ville förklara sig och det var flera som funderat på hennes alias - precis som för Aquakul.
Myosotis
22-01-2010, 14:44
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-01-2010, 11:34)  Jag har däremot alltid läst Motte i mina tankar ( och det är mal ) Jag med!  Och -i-ändelsen tyder på att det är en liten och söt mal. CITAT (Orkidétjuven @ 21-01-2010, 19:23)  Orkidétjuven är titeln på en vädligt bra bok skriven av Susan Orlean... Skönt, nu kan jag sluta grubbla  Hade svårt att tänka mig att du skulle gå omkring och stjäla orkidéer... Blev sugen på att läsa boken, tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|