|
Monarda
22-01-2010, 21:54
Hörde på radion idag att man sa "i Haiti", tidigare har man väl sagt "på" Haiti. Men varför säger man "i" England och inte "på"? Jag menar, det är ju också en ö. "På" Gotland, Öland, Sicilien, Kreta o s v säger man ju också.
Lena i Torslanda
22-01-2010, 21:57
Haiti är ju bara en del av en ö, den andra delen är Dominikanska republiken. Kanske därför? Samma gäller ju England - också bara en ödel. De övriga är ju faktiskt "hela" öar - Gotland, Öland, Kreta etc. Det beror lite på vad man syftar på - man är ju på en ö men i ett land om du förstår hur jag menar.
*Stintan*
22-01-2010, 21:58
Man säger väl i när det gäller länder.
Bengalow
22-01-2010, 21:59
Därför att Haiti en stat på ön Hispaniola. Alltså i Haiti, på Hispaniola. Dominikanska Republiken har 2/3 av samma ö
Aqvakul
22-01-2010, 22:02
CITAT (*Stintan* @ 22-01-2010, 21:58)  Man säger väl i när det gäller länder. Precis - "i" när det gäller länder och "på" när det gäller öar... Om det är både ett land och en ö - typ Island - så använder man helst "i" om man refererar till landet/samhället, medan "på" är att föredra om man mer avser geografiska aspekter.
*Stintan*
22-01-2010, 22:14
CITAT (Aqvakul @ 22-01-2010, 22:02)  Precis - "i" när det gäller länder och "på" när det gäller öar...
Om det är både ett land och en ö - typ Island - så använder man helst "i" om man refererar till landet/samhället, medan "på" är att föredra om man mer avser geografiska aspekter. Fast jag säger nog på Island oavsett hum.. det är väl ungefär som Malta att det oftast blir på. Låter lite konstigt att säga i.
Aqvakul
22-01-2010, 22:15
CITAT (*Stintan* @ 22-01-2010, 22:14)  Fast jag säger nog på Island oavsett hum.. det är väl ungefär som Malta att det oftast blir på. Låter lite konstigt att säga i. Jo, det tenderar nog att bli så...
Bengalow
22-01-2010, 22:44
Malmöiter lite speciella...där säger man att man bor "på Limhamn" om man bor i den stadsdelen. Men så är malmöbor också en avart....där heter det inte negrer, men negror, och likadant 1 plätta(pannkaka) flera plättor.
Aqvakul
22-01-2010, 22:50
CITAT (Bengalow @ 22-01-2010, 22:44)  Malmöiter lite speciella...där säger man att man bor "på Limhamn" om man bor i den stadsdelen. Men så är malmöbor också en avart....där heter det inte negrer, men negror, och likadant 1 plätta(pannkaka) flera plättor. så är det - andra avarter är "gå på platt" för barfota, "vända" för att svänga, "koffert" för bagageutrymme, "tofflor" för träskor och "fobbik" för knäppgök....
*Stintan*
22-01-2010, 23:29
CITAT (Bengalow @ 22-01-2010, 22:44)  Malmöiter lite speciella...där säger man att man bor "på Limhamn" om man bor i den stadsdelen. Men så är malmöbor också en avart....där heter det inte negrer, men negror, och likadant 1 plätta(pannkaka) flera plättor. Om stadsdelar säger stockholmarna också på men inte konsekvent man bor på söder, på östermalm, på kungsholmen men i vasastan.
Om det är en ö eller annat landområde som är omgivet av vatten så säger man på. Fast det finns undantagsfall som "i Florida", "i Japan" m.fl. Island är ju omgivet av vatten så då skall det heta på Island.
Ibland när det är både en stat och en ö som i fallet med Irland så kan man säga på Irland när det gäller ön och i Irland när det gäller staten Irland.
Om det inte spelar någon roll, om det är svårt att avgöra och man inte vet vilket som skall användas rekommenderas det att man använder på.
Bengalow
22-01-2010, 23:59
Menar du att Florida är en ö, Nauti? Varför skulle det vara ett undantag?? Varför säger man då "på fastlandet"?
CITAT (Bengalow @ 22-01-2010, 23:59)  Menar du att Florida är en ö, Nauti? Varför skulle det vara ett undantag?? Varför säger man då "på fastlandet"? Nej, det menar jag inte och det är ett undantag för att vissa uttryck är så väletablerade i språket att man gjort undantag för dem och ändrat på språket i stället för att ändra på folket. Jag har ingen aning om varför man säger på fastlandet, det behöver väl inte ha så mycket med det här att göra?
Bengalow
23-01-2010, 00:29
Jag har då aldrig någonsin hört annat än i Florida, Har du hört att man sagt på Florida? Förklara vad du menar med undantag! Och att ändra på folket. Jag begriper ingenting av vad du skriver....
CITAT (Bengalow @ 23-01-2010, 00:29)  Jag har då aldrig någonsin hört annat än i Florida, Har du hört att man sagt på Florida? Förklara vad du menar med undantag! Och att ändra på folket. Jag begriper ingenting av vad du skriver.... Nej, exakt. Det är för att det är så väletablerat som det inte är någon idé att försöka ändra på vad nio miljoner människor säger utan i stället ändra på språket genom att göra ett undantag i det fallet. Så som man gjort i många andra fall också. Florida är omgivet av vatten och det är väl därför det borde heta "på Florida" egentligen.
RibesRubusVitis
23-01-2010, 01:05
Florida är väl knappast mer omgivet av vatten än vad Sverige är. Du säker kanske "på Sverige" då?
CITAT (RibesRubusVitis @ 23-01-2010, 01:05)  Florida är väl knappast mer omgivet av vatten än vad Sverige är. Jo? Annars vet jag inte, det är vad jag har läst åtminstone. Att det borde heta "på Florida" men man säger ändå "i Florida".
*Stintan*
23-01-2010, 01:17
Florida är en halvö och omges alltså inte av vatten.
bushman
23-01-2010, 03:41
CITAT (Bengalow @ 22-01-2010, 22:44)  Malmöiter lite speciella...där säger man att man bor "på Limhamn" om man bor i den stadsdelen. Men så är malmöbor också en avart....där heter det inte negrer, men negror, och likadant 1 plätta(pannkaka) flera plättor. Det finns inget som heter negrer. Dags att lämna rasisttänket och ändra sitt vokabulär, ellerhur Bengalow?
Gossen Ruda
23-01-2010, 07:33
CITAT (Nauti @ 23-01-2010, 01:06)  Jo? Annars vet jag inte, det är vad jag har läst åtminstone. Att det borde heta "på Florida" men man säger ändå "i Florida". När du har såna urdåliga geografikunskaper undrar jag verkligen om dina "kunskaper" om veganer kontra allätare och deras respektive miljöpåverkan är så mycket att lita på? Du svamlar på och kommer med en massa påstådd fakta men har du hittat dom på samma ställe finns det ingen anledning att lita på dig. Angående på och av så finns det ett svenskt landskap som man inte är i utan på, på Dal. Alltså i Dalsland.
CITAT (*Stintan* @ 23-01-2010, 01:17)  Florida är en halvö och omges alltså inte av vatten. Kan inte halvöar omges till större delen av vatten? :/ Större delen av florida gränsar ju mot just vatten? CITAT (Gossen Ruda @ 23-01-2010, 07:33)  När du har såna urdåliga geografikunskaper undrar jag verkligen om dina "kunskaper" om veganer kontra allätare och deras respektive miljöpåverkan är så mycket att lita på? Du svamlar på och kommer med en massa påstådd fakta men har du hittat dom på samma ställe finns det ingen anledning att lita på dig.
Angående på och av så finns det ett svenskt landskap som man inte är i utan på, på Dal. Alltså i Dalsland. Jag har inte bara urdåliga geografikunskaper, de är nästan obefintliga och då talar jag inte bara om världen, utan även min egen närhet  Däremot tror jag ingen går på ditt genomskinliga försök att smutskasta mig genom att försöka dra en parallell mellan mina geografikunskaper(som jag inte har något som helst intresse för och knappt har ägnat en tanke åt i sedan jag tvingades läsa en obligatorisk geografikurs på gymnasiet) och någonting som jag dagligen ägnar mig åt och har ett starkt intresse för. Jag antar att du menar att "Språkriktighetsboken" är en lika dålig källa som de vetenskapliga rapporter jag plockat faktan om kött- och animaliekonsumtionens miljöpåverkan ur? Om det inte anses vara dugliga källor, vad sjutton är då det?
*Stintan*
23-01-2010, 10:27
CITAT (Nauti @ 23-01-2010, 10:20)  Kan inte halvöar omges till större delen av vatten? :/ Större delen av florida gränsar ju mot just vatten? Jag har inte bara urdåliga geografikunskaper, de är nästan obefintliga och då talar jag inte bara om världen, utan även min egen närhet  Jo det kan dom självklart men halvöar är inga öar. Du kan jämföra Florida med Italien och då skulle du väl aldrig säga "på Italien".
CITAT (*Stintan* @ 23-01-2010, 10:27)  Jo det kan dom självklart men halvöar är inga öar. Du kan jämföra Florida med Italien och då skulle du väl aldrig säga "på Italien". Nej, det är knepigt det där med i och på ibland
Myosotis
23-01-2010, 11:49
CITAT (bushman @ 23-01-2010, 03:41)  Det finns inget som heter negrer. Dags att lämna rasisttänket och ändra sitt vokabulär, ellerhur Bengalow? Tänkte samma sak... finns det verkligen folk som fortfarande säger negrer resp. negror? Men det gör det nog, det var det neutrala ordet en gång i tiden och vissa äldre använder det utan att för den skull vara rasister.
*Stintan*
23-01-2010, 12:25
CITAT (Myosotis @ 23-01-2010, 11:49)  Tänkte samma sak... finns det verkligen folk som fortfarande säger negrer resp. negror? Men det gör det nog, det var det neutrala ordet en gång i tiden och vissa äldre använder det utan att för den skull vara rasister. Ja och dessutom använder många mörkhyade själva ordet neger. För mig har det inget med rasism att göra.
Myosotis
23-01-2010, 12:27
CITAT (*Stintan* @ 23-01-2010, 12:25)  Ja och dessutom använder många mörkhyade själva ordet neger. Gör de?
CITAT (Bengalow @ 22-01-2010, 22:44)  Malmöiter lite speciella...där säger man att man bor "på Limhamn" om man bor i den stadsdelen. Men så är malmöbor också en avart....där heter det inte negrer, men negror, och likadant 1 plätta(pannkaka) flera plättor. I Helsinborg säger man likadant om Råå, på Råå.... Har för mig att det har att göra med att det är ett gamalt fiskeläger och då sade man så, antar att samam sak gäller Limhamn  CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 23:46)  Ibland när det är både en stat och en ö som i fallet med Irland så kan man säga på Irland när det gäller ön och i Irland när det gäller staten Irland. Ehhh, Irland staten och ön Irland är inte identiska, eftersom norra hörnet, dvs Nordirland tillhör Storbrittannien......
Aqvakul
23-01-2010, 17:16
Konsekvent blir det sällan - mindre öar/länder tenderar att bli "på" även när man avser landet t.ex. Malta - troligen på grund av stark ökänsla. Medan Australien som iofs av vissa anses för stor för att vara en ö, men heller inte är någon egen världsdel, aldrig får annat än prepositionen "i".
CITAT (KRT @ 23-01-2010, 13:56)  Ehhh, Irland staten och ön Irland är inte identiska, eftersom norra hörnet, dvs Nordirland tillhör Storbrittannien...... Så säger man åtminstone
bushman
23-01-2010, 17:37
CITAT (*Stintan* @ 23-01-2010, 10:27)  Jo det kan dom självklart men halvöar är inga öar. Du kan jämföra Florida med Italien och då skulle du väl aldrig säga "på Italien". Men å andra sidan säger man på Krim om Krimhalvön. Samma sak med Jylland t.ex. Men det har ju tidigare tagits upp att man är I ett land och På en ö (halvöar inräknade). Därav är man I delstaten Florida, men på Floridahalvön (om den nu heter så?)
bushman
23-01-2010, 17:50
CITAT (Aqvakul @ 23-01-2010, 17:16)  Konsekvent blir det sällan - mindre öar/länder tenderar att bli "på" även när man avser landet t.ex. Malta - troligen på grund av stark ökänsla. Medan Australien som iofs av vissa anses för stor för att vara en ö, men heller inte är någon egen världsdel, aldrig får annat än prepositionen "i". Ändå är ön Malta en av tre större öar i landet Malta, så det är faktiskt ganska konstigt att säga på när man syftar på landet. Gozo och Comino är de andra. Vad det gäller Australien säger man ju att man är på den Australienska kontinenten. Däremot har jag aldrig hört någon säga att dom är på Tasmanien. det är ochså lite konstigt.
*Stintan*
23-01-2010, 18:28
CITAT (bushman @ 23-01-2010, 17:37)  Men å andra sidan säger man på Krim om Krimhalvön. Samma sak med Jylland t.ex. Men det har ju tidigare tagits upp att man är I ett land och På en ö (halvöar inräknade). Därav är man I delstaten Florida, men på Floridahalvön (om den nu heter så?) Jo men då måste du ha med ordet halvö för på en sådan kan man befinna sig. Krim är ju ingen stat om nu det kan vara en förklaring till att man säger på Krim och inte i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|