Full version: Kikärter
Pote2illa
Har ni några nya pigga recept på färdigkokta kikärter? help.gif
zissi
http://www.dn.se/mat-dryck/recept/kikartss...macka-1.1030876

Fick se den här i DN idag. Tänkte laga den själv i morgon så jag jag kan inte sätta betyg på soppan i nyläget.
Åsa, mälardalen zon 2
Hummus är ju gott.

+ Jag brukar ofta göra en sallad på kikärtor, finhackad lök, avokado, rapsolja, citron, salt och peppar. En mycket matig sallad som blir en hel måltid med någon skiva stekt lax eller lite kyckling.
Eva i Höga
Kikärter är gott men det tycker inte min man så jag tar det i min matlåda ibland. Gör då en sallad liknande den Åsa gör och det är mums och mättande. Och visst är det nyttigt med kikärter?
Pote2illa
Tack för tipsen! Jag ska pröva med det snaraste. biggrin.gif
KURT
Om man skall introducera någon för kikärtor, så brukar rostade i ugnen, med chili vara en bra start.
Eva i Höga
Ja, Kurt, det kanske jag ska pröva med men min man har bestämt sig för att han inte tycker om dem.
Aqvakul
Jag är definitivt inte kräsen när det gäller mat. Men kikärter och couscous har jag väldigt svårt för.
Eva i Höga
Har du verkligen smakat kikärter i en god sallad? De har lite nötsmak och bättre konsistens än bönor. Kanongott!
Aqvakul
CITAT (Eva i Höga @ 26-01-2010, 10:17) *
Har du verkligen smakat kikärter i en god sallad? De har lite nötsmak och bättre konsistens än bönor. Kanongott!

Nej, det har varit i form av falafel..
LasseB
Du har helt rätt Aqvakul falaffel är inte så kul men homos är dess då godare. Den kan man ju krydda lite olika beroende på om det är Gerkland, Turkiet, Libanon eller Syrien som ska efterliknas
Eva i Höga
Tack för det Lasse, då kanske Aqva kan ändra sig! naughty.gif
LasseB
Ja det går väl alltid att prova och sedan tycka.
Inte som min syster som vid 4-års ålder sa om mat hon inte kände igen " Det där tycker inte jag om, har jag ätit det förut, vad tyckte jag då"

Ska man följa den geografiska resan så blir hommosen mer kryddig ju längre sydöst man kommer mynta är den första kryddan som adderas när man lämnar Grekland
Nauti
I min veganska recept-tråd har jag receptet på en indisk kikärtsgryta som jag gillar smile.gif Det kanske vore någonting?
EKLO
För den som kan äta ägg: Gör en god aioli (vitlöksmajonnäs) och blanda den med kokta kikärter - väldigt gott att ha till lite alltmöjligt...
Nauti
Jag gjorde en jättesmaskig vitlöksmajonnäs helt utan ägg och mjölk för några dagar sedan smile.gif Att blanda med kikärtor däremot har jag inte tänkt på, jag kör den som dipp till morotsskivor smile.gif
chizza
Krossa en handfull med valnötter, tre gånger så mycket kikärot, riv 2 morötter och två potatisar.
Blanda ihop i en bunke, släng i två ägg, lite mjöl och kryddor. Forma sedan och stek.
Detta kan varieras i oändlighet med vad som finns i kylskåpet.
En klassiker är annars bara att göra en god sås som du låter kikärtorna puttra i eller gör humos och doppa bröd i.
Christina i Taxinge~
Blanda kokta kikärter (en burk ) i 2dl matlagningsyoghurt. Rör ihop med 1 tsk spiskummin + salt, peppar och citronsaft efter smak. Ev lite vitlök.....
Gott som "sås" till kött, korv, kyckling....
Aqvakul
CITAT (Eva i Höga @ 26-01-2010, 10:17) *

Nu har jag testat det. Mer än godkänt!
netaave
Jag brukar ibland bara ta burkkikärtor och hackad rödlök och blanda i en vinegrett, blir lite variant på min bönsallad där jag ofta blandar flera sorters burkbönor med dito kikärtor och gör likadant.
Har svårt för mixade kikärtor typ humus, behöver få tugga i mig dom smile.gif
Fast falafel går konstigt nog bra om jag får göra dom själv, gör dom lite grova. Gillar inte dom färdiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon