|
lorentz
26-01-2010, 08:32
Denna mening kan man läsa på detta forum.
"Det finns väl många arbetslösa som kanske kunde hjälpa till mot en mindre ersättning istället för att dagdriva kanske... jag vet inte men det måste ju finnas dom som vill hjälpa mer än att stjälpa... dom kanske kan föregå med gott exempel.
Den som skrev detta tycker att arbetslösa ska jobba för mindre pengar än andra Skribenten anser också att arbetslösa DAGDRIVER.
För att göra ett tankeexperiment så byt ut arbetslös mot muslim,bög,vegetarian,kvinna osv osv
Aqvakul
26-01-2010, 09:30
Jag reagerade också på detta. Märkligt sätt att uttrycka sig på...
*Stintan*
26-01-2010, 09:34
Det är väl så de stryrande resonerar när de vill ha ut "utanförskapsfolket" i arbete
ängsvädd
26-01-2010, 09:37
Jag reagerade också över det. Dagdriva!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är ett hårt jobb att vara arbetssökande. Dessutom klarar inte alla att jobba med djur i storskaliga anläggningar som ska slaktas.
haha! Det var jag som skrev det... det kan nog tolkas lite som man vill.... men jag syftade på dom här "terroristerna" som olagligt tar sig in i andras byggnader...
Om dom ändå ska till bonden så kan dom väl ändå få en slant för att se till så det finns tillräckligt med strö på golvet när dom ändå är där.
Och att sätta in muslim, bög, vegetarian, kvinna och så vidare iden meningen förstår jag inte alls... vad är det som säger att bögar, vegetarianer, kvinnor med flera inte jobbar???
Det är väl bara om man vill leva på samhället som en parasit som man försvarar dagdriveri som sysselsättning framför hederligt arbete...
lorentz
26-01-2010, 10:31
"det kan nog tolkas lite som man vill.." säger du själv, min tolkning är att du pekar ut en grupp i samhället som dagdrivare och att denna grupp kan då jobba för en mindre ersättning. Att byta ut ett ord i en mening är att spetsa till det lite grann. Vilka grupper i samhället står på tur att bli utpekade i ditt nästa inlägg. kvinnor ,bögar,muslimer,korta,långa........
Det finns många andra meningar att reagera på från samma källa.
Tänk om vi alla skulle ha samma uppfattning om allt... tur att vi lever i en demokrati där alla får göra sig hörda...
lorentz
26-01-2010, 10:56
En av demokratins hörnstenar är väl människors lika värde
Det är mycket möjligt... men bara för att man lever i en demokrati behöver man inte ha samma uppfattning om allt.
I min värld är exempelvis en mördare inte lika mycket värd som en dubbelarbetande småbarnsmamma.... jag skiljer på folk och folk och det får du tycka vad du vill om...
Aqvakul
26-01-2010, 11:32
CITAT (dahla @ 26-01-2010, 11:19)  Det är mycket möjligt... men bara för att man lever i en demokrati behöver man inte ha samma uppfattning om allt.
I min värld är exempelvis en mördare inte lika mycket värd som en dubbelarbetande småbarnsmamma.... jag skiljer på folk och folk och det får du tycka vad du vill om... Förstår inte kopplingen mellan djurrättsaktivister och dagdrivare.
Myosotis
26-01-2010, 11:36
CITAT (lorentz @ 26-01-2010, 08:32)  Den som skrev detta tycker att arbetslösa ska jobba för mindre pengar än andra Skribenten anser också att arbetslösa DAGDRIVER.
För att göra ett tankeexperiment så byt ut arbetslös mot muslim,bög,vegetarian,kvinna osv osv Där ser man, jag som är arbetslös reagerade inte ens. Naturligtvis håller jag med dig nu när du säger det, men det är nästan så man själv har blivit övertygad om att man inte är värd någonting. Jag skulle absolut jobba för väldigt lite pengar för det är bättre än inga pengar alls...
Man läser och tolkar andra på det vis som passar en själv...
Trodde inte det ordet annvändes längre  För i tiden hade det en väldigt negativ klang Dagdrivare kunde nämligen få fängelse !kanske det sitter i sen den tiden?Ja vad ska man göra om man är arbetslös ?arbeta kan man ju inte om man inte ha något
Nää... alla arbetslösa är inte arbetslösa frivilligt... men det finns dom som inte vill jobba, dom som hellre lyfter socialbidrag... men det är ju lönlöst att föra en dialog om ett så infekterat ämne... speciellt när det finns dom som försvarar det.
Jo jag kan hålla med dig Dhala det är ett kännsligt ämne.
herkules
26-01-2010, 12:24
CITAT (dahla @ 26-01-2010, 11:51)  Nää... alla arbetslösa är inte arbetslösa frivilligt... men det finns dom som inte vill jobba, dom som hellre lyfter socialbidrag... men det är ju lönlöst att föra en dialog om ett så infekterat ämne... speciellt när det finns dom som försvarar det. fast finns det egentligen så många som inte vill jobba? jag tänker att det är ju inte världens enklaste att leva på soc idag, man ska ha sålt allt man äger och har, man ska kunna redovisa sin ekonomi flera månader tillbaka, det verkar ju bara vara ett jäkla krångel att få hjälp därifrån. många tror ju att missbrukare, psykiskt sjuka lever på soc men det gör de inte, de har oftast en sjukpension som de hämtar veckovis på soc. soc sköter ju deras räkningar (hyra för hotellhem, mediciner mm). så jag vet inte, oftast är det väl precis som alltid, folk tror massa saker. personligen så kan jag tycka att den lilla klick människor som inte vill jobba (förmodligen finns det goda skäl till det också) ska kunna få en slags medborgarlön ändå, det har vi råd med.
Jag har träffat en del som utrycker ganska klart att de gärna är arbetslösa,men de är nog som sakt inte så många.De flesta kanske tycker det är bra i början men sen blir det jobbigt att gå hemma och det blir ganska ensamt i längden man blir rastlös och vill ut och jobba träffa arbetskamrater och den gemenskapen som det ger om inte annat tillfredställelsen som det ger att få gå till ett jobb och ha lite rutiner är nog trevligare i längden än att gå hemma,det blir nog ganska drygt i längden då de flesta jobbar på dagarna.Jag har själv varit arbetslös en gång i tiden och vet hur träligt det blir till sist.
lorentz
26-01-2010, 12:52
Nu finns ju coacherna som tur är, de kommer att påverka konjunkturen i positiv riktning vilket kommer att påverka arbetslöshetstalet
herkules
26-01-2010, 13:08
CITAT (lorentz @ 26-01-2010, 12:52)  Nu finns ju coacherna som tur är, de kommer att påverka konjunkturen i positiv riktning vilket kommer att påverka arbetslöshetstalet ja om inte annat så fick ju coacherna jobb
Huggorm
26-01-2010, 19:55
Jag vill inte jobba, jag avskyr att jobba. Men jag gör det ändå eftersom jag måste försörja mig på något vis. Min arbetsgivare frågar mig ofta om jag känner någon arbetslös elektriker, han får nämligen inte tag på några. Mera arbetslöshet än så är det inte.
vitavargen
26-01-2010, 20:19
CITAT (lorentz @ 26-01-2010, 08:32)  Denna mening kan man läsa på detta forum.
"Det finns väl många arbetslösa som kanske kunde hjälpa till mot en mindre ersättning istället för att dagdriva kanske... jag vet inte men det måste ju finnas dom som vill hjälpa mer än att stjälpa... dom kanske kan föregå med gott exempel.
Den som skrev detta tycker att arbetslösa ska jobba för mindre pengar än andra Skribenten anser också att arbetslösa DAGDRIVER.
För att göra ett tankeexperiment så byt ut arbetslös mot muslim,bög,vegetarian,kvinna osv osv Citatet som du tog härstammar från hösten 2006, då kom en politisk tsunami över arbetlösa... Men texten kan även jämföras med 1800-talets aristokratiska texter, för det påminner om dem.
CITAT (Huggorm @ 26-01-2010, 19:55)  Jag vill inte jobba, jag avskyr att jobba. Men jag gör det ändå eftersom jag måste försörja mig på något vis. Min arbetsgivare frågar mig ofta om jag känner någon arbetslös elektriker, han får nämligen inte tag på några. Mera arbetslöshet än så är det inte. Så du menar att arbetslösheten på närmare 10% inte finns? Och det grundar du på att din chef inte hittar en arbetslös elektriker? Jag börjar förstå vad du grundar din världsuppfattning på...
Eva-Helene
27-01-2010, 03:38
Dom där jobb-coacherna...har någon någonsin haft lättare att få jobb tack vare en sådan? Min fästman har då inte blivit hjälpt på nåt som helst vis - han är fortfarande arbetslös (sedan 1½ år tillbaks) fastän han har en coach och fastän han har sprungit till varenda arbetsplats (som ligger högst 30 mil från hemmet) inom hans yrkesområde! Han har gott rykte om sig, så det är inte där det sitter att han inte får jobb.
Huggorm
27-01-2010, 06:32
CITAT (Anma @ 26-01-2010, 23:18)  Så du menar att arbetslösheten på närmare 10% inte finns? Och det grundar du på att din chef inte hittar en arbetslös elektriker? Jag börjar förstå vad du grundar din världsuppfattning på... Dom söker sjuksköterskor, snickare, målare och grävmaskinister också ibland. Men folk vill ju inte jobba på någon bemanningsfirma, och därför går dom hellre arbetslösa. Vore folk lite mer flexibla och anpassningsbara tror jag inte vi skulle ha någon 10% arbetslöshet.
lorentz
27-01-2010, 08:22
Usch vilken människosyn du har Huggorm
skogstroll
27-01-2010, 08:26
Är det inte så att om man är arbetslös och skaffar ett jobb för bara lite pengar så kan a-kassan ryka och man får det ännu sämre? Usch jag tycker samhället blivit så himla hårt.
Det kommer bli ännu hårdare för hela europa... och dom länderna som är vana vid höga läner som Sverige kommer få det skithårt när alla i asien kommer på att dom vill ha samma levnadsstandard som vi... dom jobbar för en bråkdel av den lön vi har... all industri kommer flyttas till områden där arbetskraften är billigare... tror ni dom tänker äga en bilfabrik i Sverige... producera skitdyra bilar här som sen skeppas till kina.... skulle inte tro det va... fabriker kommer flytta oavsett vad det är för produkt.
Så om man ser lite långsiktigt så är det nog slut med många av "dom trista jobben" i Sverige snart.
Myosotis
27-01-2010, 12:22
CITAT (skogstroll @ 27-01-2010, 08:26)  Är det inte så att om man är arbetslös och skaffar ett jobb för bara lite pengar så kan a-kassan ryka och man får det ännu sämre? Usch jag tycker samhället blivit så himla hårt. Ingen aning - men om man inte får någon a-kassa spelar det ju ingen roll
skogstroll
27-01-2010, 13:08
nej det är sant, fast socialbidrag borde man väl få (fast jag vet de som inte fått det heller, myndigheterna beter sig kriminellt ibland, försäkringskassan säger att man är frisk men socialtjänsten tycker man är sjuk...och arbetsgivarna undrar varför man varit sjuk...). blir nog soffliggare till valet, för sossarna röstar jag inte på, de kan ju inte ens betala sina egna räkningar
CITAT (skogstroll @ 27-01-2010, 13:08)  blir nog soffliggare till valet, för sossarna röstar jag inte på, de kan ju inte ens betala sina egna räkningar En blank röst eller en icke inlämnad röst är ju en röst på sossarna... är man missnöjd så ska man väl gynna ett parti som ändå har någonting vettigt att komma med men som inte påverkar blockröstningen.
CITAT (skogstroll @ 27-01-2010, 13:08)  nej det är sant, fast socialbidrag borde man väl få (fast jag vet de som inte fått det heller, myndigheterna beter sig kriminellt ibland, försäkringskassan säger att man är frisk men socialtjänsten tycker man är sjuk...och arbetsgivarna undrar varför man varit sjuk...). blir nog soffliggare till valet, för sossarna röstar jag inte på, de kan ju inte ens betala sina egna räkningar Röstar du inte så får du vara nöjd med det som blir. En blank röst visar att du är missnöjd med alternativen. Dessutom finns det fler partier än sossarna att välja emellan som inte tillhör alliansen.
Aqvakul
27-01-2010, 14:07
CITAT (dahla @ 27-01-2010, 13:11)  En blank röst eller en icke inlämnad röst är ju en röst på sossarna... är man missnöjd så ska man väl gynna ett parti som ändå har någonting vettigt att komma med men som inte påverkar blockröstningen. En blank röst eller en icke inlämnad röst är ju ingen röst alls, vilket innebär att du överlämnar åt andra att bestämma...
CITAT (Aqvakul @ 27-01-2010, 14:07)  En blank röst eller en icke inlämnad röst är ju ingen röst alls, vilket innebär att du överlämnar åt andra att bestämma... En icke inlämnad röst är ingen röst. Röstar man blankt visar man att man bryr sig om att visa att man inte hittat ett bra alternativ.
Aqvakul
27-01-2010, 15:55
CITAT (Anma @ 27-01-2010, 15:51)  En icke inlämnad röst är ingen röst. Röstar man blankt visar man att man bryr sig om att visa att man inte hittat ett bra alternativ. en del säger så, personligen tycker jag att det är en demokratisk skyldighet att leta upp det som man uppfattar som det minst dåliga alternativet...
Ja, om man inte ids rösta så har man ju därmed också förverkat sin rätt att klaga över det politiska läget.
CITAT (Aqvakul @ 27-01-2010, 15:55)  en del säger så, personligen tycker jag att det är en demokratisk skyldighet att leta upp det som man uppfattar som det minst dåliga alternativet... Jo, det håller jag ju egentligen med om, men det är ändå mycket bättre att rösta blankt än inte alls. CITAT (dahla @ 27-01-2010, 16:03)  Ja, om man inte ids rösta så har man ju därmed också förverkat sin rätt att klaga över det politiska läget. Precis!
Aqvakul
27-01-2010, 16:17
CITAT (Anma @ 27-01-2010, 16:17)  Jo, det håller jag ju egentligen med om, men det är ändå mycket bättre att rösta blankt än inte alls. Jovisst!
Huggorm
27-01-2010, 19:53
Det finns ett antal väldigt små partier med lite starkare åsikter åt olika håll, kanske kan man ge något av dom en sympatiröst i stället för att rösta blankt? Dessa småpartier kommer säkert inte in i rikdagen i alla fall, men då har man i alla fall fått visa vad man tycker om dom etablerade partierna.
Aqvakul
27-01-2010, 20:01
Jag tycker att man ska rösta på ett parti som har en rimlig chans att komma in i riksdan.
vitavargen
27-01-2010, 20:10
Huggorm
27-01-2010, 20:27
CITAT (Aqvakul @ 27-01-2010, 20:01)  Jag tycker att man ska rösta på ett parti som har en rimlig chans att komma in i riksdan. absolut, men om alternativet är att rösta blankt så kan man rösta på något av de små idealistiska partierna i stället
CITAT (Huggorm @ 27-01-2010, 21:27)  absolut, men om alternativet är att rösta blankt så kan man rösta på något av de små idealistiska partierna i stället Gratis alkohol till folket, samt bredare trottoarer http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Anka_Partiet
vitavargen
27-01-2010, 21:12
CITAT (KURT @ 27-01-2010, 20:44)  Gratis alkohol till folket, samt bredare trottoarer http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Anka_PartietLänken är kul o läsa.
Jan Lindgren
27-01-2010, 21:17
Hej! Det är fantastiskt trevligt att inte arbeta. Att bara vara dagdrivare. Att gå upp när man vill, koka kaffe till hustrun och sedan vila lite. Mata djuren i lugn och ro, läsa lite om växter eller lite naturvetenskap. Nu är jag pensionär och har råd att inte göra något. Hade jag haft ekonomiska möjligheter så hade jag slutat jobba långt tidigare. Nöjet med lönearbete är mycket överdrivet. Jag har full förståelse för de som bor i områden med få arbetstillfällen hellre är sjukskrivna än flyttar och tar ett jobb. Man kan konstatera att i vissa län var folk tidigare betydligt längre sjukskrivna än i andra. MVH Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 27-01-2010, 21:17)  Nu är jag pensionär och har råd att inte göra något. Stort grattis!  Jag ser fram mot min pension även om det är 25 år till pensionsåldern... Jag har dock tagit lite "timeout" och hade tänkt vara ledig tll efter sommaren... jag lyfter varken a-kassa eller bidrag utan klarar mig ändå. Jag har nu varit hemma i två månader och börjar snart klättra på väggarna så det där med att "dagdriva" passar inte mig men det fick bli lite dagdriveri istället för att jag skulle gå in i väggen. Nästa vecka skaffar jag nog ett jobb... det börjar bli lite tradigt att sitta här dagarna i ända
*Stintan*
27-01-2010, 21:32
CITAT (Huggorm @ 27-01-2010, 20:27)  absolut, men om alternativet är att rösta blankt så kan man rösta på något av de små idealistiska partierna i stället Varför skulle man göra det? Vad får dig att tro att man skulle gilla ett sånt parti bättre?
Huggorm
28-01-2010, 06:16
CITAT (*Stintan* @ 27-01-2010, 21:32)  Varför skulle man göra det? Vad får dig att tro att man skulle gilla ett sånt parti bättre? Därför att dom har lite mera skiljda åsikter än de sju stora, etablerade partierna. För många är det lättare att hitta något som stämmer med de egna åsikterna. CITAT (dahla @ 27-01-2010, 21:27)  Stort grattis!  Jag ser fram mot min pension även om det är 25 år till pensionsåldern... Jag har dock tagit lite "timeout" och hade tänkt vara ledig tll efter sommaren... jag lyfter varken a-kassa eller bidrag utan klarar mig ändå. Jag har nu varit hemma i två månader och börjar snart klättra på väggarna så det där med att "dagdriva" passar inte mig men det fick bli lite dagdriveri istället för att jag skulle gå in i väggen. Nästa vecka skaffar jag nog ett jobb... det börjar bli lite tradigt att sitta här dagarna i ända  Prova att ta timeout på våren eller sommaren i stället, jag lovar att det är mycket trevligare
CITAT (Huggorm @ 28-01-2010, 06:16)  Prova att ta timeout på våren eller sommaren i stället, jag lovar att det är mycket trevligare  Men det är ju nu på vintern det är trevligt att vara ute i skogoch mark... inga fästingar... inga bromsar... inga myggor... inga svampplockare  Dessutom är det ju så här års jakten pågår... inte för att det har blivit speciellt mycket jakt i det kalla vädret som varit... men djuren har fått stödfoder varannan dag i alla fall
Vad som är riktigt störandes.......... det är skygglappen Vänstersidan sitter med.....Jag ser i min lilla bygd...kan räkna upp 7st.....sju!!!! som aldrig vill ha arbete....på dom 23 åren jag har bodt här så har jag vid 5 tllfällen sökt arbetskraft...inte en endaste gång har någon av dom sökt arbete...trots att det borde vara ett perfekt arbete för dom....jo...1 ringde...och sa att han inte ville ha arbete men att arbetsförmedlingen hadde tvingat honnom att söka ändå....ser man historiskt på det så är det konstant 4% som inte vill jobba...dom vill bara inte...Det är rätt störandes att se hur folk iblandt sliter på sitt arbete och sedan ser dessa DAGDRIVARE!! glida rundt och må prima...Att detta igjen kan sättas i samband med alla som inte har arbete är ju totalt fel...några orkar inte arbete av medicinska orsaker...andra vill jobba men hittar inget....Men att igjen säga att ALLA vill jobba är lika fel...Hur ska man lösa detta??? Iaf inte med att ÖKA a-kassan....Det innfördes karensdagar en gång....ojdå....kanska lika bra att jobba då....Vad var fackets svar??...Jo...våra medlemmar går sjuka på arbete...  ....Problemet med låg arbetsmoral måste alla känna till....det är bara det att vissa inte vill säga nått.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|