Full version: Mata rådjur!
Sidor: 1, 2, 3, 4
smuleborg
CITAT (smuleborg @ 03-02-2010, 18:46) *
Det kanske trots allt är ensilage och inte hö (det ser ut som hö!) som rådjuren utfodras med här. Luktar rätt mycket. När vinden ligger på känner man lukten (uppblandat med vilt?) på tomten. Jag tror/hoppas att gubbarna vet vad de gör. De är djurvänner och de ser fram mot härliga rådjursstekar.

PS/ Jag för det nog inte på tal. Jag är och kommer alltid att förbli en stadsmänniska i deras ögon. Och ett kjoltyg. /DS

Det är havrebalar, som lagts ut hela vintern. Såg 10-12 rådjur idag på ett av de ställena balarna läggs ut, ett par hundra meter utanför tomtgränsen.
Laura
Jag såg inte detta tråd tills nu och ville dela med mig min nybörjare erfarenhet.

Jag kände redan tidigt i denna vinter att rådjuren (och även hare och vildsvin) hade det jobbigt och frågade runt vad man kunde göra åt det. Just där vi bor (Norra Halland) har många bönder lagt ut mat till dessa djur pga av att det är ett fruktansvärt år för vilda djur. Jag tycker att vi skall följa deras exempel. Om alla gör lite, så behöver inte ansvaret ligger hos några få...

Jag tog det dyra beslutet att påbörja med Renfor. Detta har jag nu lagt ut varje dag sedan mitten av december (kanske tidigare, kommer inte riktigt ihåg) och antal rådjuren som hälsa på har ökad till 10 stycken åt gången som mest (detta bara det senaste veckan) och det finns nästan alltid en rådjur inte långt härifrån. Vi bor mitt i skogen så de är skyddad och i sin naturliga miljö.

Jag lägger ut Renfor (pellets man köper på Granngården) på 4 ställen runt om i trådgården (långt ifrån rabatterna - vi har ett stort tomt på 12,500 kvm) tillsammans med morötter och vatten (i gamla talgboll plastförpackningar). Tyvärr frysa vattnet i princip inom några timmar, så jag har haft fullt upp med att byta ut dessa regelbundet. Tur att man arbetar hemifrån!

Visst har det varit mycket pengar och mycket slit. Men mitt samvete är ren och jag har njutit av deras närvaro; jag kan tillbringa timtal med bara tittar ut på dessa vackra djuren. Ibland blir det lite bråk, men oftast står det flera stycken rådjur tillsammans med flera harer och njut av gästvänligheten.

smile.gif

Freyas
CITAT (Laura @ 01-03-2010, 16:25) *
Jag lägger ut Renfor (pellets man köper på Granngården) på 4 ställen runt om i trådgården

Laura blomma.gif bravo.gif thanks.gif
Laura
Kolla dagens bilder på rådjuren... biggrin.gif

deer1.jpg

deer2.jpg

deer3.jpg

deer4.jpg

Ingela i Segersberg
Väldigt bra bilder, Laura tummenupp.gif bravo.gif
Laura
CITAT (Ingela i Segersberg @ 04-03-2010, 15:13) *
Väldigt bra bilder, Laura tummenupp.gif bravo.gif

blush.gif Tackar!! Jag tar så många kort men försöker att inte uttråka alla med tusentals rådjursbilder! giggle.gif

finns några filmer här också:

http://www.youtube.com/user/lauracraneakerblom?feature=mhw4
skogstroll
wow det var inga dåliga bilder, här är våran frukost- och middagsgäst smile.gif äpplen och vitkål är ok men inte morötter... har hon inte en kula på magen?

[attachment=47772:P2230004.JPG]
PeterDeleter
Härliga bilder!

Läste detta på SOFs forum. Lite tänkvärt.

"Det har förekommit att efter obduktion av döda rådjur , har man hittat talgbollar med nät i deras svalgar , som medfört kvävning eller att det osmätbara nätet orsakat tarmvred odyl. och djuret har dött.
Viltvårdare vill nu att allmänheten uppmärksammar detta.
När det är en så kall vinter som denna är rådjuren frestade att äta av dom flesta saker som läggs ut.
Snälla, rädda rådjuren från en plågsam död och placera era talgbollar , jordnötter så att rådjuren ej når dem!
Tack på förhand!
PS. Lägg ut hästpellets till rådjuren( Rider, Grund). Finns att köpa hos Granngården."
Laura
CITAT (skogstroll @ 04-03-2010, 16:42) *
wow det var inga dåliga bilder, här är våran frukost- och middagsgäst smile.gif äpplen och vitkål är ok men inte morötter... har hon inte en kula på magen?

Javisst har hon en bebis på gång! biggrin.gif Så sött! Jag är faktiskt rätt nöjd med dessa bilder, jag brukar inte hinna till det fönstret innan de kommer fram och då ser de mig och springer iväg. Men idag såg jag att de var på väg dit och jag sprang som en galning med kameran och väntade på dem! shy.gif
Olle A
Jättefina bilder och filmer Laura! Lägg gärna in fler, sådana bilder tröttnar jag inte på. tummenupp.gif

Olle
Meriona
CITAT (skogstroll @ 04-03-2010, 16:42) *

Skogstroll, det är ju Alien-rået! -fear-.gif Snart blir det bebisar också! -fear-.gif
Arrisen
Har inte läst igenom tråden, så folk har säkert skrivit detta redan.
Men vill man ge kraftfoder så kan du ge Renfor, finns på Granngården tillexempel, eller havrekross.
Havrekross är bra mycket billigare men inte lika heltäckande som Renfor. smile.gif

Härligt med rådjur utanför fönstret. happy.gif
Olle A
CITAT (Arrisen @ 05-03-2010, 12:23) *
Härligt med rådjur utanför fönstret. happy.gif

Visst är det!

[attachment=47811:R_djur1.jpg]
[attachment=47812:R_djur2.jpg]

Olle
pejori
Konstigt att man kan älska dessa trädgårdsmarodörer så mycket.
Kvittar hur många jag ser eller hur många bilder, jag tröttnar aldrig på dom, även om jag svär, när dom ätit av knopparna på mina liljor. giggle.gif
Snygga bilder som alltid Olle. tummenupp.gif
Meriona
I vår tidning idag stod det om många villaägare som fått apatiska/kollapsande rådjur i trädgården, de är helt enkelt utmattade av hunger och törst. Rådet var att ge ljummet vatten med socker i, massera magen på dem för att tömma tarmen (om man kan) och ge krossad havre. Usch, stackars stackars djur. Det här är ingen normal vinter.
Olle A
Tack Pejori! smile.gif

Usch vad hemskt med de utmattade rådjuren! Jag har provat med att ställa ut en hink ljummet vatten, men den har fått stå orörd. Äpplena innehåller ju också vätska, så det kanske räcker med dem.

Olle
Meriona
Ja äpplena gör nog susen! bravo.gif
pejori
CITAT (Olle A @ 05-03-2010, 20:55) *
Tack Pejori! smile.gif

Usch vad hemskt med de utmattade rådjuren! Jag har provat med att ställa ut en hink ljummet vatten, men den har fått stå orörd. Äpplena innehåller ju också vätska, så det kanske räcker med dem.

Olle

Jag har petat ner en doppvärmare till akvarium i min badbalja (jordad konktakt)...
Den står nära fasaden, men vattnet försvinner, så någon dricker av det... blush.gif
Såg ett råddjur i full panik, springandes i området, så dricker gör dom. tummenupp.gif
zaaritha
Vi matar med äpplen, morötter, hårt bröd. mjukt grovt bröd, kålrötter,
vitkål, havrekross.
Freyas
CITAT (Olle A @ 05-03-2010, 17:31) *
[attachment=47811:R_djur1.jpg]

Olle

Du kan verkligen ta fina bilder på djuren, Olle!

Och det värmer varje gång man hör om godhjärtade människor som matar djuren, tycker jag.
bravo.gif
Olle A
Tack Freyas! smile.gif Här kommer ett par nytagna bilder nu på morgonen.

[attachment=47832:R_djur1.jpg]
[attachment=47833:R_djur2.jpg]

Olle
Meriona
Jaså din rådjursrestaurang har dygnetrunt-öppet Olle? tummenupp.gif Så fina kort igen!
Olle A
Tack Meriona! Här är det alltid öppet. smile.gif

Olle
Meriona
Vad tomt det kommer att bli sen Olle när vintern är slut? help.gif
Olle A
Säkert, men det blir också härligt att se hur den förr så hårda naturen förvandlas till ett dignande smörgåsbord får rådjuren. Även om jag inte kommer att se dem lika ofta och nära finns de ju kvar, så en och annan skymt hoppas jag på även framöver.

Olle
pejori
Jag tror att du kommer att få höra klampet av smä bäbisklövar till våren Olle.
Dom kommer att finnas i närheten hela tiden. tummenupp.gif
Olle A
Det hoppas vi på! wub.gif

Olle
Wilmer
Doppvämare, så omtänksamma ni är wub.gif Här matar grannen med hösilage så jag slipper ta hand om dem. Han skottar även vägar åt dem från skogen och ut på åkern där maten ligger. Hos mig äter haren hö, havre, marsvinspellets och aspbarkspellets. Rådjuren kom förbi en dag och åt upp nyponen som jag förundrats över att ingen ätit än. De väntade tills de kunde kliva fram på skaren. Till våren får de gärna hålla sig härifrån igen giggle.gif

Härliga bilder, alla!
Laura
wub.gif Åh vad jag blir nästan gråtfärdig att det finns så många som tänker på dessa vackra varelse.

Vilka underbara bilder Olle! bravo.gif Fint ljus det var också...

Igår morse var jag ute kl.07 och fyllde på alla matstationerna, byte ut vattnet och även rev upp morrötter och applen åt dem.

Men så hade vi trädfällning inbokat igår och med all folk och oväsen kom djuren så klart inte i närheten av tomten no.gif

Så snart som vi alla drog oss tillbaka in i huset började de sakta visa sig runt tomtgränsen igen. Nyfikna på vad som pågick var de nog också unsure.gif Det tog inte länge innan de var på matstationerna igen, men lite tveksamma var dem faktiskt...

Imorse när jag gick upp stod det 8 stycken rådjur runt en enorm björk som vi fällde igår och åt säkert på dem mumsiga knopparna som fanns långt långt upp över marken bara dagen innan... bravo.gif Hoppas inte de blir dålig i magen av det? unsure.gif

Jag kommer definitivt att fortsätta plåta och filma dem och skall lägga in dem i mitt album här smile.gif

De försvinner inte härifrån under sommaren även om de kanske inte kommer vara här lika mycket. I sommras låg jag i hängmattan ungefär där mina bilder tagits och det kom ett modigt litet djur springande upp på kullen, såg mig och frös. Jag tittade upp på den och sedan tittade ner på min bok igen och låtsades fortsätta läsa (med förhoppning att mitt ointresse skulle hjälpa med att inte skrämma bort djuret). Det funkade och denna underbar liten kreatur fortsatt att gå förbi (bara 2 meter i från mig!!!) som om jag inte fanns där yahoo.gif Vilken känsla det var!!
pejori
Härlig berättelse Laura.
Jag tror dom lär sig att mänskodoften (vår doft) hör ihop med att vi matar, så därför finns dom i närheten även sommartid. tummenupp.gif
Hade en kolonistuga för några år sedan, där jag också matade.
När någon skrämde dom, rusade dom in på min tomt och stog och darrade vid matplatsen. giggle.gif
Olle A
Ja, det var fint berättat Laura. Det är spännande när man får se dem riktigt nära, som du fick i hängmattan. Jag kommer att tänka på en gång när jag höll på med fågelinspelningar i Tiveden för kanske 10-15 år sedan. En tidig morgon stod jag blickstilla och hade mikrofonen riktat mot en fågel i ett buskage medan bandspelaren gick. Plötsligt prasslar det lite i buskarna, och fram kommer en råbock med vackra bastklädda horn. Han går lugnt närmare, passerar på en meters håll och fortsätter till synes utan att märka att jag finns där. Det var en upplevelse!

Riktigt så nära har jag inte kommit nu i vinter, men har inte heller haft för avsikt att göra dem tama. Att varje dag se dem på 6-7 meters håll är verkligen inget att klaga på. Vi tar väl ett par nya bilder igen!

[attachment=47850:R_djur4.jpg]
[attachment=47851:R_djur5.jpg]

Olle
skogstroll
igår hade vi rådjursbesök säkert 5 gånger, gott med äpplen (fast de har lite små munnar så det får bli småbitar) smile.gif även räven var förbi och snusade lite...

I morse var det två herrar med horn som kom och tjafsade om maten, det var ett fasligt bråk. Tur det är äppelrea på Lidl giggle.gif Kul att se rådjuren i alla fall på så nära håll, man hade kunnat sträcka ut handen och ta på dem

pejori
Härliga rådjursbilder ni tar allihop. bravo.gif
Man kan se dom hur många gånger som helst. tummenupp.gif

Men visst kan man ana små "bulor" på flera av damerna? giggle.gif
Laura
Ni andra skall vara nöjda med att ha bidragit bravo.gif

http://www.gp.se/nyheter/halland/1.336134-...r-raddat-djuren
skogstroll
kan säga att det blir bulor på herrarna också... lever de för gott??? whistling.gif
pejori
CITAT (skogstroll @ 22-03-2010, 15:01) *
kan säga att det blir bulor på herrarna också... lever de för gott??? whistling.gif

Kan vara så ja. giggle.gif
Men då dör dom inte av svält ialla fall. yahoo.gif
Laura
[attachment=48288:mambi1.jpg]
men det här måste väl vara en mambi, eller? blush.gif
pejori
Japp, det är det. tummenupp.gif
Inga från Närke
Denna har grannen haft vid sitt matställe hela vintern. Ståtlig herre men tyvärr dålig bild tagen av mig. Det var genom fönstret och på kvällen men vill visa den ändå. Finns en till bock men med mindre horn också.

[attachment=48338:2010_03_...n_bild_1.JPG]

Hur gammal kan den vara tro?
skogstroll
känns skönt att det rör sig mot vår nu så de får lite att knapra på... hoppas de är tacksamma nog att inte käka upp tulpanerna whistling.gif
dicentra
Oj ,oj vilket intresse denna tråd har fått som jag startade för ett tag sedan! yes.gif

Vi har köpt viltfoder i pelletsform,råddjuren är alldeles tokiga i det!! 000.gif

Brukar lägga ut äpple o morötter i småbitar också,det mumsar dom glatt i sig.

Som mest har vi haft 6 st råddjur här samtidigt!

Vi ser dom ifrån köksfönstret,så det är underhållning här varje dag:-))

Min filosofi har varit att eftersom jag har matat dom o räddat dom ifrån svält...........

så kommer dom SÄKERT inte att äta upp mina växter i trädgård ! tummenupp.gif giggle.gif

Säg att det är så......håll med mig:-)) naughty.gif

MVH MLK:-)) rose.gif
Motti
Tyvär är det nog ingen garanti att du varit snäll giggle.gif risken är väl att de tror de alltid får mat hos dig året runt naughty.gif men man kan ju alltid hoppas eller hur smile.gif
skogstroll
ja vad har man ställt till med giggle.gif blir till att skydda odlingarna i sommar...

Olle A
Hos mig är rådjuren välkomna även när snön försvinner. smile.gif

[attachment=48381:R_djur_redigerad_2.jpg]

Olle
skogstroll
ja det är svårt att tycka illa om dem även om de snaskar i sig grönsaker och blommor smile.gif känns som ett litet privilegium att ha dem så nära inpå att de nästan blir tama
PeterDeleter
Fattar inte!

Är dom kräsmagade där jag bor?

Dom är hos mig varje dag och jag har lagt ut grönsaker och äpplen, hö/ensilage, köpt viltfoder på Granngården. Lik förbannat äter dom bara solrosfröna som är för fåglarna. Enda som väl lär hjälpa mata dom med så dom inte äter upp solrosfröna är väl tulpaner? Men nån måtta får det väl vara på hur mycket man lägger ut och matar dom med?
skogstroll
ja det är nästan ett heltidsjobb smile.gif "mina" rådjur gräver och krafsar och håller på för att få tag i frön... i natt stod de o hostade (!), stampade och strulade och var riktigt stökiga! Är precis utanför köket och sovrummet så de hörs rätt bra. De kanske har vårdepression eller nåt..
Laura
CITAT (Olle A @ 26-03-2010, 07:00) *
Hos mig är rådjuren välkomna även när snön försvinner. smile.gif

[attachment=48381:R_djur_redigerad_2.jpg]

Olle

Hos mig med smile.gif Funderar faktiskt på att plantera rådjursmatsblommor uppe på kullen åt dem... giggle.gif Några tips?
Olle A
Jag har faktiskt funderat på samma sak! Rådjurssäkra växter lär ju finnas (även om det är tveksamt) men någon fröpåse av typ "rådjurens favoriter" har jag märkligt nog aldrig sett. giggle.gif

Olle
PeterDeleter
Tulpaner! Inte gula. Det är ett säkert kort men blir ganska dyrt mata dom med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon