Sidor: 1, 2, 3
Crazy4Flowers
naughty.gif
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 22-02-2010, 17:28) *
Men åt gräshållet verkar det vara, i alla fall om man ser till ledtrådarna... g.gif

En liten fråga; Vad i ledtrådarna är det som du tolkar så? confused.gif Undrar eftersom jag inte alls har läst dem på det sättet...

CITAT (Crazy4Flowers @ 22-02-2010, 19:41) *
naughty.gif

Jaja, skrattar bäst som skrattar sist... flirting.gif
Peztis
CITAT (Rosmarin @ 23-02-2010, 12:39) *
En liten fråga; Vad i ledtrådarna är det som du tolkar så? confused.gif Undrar eftersom jag inte alls har läst dem på det sättet...

Det här:

CITAT (Crazy4Flowers @ 15-02-2010, 11:45) *
giggle.gif Detta är en växt jag har köpt hos en trädgårdshandlare, den vart superfin. Hoppas ni också ska tycka det. Detta är inte frön från någon fågelmatspåse.
Det blir ingen kolv och det är inte Quinoa googla det så ser ni att fröna är inte samma.

Det börjar att brännas......

Eller så tolkar vi det som att det är en nässla... biggrin.gif
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 23-02-2010, 13:06) *
Det här:
CITAT (Crazy4Flowers @ 15-02-2010, 11:45) *

giggle.gif Detta är en växt jag har köpt hos en trädgårdshandlare, den vart superfin. Hoppas ni också ska tycka det. Detta är inte frön från någon fågelmatspåse.
Det blir ingen kolv och det är inte Quinoa googla det så ser ni att fröna är inte samma.

Det börjar att brännas......

confused.gif
Peztis
CITAT (Rosmarin @ 24-02-2010, 09:59) *
confused.gif

Sedan så ser det ut lite som gräs...
Rosmarin
DET håller jag med om. tummenupp.gif
Maggan H
Nu tycker jag att de liknar miniatyrkannor.... blink.gif Korsning på gräs och kanna? cool.gif Kan man få en liten ledtråd? crazy.gif
Crazy4Flowers
Största ledtråden är att ni har varit mycket nära förut happy.gif
Anki V
Eleusine coracana

/A
Peztis
Anki måste ha hittat rätt, fröna ser verkligen ut som hirs!
Maggan H
Vassort? Starr?
Crazy4Flowers
Grattis Rosmarin har gissat rätt på bonusfröet. tummenupp.gif
Rosmarin
Tack så mycket!
Gillan
Ja nog tycker jag att det liknar någon form av gräs/vass i alla fall yes.gif . Kan man ha dem vid eller i dammen angel_not.gif ?
Peztis
Uppdaterar med lite nya foton på min sådd:

[attachment=47952:Crazy_Bonus.jpg]

Busfröet är ju inte sått ännu.

Hur ser era ut nu?
Platinum
Så här ser mina ut...
Crazy4Flowers
Vad fina era sådder är, man kan inte ha denna i vatten, brevid går säkert bra. Hoppas bara att ni kommer att gilla dom.
Platinum
CITAT (Crazy4Flowers @ 10-03-2010, 20:06) *
Vad fina era sådder är, man kan inte ha denna i vatten, brevid går säkert bra. Hoppas bara att ni kommer att gilla dom.

Tack för det. Kommer säkert att komma till sin rätt så fort man vet vad det är g.gif så de kan placeras rätt i rabatterna
Crazy4Flowers
Bonus: Jag hade mina i halvskugga i fjol, det fungerade men den kommer bäst till sin rätt i full sol, jag visste inte vad det svenska namnet var förns nu när jag skulle till och skicka ut fröerna, för då googlade jag lite mera och upptäckte vad den hette på svenska. Blir ca 80cm hög gör sig bra med lägre växter framför, gärna med lite större blad för kontrastens skull. Mörknar rätt rejält senare i livet.

Nu har ni mer att fundera på....

Läser man kommentarna och mina svar så står det nästan vad det är.
Maggan H
Det måste vara MAJS! Någon slags kolvlös sort.... laugh.gif
Crazy4Flowers
blomma.gif bra gissning, visst är den lik majs, men nej tyvärr, kolvlös är den.
Anki V
Jag blir galen……Hela tiden kommer jag tillbaka till hirs crazy.gif !

Jag tror det är en Panicum elegans ’Frosted Explosion’ blink.gif

Jag har två krukor och så här ser mina ut nu!

[attachment=48064:DSC02309.JPG]

/Anki

Maggan H
Daglilja?
Anki V
Ja, men dagliljorna är ju inte ettåriga och ska sättas 5 i varje kruka och gror inte på tre dagar....... Jag blir galen! crazy.gif Dessutom är jag skitdålig på gräs och äger inte eller har ägt ett endaste ett.

Precis lika galen över Maggans korgblommande gömfröväxt.

/Anki
Platinum
Gräs är det ju men vilken sort g.gif Tåtel?

CITAT (Anki V @ 13-03-2010, 15:39) *
Ja, men dagliljorna är ju inte ettåriga och ska sättas 5 i varje kruka och gror inte på tre dagar....... Jag blir galen! crazy.gif Dessutom är jag skitdålig på gräs och äger inte eller har ägt ett endaste ett.

Precis lika galen över Maggans korgblommande gömfröväxt.

/Anki

Nu tror jag du skojar, kvickrötter har väl nästan alla haft giggle.gif
Anki V
CITAT (Platinum @ 13-03-2010, 15:44) *
Nu tror jag du skojar, kvickrötter har väl nästan alla haft giggle.gif

Ja, och baske mig om de inte påminner lite om varandra.
a0a.gif

/A
Maggan H
Och jag har sått massor av olika gräs och inte en enda sort har haft så stora frön..... Så ett 'vanligt' prydnadsgräs tror jag inte att det är. Möjligen en form av citrongräs, som man kan käka? Fast till den sorten jag själv har är fröna kolsvarta och ganska runda... wink.gif

Alströmeria?
Peztis
Och dagliljornas frön är svarta - i alla fall de sorter som jag har sått i år.

Jag håller med dig, detta Busfrö är sååååå busigt!
Rosmarin
giggle.gif
Crazy4Flowers
Glöm inte att det är Bonusfröet ni kikar på. Fast den är ju också sätt busig. Bara den får vatten tror jag att man inte kan misslyckas med den, misskötte mina i fjol men fick ändå njuta av dom.
Nu dröjer det inte länge innan det är dags att så Busfröet, haha och den kommer ni troligen inte ha lättare med.
Platinum
Hur många gräs eller gräsliknande sorter som odlas för prydnad finns det egentligen? Hittar man bonusfröet någonstans bland dessa arter?

Achnatherum
Alopecurus
Andropogon
Arrhenatherum
Bouteloua
Buchloe
Calamagrostis
Carex
Chasmanthium
Deschampsia
Elymus
Festuca
Helictotrichon
Imperata
Juncus
Koeleria
Luzula
Miscanthus
Molinia
Nassella
Panicum
Pennisetum
Phalaris
Poa
Saccharum
Schizachyrium
Scirpus
Sesleria
Sorghastrum
Spodiopogon
Sporobolus
Stipa

Crazy4Flowers
yes.gif
Crazy4Flowers
Margith har gissat rätt, GRATTIS !!
Peztis
CITAT (Crazy4Flowers @ 17-03-2010, 09:43) *
Margith har gissat rätt, GRATTIS !!

På Bonusen? Grattis Margith!
Crazy4Flowers
Ja förlåt på bonusen
Maggan H
Grattis Margith!
Crazy4Flowers
Nu har även Platinum gissat rätt på bonusfröet, GRATTIS!! Hur går det för er andra?? crazy.gif
Peztis
CITAT (Crazy4Flowers @ 17-03-2010, 21:06) *
Nu har även Platinum gissat rätt på bonusfröet, GRATTIS!! Hur går det för er andra?? crazy.gif

Äh... !

Men stort till grattis, Platinum! Nu finns du med i statistiken! biggrin.gif
Platinum
CITAT (Peztis @ 17-03-2010, 21:14) *
Äh... !

Men stort till grattis, Platinum! Nu finns du med i statistiken! biggrin.gif

Tack yahoo.gif
Rosmarin
Grattis Platinum!
Maggan H
Grattis Platinum, bravo.gif det här tyckte jag var en svår nöt att knäcka! Och inte lär väl nästa frö bli lättare.... ohmy.gif
Peztis
Så... En dag försent men nu är Busfröerna i jorden.
Crazy4Flowers
Ja just, ner med dom, har varit lite mycket nu och så är man lite trött på kvällarna. Är ju NÅGOT rund om magen tongue.gif
Peztis
När är det dags, C4F? Sååå spännnande!!!!
Crazy4Flowers
I mitten av Juni, vet inte riktigt hur jag ska klara av alla sådder, sätta upp växthus och gräva i rabatterna. Men på någo vis ska det gå.
DykUnderYtan
CITAT (Crazy4Flowers @ 02-04-2010, 18:53) *
Ja just, ner med dom, har varit lite mycket nu och så är man lite trött på kvällarna. Är ju NÅGOT rund om magen tongue.gif

Men vad roligt, du med? smile.gif

Såg att du hade hunnit svara på när innan jag uppdaterade sidan. Jag får vänta nån månad längre innan det är dags här. tongue.gif
Peztis
Lite avis blir man... saknar att klappa en rund mage!

Och det säger man när man har en rätt jobbig tid med tvärtrotsig femåring:
-Kan du plocka upp det där?
-ALDRIG I LIVET!

-Vi ska gå in nu....
-Nä, det ska vi inte.
-Jo, det ska vi.
-Öh... tror inte det!

Han har spenderat ett par timmar på sitt rum....

Huuuuu om tio år! fear.gif
Crazy4Flowers
CITAT (DykUnderYtan @ 03-04-2010, 07:05) *
Men vad roligt, du med? smile.gif

Såg att du hade hunnit svara på när innan jag uppdaterade sidan. Jag får vänta nån månad längre innan det är dags här. tongue.gif

Vad roligt att det är fler som ska ha. Hoppas bara att man kommer att hinna med trädgården i sommar, har en som snart blir 3 också, o två som är mycket större.
Rosmarin
Jag sådde busfröna igår. Har inte hunnit innan.
Anki V
Nu är det så fullt av sådder överallt så jag karar inte att hålla isär dom…..Det var faktiskt C4F busfrön som grott. blush.gif

/A
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon