|
Gossen Ruda
09-02-2010, 20:11
CITAT (Klura @ 09-02-2010, 20:05)  Men om de föraktar kvinnor och inte ens kan ta någon i hand så borde ju Muslimer vara "utrotade" vid det här laget. För hur 17 gör de barn? Inseminering eller? Det är väl mest främmande kvinnor dom inte vill ha kontakt med, den äkta hälften eller de äkta tredje-, fjärde-, eller femtedelarna kan användas för såna ändamål.
Farbror Blå
09-02-2010, 20:49
Sedan tror jag att försöka racka ner på andras tro/föreställningar/sedvänjor är totalt poänglöst. Vi tror att vi inte har varken etiska eller religiösa regler i det här landet, men.. tänk efter först!
Likaså att försöka förstå sig på dom, om man inte själv frågat personen.
Borkastad energi, som hellre borde användas till att försöka komma fram till kompromisser och tydligare regler.
Jag ser det knappast som ett problem om det bara var handskakningen. Om en person väljer att aldrig skaka hand, så inte gör det mej nåt? Men bara om det gäller alla kontakter på jobbet.
Inget konstigare än att somliga är kramiga å andra avskyr sånt?
vitavargen
09-02-2010, 21:04
Killen har sagt att det är av religiösa övertygelser som han inte skakar hand med den kvinnan.
Denna sorten av Islam är politisk Islam som vill träda fram i de offentliga miljöerna. För visst är Islam som andra religioner samhällsregler som är till för att ordna samhällsreglerna.
En liten del av de religiösa(muslimer i detta fall) strävar som bekant efter att få vara med och bestämma politiska och sociala regler i samhället. Hur kvinnofientlig denna mannen är har jag ingen kännedom om, men det han gör är ytterst kvinnofientlig och det konstiga är att några hittat stöd för hans kvinnofientliga agerande i lagstiftiningen.
I så fall är det inte dax att se över lagen?
Aqvakul
09-02-2010, 21:05
CITAT (vitavargen @ 09-02-2010, 21:04)  Killen har sagt att det är av religiösa övertygelser som han inte skakar hand med den kvinnan.
Denna sorten av Islam är politisk Islam som vill träda fram i de offentliga miljöerna. För visst är Islam som andra religioner samhällsregler som är till för att ordna samhällsreglerna.
En liten del av de religiösa(muslimer i detta fall) strävar som bekant efter att få vara med och bestämma politiska och sociala regler i samhället. Hur kvinnofientlig denna mannen är har jag ingen kännedom om, men det han gör är ytterst kvinnofientlig och det konstiga är att några hittat stöd för hans kvinnofientliga agerande i lagstiftiningen.
I så fall är det inte dax att se över lagen?
Kommer relionen i första hand, är man helt enkelt en egoistiskt person som oundvikligen sårar människorna omkring sig. Och då är man ju faktiskt inte särskilt religiös utan bara pompöst uppblåst av sin egen märkvärdighet. Relionen får rätta sig efter lagen, inte tvärtom. Så har ju vår egen religion utvecklats genom åren. Ingen vill väl att prästen skall knacka på dörren och predika hur vi skall leva. Det skall givetvis gälla alla religioner som utövas i Sverige.
ingrid fuxwall
09-02-2010, 22:24
CITAT (Farbror Blå @ 09-02-2010, 20:07)  Jag tycker inte man ska ta "seden dit man kommer" Det är nåt vi gillar att slå oss för bröstet med när något NÅGON ANNAN gör inte passar oss.
Vi skulle inte vilja att våra fruar var tvungna att bära burka om vi bodde i afghanistan en tid, Inte heller skulle vi gilla att våra döttrar inte fick gå i skolan, eller träffa lillebror och hans kompisar på eftermiddagen.
Ursäkta mig men nog är det så att bosätter man sig i afghanistan så måste kinnorna följa landets regler - så har jag förstått saken men det är kanske fel?
Jo så är det Ingrid !man kommer heller inte in i Sankt Peterskyrkan i Rom utan huvuduk som kvinna har du inget på huvudet kommer du inte in.Finns massor av exempel där man får ta seden dit man kommer,det vet man om man set sig om i världen.
Hej igen
09-02-2010, 22:57
CITAT (Farbror Blå @ 09-02-2010, 20:07)  Jag tycker inte man ska ta "seden dit man kommer" Det är nåt vi gillar att slå oss för bröstet med när något NÅGON ANNAN gör inte passar oss.
Vi skulle inte vilja att våra fruar var tvungna att bära burka om vi bodde i afghanistan en tid, Inte heller skulle vi gilla att våra döttrar inte fick gå i skolan, eller träffa lillebror och hans kompisar på eftermiddagen.
Skulle vi röka haschpipa om vi for till jamaica? dricka vodka till lunch i Ryssland?
Visst måste vi rätta oss efter landets regler om vi bosätter oss i muslimskt styrda länder. Inte kan vi kvinnor ha klänning eller jeans, inte får vi röra oss fritt heller. Syrra bodde i Saudi i några år ... hon var tvungen att ha fotsid klänning, långärmad och höghalsad. När hon och svågern var ute fick de inte hålla varann ihand ... då riskerade de att stenas. Vid ramadan fick de inte ens inta någon dryck så att nån såg det ... i bil t.ex fick de krypa ihop på golvet för att inte riskera upptäckt. Ett nordiskt läkarpar "glömde av sig" och höll i hand ... de fick fly för stenkastande, som skulle ha dödat dem om de inte hunnit ta skydd och fly i bil. Samma öde höll syrran m.fam att råka ut för då de stod i havet och kramade om varann ... lyckliga över att få uppleva detta ... (minns inte nu om det var röda havet eller döda havet) ... fåraherdar kom rusande med påkar i händerna ... i sista stund lyckades de få in barnen i bil och flydde. Hela deras tid i Saudi fick de vara på sin vakt för att inte bryta mot några av muslimernas regler. I Sverige är vi som vanligt alldeles för flata och rädda för att kallas rasister ... faktiskt så till den grad rädda att vi håller på att utplåna mycket av vårt lands traditioner mm bara för att vara (extrema) muslimern till lags. I fallet med han som fick skadestånd handlar det inte alls om att ta i hand och hälsa ... det handlar om en man som visar sin förakt för kvinnan och vägrar ens svara på tilltal. Katri Linna borde med omedelbar verkan sparkas från sin post!
ängsvädd
09-02-2010, 23:51
Jag har skrivit diverse mejl om detta, bl a till diskrimineringsombudsmannen. Den som blev diskriminerad var ju kvinnan som nonchalerades pga sitt kön. Så vill inte jag ha det i samhället.
Hoppas fler som reagerat över detta skriver till DO. Jag har även skrivit till feministiskt initiativ. Hoppas någon kan göra något. Jag tycker den kvinnliga vd:n ska stämma mannen för diskriminering.
Myosotis
10-02-2010, 00:04
Bra med religionsfrihet men detta är ju groteskt. Att ignorera en framsträckt hand är grovt kränkande. Han hade kunnat förklara, då hade det kanske blivit lite mer okej.
Håller med dig Ängsvädd !borde varit kvinnan som skulle haft skadestånd hon blev ju förnedrad av den mannen bara för att hon var kvinna.
CITAT (ängsvädd @ 09-02-2010, 23:51)  Jag har skrivit diverse mejl om detta, bl a till diskrimineringsombudsmannen. Den som blev diskriminerad var ju kvinnan som nonchalerades pga sitt kön. Så vill inte jag ha det i samhället.
Hoppas fler som reagerat över detta skriver till DO. Jag har även skrivit till feministiskt initiativ. Hoppas någon kan göra något. Jag tycker den kvinnliga vd:n ska stämma mannen för diskriminering.  Ängsvädd! PS:Någon som vet VARFÖR islam förbjuder männen att ta kvinnor i hand?
lorentz
10-02-2010, 07:25
Läs länken som dahla har lämnat i denna tråd Man kan bli mörkrädd för mindre efter att ha läst den länken
Aqvakul
10-02-2010, 07:37
CITAT (lorentz @ 10-02-2010, 07:25)  Läs länken som dahla har lämnat i denna tråd Man kan bli mörkrädd för mindre efter att ha läst den länken Tyvärr är det nog lite av en nidbild, med avsikten att smutskasta Islam som religion. Kvinnoförtrycket, där det förekommer, är i de flesta fall djupt rotat i ett gammalt patriarkaliskt stamsamhälle. Dvs. det handlar mer om gammal dålig kultur än om religion.
Gossen Ruda
10-02-2010, 07:49
CITAT (Aqvakul @ 10-02-2010, 07:37)  Tyvärr är det nog lite av en nidbild, med avsikten att smutskasta Islam som religion. Kvinnoförtrycket, där det förekommer, är i de flesta fall djupt rotat i ett gammalt patriarkaliskt stamsamhälle. Dvs. det handlar mer om gammal dålig kultur än om religion. Jo, så är det tyvärr. Traditionerna fanns långt innan Muhammed skapade sin religion och han gjorde inte mycket för att bryta dem. Eftersom man kan finna bitar i koranen som är kvinnoföraktande kommer många män, kanske de flesta, att fortsätta.
lorentz
10-02-2010, 08:11
Min kvinnliga vän som arbetar som mellanchef har haft enorma problem på sin arbetsplats tack vare en troende muslim som inte har kunnat ta order från henne. Problemet tog mycket kraft från den normala verksamheten. Det var först när facket och arbetsgivaren tog tag i saken som orsaken uppdagades. Problemet löstes på det viset att en manlig "handledare" utsågs som fick utdela order.
gladepetter
10-02-2010, 08:32
Koranen har klara regler för hur kvinnan skall behandlas, ex kontrollen över sin egendom, de kan inte giftas bort mot deras vilja, jämställd under lagen. Koranen har största respekten för kvinnor. Men precis som fundamentalistiska företrädare som är ex kristna, judar och muslimer så styrs dessa av inskränkta män, som tolkar resp skrift på sitt sätt och på männens sätt. Sedan är det, som jag tidigare skrivit, tragiskt att just DO cementerar traditioner och hänvisar till religionen. Men det är flatheten i vårt land som skapar denna inflammerade debatt som vi måste ta och det nu. Jag har vänner som är moderata muslimer och det förstår inte varför inskränkta gubbar gör som de gör. Tyvärr får ju de klä skott för avarterna. Du hittar inte mycket av avarterna i Koranen. För mycket avarter som vi ser är just traditioner och okunskap och inte religion. Vilka lär ut avarterna som de anser vara religion? Imamer som är utbildade av saudier...och det är ju ett land ljusår från tillstymmelse till demokrati.
Aqvakul
10-02-2010, 09:34
CITAT (gladepetter @ 10-02-2010, 08:32)  Koranen har klara regler för hur kvinnan skall behandlas, ex kontrollen över sin egendom, de kan inte giftas bort mot deras vilja, jämställd under lagen. Koranen har största respekten för kvinnor. Men precis som fundamentalistiska företrädare som är ex kristna, judar och muslimer så styrs dessa av inskränkta män, som tolkar resp skrift på sitt sätt och på männens sätt. Sedan är det, som jag tidigare skrivit, tragiskt att just DO cementerar traditioner och hänvisar till religionen. Men det är flatheten i vårt land som skapar denna inflammerade debatt som vi måste ta och det nu. Jag har vänner som är moderata muslimer och det förstår inte varför inskränkta gubbar gör som de gör. Tyvärr får ju de klä skott för avarterna. Du hittar inte mycket av avarterna i Koranen. För mycket avarter som vi ser är just traditioner och okunskap och inte religion. Vilka lär ut avarterna som de anser vara religion? Imamer som är utbildade av saudier...och det är ju ett land ljusår från tillstymmelse till demokrati. Jättebra sammanfattande inlägg!
Kan bara instämma Glade Peter bra samanfattning!har som sakt också Muslimska vänner och de får klä skott för avarter precis som du skriver. Har en före detta granne som jobbade på Apoteket där de annställde en Iranier som vägrade ta order från sin kvinnliga chef,han omplacerades till slut för läget blev ohållbart för personalen som bestog av kvinnor.
ängsvädd
10-02-2010, 11:18
CITAT (lorentz @ 10-02-2010, 08:11)  Min kvinnliga vän som arbetar som mellanchef har haft enorma problem på sin arbetsplats tack vare en troende muslim som inte har kunnat ta order från henne. Problemet tog mycket kraft från den normala verksamheten. Det var först när facket och arbetsgivaren tog tag i saken som orsaken uppdagades. Problemet löstes på det viset att en manlig "handledare" utsågs som fick utdela order. Det tycker jag är fel - då har man ju accepterat mannens kränkande behandling av kvinnor genom att utse en manlig handledare! Jag tycker att män får acceptera att i Sverige kan även kvinnor ge order, annars får de lämna sitt arbete. För många år sedan var min kompis chef på ett dagis och fick en "muslimsk" man som anställd. Han vägrade att ta order av min kompis så hon fick gå och hämta en manlig chef, det var ohållbart så den "religiösa" mannen fick sparken.
skogstroll
10-02-2010, 11:31
Jag skulle nog iofs gärna undvika att skaka hand i dessa influensatider, då slapp man kladda på sig handsprit stup i ett. Man kan väl vinka lite bara  eller säga HEJ. Sen tycker jag att man kan ta litegrann i alla fall seden dit man kommer, det skulle jag göra om jag kom till en annan kultur även om det innebar att ha burka, sombrero eller vad det nu kan vara. Det är väl att respektera deras kultur.
CITAT (gladepetter @ 10-02-2010, 08:32)  Koranen har klara regler för hur kvinnan skall behandlas, ex kontrollen över sin egendom, de kan inte giftas bort mot deras vilja, jämställd under lagen. Koranen har största respekten för kvinnor. Men precis som fundamentalistiska företrädare som är ex kristna, judar och muslimer så styrs dessa av inskränkta män, som tolkar resp skrift på sitt sätt och på männens sätt. Sedan är det, som jag tidigare skrivit, tragiskt att just DO cementerar traditioner och hänvisar till religionen. Men det är flatheten i vårt land som skapar denna inflammerade debatt som vi måste ta och det nu. Jag har vänner som är moderata muslimer och det förstår inte varför inskränkta gubbar gör som de gör. Tyvärr får ju de klä skott för avarterna. Du hittar inte mycket av avarterna i Koranen. För mycket avarter som vi ser är just traditioner och okunskap och inte religion. Vilka lär ut avarterna som de anser vara religion? Imamer som är utbildade av saudier...och det är ju ett land ljusår från tillstymmelse till demokrati. http://www.bible.ca/islam/islam-wife-beating-koran-4-34.htmMVH/clivia
gladepetter
10-02-2010, 14:00
CITAT (clivia @ 10-02-2010, 13:24)  Har du kollat vem som står bakom detta och vem som står bakom texten? Vi hittar muslimska fundamentalister som skriver precis likadant om Kristendomen. Lite farlig att svälja allt. Jag har hört en av våra kända och sunda islamaloger professor Jan Hjärpe vid några föreläsningar och känner att han försöker ge förklaringar utan att döma och göra alltför mycket vantolkningar.
lorentz
10-02-2010, 14:27
Ängsvädd.. har du fått nåt svar från DO ?
Solstorm
10-02-2010, 14:37
CITAT (Hej igen @ 09-02-2010, 22:57)  I Sverige är vi som vanligt alldeles för flata och rädda för att kallas rasister ... faktiskt så till den grad rädda att vi håller på att utplåna mycket av vårt lands traditioner mm bara för att vara (extrema) muslimern till lags. Till och med kvinnoprästmotståndarna har så sakteliga fått ge vika här för att följa svensk lagstiftning. Så fort det handlar om islam så blir alla (de flesta) så rädda för att kallas rasister så man utan vidare går med på vad som helst. Om man inte kan respektera kvinnor som jämlikar eller respektera människor med annan religion än ens egen som jämlika så kanske det vore bättre att söka sig till ett annat land där man klarar att följa lagarna. Herregud, via domstol så är man ju på väg att upphöja muslimska dårskaper till svensk lag.
Solstorm
10-02-2010, 14:57
Nog är det märkligt, jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Sverige åker ner till Afganistan och skjuter människor med svepskälet att befria kvinnor (vilket jag är stark motståndare till!). I Sverige bötfälls de som mottsätter sig att kvinnor diskrimineras.
ängsvädd
10-02-2010, 16:36
CITAT (lorentz @ 10-02-2010, 14:27)  Ängsvädd.. har du fått nåt svar från DO ? Nej, det har jag inte - hon har väl fullt upp med alla reaktioner som kommer in. Däremot har jag fått info om att en person JO-anmält DO pga detta fall så fortsättning följer. Jag tycker att det är viktigt att alla som vill motverka könsdiskriminering reagerar över detta fall och skriver till regeringen, D-O exvis.
Solstorm
10-02-2010, 16:46
CITAT (ängsvädd @ 10-02-2010, 16:36)  Jag tycker att det är viktigt att alla som vill motverka könsdiskriminering reagerar över detta fall och skriver till regeringen, D-O exvis. Diskrimineringsombudsmannen (DO) Box 3686 103 59 Stockholm Telefon 08-120 20 700 E-post do@do.se Riksdagens ombudsmän - JO · Postadress: Box 16327, 103 26 Stockholm · Besöksadress: Västra Trädgårdsgatan 4 · Telefon: 08-786 40 00 · Texttelefon: 08-786 61 15 · Fax: 08-21 65 58 · E-post: justitieombudsmannen@riksdagen.se · Information om cookies
Gossen Ruda
10-02-2010, 17:03
Man kan ju hoppas på att domen överklagas, eller går det inte?
vitavargen
10-02-2010, 18:57
CITAT (Freyas @ 10-02-2010, 06:34)  ... PS:Någon som vet VARFÖR islam förbjuder männen att ta kvinnor i hand? Som det är bekant delar Islam människor i två huvuddelar(Sunnimuslim och Shiamuslim). Bönecermonierna för dessa grenar skiljer sig i olika påbud. Enligt Sunnimuslimerna(som denna kille visar sig tillhöra) ska man ha ett bestämt skick för att få kunna be. Det gäller att tvätta fötter, händer och halva armarna, halva pannan och fram och bak på toaletten. När en av det andra könet får känna på ens hand(inte mamma, pappa, bror, syster, dotter, son) ska den bönecermonis skick upprepa och förnyas. Detta händer de som tror på dessa grenar dagligen och de förnyar skicket genom att tvätta sig med vatten på de nämnda ställena. För den killen var dett mycket enkel att förnya skicket på en vanlig toalett. Men det ville han inte, därifrån kom min bedömning på hans kvinnofientliga beteende. Ska man vara rädd för att bli kallad för rasist om man höjer rösten mot den killen och de med liknande beteenden? Nej, det tror jag inte. För konservatismen är den bas som både Rasister, Nazister och Politisk-religiösa står på. Det krävs att den konservatismen nämns för att kunna vara säker på att man behandlat alla dessa skeva föreställningarna lika
vitavargen
10-02-2010, 21:28
CITAT (Farbror Blå @ 09-02-2010, 20:07)  Jag tycker inte man ska ta "seden dit man kommer" Det är nåt vi gillar att slå oss för bröstet med när något NÅGON ANNAN gör inte passar oss. .....
Skulle påstå att det ligger nåt i det du säger, för ingen kvinna vill att hon ska tvingas i en slöja/burka när hon reser till länder med diktatoriska relisiösa regeringar i Mellanöstern. Det vore bättre att hålla sig till lagar och stadgor (med stöd bland allmänheten) istället för "seden". För i de länder som religiösa regeringar styr, kan vi inte hitta mycket stöd för deras gällande -och förtryckande regler bland deras allmänhet. Den domen som föll i Sverige om den killens arroganta stil mot kvinnan har även en internationell signal att sända ut: lagarna som stiftats av de förtryckande religiösa regeringarna i Mellanösten har även stöd i svensk lag.
Meriona
10-02-2010, 21:44
Jag tar mycket gärna på mig en slöja om jag ska åka till de länderna som har det, däremot inte en burka, det är en väsentlig skillnad i vad de symboliserar. Min väninna som är från iran/irak/kurdien har inte heller på sig slöja här. Men om hon åker hem så tar hon på sig, åker hon via Bagdad då åker den av. Hon fastar, men det gör inte hennes man, och han begär heller inte att hon ska göra det, men hon gör det för att hon själv vill. Så varför ska man döma, är det inte lättare att lära känna personen och begripa lite mer vad som ligger bakom? En granne till min väninna hade säkert tyckt att hon var förtryckt. Men det är inte så, hon vill själv göra de saker hon gör och maken suckar över det, så varför ska vi lägga oss i? Jag är själv feminist men jag kan inte tvinga på mina vänner den ideologin, de väljer själva.
Kan faktiskt bli problem med muslimer på en arbetsplats. För några år sedan hade vi en kvinnlig arbetsledare på vår arbetsplats en kille var muslim inte så extrem så att han vägrade att hälsa på kvinnor, men det där med en kvinnlig arbetsledare funkade inte för honom. Han vägrade konsekvent att ta order från henne utan gick in till VDn och frågade vad han skulle göra när en order var klar. Vi hade även en anna kille där en ateist som flytt från stoll ajatollorna i Iran. Han blev kraftigt utskälld av den andra killen i lunchrummet för att han svek sin religion, och kultur genom att käka isterband och dillstuvad potatis.
När denna muslimska kille hade jobbat hos oss några år gick han aktivt in för att provosera cheferna genom att köra lagerorder i stället för ordrar som var brottom. När de sen tappade tålamodet och uppmanade honom att åka hem till tunisien om inte reglerna på svensk arbetsmarknad passade så anmälde han dom för diskriminering och kunde plocka ut flera hundra tusen papp till startkapital för att starta eget. Han hade erkänt för en del arbetskamrater att det varit hans plan hela tiden.
Tyvärr leder ju såna händelser till att även den majoritet av muslimer som inte trixar på detta sätt får mycket dåligt rykte på svensk arbetsmarknad
vitavargen
10-02-2010, 23:29
Fast rasismen borde hålla sig utanför detta, för de är inte bättre än den killen med politisk-religion.
CITAT (vitavargen @ 10-02-2010, 18:57)  (...) Det gäller att tvätta fötter, händer och halva armarna, halva pannan och fram och bak (...) CITAT (vitavargen @ 10-02-2010, 21:28)  Den domen som föll i Sverige om den killens arroganta stil mot kvinnan har även en internationell signal att sända ut: lagarna som stiftats av de förtryckande religiösa regeringarna i Mellanösten har även stöd i svensk lag. Tack för dina inlägg, vitavargen. Intressant att lära sig lite mer .... och viktigt..
lorentz
11-02-2010, 08:06
Kan man skriva att "muslimerna flyttar fram sina positioner" utan att bli kallad rasist ?
ängsvädd
11-02-2010, 11:02
CITAT (lorentz @ 11-02-2010, 08:06)  Kan man skriva att "muslimerna flyttar fram sina positioner" utan att bli kallad rasist ? Det är ju inte äkta muslimer som diskriminerar kvinnor - man får kalla dem något annat, vad vet jag inte.
CITAT (ängsvädd @ 11-02-2010, 11:02)  Det är ju inte äkta muslimer som diskriminerar kvinnor - man får kalla dem något annat, vad vet jag inte. Inkrökta korkskallar som inte förstår sitt eget bästa?
Gossen Ruda
11-02-2010, 11:07
CITAT (ängsvädd @ 11-02-2010, 11:02)  Det är ju inte äkta muslimer som diskriminerar kvinnor - man får kalla dem något annat, vad vet jag inte. Jodå, det är äkta muslimer. Bokstavstrogna muslimer som läser koranen på sitt sätt. Det är fel att klumpa ihop alla muslimer i en hög.
Solstorm
11-02-2010, 16:25
Det går att ladda ner och skriva ut blankett för att göra JO-anmälan, men det går inte att skicka den via nätet pga av tekniska problem. http://www.jo.se/Page.aspx?Language=svHoppas att det beror på att de är överbelastade med människor som reagerar. På följande länk kan man skriva till statsministern. Det kan ju vara lämpligt att föreslå honom att skaffa en icke kvinnofientlig diskrimineringsombudsman. http://www.regeringen.se/sb/d/7370
ängsvädd
11-02-2010, 17:03
Jag har fått svar från DO, men har ställt följdfråga och frågat om jag får publicera hennes svar i denna tråd. Jag väntar på svar. Det jag kan skriva är iaf detta: Vid besöket avböjde mannen att ta den kvinnliga vd:n i hand och hälsade i stället genom att lägga handen mot sitt bröst. Han förklarade samtidigt att hans religion förbjuder honom att ta kvinnor i hand. Om det är så så är det ju OK, men jag fattade det som att den kvinnliga vd:n blivit ignorerad av mannen. Svårt att veta vad som är sant i detta. Jag fick tillstånd av DO att publicera hennes mejl här: CITAT Hej
Tack för ditt brev till Diskrimineringsombudsmannen (DO).
DO är en statlig myndighet som arbetar mot diskriminering och för allas lika rättigheter och möjligheter. Det gör myndigheten främst genom att se till att diskrimineringslagen följs. Diskrimineringslagen förbjuder diskriminering som har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.
DO:s uppdrag är bland annat att ta emot och utreda anmälningar som omfattas av diskrimineringslagen. Alla anmälningar utreds individuellt och om DO bedömer att en anmälan omfattas av lagstiftningen kan vi gå vidare med en stämning. I de ärenden som går till domstol är det domstolens uppgift att avgöra om diskriminering skett och att utdöma eventuellt skadestånd.
I det aktuella fallet besökte anmälaren ett företag för att diskutera en praktikplats. Vid besöket avböjde mannen att ta den kvinnliga vd:n i hand och hälsade i stället genom att lägga handen mot sitt bröst. Han förklarade samtidigt att hans religion förbjuder honom att ta kvinnor i hand.
Mannen fick ingen praktikplats eftersom företaget bedömde att han inte hade rätt kompetens. Beslutet hade alltså inget att göra med hur han hade hälsat. Innan företaget hade meddelat detta beslutade Arbetsförmedlingen att återkalla hans anvisning till det arbetsmarknadspolitiska programmet. Det innebar att mannen utestängdes från utbildningen och möjlighet till annan praktikplats. Orsaken uppgavs vara den uteblivna handskakningen och inget annat.
DO bedömde därför att Arbetsförmedlingen hade återkallat mannens aktivitetsstöd med hänvisning till hans religion, när det i själva verket handlade om att företaget sökte efter en kompetens som han saknade. Arbetsförmedlingens beslut innebar att hans möjlighet till försörjning togs bort. DO ansåg att det handlade om religiös diskriminering eftersom en person i en jämförbar situation inte hade behandlats på samma sätt. Därför stämde DO Arbetsförmedlingen för diskriminering. Domstolen dömde att mannen hade diskriminerats och att det hade samband med hans religion.
Arbetsgivaren har alltså inte gjort något fel i detta ärende. Hade det handlat om förhållandet arbetsgivare arbetssökande hade hon inte heller haft ett skydd i lagstiftningen i sin egenskap av VD. Lagen skyddar nämligen arbetssökande och arbetstagare - inte arbetsgivare.
Religionsfriheten är en rättighet som skyddas i den svenska grundlagen och grundar sig i FN:s konvention för de mänskliga rättigheterna samt i Europakonventionen för de mänskliga rättigheterna.
Alla människors lika värde bygger på tanken att alla är värda samma respekt. Etniska, språkliga eller religiösa minoriteter har för sina medlemmars skull rätten att känna sig skyddade gentemot staten och andra medborgare när det behövs.
Det finns olika sätt att hälsa på, som alla kan vara uttryck för respekt gentemot andra människor. I ett mångkulturellt samhälle måste det finnas utrymme för olika sätt att hälsa. Att hälsa med handen mot bröstet är ett uttryck för respekt på samma sätt som en handskakning är det.
Arbetsförmedlingen representerar staten, och staten ska inte tvinga på enskilda människor vissa hälsningsritualer eller religiösa ställningstaganden.
DO har tillsyn över diskrimineringslagen och utreder anmälningar om diskriminering från enskilda personer om det har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder. Om DO bedömer att diskrimineringen har samband med någon av dessa grunder och att situationen omfattas av diskrimineringslagen kan myndigheten gå vidare till domstol. Det är sedan domstolen som avgör om diskriminering enligt diskrimineringslagen har skett.
DO är ingen domstol och kan inte ändra domar, själv utdöma straff eller skadestånd eller ändra andra myndigheters beslut.
Med vänliga hälsningar
Caroline
ängsvädd
11-02-2010, 17:13
Det är mannens version av händelseförloppet, det finns olika versioner av händelseförloppet. DO skriver i mejl: CITAT Det är mannens beskrivning. Det finns olika versioner av det exakta händelseförloppet. Om du vill kan du läsa domen på vår webbsida. Bifogar länken här http://www.do.se/Documents/pdf/forlikninga...4-08%20avid.pdf mvh
vitavargen
11-02-2010, 17:43
CITAT (lorentz @ 11-02-2010, 08:06)  Kan man skriva att "muslimerna flyttar fram sina positioner" utan att bli kallad rasist ? Problemet med påståendet är att alla muslimer läggs i samma grupp och den killen och liknande utses som ledare för de. I så fall förstoras den killen och politiska islamister med ett sådant påstående. Frågan är : har den killen acceptans bland muslimer i Sverige(eller i världen)? Mitt svar är :nej. Vi borde kalla de som de är : politiskislamister
Solstorm
11-02-2010, 17:53
Jag anser att mannen blivit positivt särbehandlad. Positiv särbehandling förstärker rasism och denna dom är till men för vanliga muslimer som VILL jobba och följa svenska lagar och regler. Att inte kunna tala till eller acceptera en kvinnlig chef visar ju att de saknar vilja att jobba i ett svenskt samhälle så som det normalt ser ut.
Vad händer om en svensk präst söker jobb och vägrar acceptera en kvinnlig arbetsledare?
Positiv särbehandling förstärker rasismen och vi vill inte ha ett rasistiskt samhälle.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|