|
Full version: Amaryllisar
Adri-Anne
04-01-2004, 16:20
Kommar inte ihåg att jag har någon lapp.
Tingstäde
04-01-2004, 16:26
...jag brukar skriva på skjortans stärkbröst eller på manschetten. Ännu brukar jag komma ihåg att klä på mig... Tingstäde
CITAT (maudan @ 04-01-2004, 12:50) Åhhh...vilken läcker...den hade jag inte sett tidigare...måste lägga namnet på minnet :unsure: Har du sett de andra då jag har lagt i mitt album?? Kanske fler demenslappar kommer att behövas? Ni får kolla i albumet, det blir för mycket att lägga ut dom här. Amaryllis finns under Rumsväxter.
Fialotta
04-01-2004, 17:25
Tack Sylvia...har skrivit upp allihop... du har så mycke vackert så jag blir vindögd... demens o vindögd...nu har ni bilden hur jag är
Fialotta
04-01-2004, 17:27
Näää....förlåt...demens är inget att skoja om... bara sorgligt har det i min närhet...
CITAT (maudan @ 04-01-2004, 17:27) Näää....förlåt...demens är inget att skoja om... bara sorgligt har det i min närhet... Maudan, du har rätt! Och det är jag som får säga förlåt, det var ju jag som skojade om demenslappar...jag menade inte att vara elak, bara skojade.
*Felix matte*
04-01-2004, 18:08
Tack för tips och råd Sylvia och för titten i ditt album:wub: Jag vek ner de gröna hyllebladen och nu syns två små blomknoppar till Den orkar nog inte räta på sig.... men det gör inget för den är sååå vacker. Nu har jag kikat runt i album och på nätet... här skall inhandlas lökar av alla de sorter ... nåja många blir det iaf
Nån som har förslag på vad den här kan heta? Den har lite lite röda strimmor, inte alls så mycket som på en del här ovan.
Den är nog en av dom som säljs utan namn som "vit julamaryllis". Ibland får de diverse strimmor. Kolla bara så att löken är frisk och inte har röda strimmor den också... då lönar det inte att spara den.
Jaha!  Tack. Inte min - "hittade" den hos svärmor - men jag ska kolla löken i alla fall.
Hannele
05-01-2004, 11:14
Den 4:e knoppen är på väg! Jag har inte sett förr...? Jag tog bildbevis, innan jag klippte bort de två utblommade stängslarna.
 Nu är det dags för den näst sista av mina amaryllisar - Blushing Bride!!
Eva i Skåne
14-01-2004, 15:23
Vilka underbara bilder ni lagt in allesammans  . Nu har ni smittat mig med ännu ett ha-begär Innan förknippade jag alltid amaryllis med julröda, som man oftast får en under julhelgerna. Kul så länge det varade, men inte mer. NU däremot  har jag upptäckt verkligheten. Aldrig mer ska jag stå i blomsteraffären och köpa en "vanlig" julröd, inte ens för att ge bort. Synd att blomsteraffärerna inte satsar lite mer på ovanligare sorter.
Almdalen
14-01-2004, 15:31
CITAT (Eva i Skåne @ 14-01-2004, 15:23) Vilka underbara bilder ni lagt in allesammans :wub: . Nu har ni smittat mig med ännu ett ha-begär :D Det bästa med de ovanliga är att många ratar dem när de börjar säljas så man kan få tag på stora fina lökar till bra priser. Jag betalade 45:- st för mina och två av dem har fått två stänglar en tre och den största fyra. Inte illa för det priset. Men Eva du får allt driva dem själv, inte fuska och gå till blomsteraffären! /Ingegerd
Denna blommar hos mej just nu. Har tyvärr ingen aning om vad den heter.
Eva i Skåne
14-01-2004, 15:57
CITAT (Almdalen @ 14-01-2004, 15:31) Men Eva du får allt driva dem själv, inte fuska och gå till blomsteraffären! /Ingegerd Jaja, det är väl så man ska göra om man ska ha ovanliga  , men det kräver planering. Jag brukar faktiskt aldrig ha amaryllis, utom om jag får någon.
Det finns ju så otroligt många fina sorter - inte bara julröda som ju konstaterats.. Var och drägglade på en blomsteraffär i Borås härom dan - där hade dom fina grejer...
eva-louise, S-Halland
14-01-2004, 22:31
Sylvia. Vad menar du med röda ränder på löken? inte lönt att spara, är det någon sjukdom etc mvh Eva-Louisen
Betty! Exakt den amaryllisen har jag också. Den blommar med en tredje stängel just nu, lite mindre blommor än de två första stänglarnas. Den heter Passadena. Visst är den ljuvlig?
CITAT (Annki @ 14-01-2004, 22:57) Betty! Exakt den amaryllisen har jag också. Den blommar med en tredje stängel just nu, lite mindre blommor än de två första stänglarnas. Den heter Passadena. Visst är den ljuvlig? Tack för hjälpen Annki!!! Ja, den är verkligen ljuvlig! Jag blev så förvånad när jag upptäckte knoppen, det hade bara gått två månader sen jag slutade vattna den helt!
CITAT (eva-louise @ S-Halland,14-01-2004, 22:31) Sylvia. Vad menar du med röda ränder på löken? inte lönt att spara, är det någon sjukdom etc mvh Eva-Louisen Jo, de röda fläckarna/ränderna eller hur de nu råkar se ut just på den löken man har, är tecken på en sjukdom som heter musaikvirus. Den kan smitta till andra amaryllisar. De sjuka växterna blommar dåligt eller inte alls och bladen och/eller blommorna kan bli missbildade. Tyvärr kan man inte göra någonting åt detta, det är bara att kasta o köpa nya, friska lökar.
Pia mitt i Skåne
16-01-2004, 11:01
Oj, vad många vackra amaryllisar det finns.  Mina skall just börja blomma, de håller sig till januari/ februari. Förresten så vill jag passa på att fråga om det är någon som får (och behåller) frökapsel på sina amaryllisar. i så fall skulle jag gärna vilja köpa, eller kanske byta fröer. Jag brukar försöka polinera dem med varandra, så att jag kanske får fram helt nya blommor.  Det tar ju en del år innan man ser resultatet, men det är väldans spännande. Pia
*Felix matte*
17-01-2004, 20:49
Min nr.2 har fått något som jag tror är frökapsel... Om det är en sådan... när kan jag öppna och plocka ut frön? och hur skall jag sedan ta hand om dem? frågar novisen
Adri-Anne
17-01-2004, 20:55
" Sent skall syndaren vakna" Men nu är två av mina på gång.
Jadå, frökapsel är det. Man brukar ta bort avblommade själkar just för att det inte ska bildas frö, så att löken inte slösar kraft till frötillverkning utan det går till nästa blomning. Men vill du experimentera, ska du låta fröna mogna. Kapseln blir först röd, sedan brun och torkar så småningom, då är fröna mogna och kan sås.
Glämde säga: om du inte har långt till Göteborg och Weibulls butik på Partihallarna där, så reas det amaryllis där för 10,- / st, även de med små blommor! Köpte en massa, förstås...
Mina amaryllisfrökapslar blev inte bruna utan bara gulaktiga.. fröna var mogna ändå!  När dom var mogna hade dom dessa proportioner fast var gulaktiga istället. Hmmm.. får nog åka till Göteborg tror jag.....
*Felix matte*
18-01-2004, 08:39
CITAT (Sylvia @ 17-01-2004, 22:35) Glämde säga: om du inte har långt till Göteborg och Weibulls butik på Partihallarna där, så reas det amaryllis där för 10,- / st, även de med små blommor! Köpte en massa, förstås... Förstår att du köpte en massa.... 10kr är ju nästan gratis 1582 km skulle jag få köra för att komma till Gbg
*Felix matte*
18-01-2004, 21:48
Som "nyfrälst" Amaryllisälskare tar jag tacksamt emot alla tips på webbutiker där jag kan beställa lökar Tyvärr så fick jag inget napp hos de två blomsterhandlarna vi har på orten... Nej vi har inga lökar var svaret jag fick... Slokörad far jag hem igen och frågar min dator som brukar kunna hjälpa mig när det krisar
CITAT (Felix matte @ 18-01-2004, 08:39) 1582 km skulle jag få köra för att komma till Gbg  Du menar väl sammanlagt, t/r?? För inte bor du i Timbuktu, väl??
*Felix matte*
19-01-2004, 07:08
CITAT (Sylvia @ 18-01-2004, 23:13) CITAT (Felix matte @ 18-01-2004, 08:39) 1582 km skulle jag få köra för att komma till Gbg  Du menar väl sammanlagt, t/r?? För inte bor du i Timbuktu, väl?? Var ligger Timbuktu  måste fråga datorn Tur och retur får jag köra 3164 km  Bor i Kiruna. Betty.... "men jag får det "bara" till 1577 km !" Här kan man se hur avlångt landet är
CITAT (Felix matte @ 19-01-2004, 07:08) Betty.... "men jag får det "bara" till 1577 km !" Här kan man se hur avlångt landet är  Jag kollade här: http://hem.passagen.se/e6carlb/sidor/avsta...and_sverige.htm
Ojsan, jag provade slå på Riksgränsen- Sturup, endast 1958 km!
*Felix matte*
19-01-2004, 14:10
CITAT (Betty @ 19-01-2004, 13:05) CITAT (Felix matte @ 19-01-2004, 07:08) Betty.... "men jag får det "bara" till 1577 km !" Här kan man se hur avlångt landet är  Jag kollade här: http://hem.passagen.se/e6carlb/sidor/avsta...and_sverige.htm  Då får vi ta mittemellan....1579,5
CITAT (estet @ 19-01-2004, 14:02) Ojsan, jag provade slå på Riksgränsen- Sturup, endast 1958 km! Men var någonstans bor du då??? Inte väl vid Riksgränsen då?? Och Sturup, det är Malmö det...
CITAT (Sylvia @ 19-01-2004, 16:37) CITAT (estet @ 19-01-2004, 14:02) Ojsan, jag provade slå på Riksgränsen- Sturup, endast 1958 km! Men var någonstans bor du då??? Inte väl vid Riksgränsen då?? Och Sturup, det är Malmö det... Ledtråd: Hon bor längre uppåt än mej, men inte lika långt upp som Riksgränsen! CITAT Felix matte Skickat den 19-01-2004, 14:10 -------------------------------------------------------------------------------- CITAT (Betty @ 19-01-2004, 13:05) CITAT (Felix matte @ 19-01-2004, 07:08) Betty.... "men jag får det "bara" till 1577 km !" Här kan man se hur avlångt landet är Jag kollade här: http://hem.passagen.se/e6carlb/sidor/avsta...and_sverige.htm Då får vi ta mittemellan....1579,5
*Felix matte*
19-01-2004, 18:37
Nu har det hänt igen Tråden startade med Amaryllisar och nu har vi hamnat i Riksgränsen och Timbuktu och diskuterar vägavstånd  Felix matte i Kiruna
*Felix matte*
19-01-2004, 19:29
Vad är det för pyttesmå kryp som satt bo i amarylliskrukan. Såg precis att det kröp massor av små vita eller silverfärgade....på löken och i jorden, när jag vickade på den. Också i botten av ytterkrukan kryllade det av småkryp, hett vatten och Yes fick bort odjuren men löken kan jag väl inte ta upp och tvätta;) Det är i den som har frökapsel.
Finns det något att göra eller måste jag kassera den?
Är krypen små och nästan genomskinliga med svart huvud? I så fall är det sorgmyggans larver. Vattna med Pyrex N (finns att köpa i blomsteraffären )och låt jorden torka upp ordentligt mellan vattningarna. Upprepa behandlingen efter en vecka.
*Felix matte*
19-01-2004, 19:52
Krypen är så små att jag inte kan se hur huvudet ser ut men det är mycket möjligt att de är nästan genomskinliga. Tack för råd
CITAT (Sylvia @ 19-01-2004, 16:37) CITAT (estet @ 19-01-2004, 14:02) Ojsan, jag provade slå på Riksgränsen- Sturup, endast 1958 km! Men var någonstans bor du då??? Inte väl vid Riksgränsen då?? Och Sturup, det är Malmö det... Nä int bor jag i Riksgränsen men de var två orter som jag vet är väldigt långt norrut o söderut. Visst ligger flygplatsen i Sturup, har flugit mellan Arlanda o Sturup en gång. Och för övrigt så gillar jag också amaryllisar väldigt mkt.
CITAT (Sylvia @ 17-01-2004, 22:35) Glämde säga: om du inte har långt till Göteborg och Weibulls butik på Partihallarna där, så reas det amaryllis där för 10,- / st, även de med små blommor! Köpte en massa, förstås... Det var ju mer än amaryllis som reades.... Jag och svägerskan har stått på huvudet i jättekartonger med höstlök i två timmar idag! Vi har haft omåttligt roligt!! Det är egentligen fel tid att köpa dem nu, jag vet, men ganska många klarar sej alltid om man lagrar dem svalt och puttar ner dem så fort tjälen släppt... Vi köpte tillsammans 258 olika påsar med höstlökar och 13 amaryllislökar. Summa 400 spänn!!! Vi trodde inte våra öron när vi fick ett så bra pris. Vi hade räknat med att få gallra ut rätt hårt bland alla intressanta lökpåsar vi rotat fram, men det behövdes inte! Sen har vi suttit hemma hos svägerskan och delat upp lökarna "svägerskeligt" och haft nästan lika roligt i två timmar till. Vi välte ut alla lökpåsarna på vardagsrumsgolvet och sorterat och sorterat och sorterat, samlat ihop och kombinerat! Skulle det mot förmodan bli så att alla lökarna ger upp och vi inte får några blommor alls utav allt vi köpt har vi i alla fall haft kungligt roligt en hel eftermiddag...
CITAT (Ina @ 20-01-2004, 23:14) Det var ju mer än amaryllis som reades.... :D :wacko: :lol:
Jag och svägerskan har stått på huvudet i jättekartonger med höstlök i två timmar idag! Jajamen, jag har också stått på huvudet i nämnda kartonger och har nu en diger samling lökar till TAG's lotteri på söndag.... kommer du Ina? Plus ni andra STA-medlemmarna i Gbg och omnejd?? Det brukar vara bra att plantera allt annat utom tulpaner, som går bra att köra i backer när kylan släpper, i korgar/krukor/allehanda kärl och förvara dom svalt men frostfritt. Min lilla bod är helt full av div. byttor och många är snart så stora att man kan ta in lite i taget och driva till blom. Så här gjorde jag förra året o det gick hur bra som helst: Realökar
Jag skall på Hoyaträff i Jönköpingstrakten på söndag... Varför kommer alltid allting i kluster???? Tjejträff hos kompisen och utsparksfest på institutionen på fredag + Hoyamöte och STA på söndag... Ibland önskar jag verkligen att jag kunde vara på flera ställen samtidigt!!
Jag har en pytteliten matkällare där jag nu har lagt lökarna i papplådor. Tyvärr finns det inte plats att ha krukor stående där, inte i den omfattning som det skulle behövas om jag skulle sätta alla lökarna jord. JAg får ha dem som jag har dem och hålla tummarna för att så många som möjligt klarar sej!
*Felix matte*
22-01-2004, 22:23
Så här ser min trea i julgruppen ut idag med stängel nr.2. I amaryllisalbumet finns bild där solens strålar i förmiddags nådde klockorna innan den fjärde slog ut.
Fialotta
22-01-2004, 23:20
Min amaryllis gick av klippte bort den o satte den i vas i stället... fint det också...var andra stängeln som blev för tung
Ja, jag klipper av ibland med flit. Den håller lika länge i vas som i kruka.
Här kommer en bild på en av "finingarna" jag köpte på Weibulls/Partihallarna i Göteborg. Den hade börjat slå ut redan i butiken där den låg utan jord eller vatten och ser därför lite festlig ut!  Här är den ihop med dom andra fem sorterna som inte har lika bråttom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|