Peztis
Som rubriken: skriver du noteringar i dina kokböcker på recept du provat? Att det kanske vore bättre med det, för mycket av något eller för lite av något annat?

Jag har faktiskt börjat göra det. Ibland skriver jag med en blyertspenna (särskilt i min "bibel") men ibland sätter jag dit en post-it med noteringar.

Kom att tänka på det idag när jag bakade en ambrosiakaka och glasyren blev för lös bara för att jag följde receptet. När jag ser den rinna ut över kanterna och ned på fatet så kom jag på att det var pecis samma sak förra gången! slap.gif Så nu sitter det en post-it där om att minska mängden vätska till florsockret. Det vore väl självaste om det blir fel nästa gång!

Så hur gör ni? Vad har ni för förhållande till era kokböcker?

Jag tycker nästan att en kokbok full med noteringar är bättre än inga, det visar ju att det är en bok som används och i princip är bra! Måste bara justera det till min verklighet lite, liksom...
Eva i Höga
Ja, jag gör noteringar i kokböckerna. Skriver upp om det var till belåtenhet eller om det inte var så bra och kommentarer till det. Är det bjudmat skriver jag upp vilka gästerna var. Noterar också ifall jag gjort om receptet. Böcker ska användas och det är roligt att läsa de små kommentarerna efter en tid.
Piccante
Jag noterar ofta i kokböckerna för jag är väl ingen receptfantast egentligen utan har dom mest som riktlinje.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skriver också med blyerts ifall jag tycker något ska ändras eller ifall jag testat med något annat i receptet ex. om det ska vara russin i småkakor (som jag avskyr) kan det ibland stå, går bra med hackad choklad istället och liknande.
ingrids
Det händer att jag skriver, men annars brukar de lätt kladdiga sidorna visa mig till mina favoritrecept ...
lorentz
Köpte en gammal kakbok som var full av noteringar, jag tycker att det är roligt att läsa dessa.
blomkronan
JA, jag noterar oxå. Det är inge kul att göra om misstagen... eller om något var riktigt gott, då skriver jag ner det med smile.gif
herkules
CITAT (ingrids @ 17-02-2010, 20:24) *
Det händer att jag skriver, men annars brukar de lätt kladdiga sidorna visa mig till mina favoritrecept ...

tummenupp.gif
netaave
Jag har gjort en receptmapp i datorn där jag skrivit in favvisarna med ändringar om det behövs men där jag också spar sånt jag hittar på olika sidor. Sen drar jag bara ut det recept jag ska ha och slänger det sen, har ju kvar det ändå. Smidigt också om nån vill ha ett recept bara dra ut just det eller maila över det. Lätt att ändra är det ju också då.
Överbölingen
Ja! De gånger jag använder recept.
zon III
Absolut, recepten får poäng eller kommentarer om något borde ändras
en till tre stjärnor om det är bra
ett streck om det är dåligt
någongång har jag skrivit oätlig!
linlin
Jag brukar också göra noteringar i mina kokböcker om det är något jag tycker blir galet. Brukar även gradera recept som jag testat med en skala mellan 1-10 beroende på hur bra jag tycker att det blev. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon