|
CITAT (Alba @ 18-02-2010, 17:10)  Har du tänkt på hur tyst det blir om det är dimma. Då avstannar alla ljud från naturen. Det är klart i stan märker man ju inte det - men jag menar i skogen. När vi är i stugan - på en ö - och det blir dimma tror jag att vi är de enda levande som fortfarande står upp - det blir nästan otäckt tyst. Oja. Dimma är nästan kusligt tycker jag. Inte nog med att man inget ser. Det är tyst och dom ljud som hörs, förstärks nästan till olidliga ljud. en räv som skriker/skäller i dimma är riktigt läskigt att höra
Ja och om man dessutom hör en mistlur från ett fartyg då tror man nästan man är med i en skräckfilm.
Huggorm
18-02-2010, 17:26
Är det inte lommen som har ett riktigt blodisande tjut också?
CITAT (Alba @ 18-02-2010, 17:23)  Ja och om man dessutom hör en mistlur från ett fartyg då tror man nästan man är med i en skräckfilm. Ja fy!!! Jag får rysningar när jag tänker på det. Man hör ju inte om någon smyger bakom en heller, och inget ser man. Vet att hundarna skulle reagera, men när dom spänner sig i dimman får jag spader. Vad ser dom nu???
Simplicity
18-02-2010, 17:28
CITAT (Christa @ 18-02-2010, 17:13)  Vi har som sagt letat i fyra år efter ett boende där vi kan trivas. Vi bor i min sambos föräldrahem och jag bor i flyttkartonger. Här där det är vägbrus när det är västlig och sydvästlig vind orkar vi inte bo. I vinter har det varit ovanligt bra eftersom det varit ostlig och nordostlig vind i månader. Första vintern jag bodde här var det sådant väsen så jag inte kunde sova. På sommaren kollar vi alltid vindriktningen inför helgen och om det är vägbrusvinden så åker vi bort eller håller på inomhus.
Här är också massor av motorgräsklippare, högtryckstvättar, trimmers och annat som låter. Vi har också en nästan granne som har ett litet snickeri där han kör bandsåg och maskinhyvel och nästan varje gång vi dukar ut fika en fin sommarförmiddag så låter han dörren till snickeriet stå öppen och uuuiiiii uuuiiiii uuuiiiii. Han är 82 år och vi har inte hjärta att be honom hålla dörren stängd. Bor ni nära vägen eller är det en stor väg? Eller är det bara ogynnsamma topografiska förhållanden? Hmm.... såna grannar är inte skoj! Förr i tiden vågade ju ingen föra väsen på söndagar, i alla fall inte i det frikyrkliga hörn av världen där jag växte upp. Numer är det ju en oskriven regel att man inte håller på med en massa maskiner efte nio i den här byn. Inte heller på helgmornarna eller på fredags- eller lördagskvällarna. Är det så att nån vågar sig på nåt otyg brukar den få lite vänskapliga pikar. Inte ovänligt men ändå tillräckligt för att markera att det inte gillas. Min nyaste närmaste granne har hållit på att snickra på sitt hus under tre somrar... Jag har fått tre sommarlov förstörda pga bankande, sågande grävande osv... Ljudet har varit besvärligt och har varit på gränsen... Jag jobbar dessutom natt emellanåt så snickarna som började halv sju var inte välkomna... Men nu är han färdig! Och ett tidigare fallfärdigt och utdömt hus i byn har blivit permanent bebott! Hurra! En av mina andra grannar har dragit igång sin trimmer på pingstaftons morgon två år i rad... Skickades en del sms med kraftuttryck mellan övriga grannar den morgonen...
CITAT (Huggorm @ 18-02-2010, 17:26)  Är det inte lommen som har ett riktigt blodisande tjut också? Jo. Och fasaner kan låta riktigt hemska.
Simplicity
18-02-2010, 17:30
CITAT (Huggorm @ 18-02-2010, 17:26)  Är det inte lommen som har ett riktigt blodisande tjut också? Lommens hooooande (eller hur man ska beskriva det) är ju verkligen ett vildmarksljud... Underbart att höra från sjön i den stilla juniskymningen...
Christa
18-02-2010, 17:33
CITAT (Huggorm @ 18-02-2010, 17:26)  Är det inte lommen som har ett riktigt blodisande tjut också? Jo det stämmer! Första gången jag hörde en storlom var när vi övernattade i ett fågeltorn i Jämtland 1981. Det var vid en sjö med ett berg på ena sidan. Det var runt midsommar och ganska ljust fast det var mitt i natten. Plötsligt hördes ett kraftigt rop som ekade och rullade över sjön. Det knottrade sig på ryggen. Otroligt häftigt. Jag har hört lom senare men det har aldrig låtit så kraftfullt och ödesmättat som då.
Ja vad är egentligen tystnad? Någon sa att tystnaden kan vara öronbedövande. Den tystnaden vill nog ingen ha för länge. Vi förknippar ju ljud med olika saker. Bruset från trafiken gör ju stan. Ibland hör jag ljudet av en motorsåg eller att någon snickrar. Det stör inte tycker jag. Rätt ljud på rätt ställe kanske man kan säga. Men att allt som oftast få uppleva den där totala tystnade, den som man nästan kan ta på, det är en go upplevelse det också.
Gossen Ruda
18-02-2010, 17:48
Men låter vindkraftverk SÅ jäkla mycket. Jag besökte visserligen Maglarpsverket när det var igång och nog lät det, men mer än ett par hundra meter hördes det inte. Sen är ljudet självreglerande, en stilla sommarkväll hörs det inget. En stormig dag dessto mer men då låter vinden i sig själv. Bor man ett par hundra meter sydväst om ett verk lär det inte höras i någon större utsträckning utslaget på året. Fast närmare vill nog inte jag bo. Är det inte vetskapen om verkets närvaro som stör mest? Beträffande storlommen så har den ett ruggigt men vackert läte, smålommen däremot är bara ruggig.
Christa
18-02-2010, 17:54
CITAT (Simplicity @ 18-02-2010, 17:28)  Bor ni nära vägen eller är det en stor väg? Eller är det bara ogynnsamma topografiska förhållanden?
Hmm.... såna grannar är inte skoj! Det är nog en kilometer till vägen och mycket trafik. Det tråkiga när det gäller folk som kör trimmer eller annat är att man får en utskällning om man pratar med dem, även om man pratar med dem lugnt och vänligt. Jag hade en granne vid stugan som körde trimmer varje söndag klockan 8.30. En morgon kom jag på att jag hade hans elkabel och jag trodde inte han kunde trimma då. Glad i hågen dukade jag ut frukosten men precis när jag satte skeden i gröten så hörs wrom, wrom!!! Oj vad besviken jag blev!!! Oooo ylade jag. Sedan gick jag upp och pratade med honom men han hade ingen förståelse för det alls. Där jag bodde förut hade vi en gubbe 500 meter bort som satte igång motorklipparen på helgmorgnar när alla andra var tysta. En morgon gick jag ner för att se vem det var. Jag stod på gatan några minuter och funderade på om jag skulle säga något eller ej. Då kom han fram till mig och undrade i ovänlig ton om jag ville något. Då sade jag vänligt att jag skulle se efter vem som körde motorklippare så tidigt. Han exploderade direkt. Då frågade jag om det var han som klockan 8 på pingstdagen också. Det var kvart över sju rättade han mig. Sedan skällde han och sa allt möjligt dumt. När jag var halvvägs hem så kom frun cyklande efter och skällde hon också. Du verkar ha bra grannar hos dig. Det har vi i och för sig här också men jag har slutat att säga något. Fast i somras hade en granne en pryl vid sin damm som nickade och tog upp och hällde ut vatten. Den höll mig vaken hela natten och jag frågade närmaste grannen om de visste vad det var som lät. Hon sa till de andra och de tog bort den.
skånepåg
18-02-2010, 17:58
Bra tråd, jag letar själv efter hus ute i skogen. Bor i lägenhet nu och har en motorväg typ 2-300meter ifrån och på sommrarna hörs det en hel del när man har fönstrerna öppna  Funderar flytta upp till papsen med sin bondgård och bo i ett par ombyggda bodar för där finns inte många i de skogarna
Solstorm
19-02-2010, 16:41
Tänk så olika vi uppfattar ljud. Jag anses nog som lite knäpp i min längtan efter tystnad. Här går en väg drygt 100 meter ifrån, där passerar en och annan bil, dess emellan är det tyst och de bilarna stör mig inte alls. Man kan höra någon som kör mycket några dagar med en motorsåg eller vedkap eller något liknande, det stör inte så mycket för de håller ju inte på jämt. Däremot så går det en stor väg långt borta från mig, det ljudet är inte så högt MEN STÄNDIGT NÄRVARANDE. Beroende på väder och vind, luftfuktighet och lufttryck och allt vad det kan vara så låter det olika mycket. Ibland låter det som om den vägen bara låg 50 meter ifrån mig, ibland låter det bara svagt. Men det är nästan aldrig helt tyst. Om jag inte kan höra vägen så beror det på att det blåser så att vinden hörs mer. Herregud som jag längtar efter tystnad.
Vi hyrde en stuga som låg nästan inne i en granskog uppåt landet en gång. DÄR var det tyst. Dels blåste det inte alls lika mycket där som det brukar göra på västkusten, dels fanns där inga stora vägar i närheten. Där var det så att man automatiskt talade tystare eftersom allt hördes så tydligt. Man kunde gå ut i skogen och stå på en höjd och höra en gren knäckas en kilometer längre bort. Det var verkligen en upplevelse.
Precis som så många gånger förut så kommer jag tillbaka till min önskan att det ska planteras träd längs våra vägar. De renar både avgaser och andra partiklar i luften och de dämpar ljud.
Jag skulle utan vidare tåla åsynen av vindkraftverk men ljud ifrån dem skulle göra mig tokig.
skogstroll
19-02-2010, 16:44
det kan va så olika också. Jag har bott i Stockholm vid Valhallavägen (bullrigt och smutsigt), sen flyttade jag till söder till en innergård (hörde inte ett SMACK av trafiken), sen ville jag flytta till hembygden igen utanför stan... ja då gick en motorled förbi vid sjön och det lät nått hemskt... sen flyttade jag ut dit där jag bor nu vid vattnet i innerskärgården... inte ett ljud. Vad olika det kan vara!! Behöver inte vara bullrigt i innerstan
theseraphim
19-02-2010, 16:58
Hur människor hade det innan industrialismen tja inte bättre än idag eftersom medellivslängden var betydligt lägre men hur det var med psykisk ohälsa är svårt att veta eftersom det begreppet uppfanns först under nittonhundratalet innan dess var man bara en genuin knasboll som man antingen fängslade eller stötte ut ur samhället:-( Människan har i stort inte haft det så bra som de har det idag, tänk vad länge vi lever och hur friska vi är. Vi odlar växter från hela världen och vi pratar med folk i världen och är mer öppna än någonsin.
Solstorm
19-02-2010, 19:20
Ett plus med de stora vita fula plastbalarna som ligger ute på åkrarna är att man slipper det ständiga ljudet från höfläktar!
Myosotis
19-02-2010, 19:31
CITAT (Christa @ 17-02-2010, 21:40)  Är det ingen mer än jag som är beroende av stillhet för att må bra? ... varför förstöra de sista tysta områdena? Jag pm:ar dig, orkar inte ens läsa tråden, jag blir så illa berörd. Det finns ett stort värde i tystnaden och tysta områden, men man väljer att inte bry sig.
Huggorm
19-02-2010, 19:36
Det är nog många som inte tänker på oväsen när dom väljer bostad. Om det inte finns något uppenbart, som tex. en motorväg intill huset, så är det väldigt lätt att bara glömma bort hela saken. Det kommer som en överraskning efteråt.
fast dagens civilisation är ju bara en massa väsen överallt dygnet runt !om man väljer att bo på fel plats
Meriona
19-02-2010, 21:25
Just nu är det tyst som i graven även i stan, för tjock snö dämpar alla ljud. Stavfel
Huggorm
19-02-2010, 21:28
CITAT (Meriona @ 19-02-2010, 21:25)  Just nu är det tyst som i graven även i stan, för tjock snö dämpar alla ljud. StavfelDessutom hindrar det alla trimmade EU-mopeder som brukar kunna väsnas något extremt. Vintern är tystnadens årstid.
Meriona
19-02-2010, 21:36
OJ då bor vi inte i samma stad, EUmoppar är underbart tysta i jämförelse med de gamla hederliga. Men inga av dem har jag hört sen i oktober (tack och lov).
CITAT (gnon49 @ 18-02-2010, 17:42)  Ja vad är egentligen tystnad? Någon sa att tystnaden kan vara öronbedövande. Den tystnaden vill nog ingen ha för länge. Vi förknippar ju ljud med olika saker. Bruset från trafiken gör ju stan. Ibland hör jag ljudet av en motorsåg eller att någon snickrar. Det stör inte tycker jag. Rätt ljud på rätt ställe kanske man kan säga. Men att allt som oftast få uppleva den där totala tystnade, den som man nästan kan ta på, det är en go upplevelse det också. Ljud är liv tycker jag, brus från staden, grannarnas arbete i trädgård och på sin hus, ungar som stojar i poler och på studsmattor, så är det där jag bor och det trivs jag med. I stugan är det andra ljud, havet är nästan aldrig tyst och jag älskar när stormen viner och vågorna slår mot land, jag älskar ljudet av regn mot taket eller måsarnas skrik. Jag har oftast radio på när jag arbetar eller läser, det enda ljud jag har riktigt svårt för är det lågfrekventa buller som oftast hörs från fläktanläggningar. Jag tycker att tystnaden långt ut i skogen är väldigt rogivande, men vi närmare eftertanke så är det ju inte tyst, vind i träden, löv som rasslar, fåglar m.m. Gita
Huggorm
19-02-2010, 21:40
CITAT (Meriona @ 19-02-2010, 21:36)  OJ då bor vi inte i samma stad, EUmoppar är underbart tysta i jämförelse med de gamla hederliga. Men inga av dem har jag hört sen i oktober (tack och lov). En normal EU-moped är väldigt tyst och bra ja, men ungdomarna sätter ju på effektljuddämpare för att dom skall gå fortare. Då väsnas det något helt vansinnigt, det tjuter mer än de gamla mopederna någonsin gjorde. Men i Trollhättan har ni ju fortfarande poliser, så där håller dom väll efter trimmandet, åtminstone när det är så uppenbart. Här är ju rena vilda västern, inte skickar dom hit en polispatrull för att ungdomarna kör trimmad moped
Meriona
19-02-2010, 21:43
 AHA! En fördel med att bo i stan plötsligt! Jag kan tänka mig att de för ett jäkla liv - uschianemej!
Huggorm
19-02-2010, 21:46
Något jag undrar är hur det är att bo intill ett vattenfall eller en fors. Blir man inte fruktansvärt trött på det konstanta ljudet av rinnande vatten till slut?
Simplicity
19-02-2010, 21:50
Mina barn kan föra ett himla oväsen. Jag får väl skaffa mig eget vadderat rum...
Solstorm
19-02-2010, 22:00
CITAT (Huggorm @ 19-02-2010, 21:46)  Något jag undrar är hur det är att bo intill ett vattenfall eller en fors. Blir man inte fruktansvärt trött på det konstanta ljudet av rinnande vatten till slut? Jag har sovit i husvagn jämte forsande vatten. Aldrig i livet att jag skulle klara att bo så, ett fruktansvärt väsen hela tiden ju.
CITAT (Solstorm @ 19-02-2010, 22:00)  Jag har sovit i husvagn jämte forsande vatten. Aldrig i livet att jag skulle klara att bo så, ett fruktansvärt väsen hela tiden ju. Det finns ingenstans som jag sover så gott som i en liten segelbåt, med det ständiga ,skvalpande, kluckande, brusande ljudet av vatten. Hur det är att sova vid en fors vet jag inte, men i vaket tillstånd tycker jag att ljudet av forsande vatten är oerhört rogivande. Gita
Solstorm
21-02-2010, 10:26
CITAT (Gita @ 20-02-2010, 05:53)  Det finns ingenstans som jag sover så gott som i en liten segelbåt, med det ständiga ,skvalpande, kluckande, brusande ljudet av vatten. Hur det är att sova vid en fors vet jag inte, men i vaket tillstånd tycker jag att ljudet av forsande vatten är oerhört rogivande. Gita Jag håller med, att sova i en båt och höra kluckandet av vattnet är verkligen ett härligt ljud. Men det gäller att alla linor är spända så man slipper höra dem slå för det är tortyr. Om man tycker om att höra vatten så kan man lyssna på radions P1 på natten när det är sändningsuppehåll. Då hörs där hur vågorna slår mot land. Hur mycket forsen låter beror ju på hur stor den är. Det finns ju allt från lite porlande till höga decibel så det inte går att prata med varandra för att forsen överröstar.
herkules
21-02-2010, 10:53
CITAT (Huggorm @ 19-02-2010, 21:46)  Något jag undrar är hur det är att bo intill ett vattenfall eller en fors. Blir man inte fruktansvärt trött på det konstanta ljudet av rinnande vatten till slut? det är otroligt tröttsamt att bo bredvid forsande vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|