Sidor: 1, 2
Peztis
Ja, frågan är om det hade med bilen att göra biggrin.gif
De flesta känner väl till uttrycket "Skit bakom ratten..."

Imorgon blir det allt en massa snöskottning igen, inte minst den ökända vallen som mysteriskt har vuxit sig tillbaka sad.gif
xlxl67
Är väl inte speciellt streetsmart vanligtvis men kom snabbt på ett bra knep om man kör fast i snön. Ligg inte o spinn nere i hålet o gör det större utan se till att få gungning i snöhålet o gasa på när hjulen är uppe mot kanten i hålet. Hoppas det var begripligt;)
pejori
CITAT (Klura @ 20-02-2010, 10:22) *
Jag kör snöröjning nattetid sen fem veckor tillbaka. Bilarna går dygnet runt.
Det vi gör är att köra bort all den snö som plogas och läggs i högar.
Pga den stora mängden snö som kommit här i Stockholmstrakten så måste vi ibland prioritera vad som ska tas bort.
Det måste vara trafiksäkert i första hand.
Vissa nätter tar vi t ex bara de högar som är vid korsningar, rondeller och på övergångsställen.
Kan säga det att folk inte bryr sig speciellt mycket om att flytta sina bilar de nätter det är städning.
Inne i Stockholm är det städgata 1 natt/v och ibland får de en P-bot (klart man inte flyttar den då). De som står x-tra tokigt till bärgas bort, ca 60-70 bilar/natt. En natt skulle vi röja parkeringarna i allén på Valhallavägen och de var ju inte det lättaste när det stod bilar på 80% av platserna.
Så här kan det också se ut ibland. Bilden tagen av kollegan i går någonstans söder om stan.
Någon som känner igen sin röda 740?

Vad du än gör, kliv inte ur bilen!!!! blink.gif slap.gif
http://www.gt.se/nyheter/1.1895167/snoroja...ny-24-slogs-ner
skogstroll
och vad stadsbor inte verkar förstå är att de kanske måste skotta ibland om de ska ha bil på gatan... bor man i hus måste man skotta, vill man ha ut sin bil från gatan i stan måste man också skotta ibland och inte vänta två veckor tills den står i en snödriva. På mitt jobb fattar de absolut inte varför de ska ploga (förutom på utsatta datum)... tror inte snön bryr sig om vilka datum som finns....

nu har jag ju bott i stan själv och bor väl inte så jättelångt därifrån nu, fast nu har jag hus och skottar det plogen skickat upp på parkeringen, så jag inbillar mig att jag vet nåt i alla fall, men i stan verkar de tycka att de inte ska behöva skotta av nån konstig anledning, de kanske har nån slags prio....
pejori
En del borde kanske få "kuliga piller" tidigt. dunno.gif
Här är det folk som skyller snön på...Meterologerna!!!!
Tydligen är det dom som styr snöfallet. crazy.gif slap.gif

Peztis
CITAT (pejori @ 25-02-2010, 16:08) *
En del borde kanske få "kuliga piller" tidigt. dunno.gif
Här är det folk som skyller snön på...Meterologerna!!!!
Tydligen är det dom som styr snöfallet. crazy.gif slap.gif

Åh, vad bra! Äntligen fick vi reda på vem vi ska skylla på!
Är det någon som är bundis med en meteorolog så den kan sätta fart på våren? biggrin.gif
Klura
Tack o lov har vårat gäng inte råkat ut försåna grejor.
Kanske har folket mer tålamod där vi kör och förstår att vi gör nytta.
Förstår om folk inte gillar att vi väcker dom på nätterna för vi är ju inte direkt diskreta.
Och är det mycket snö så blir vi kvar kanske 1-2 timmar på samma gata.
I natt hamnade bil nr 3 (de här veckorna jag kört) uppe på en snövall.
Det som är mest irriterande är att bilisterna inte respekterar våra avspärrningar utan promt ska ta sig igenom ett "snöröjartåg".
Blev bärgare även denna gång för att plocka ner bilen från högen. giggle.gif
Överbölingen
SUV, akronym för Sports Utility Vehicle (även kallad Stadsjeep), är en större personbil som kombinerar framkomligheten hos ett terrängfordon med komforten i en personbil. De är vanligtvis konstruerade med ett 5-dörrars kombikarosseri, 5 eller 7 sittplatser, fyrhjulsdrift samt en stark motor.

För att inte någon skall tro att det är en skrytbil så sökte jag fram ovanstående beskrivning. Det är givetvis så att "stadsjeep" är samma slags eufemism som "yuppienallen". Det är ett fordon med framkomlighet och det behövs här i norr. Men har man skog och dåliga skogsbilvägar i trakten så är SUV ett bra val oaktat man bor i storstaden. Vad vet vi om var SUVägaren har sin största aktivitet? Men jag håller med om att många SUVar är lite statusbilar på sina håll.

Hade jag som pensionär råd att ha en snålare bil för sommarkörning så skulle jag ha haft en sådan också men det har vi inte. Därför tar vi tåg eller flyg när vi vill åka långt. Semesterresor med mindre än fyra personer borde inte vara tillåtet om man skall hårddra miljökraven.

Tro nu inte att det är ett försvarstal för SUVar i norr utan det är bara geografiska fakta. Var Eva och jag 100% stadsbor så hade vi haft en helt annan bil.

Men om vi går tillbaka till grundilskan i tråden. Så är det bara några små detaljer som gäller.
9 1 Koppla in motorvärmaren minst två timmarföre start.
2 Starta bilen och tomgångskör så länge du vågar (om den startar).
3 Parkerar du i snö så kör minst tvåmeter fram och tillbaka innan du lämnar bilen. Jag kalladet "startbana"
4 Vrid inte på ratten innan bilen har fart eller rör sig
5 Se till att du har en egen bogserlina
6 Telefonnumret till närmaste granne som är hemma
7 Skotta bort plogvallen vid vägkanten innan du kör ut
8 Borsta bort all snö från rutorna åtminstonde. Är det mycket på taket så borsta där också.
9 Hardet kommit myckst snö så skotta för hjulen

Dessutom ett råd pga eget misstag. Backa inte in i en snödriva vid vändning på väg. Jag gjorde det och tryckte till baka bakre ljuddämparen 15 cm.
pejori
CITAT (Klura @ 25-02-2010, 20:34) *
Tack o lov har vårat gäng inte råkat ut försåna grejor.
Kanske har folket mer tålamod där vi kör och förstår att vi gör nytta.
Förstår om folk inte gillar att vi väcker dom på nätterna för vi är ju inte direkt diskreta.
Och är det mycket snö så blir vi kvar kanske 1-2 timmar på samma gata.
I natt hamnade bil nr 3 (de här veckorna jag kört) uppe på en snövall.
Det som är mest irriterande är att bilisterna inte respekterar våra avspärrningar utan promt ska ta sig igenom ett "snöröjartåg".
Blev bärgare även denna gång för att plocka ner bilen från högen. giggle.gif

Jag personligen kan nog tycka, att vilken normalt funtad person, kan förstå att alla gator inte kan plogas samtidigt ett visst klockslag.
Grinig kan jag bli, när bilen är inplogad, men vad ska dom göra då?
Gå med gasolbrännare och tina snön istället för att ploga? dunno.gif
Chamomille
CITAT (Överbölingen @ 25-02-2010, 21:03) *
SUV, akronym för Sports Utility Vehicle (även kallad Stadsjeep), är en större personbil som kombinerar framkomligheten hos ett terrängfordon med komforten i en personbil. De är vanligtvis konstruerade med ett 5-dörrars kombikarosseri, 5 eller 7 sittplatser, fyrhjulsdrift samt en stark motor.

För att inte någon skall tro att det är en skrytbil så sökte jag fram ovanstående beskrivning. Det är givetvis så att "stadsjeep" är samma slags eufemism som "yuppienallen". Det är ett fordon med framkomlighet och det behövs här i norr. Men har man skog och dåliga skogsbilvägar i trakten så är SUV ett bra val oaktat man bor i storstaden. Vad vet vi om var SUVägaren har sin största aktivitet? Men jag håller med om att många SUVar är lite statusbilar på sina håll.

Hade jag som pensionär råd att ha en snålare bil för sommarkörning så skulle jag ha haft en sådan också men det har vi inte. Därför tar vi tåg eller flyg när vi vill åka långt. Semesterresor med mindre än fyra personer borde inte vara tillåtet om man skall hårddra miljökraven.

Tro nu inte att det är ett försvarstal för SUVar i norr utan det är bara geografiska fakta. Var Eva och jag 100% stadsbor så hade vi haft en helt annan bil.

Men om vi går tillbaka till grundilskan i tråden. Så är det bara några små detaljer som gäller.
9 1 Koppla in motorvärmaren minst två timmarföre start.
2 Starta bilen och tomgångskör så länge du vågar (om den startar).
3 Parkerar du i snö så kör minst tvåmeter fram och tillbaka innan du lämnar bilen. Jag kalladet "startbana"
4 Vrid inte på ratten innan bilen har fart eller rör sig
5 Se till att du har en egen bogserlina
6 Telefonnumret till närmaste granne som är hemma
7 Skotta bort plogvallen vid vägkanten innan du kör ut
8 Borsta bort all snö från rutorna åtminstonde. Är det mycket på taket så borsta där också.
9 Hardet kommit myckst snö så skotta för hjulen

Dessutom ett råd pga eget misstag. Backa inte in i en snödriva vid vändning på väg. Jag gjorde det och tryckte till baka bakre ljuddämparen 15 cm.

giggle.gif a0a.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon