Sidor: 1, 2
ylvahi
Så här ser det ut på frukostaltanen idag.
Det lär nog dröja en stund innan det går att sitta där.

[attachment=47444:2007_02_...2_19_002.JPG]
Alexander-VG-zon3
ja det har väl landat på 50-60cm, på andra ställen mer eller mindre och snödrivor på metern. upp plogade''berg'' på 2-3m går nog också att hitta. ja en j***a massa snö, jag blir sne på sne.

bilder från idag
[attachment=47448:DSC_0020ny.jpg]
[attachment=47449:DSC_0038ny.jpg]
[attachment=47450:DSC_0045ny.jpg]
[attachment=47451:DSC_0084ny.jpg]
Huggorm
I Uddevalla ligger det officiellt 82cm, det är uppmätt av SMHI av deras mätstationer som står på öppna fält.

http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/...-nytt-snorekord
Olle A
Det pratas om 80 cm på öppna fält här också. Här är en titt ut från min dörr.

[attachment=47467:Sn_.jpg]

Olle
gnon49
CITAT (Huggorm @ 21-02-2010, 17:14) *
I Uddevalla ligger det officiellt 82cm, det är uppmätt av SMHI av deras mätstationer som står på öppna fält.

http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/...-nytt-snorekord

82 cm? Undra på att skottningen känns jobbig. Snart vet jag inte var jag skall slänga snön. Det lilla man måste skotta är ju tungt som tusan. Vad är mankhöjden på Rådjur förresten? Klara dom verkligen att förflytta sig med ett sånt snödjup? Stackars krakar.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 21-02-2010, 18:38) *
82 cm? Undra på att skottningen känns jobbig. Snart vet jag inte var jag skall slänga snön. Det lilla man måste skotta är ju tungt som tusan. Vad är mankhöjden på Rådjur förresten? Klara dom verkligen att förflytta sig med ett sånt snödjup? Stackars krakar.

Det kommer nog dyka upp ett och annat dött rådjur när snön så småningom töar bort. Brorsan hittade ett på vändplanen utanför huset, enligt spåren hade det bara ramlat ihop och dött mitt i steget. Det hamnade i frysboxen för övrigt rolleyes.gif
anne-li i olofstorp
[attachment=47470:kopia50_.JPG]

Vem vill vara brevbärare här ????

Och vem tusan skall köra den här snöhögen imorgon......
Christa
[attachment=47474:Baksida.jpg]Det börjar bli svårt att bli av med snön...

ingrid fuxwall
CITAT (anne-li i olofstorp @ 21-02-2010, 19:11) *
[attachment=47470:kopia50_.JPG]

Vem vill vara brevbärare här ????

Och vem tusan skall köra den här snöhögen imorgon......

Inga roliga bilder.

Våra brevlådor var försvunna och det tog två herrar minst en kvart att lokalisera dem och sedan det dubbla att få dem synliga.

Min ena bil är framgrävd - hoppas det inte snöar mer i natt, just nu mår jag illa bara jag tänker ordet snö. Men vintern tar förhoppningsvis slut någon gång - Er åsikt
Huggorm
-18,3 just nu, det här bådar inte gott. Det blir tre kalla timmar upp till Drammen i morgon tidigt, biljäkeln får inte upp någon riktig värme när det är så kallt. Hoppas inte det blåser ut för mycket snö på vägen i natt, det kan också göra resan jobbig
ingrid fuxwall
CITAT (Huggorm @ 21-02-2010, 20:06) *
-18,3 just nu, det här bådar inte gott. Det blir tre kalla timmar upp till Drammen i morgon tidigt, biljäkeln får inte upp någon riktig värme när det är så kallt. Hoppas inte det blåser ut för mycket snö på vägen i natt, det kan också göra resan jobbig

Tycker synd om dig smiley_small_hug.gif
Hej igen
Tycker synd om er alla som brottas med stora snömängder ... vet att det inte alls handlar om lika
förhållanden som när vi här i norr får halvmeter eller mer på ett dygn.
smiley_small_hug.gif till er
Husihelvete
Jag har en väldigt illustrativ bild på hemsidan, www.husihelvete.se, som visar vad vi har brottats med idag.
Uggi
Nu är det 21 grader i Falköping, här är ett foto på min baksida av huset, bakom snöhögen finns en dörr och ett fönster på en kvadratmeter, hoppas att det håller.

Vinterdag Vinterdag 2010

gnon49

Kan du inte sätta något mellan grill o kylare likt gamla tiders kylargardin?
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 21-02-2010, 21:14) *
Kan du inte sätta något mellan grill o kylare likt gamla tiders kylargardin?

Jo, jag får försöka med det. Men där är i stort sett igenproppat med snö ändå. Lite värme blir det ju, det är inte minusgrader i bilen. Med handskar på och stolsvärme går det rätt bra
vitavargen

Finns det ingen extra fläkt att köpa till bilen? har för mig att nån form som sätts in i cigarettständaren finns i markanden.
Hej igen
CITAT (Huggorm @ 21-02-2010, 21:18) *
Jo, jag får försöka med det. Men där är i stort sett igenproppat med snö ändå. Lite värme blir det ju, det är inte minusgrader i bilen. Med handskar på och stolsvärme går det rätt bra

Vi har ... sedan termostatet byttes ... en pappskiva mellan kylare och grill ... den gör att man får värme
när temperaturen kryper ner mot -25 - 40°

Minns den gamla silverfärgade kylargardinen ... månntro den finns kvar
skogstroll
skotta skotta skotta.... sova medans det snöar.... skotta skotta skotta.... Jag har nån meter snö urk, stackars kissekatten sjunker ner i snödrivorna när hon ska ut giggle.gif

[attachment=47481:if_nen_012.jpg]
Inga från Närke
Bild från 2006-02-12
[attachment=47482:2006_02_...arkering.jpg]
Bild från 2010-02-21
[attachment=47483:2010_02_...n_bild_1.JPG]
Lite annan vinkel men man ser skillnaden eller hur. Paradisbuskarna syns och grannes äppelträd är de samma.
Överbölingen
Snö är snö och den är oberäknelig. Hittills har vi en halvmeter mindre än förra vintern. Men kyla. Inte lite småkallt runt - 15° utan dygn efter dygn med under 20, mestadels ner mot 30, som i gryningen i morse. Det tär på humöret.
Men så kommer små ljusglimtar. Som igår. Grannen kom med traktorslungan för att låna lite strösocker. När man nu ändå skulle ut så tyckte han att det var lika bra att putsa lite på "gångan". Det är grannsämja.
Noak
CITAT (Överbölingen @ 22-02-2010, 12:00) *
Snö är snö och den är oberäknelig. Hittills har vi en halvmeter mindre än förra vintern. Men kyla. Inte lite småkallt runt - 15° utan dygn efter dygn med under 20, mestadels ner mot 30, som i gryningen i morse. Det tär på humöret.
Men så kommer små ljusglimtar. Som igår. Grannen kom med traktorslungan för att låna lite strösocker. När man nu ändå skulle ut så tyckte han att det var lika bra att putsa lite på "gångan". Det är grannsämja.

Ja, hur skulle man klara sig utan goa grannar som kommer med jättetraktorn (själv har vi bara Grållen, född 52) och lyfter bort snön? Denna vintern är den första på 20 år som vi inte kunnat klara snöröjningen med Grållen...
Men ett till snöoväder med ostliga vindar, då är det kört, det finns ingenstans att lägga snön längre!
smuleborg
Vi ser snart inte huset. Minus 25 i natt, steg till minus 17 under dagen. Vattnet har frusit igen ranting.gif , men sagolikt vackert är det. Och att ge sig ut på skidor - orörd snö så långt ögat kan nå - är bara så häftigt smile.gif .

Det kommer en vår, det gör det alltid.
Olle A
Här är torget i Stenungsund idag.

[attachment=47499:Stenungs_Torg.jpg]

Olle
vitavargen
Det kom mera snö och det blev kallare också yahoo.gif
Anma
Köp snö
vitavargen
Den var rolig.
Myosotis

anne-li i olofstorp
Åhhhhhh! så härlig bild!!! Innehålle allt som betecknar denna vintern!!!
Gullis i snön !!!!
Motti
Av dom sista bilderna här som jag såg så har vi mycket mer snö här på småländska Höglandet snövallarna vi skottat upp är nu 1,50 höga och mer på vissa ställen,jag skulle ta mig en promenad på gångvägen här ute och skulle gena över en snöhög,jag tänkte att det var så hårt så jag skulle kunna gå smidigt över där men ack !jag skönk ner till ärmhålerna och ramlade sedan rätt i all snön giggle.gif ja det va att gå hem och byta om innan man kunde fortsätta promenaden.Nu börjar ju problemet vart man ska göra av all snön här ute vägarna är hälften så breda coh vallarna så höga så plogen inte kan få upp snön,det kan nog bli så att de får köra bort snö bitvis.
ingrid fuxwall
CITAT (Olle A @ 22-02-2010, 19:38) *
Här är torget i Stenungsund idag.

[attachment=47499:Stenungs_Torg.jpg]

Olle

Då åker jag inte dit när jag ska handla - vart ska jag åka?

CITAT (Motti @ 22-02-2010, 22:18) *
Av dom sista bilderna här som jag såg så har vi mycket mer snö här på småländska Höglandet snövallarna vi skottat upp är nu 1,50 höga och mer på vissa ställen,jag skulle ta mig en promenad på gångvägen här ute och skulle gena över en snöhög,jag tänkte att det var så hårt så jag skulle kunna gå smidigt över där men ack !jag skönk ner till ärmhålerna och ramlade sedan rätt i all snön giggle.gif ja det va att gå hem och byta om innan man kunde fortsätta promenaden.Nu börjar ju problemet vart man ska göra av all snön här ute vägarna är hälften så breda coh vallarna så höga så plogen inte kan få upp snön,det kan nog bli så att de får köra bort snö bitvis.

Mina snövallar är lite drygt två meter höga och när jag upptäckte att altantaket började röra sig och gav mig dit upp - då blev det fart på tanten.
Har jagat reda på raska män som kommer hit i tidigt i morgon och försöker rädda taket, insåg efter några timmar att det klarade jag inte själv
Motti
Här i byn är det många som skottat tak men mest dom som har sommarstugor här de taken är ju inte byggda för de här tyngderna,platta tak och tillbyggnader ligger mest risigt till ju.Vilken tur att du såg att taket tog stryk.Här bor vi så nära sjön så blåsten driver snön så på en del stället är det 20 cm och på en del uppåt två meter i drivorna.Ja fy vad det känns jobbigt när man tänker på att all den här snön ska tina bort känns som det kunda ta evigheter,det får ju inte töa för snabbt heller i tanke på översvämningar i älvar och åar,det kan bli en minst lika svår vår som vintern är för en del.
Alexander-VG-zon3
enligt smhis snökarta är det över 75cm snödjup här hos mig blääääää

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup#
varghem
jo snö finns det så det räcker.... enligt smhi 75 cm här med... men vallarna som blåser ihop på uppfarten är en annan femma.... upp till 2m höga och tunga som bly

ringde vägverket idag angående snöborttagning vid vår infart, sånt som snöplogen kört ihop till isklumpar, och fick till svar att vi skulle få hjälp för det är deras jobb.

mycket riktigt så blev det bortaget lite i kanten på vägen... HELA 10 CM tänka sig att det gör ju att vår sikt till vägen blir sååååååååå mycket bättre. utsätter oss för risker varje gång vi ska köra ut härifrån men det händer väl som vanligt ingenting innan dödsolyckan är ett faktum.
skogstroll
här är det 50-75 men de vete sjutton..... rådjuren får ju simma fram i snön i sökande efter några taffliga fågelfrön
vitavargen
Undrar vad de här stora snabbköpen har gjort för djuren nu i denna svåra vinter. För de hinner inte sälja all frukt som de har. En del måste köras ut och slängas. Varför samordnar de inte ett försök för att placera ut de överblivna frukterna till djuren?
Myosotis
CITAT (varghem @ 23-02-2010, 15:43) *
...ringde vägverket idag angående snöborttagning vid vår infart, sånt som snöplogen kört ihop till isklumpar, och fick till svar att vi skulle få hjälp för det är deras jobb...

Hur är det på enskild väg? Jag får också en leverans isklumpar på infarten varje gång snöplogen kommer, men det är väl bara att hacka och se glad ut antar jag?
Meriona
Jag tror det. Dessutom betalar ni säkert fint till vägföreningen också..... Som plogar upp vallen. rolleyes.gif
smuleborg
CITAT (Myosotis @ 23-02-2010, 17:53) *
Hur är det på enskild väg? Jag får också en leverans isklumpar på infarten varje gång snöplogen kommer, men det är väl bara att hacka och se glad ut antar jag?

Nu när det faller så mycket snö som det gör, anlitar vi en "bonde" ett stycke bort. Han gör ett gott jobb. Så har vi hjälp från annat håll också. Visst ligger det en vall (heter det så?) vid tomtgränsen, det får vi ta tycker vi. Mot extra betalning skulle han här säkert finlira. Vägen är framkomlig fram till den allmänna vägen. Vägverket gör här (allmänna vägen; allmänna vägarna) ett mycket gott jobb, såsom vi ser det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon