Full version: Hatar denna vinter!
zaaritha
Förra veckan fick vi in fukt från halltaket!
Yttertaket har gett med sej!
I förmiddags rasade taket på maskinhallen ner
o föll över våra traktorer!
I morse kom vi inte ut--det var ca 1/2 meter snö mot ytterdörren!
Min man fick ta sej ut genom ett fönster o "skotta sej in"!
Vi får ju inte ut nå´t på försäkringarna heller--eftersom allt beror på naturen!
Var ute förut för att ge rådjur o räv mat!
Snön gick upp till midjan--det var hemskt jobbigt!Jag ramlade o
fick kämpa!
Min man har burit vedkorgar o blev totalt slut av att pulsa i denna jävla snö!
Jag HATAR skiten!
ingrid fuxwall
Förstår att du är lite upprörd men tänk att våren snart är här och sedan dröjer det inte länge innan sommaren kommer
Huggorm
CITAT (ingrid fuxwall @ 20-02-2010, 20:46) *
Förstår att du är lite upprörd men tänk att våren snart är här och sedan dröjer det inte länge innan sommaren kommer

Och sedan är snart nästa vinter här biggrin.gif
Motti
Man kan lugnt säga att det är en himmla jobbig vinter och för en del mer än andra,särskillt när man råkar ut för sånt som ni gjort !du har min sympati verkligen.Hoppas att ni får ordning på eländet och att våren kommer nu med det samma smiley_small_hug.gif men den här vinter är ovanligt tung.
xlxl67
CITAT (Huggorm @ 20-02-2010, 20:47) *
Och sedan är snart nästa vinter här biggrin.gif

biggrin.gif Positivt tänkande. Nej allvarligt snönställer till mkt elände men som tur är är det sällan det snöar så här mkt.
Har aldrig varit med om ngt liknande.
gnon49
CITAT (zaaritha @ 20-02-2010, 20:32) *
Vi får ju inte ut nå´t på försäkringarna heller--eftersom allt beror på naturen!
fick kämpa!
Jag HATAR skiten!

Var försiktig. Att pulsa i djup snö frestar på kroppen. Känner själv av  begynnande ryggont på grund av lite skottning o pulsande i snön. Men ett villatak som sviktar på grund av snötyngd täcker väl villaförsäkringen? Har för mig jag läste det i något villkor.

Wilmer
Jag lider med dig... Jag håller tummarna för att våra tak håller, det kan hända oss alla trostar.gif Jag längtar oändligt till våren, inte van vid detta oändliga snöande!
vitavargen
....
....

Ni haft det jättejobbigt med snön, men trots det har du ställt upp för djuren och det är väldigt starkt gjort av dig.
4:an
smiley_small_hug.gif bravo.gif
CITAT (vitavargen @ 20-02-2010, 21:16) *
Ni haft det jättejobbigt med snön, men trots det har du ställt upp för djuren och det är väldigt starkt gjort av dig.

Miamamma
Det är ett riktigt skottår i år! ranting.gif
hattstugan

Jag hatar denna vinter för att både vatten och avlopp har frusit!!!! Och sedan all denna bannade snö uppe på det gör det inte bättre!!

Är "glad" att jag är sjukskriven tom söndag annars skulle jag jobbat i kväll och DÅ har jag inte tagit mig hem från jobbet i Uppsala! Fått kinesa på golvet eller nåt på jobbet då!!
Sussie F-Flower
trostar.gif trostar.gif trostar.gif

Förstår fullkomligt din frustration!!!! Måste känna för dj*****!!!
Det för ju med sig sååå mycket extra kostnader samt så mycket extra arbete. Den tiden och för dom pengarna har man ju kunnat gjort lite andra trevliga saker för....
Att det snart är vår känns nog inte som någon större glädje efter allt detta helvete...
Hoppas att det löser sig på bästa möjliga sätt, Zaaritha! smiley_small_hug.gif blomma.gif

Jag är också döless på all snö nu! ranting.gif Det tar aldrig slut, känns det som. Det blåser och driver... men jag ska väl inte klaga, för taken ligger forfarande där dom ska vara... crying.gif Än... blink.gif
kompiskram.gif
Biggan_
fick kämpa!
Jag HATAR skiten!

trostar.gif Du behöver en kram zaaritha! smiley_small_hug.gif
zaaritha
Tack för kramen!
Inga från Närke
CITAT (Sussie F-Flower @ 20-02-2010, 22:46) *
trostar.gif trostar.gif trostar.gif

Förstår fullkomligt din frustration!!!! Måste känna för dj*****!!!
Det för ju med sig sååå mycket extra kostnader samt så mycket extra arbete. Den tiden och för dom pengarna har man ju kunnat gjort lite andra trevliga saker för....
Att det snart är vår känns nog inte som någon större glädje efter allt detta helvete...
Hoppas att det löser sig på bästa möjliga sätt, Zaaritha! smiley_small_hug.gif blomma.gif

Jag är också döless på all snö nu! ranting.gif Det tar aldrig slut, känns det som. Det blåser och driver... men jag ska väl inte klaga, för taken ligger forfarande där dom ska vara... crying.gif Än... blink.gif
kompiskram.gif

Instämmer helt med Sussie. Har sambon på USÖ och det är inte kul när denna snön har vräkt ner. Men som tur är har man snäll granne som hjälper mig och konstigt nog så plogade de redan kl. 05,30-06,00 idag så att man kan gå i alla fall på vägen. Men möta en bil om man ska åka det går inte, och hur det ska blir när allting ska töa och reningsverken ska ta emot allt + lite till.
Tänker också på alla som har garage i källarna och infarterna sluttar från vägen, de kommer inte att ha kul i vår. Min granne ska flytta i slutet på mars och har hela sin garagenerfart igensnöad och är ensamstående. Hon kommer får jobb för hon måste ju ta ut allt hon har i källarplanet och det går inte ta trappvägen.

Bit ihop alla ni som misströstar som sagt det kommer en vår men lite sent kanske.
Huggorm
Mitt garage ligger så till att snön blåser bort från framför dörren. Mycket praktiskt biggrin.gif
Carl

Om fyra månader blir det mörkare igen!
vitavargen
Glöm inte att det började bli ljusare sen två månader sen.
Skruttis
CITAT (Carl @ 21-02-2010, 11:24) *

Så där sa min man också till mig igår när jag gnällde över vintern.
Jag säger som jag sa till honom: Jag vill inte veta! crazy.gif
4:an

bara vi inte glömmer att njuta där emellan....dagen är redan 3 timmar längre här i malmö och jag tänker njuta fullt ut...bara vi blir av med snön...bara jag blir klar med skolan....bara dotterns lägenhet blir klar...bara...bara...bara...*suckar och tittar längtansfullt ner på frösådderna*
Hej igen

Inte hos oss för då har vi midnattssol :-)
Inga från Närke
Så här ser det ut hos oss just nu.

[attachment=47452:2010_02_...t_bild_2.JPG]
Staketet som ni ser i förgrunden lite stolpe och kedja är ca 90 cm högt. Jag står ute på gatan o tar kortet.
[attachment=47453:2010_02_...tantaket.JPG]
Hoppas taket håller g.gif
*Stintan*
Varför skottar ni inte taken?
Berith
CITAT (*Stintan* @ 21-02-2010, 15:41) *

Ibland är du bara för mycket! wacko.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 21-02-2010, 16:20) *
Ibland är du bara för mycket! wacko.gif

Härmapa thumbdown.gif

Jag tycker att det är en rimlig fråga. Kan man inte själv så kan det ju inte vara omöjligt att få hjälp med det mot att man betalar en slant. Det blir iallafall billigare än ett nedrasat tak.
Huggorm
Jag har skottat mitt tak två gången den här vintern, ett jäkla jobb men man sover lugnare om natten
Inga från Närke
CITAT (*Stintan* @ 21-02-2010, 15:41) *

Min sambo är sjuk o ligger på USÖ o jag orkar inte tyvärr har fullt med den snö som ligger på backen och alla som kan är upptagna med sin egen snö. Men regelverket under är rätt så bra och jag riskerar inte att någon människa ramlar ner för min skull som min granne gjorde hos sig. Var uppe o skottade på altantaket och ramlade igenom eftersom han inte så reglarna för all snö, bröt 2 revben.
Sedan kanske man tyvärr inte har råd att anlita någon för det är inte många som utför sådana arbeten gratis heller tyvärr.
Är det svar nog Stintan? Men du är så välkommen att hjälpa till om du har lust.
Klint
Hej Zaarita trostar.gif Usch jag fattar att du är j-t trött på all snö.Vi andra som klagar för att vi får skotta får sej en liten tankeställare,jag lider med dej fy f-n va jobbigt Att försäkringen inte täcker hade jag ingen aning om rtfm.gif thumbdown.gif
läste i tidningen om att det gjorde det men det är väl olika kanske,förstår ju att du kollat Ibland är allt bara skit
*Stintan*
CITAT (Inga från Närke @ 21-02-2010, 17:38) *
Min sambo är sjuk o ligger på USÖ o jag orkar inte tyvärr har fullt med den snö som ligger på backen och alla som kan är upptagna med sin egen snö. Men regelverket under är rätt så bra och jag riskerar inte att någon människa ramlar ner för min skull som min granne gjorde hos sig. Var uppe o skottade på altantaket och ramlade igenom eftersom han inte så reglarna för all snö, bröt 2 revben.
Sedan kanske man tyvärr inte har råd att anlita någon för det är inte många som utför sådana arbeten gratis heller tyvärr.

Du behöver inte alls redovisa utan det var mer en tanke. Vårt eget tak var vi tvugna att skotta då det var betydligt mindre snö än så här men tyvärr klarar jag inte själv sånt numera. Hoppas ditt tak håller! flirting.gif
Eva i Höga
Vill sända styrkekramar till Zaarita och alla andra smiley_small_hug.gif , Nu börjar det bli för mycket för de flesta (utom för dem som bara sitter hemma o kollar OS o får maten hemburen, grrrr).
vitavargen
CITAT (Eva i Höga @ 21-02-2010, 18:57) *
Vill sända styrkekramar till Zaarita och alla andra smiley_small_hug.gif , Nu börjar det bli för mycket för de flesta (utom för dem som bara sitter hemma o kollar OS o får maten hemburen, grrrr).

Även om jag ogillar det som hände Zaarita och de andra drabbade, men älskar jag snön.

Är som alla er andra och till och med mera utsatt av snön, för nån gång efter en vinterkvälls promenad gick vi vilse (fram till morronen )och jag fick snö i högersko som ledde till infektion på högerstortå och en månads sjukhus. Detta har inte ändrat min inställning för snön.

Så fort det börjar snöa tänker jag på denna smilysen yahoo.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Inga från Närke @ 21-02-2010, 17:38) *

Bra svar!

vitavargen
CITAT (4:an @ 20-02-2010, 21:45) *
smiley_small_hug.gif bravo.gif

smiley_small_hug.gif
Överbölingen
Pratade med grannen som tog en extrasväng med snöslungan idag (traktor). Vi var överens om att snön är OK. Däremot var vi irriterade över den envisa kylan. Medeltempen sedan i julas torde ligga runt -18° om inte lägre. Veckan efter jul fick jag byta fassäkring tre gånger och starta om jordvärmen. Och vet ni vilken mojäng som var boven? Vattenkokaren! titta på vllket Wattal den har. Kör man sedan ugnen, några plattor på spisen, tvätta, stryker dukar till nyår och sedan blir kaffesugen! (presskaffe) Då går det åt h-e. Härligt med trial and error angel_not.gif

Men efter förra årets takstolsböjning i växthuset så har vi skottat taket två gånger i år. Jag med rep och Eva med gummiraka. Ja, en helt vanlig sådan som man drar av dusch golvet med. Men hon nådde inte nocken. Det blev repet (tross på 16 mm Jula).

Hör ni kära vänner! Vädret/klimatet är som det är. Don´t worry! Bee happy. Spring will come. Men när f-n då?
vitavargen
snö är bäst vid kalla väder( många minusgrader) annars blir det eländigt och slask.
Anma
CITAT (vitavargen @ 21-02-2010, 23:32) *
snö är bäst vid kalla väder( många minusgrader) annars blir det eländigt och slask.

Jomen 4-5 minus räcker. -22 som det är nu är överkurs...
Simplicity
Som jag skrev i vädertråden.. -26 här...

Den här vintern har kylan varit det värsta... det som sänkt mitt humör mest.

Jag vet dock från tidigare år, att mitt lågvattenmärke brukar inträffa runt mitten-slutet av februari... typ runt den 20:e...

Så nu bidar jag min tid.. det kan bara bli bättre!
ingrid fuxwall
Vår altantak ser ut som ingas och jag trodde att det var ok men upptäckte i em att det började bågna så nu är hjälp inkallad - fasar för kostnaden men det blir alla gånger billigare än att bygga nytt
Motti
Vi har också haft problem med att propparna går i huvudskåpet,man får tänka sig för så man inte kör alla maskiner samtidigt som tumlare tvättmaskin och diskmaskin tv dator osv,ändå har vi nybyggt hus !men gubben ska se över belastningen på säkringarna till våren så vi får ordning på det,har bytt proppar en gång i veckan nu sista tiden.Snön kan blir ett problem för en när man bor på landet.Det jag oroar mig mest för är när det börjar snön börjar tina och allt vatten som blir och ingen käle har vi heller här.Och mer snö ska det ju bli men mildare kunde vist till och med bli några plusgrader till helgen och då kan man hoppas att snövallarna sjunker ihop ordentligt här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon