Victoria
Hej,

Jag har försökt övervintra pelargoner ända sedan vi flyttade till hus. Altså 5-6 gånger. Jag har försökt alla möjliga alternativ. Mörk och svalt och ingen vattning. Ljust och svalt och lite vattning och i år ljust och nästan i rumstemperatur (13-15 grader) och en skvätt vatten då och då. Det slutar alltid likadant. De torkar ohmy.gif( Det känns som att klämma på ett ihoprullat papper. Kan det finnas något liv i roten? Hur får jag igång den i så fall?

Jag förstår inte vaför jag misslyckas? Jag gör en hel affär av dessa övervintringar och det känns som att andra bara ställer undan pellisarna i oktober, glömmer dem i någon månad och sedan tar fram dem och VIPS så har de fina blommor igen. ohmy.gif( Hos mig klarade sig 4 av 20 och det är ungefär samma procent varje då ohmy.gif(

Kan det finnas liv i roten trots att de har torra stumpar. Hur ser era pellisar ut när ni tar fram dem efter vintervilan?
kentbra
Det finns lika många sätt att övervintra Pelargoner på, som det finns folk som övervintrar dem.
Det som fungerar för en person. Behöver inte fungera för någon annan.
Jag ställer mina ljust och svalt. Temperatur runt plus 8 grader.
Klipper ner dem lite innan jag övervintrar dem.

Men jag övervintrar inte alla mina Pelargoner.
Fönstren är full med blommande Pelargoner hela vintern.
Får de bara näring, ljus och värme så står de år ut och år in. Får en lite vila när de kommer ut i Maj, så fort det är frostfritt. Ställer dem i skugga första veckorna.

Som sagt, det är inget måste att övervintra dem. Ibland är det enklare att bara låt dem stå ute tills de blir frostbitna. Viktigt att inte rötterna fryser.
Klippa ner dem och plantera om dem. Ta in dem i och starta om redan på¨hösten.
Då har man växande och blommande Pelargoner hela vintern.
För att inte nämna hur stora de blir under sommaren sedan.
Mina Mavericks brukar bli runt metern höga och tätta.

Kent
kentbra
Här kommer lite bilder och info.

Det är på vinden och fönstret vätter mot väster.
Som extra ljuskälla är det 2 stycken 60 watts lysrör med dagsljus.
Temperaturen ligger på + 8 grader.

Här står en del pelargoner kvar på på uppvakning.
Under uppvakning har jag +18 grader och en 150 watts strålkastare som extra ljus.

Här är en bild med uppväckta Pelagoner.
Temperatur dagtiid + 20 och natt + 16 grader. Har ansat bort lite blad och klippt dem lite.

En bild på höstens sticklingar, har efyer 4 veckors rotning fått stått på övervintring på vinden.
De blommar redan. Dags att toppa dem, så de delar på sig.

Höstens sticklingar på Mavericks är nu redan över 30 cm höga och börjar få knoppar.

Här är sticklingar tagna på de uppväckta pelargonerna.
Står nu på rotning. Rotar alla Pelargoner svalt-18 grader dagtid och 14 på natten.

Kent
Bassam
Hej

Pelargon övervintra på två olika sätt :

1 - +5 med mörk .

2 - plus +10 till +12 med ljus .

H: Bassam
Märta-Linnéa
I år är första gången jag försöker och jag har varit ganska slarvig. Pelargonerna har stått ljust och svalt i vårt förråd. Det har nog varit ganska kallt där i år. Jag flyttade in dem där någon gång i slutet av oktober vill jag minnas. Då var de genomvattnade och blommade lite. Sedan har jag "glömt" dem, och faktiskt bara vattnat dem en enda gång.

Jag flyttade in dem i lördags. Då var en pelargon (av 12) stendöd. Resten ser väldigt olika ut. Några ser ut som torra pinnar men när man klämmer på stammen är den mjuk. Några har ett fåtal små ljusgröna blad. Andra har gott om gröna blad och ser ut att ha vuxit (?) under vintervilan. Nu har jag ställt dem ljust i rumstemperatur. Det ska bli spännande att se vad som händer med dem. Hoppas jag gjort "rätt" nu.

Hur gör man förresten med Afrikas blå lilja (Agaphantus)? Jag lät den stå kvar i förrådet ett tag till. Ska den också in i rumsvärmen nu?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon