|
*Felix matte*
20-12-2003, 22:26
Eftersom det just nu finns 22 anv. på forum, undrar jag hur många av er som är drabbade av ovädret som påstås härja i södra delarna av landet. Hos mig är kung Bore på besök, 17.6 minusgrader och en stjärnklar himmel.
gammelnalle
20-12-2003, 22:28
Tror vi inte på!! iofs - 3 grader, lite blåst (men det är jag åxå  ) men ingen snö!
0,2 minus ingen snö inga stjärnor hos mej i mitten av riket
gammelnalle
20-12-2003, 22:37
Om det nu så vore att hit kom vår Kung Bore blev det då inte rim- frost nu verkar det det vara rim-frost tål att tänkas på???
 2,5° regn, ingen blåst.Kom ovädret av sig?Vem vet det kommer kanske lite senare i natt,men jag tror inte att det blir snö här.
*Felix matte*
20-12-2003, 22:50
Så här skriver Aftonbladet ang. väntat oväder.
gammelnalle
20-12-2003, 22:53
OK.... hur gör man det???? Hänvisar till en länk på det sättet....????
Novisen vid datorn (in´te rimmar det.. men ändå)
Blomstertanten
20-12-2003, 22:54
Oväder ???? -0,2 och inte ett enda litet oväder i sikte! Inte här i Glanshammar i alla fall!  Fast kanske att det luktade lite snö förut när jag tog en kvällspromenad.
*Felix matte*
20-12-2003, 23:01
CITAT (gammelnalle @ 20-12-2003, 22:53) OK.... hur gör man det???? Hänvisar till en länk på det sättet....????
Novisen vid datorn (in´te rimmar det.. men ändå) När du läser en sida på nätet så kan du markera adressraden. Den blir då blådärefter väljer du Ctrl och C Gå sedan till inlägget och välj Länk, där klistrar du in adressen med Ctrl och V. Måste erkänna att jag inte är expert på att förklara skriftligt , hellre då visa handgripligen Testa! Lycka till!
gammelnalle
20-12-2003, 23:06
Va?? Skall pröva!! (Men skratta inte högt om jag mislsyckas..... jag är nybörjare med datorer...)
CITAT (gammelnalle @ 20-12-2003, 22:53) OK.... hur gör man det???? Hänvisar till en länk på det sättet....????
Novisen vid datorn (in´te rimmar det.. men ändå) mankan också markera som felix matte säger o sen höger klicka på det blå o välja kopiera sen väljer man länk där man ska skriva in och högerklickar i länkfönstret o väljer klistar in jag e lat o högerklickar på det mesta orkar inte lära mej alla ctrl c o v o de o sånt testa nu gammmelnalle svts väder kanman se här
*Felix matte*
20-12-2003, 23:09
CITAT (gammelnalle @ 20-12-2003, 23:06) Va?? Skall pröva!! (Men skratta inte högt om jag mislsyckas..... jag är nybörjare med datorer...) När du lägger in adresslänken.... Ta inte med http://
Fialotta
20-12-2003, 23:13
Är det uppesittarkväll redan
*Felix matte*
20-12-2003, 23:16
CITAT (gammelnalle @ 20-12-2003, 23:06) Va?? Skall pröva!! (Men skratta inte högt om jag mislsyckas..... jag är nybörjare med datorer...) Lovar att inte skratta Så här mycket novis var jag för några år sedan. Min ÄLLKÅ -Dator Igår köpte jag en dator. Nu "måste" man ha en sån. Jag som trott att den lilla TVn och tangentbordet är datorn, fick nu lära mig ett nytt ord - Hårddisk Hårddisken är själva datorn sa de, inte skärmen, utan lådan där man kan stoppa in CD-skivor och små plattor som kallas Disketter Där inne i hårddisken surrar det och en lampa blinkar. Då jobbar datorn sa de. Det följde med en Mus också. En mus har för mej varit ett litet djur man kan få syn på i skogen då o då. Nu sa de att musen, det är den lilla saken man lägger på Musmattan (nytt ord igen, själv har jag bara haft trasmattor) där rör man försiktigt på den, då syns en pil på skärmen. Man pekar på något och klickar på musen. Då ändras bilden! Häftigt! Det finns också en Portfölj i min dator. Jo, det är sant! Fast hur en sån kan rymmas i den lådan fattar inte jag. I portföljen sparar jag sånt jag skriver. Det finns också olika Filer i min dator. Ytterfil, Innerfil och Kollektivfil. Det har varit filer för mej förutom tetrorna i kylen. Men nu vet jag att jag har såna i min dator också. Jag tror att jag kan spara skrifter där också om jag förstått det rätt. Fast jag vet inte om jag först måste stoppa det i portföljen och sen stoppa den i filen. Jag måste fråga nån som vet. Och en som vet, det är min dator! Lite här och var ser jag "Hjälp?" på skärmen, då för jag pilen dit och klickar, så talar datorn om för mej hur jag skall göra. Den är klok, min dator. Mycket intelligentare än jag med mina femtio år på nacken. Men... Skam den som ger sej. Har jag så här snabbt lärt mej vad en dator egentligen är, så lär jag väl kunna luska ut vad allt man kan ha den till också inom en överskådlig tid. Agneta. 17 Okt. 1996
Fialotta
20-12-2003, 23:16
Har inget oväder här ännu, men varningarna har jag hört...det får inte snöa i morgon har jag bestämt ska ut o dela ut julklappar till barnbarn som åker bort ju
gammelnalle
20-12-2003, 23:17
[QUOTE]Är det uppesittarkväll redan
har det väl alltid varit!!
*Felix matte*
20-12-2003, 23:17
CITAT (maudan @ 20-12-2003, 23:13) Är det uppesittarkväll redan Jag tror det
Fialotta
20-12-2003, 23:19
CITAT (gammelnalle @ 20-12-2003, 23:17) CITAT Är det uppesittarkväll redan
har det väl alltid varit!! Näää...har bara det ibland
gammelnalle
20-12-2003, 23:38
*Felix matte*
20-12-2003, 23:48
CITAT (gammelnalle @ 20-12-2003, 23:38) Vaddå... insändare? Såna finns ju bara i tidningarna
CITAT (gammelnalle @ 20-12-2003, 23:06) Va?? Skall pröva!! (Men skratta inte högt om jag mislsyckas..... jag är nybörjare med datorer...) o så här smart va jag då det begav sej
*Felix matte*
20-12-2003, 23:53
CITAT (oldwolfie @ 20-12-2003, 23:49) CITAT (gammelnalle @ 20-12-2003, 23:06) Va?? Skall pröva!! (Men skratta inte högt om jag mislsyckas..... jag är nybörjare med datorer...) o så här smart va jag då det begav sej Så skönt att inte vara ensam Men nu har vi ju lärt oss en hel del... eller hur
gammelnalle
20-12-2003, 23:53
Tack, för alla värmande ord. Det är allså inte fel på mig!! (när det gäller datorer)....
ja du felix matte vi har lärt oss en hel del o de kuliga e att de finns massor kvar att lära
gammelnalle
20-12-2003, 23:59
VA!!!´finns det mer att lära`?????
vickeva
21-12-2003, 00:08
Här (= mellan Lund och Malmö) är det i skrivande stund, 00.07 den 21/12, 5 plusgrader och ett sitlla regn. Det känns inte som om det ska kunna bli oväder, men det vet man ju aldrig.
Måste förresten berätta vad en liten tjej sa häromdagen. Det pratades om det besvärliga decembermörkret och att det aldrig var riktigt ljust. Då sa den lilla tjejen: -"Det är som sommarnatt hela dagen". Jag förstår att det (av dubbla skäl) inte stämmer i norra delarna av landet, men här var det mitt i prick..
gammelnalle
21-12-2003, 00:18
Här (= mellan Lund och Malmö) låter som Arlöv= Hanna från arlöv
möjligen Åkarp...... (Charlotte Weibull)
men DET är fusk då bor du vid ALNArP
Gunvor Nilsson
21-12-2003, 07:19
CITAT (Blomstertanten @ 20-12-2003, 22:54) -0,2 och inte ett enda litet oväder i sikte! Inte här i Glanshammar i alla fall! Men i dag, här på Glanshammarsgatan är det snö i dag! Vitt och +/- 0,0°! /Gunvor
*Felix matte*
21-12-2003, 07:49
Kiruna just nu 20 minusgrader och vacker stjärnhimmel.
-22 kl 9.15 Brrr!!!
Inget oväder här heller,4,9° liite blåst,mycket moln har regnat hela natten.Snö?ingen så långt ögat räcker.
Monica M zon 4
21-12-2003, 09:01
Väderleksrapport: Söndag morgon klockan 09.00 (ungefär) 2 mil söder om Borås. Det blåser lite och är för tillfället uppehållsväder. Det duggregnade för ungefär en timme sen. Vart tog ovädret vägen???
*Felix matte*
21-12-2003, 09:04
Här var det "oväder" enl. AB ingen snö i Jönköping. Så här skriver Expressen.
I sthlm snöar det nu, +0,6 grader.
Adri-Anne
21-12-2003, 09:12
I torsdags hade vi 10 +..... I dag +5 regn men inget oväder, inte ens ett vindpust. Kav stilla, mycket ovanligt för att vara här. Kanske är det lugnet före stormen.
Tingstäde
21-12-2003, 09:16
På Gotland +4, stilla i luften, redigt gråmulet, aningen dagg, geggigt i trädgården. Måtte ön sitta fast ordentligt på Östersjöns botten när det piper i. Tingstäde
vickeva
21-12-2003, 09:53
CITAT (gammelnalle @ 21-12-2003, 00:18) Här (= mellan Lund och Malmö) låter som Arlöv= Hanna från arlöv
möjligen Åkarp...... (Charlotte Weibull)
men DET är fusk då bor du vid ALNArP Ett steg närmre Lund = Hjärup, en halvmil från Alnarp kanske...
Fantastiskt med TV4a´s aktuella vädersituation. Tänkte kolla hur ovädret drabbar östergötland just nu, och läser på sid.487 att den 20 december 09:38 att vägarna till största delen är våta och att det finns risk för halt väglag.
Vem är idag intresserad av hur vädret var igår förmiddag?
gammelnalle
21-12-2003, 11:11
CITAT (Virgo @ 21-12-2003, 11:08) Fantastiskt med TV4a´s aktuella vädersituation. Tänkte kolla hur ovädret drabbar östergötland just nu, och läser på sid.487 att den 20 december 09:38 att vägarna till största delen är våta och att det finns risk för halt väglag.
Vem är idag intresserad av hur vädret var igår förmiddag?
Fialotta
21-12-2003, 11:12
"Se, det snöar...se det snöar"
Nu har regnet övergått i snö här i sthlms skärgård... ingen storm men det blåser
Dagens rapport
Är du intresserad av väglag ska du gå in på www.vv.se (vägverkets hemsida) och i vänsterspalten klicka på läget på vägarna. Då kommer ett antal nya länkar. Väljer du trafikinformation så får du en karta över hela sverige sen kan du zooma ända ner till aktuell landsväg.
Den tjänsten har jag använt mycket när jag pendlade till jobb. Det enda man kan klaga på är att den hellre fäller än friar, det ser djävligare ut än vad det är många gånger.
Snön vräker ner och någon minusgrad, det blir jobbigt skotta garageuppfarten. Tacksam att vi var ute på Tidö igår och köpte granen. Det är vackert som ett julkort, väder för innepyssel.
andreas i uppsala
21-12-2003, 12:09
även här vräker snön ner och någon/några plusgrad(er).Hoppas bara den ligger kvar till julafton.Det ska ju bli riktigt kallt på tisdag  Fast på juldagen kommer det bli plusgrader igen En bra sida som jag brukar kolla sveriges och världens väder är wundergrund.Den visar temp,vind,sikt,daggpunkt,fuktighet, vindavkylning,värmeindex,när solen går upp o ner,astronomi och en massa andra saker.Animerade och oanimerade kartor, över hela världen(uppdelade)Sen kan man också kolla på hur vädret var tex 23 juli. OBS!! Den är inte helt felfri. Den är inte helt exakt(men annars mycket bra) mvh andreas
ja nu faller snön lätt men de e bara 1,3 plus så det blir bra snöbollssnö inget oväder här heller
Adri-Anne
21-12-2003, 13:49
Varför skall ni få snö, när vi inget får? Orättvist är det.
Skutskar
21-12-2003, 16:11
Här i norraste norduppland är det rena helvetet på jorden. Rejält med snö vräker ner och blåsigt, samtidigt är det snorhalt eftersom temperaturen är runt 0. Det blir nog en riktig snöstorm i natt och jag som skall ner till Arlanda och hämta en släkting, det blir nog inte kul.
Här, söder om Sthlm, vräker också snön ner - ingen blåst ännu...Några mindre träd har fallit pga snötyngd! Usch!!! Jag gruvar mig verkligen för att åka till jobbet imorgon Men att sitta inne med sprakande brasa och mysa, som vi gör nu, det är fint
andreas i uppsala
21-12-2003, 16:40
Uppsala ser precis ut som ett julkort just nu.Det ligger minst 1 dm snö på marken,i träden och på husen(överallt)Och sen så ser det så fint ut med alla ljusen överallt.Några av våra grannar har satt upp julgransljus som åker runt och blinkar i sina äppelträd som nu är helt nersnöade.Och lugnet får man inte glömma.Det är helt tomt på vår lilla gata.Ibland kan man se "snögubbar" på väg hem med julgranar. Vilken julstämming  Synd bara att det är plusgrader men et kommer nog att frysa på i natt. mvh andreas
I Upplands Väsby har det snöat mer eller mindre hela dagen. Temp kring noll, utmärkt kramsnö, så ungarna har byggt snögubbar och kojor. Nu, söndag kl 16.40, sitter jag inne på jobbet i Stockholm (fråga inte ens vad jag gör här i en stund som denna!) och det snöar fortfarande. Inte mycket till vind dock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|