Full version: Rökta räkor
netaave
Rökta räkor

Ingredienser:

1 kg räkor, tinade eller frysta
2 msk alspån
2 tsk flingsalt

Tillagning
Det är inte svårt att röka räkor själv i en abu-rök. Två matskedar alspån och rödsprit till lågorna är allt som behövs.
1. Strö alspån på abu-grillens botten. Tänd grillen med rödsprit. Lägg räkorna på grillgallret och lägg på locket, men låt en liten springa vara öppen.
2. Rök räkorna; 10 min för tinade och 15 min för frysta.
3. Strö över salt. Servera räkorna nygrillade med de olika såserna.

theseraphim
kör lite honung antingen direkt på räkorna eller ha lite i spånet. kör lite torkad chili i spånet så blir det hett hett hett.....
skogstroll
CITAT (theseraphim @ 24-02-2010, 20:34) *
kör lite honung antingen direkt på räkorna eller ha lite i spånet. kör lite torkad chili i spånet så blir det hett hett hett.....

ooooohhh devil.gif det där måste jag pröva i sommar!
Eva i Höga
Tack för receptet, ska absolut pröva detta. Annars blir det bara makrill i röken så detta var kul! tummenupp.gif
theseraphim
fördelen är att spån kan smaksättas med mycket tex kan det hällas i en bunke, häll över ett härligt maffigt rödvin och låt stå över natten. Sila bort rödtjutet och låt spånen torka så har du rödvinsspån, även whiskey går bra. Prova även örter som timjan, rosmarin, salvia och tex vitlök så blir det grejer.
Eva i Höga
Nu känner jag sommarlängtan! cool.gif
skogstroll
mmm härligt att brassa grillen första gången rolleyes.gif
netaave
Varför vänta till sommaren biggrin.gif

Jag köpte den på Jula fast den var i dyraste laget, det var ju två rökgaller på den så man kan röka mycket på en gång (man kanske får mycket fisk nån gång ) fick tipset av han som sålde att frysta räkor ska vara ordentligt tinade och så torra som möjligt för bästa resultat. Att man ska krydda o salta innan för bästa resultat och att det inte var helt fel med lita kajenn på skaldjur. Han hade även rökt kräftor och tyckte det blev jättebra, dom behöver dock ligga en timme. Att man med fördel kan stoppa en liten kvist enris i spånet. Att det inte är några problem att använda den inomhus under fläkten, röken stannar ju i lådan och försvinner snabbt då man öppnar.
Tar åt mig alla tips om vin o whiskeymarinaerade spån också samt stoppa i örter o så, här ska provas wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon